Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, miss spjåk skrev:

Ikke meningen å høres sur ut altså😊 men et tips- istedet for å poste 10-12 separate innlegg, hva med å samle alle spørsmålene du kommer opp med til et lengre innlegg? Det blir mer oversiktlig da. Mulig det bare er meg, men det kan være litt frustrerende når det er så mange poster fra samme bruker med spørsmål og linker på en gang, nettopp fordi ingen får tid til å svare på spørsmålene/komme opp med teorier før du har postet 10 nye innlegg 😉 bare et tips!

Takk for gode råd :kghjerte: Jeg oppfatter ikke deg som sur 😊 Og så kan jeg legge spørsmålene og  linkene i spoiler 😊 Det blir ikke mer mas fra meg i natt, da senga venter på meg :sovne:

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker denne saken godt fra jeg var en liten gutt. Jeg var ni år da drapene skjedde, og husker veldig godt at mamma og jeg (har aldri møtt faren min) fulgte med på nyhetene hver dag for de siste oppdateringene om saken. Hvorfor hun lot meg som var så ung få se på nyhetene, er en annen sak - det var vel ikke noe sjakktrekk akkurat det, men jeg kan ikke klandre henne for noe annet, og alle mødre gjør vel noen feil. Jeg hadde ofte mareritt om Per og Veronica Orderud på den tiden, og det endte med at mamma måtte sove på en madrass ved siden av sengen min en liten periode, da jeg til stadighet våknet opp helt gjennomsvett, samtidig som jeg skalv av redsel. Det var særlig Per Orderud jeg drømte om, og drømmene gikk som oftest ut på at han var ute etter å fange meg. Det er spesielt én drøm jeg husker veldig godt den dag i dag; jeg var ved kanten av et skogholt, og Per Orderud kom etter meg. Jeg forsøkte å løpe alt jeg kunne, men bakken foran meg var akkurat som en tredemølle, og Per Orderud kom nærmere og nærmere. Da han la hånden sin på skulderen min bråvåknet jeg - livredd. Når det kom til Kristin Kirkemo og Lars Grønnerød, så synes jeg at Kristin Kirkemo var veldig vakker, og hadde vel derfor aldri noe mareritt om henne (ikke som jeg kan huske, i hvert fall). Lars Grønnerød derimot, han var ganske skummel, men jeg hadde av en eller annen grunn ikke noe mareritt om han heller.

Da rettsaken startet var jeg blitt elleve - to år eldre - og ikke like redd. Synes fortsatt da at Per og Veronica Orderud, samt Lars Grønnerød var skumle, men jeg hadde ikke lenger mareritt om dem. Og Kristin Kirkemo var fortsatt veldig, veldig vakker. Jeg var helt sikker på at de tre førstnevnte var skyldige, antakelig på grunn av opplevelsene på nattestid to år tidligere.

Nå er jeg blitt 28 år, og takket være at mamma og jeg fulgte med på denne saken da jeg var liten, har jeg i de senere år lest en hel del, og selvsagt sett alle episodene av "Gåten Orderud" på NRK. Og jeg flirer litt for meg selv når jeg tenker på drømmene, og ikke minst de tankene jeg hadde om de tiltalte da jeg var en liten pjokk. Per og Veronica Orderud slår meg i dag som verdens mest harmløse personer, og jeg kan aldri tenke meg at de har noe som helst med dette å gjøre (dette er også basert på hva som har kommet frem). Jeg var redd for dem da jeg var liten - nå får jeg en klump i magen hver gang jeg ser dem på TV, og tenker at dette er to personer som har blitt frarøvet mange, mange år av sine liv. Kristin Kirkemo, som jeg syntes var utrolig vakker i mine barndomsår, og tenkte at var helt uskyldig, kommer ikke like godt ut av det. Jeg blir direkte kvalm når navnet hennes (og ansiktet hennes, for den saks skyld) dukker opp. Det er ikke sikkert at det var henne som drepte disse uskyldige personene, men at hun hadde en finger med i spillet, er jeg overbevist om. Litt mer usikker på Lars Grønnerød. Han fremstår for øvrig som en stor, stor tosk, i mine øyne.

Jeg kom først over denne tråden for noen dager siden, og har ikke lest så mange sider, men her har dere i hvert fall mine tanker.

God helg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 14.30, AnonymBruker skrev:

Det er også merkelig å handle våpen dagen før man drar i juleselskap, og det er merkelig å ta med seg våpen i et juleselskap og det er merkelig å pakke ut våpenet og lade det og avfyre et vådeskudd innendørs på det stedet der man er invitert i juleselskap.

Hvorfor var det ikke dekket på til Lars da han ankom Orderud gård? Det var dekket på til alle de andre, men ikke til han. Visste ikke Per og Veronica at han skulle komme? Var det Kristin som hadde invitert Lars uten at Per og Veronica visste at Lars var invitert? At Per og Veronica eventuelt ikke visste at Lars skulle komme, stemmer jo svært dårlig med at Lars angivelig skulle gi Per og Veronica planlagt våpenopplæring den kvelden 😊

Anonymkode: d551b...45b

Lars har uttalt at det ikke var dekket på til ham da han ankom Orderud gård lille julaften, så han var ikke invitert av vertskapet. 

Det stemmer veldig dårlig med planlagt overrekkelse av våpen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Chiubi skrev:

Lars har uttalt at det ikke var dekket på til ham da han ankom Orderud gård lille julaften, så han var ikke invitert av vertskapet. 

Det stemmer veldig dårlig med planlagt overrekkelse av våpen.

Nå var det Kristin som kom fra Molde med våpen denne gangen, Lars kom adskillig senere og byttet bort sitt våpen. Nå var det flaks at Lars faktisk kom likevel lillejulaften, da det gikk av et vådeskudd og behovet for litt våpenopplæring ble ganske tydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Kristin var ikke et par rundt jueltider det året, slik jeg har forstått det. Derfor ikke så rart at Lars ikke var invitert til familiemiddagen. Men virker som han var invitert til etterfesten (til drapsplanlegging) da siden han likevel dukker opp den kvelden. 

Kristin var vel sammen med han fra Molde/Oslo som hun reiste til Molde sammen med og som hadde formidlet kontakt med våpenselgeren.

Anonymkode: c40bf...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lars og Kristin var ikke et par rundt jueltider det året, slik jeg har forstått det. Derfor ikke så rart at Lars ikke var invitert til familiemiddagen. Men virker som han var invitert til etterfesten (til drapsplanlegging) da siden han likevel dukker opp den kvelden. 

Kristin var vel sammen med han fra Molde/Oslo som hun reiste til Molde sammen med og som hadde formidlet kontakt med våpenselgeren.

Neppe,skal vi tro moren til Kristin, hun sa at Lars reiste fra selskapet sammen med henne.

Anonymkode: 24286...b78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Oslo1990 skrev:

Husker denne saken godt fra jeg var en liten gutt. Jeg var ni år da drapene skjedde, og husker veldig godt at mamma og jeg (har aldri møtt faren min) fulgte med på nyhetene hver dag for de siste oppdateringene om saken. Hvorfor hun lot meg som var så ung få se på nyhetene, er en annen sak - det var vel ikke noe sjakktrekk akkurat det, men jeg kan ikke klandre henne for noe annet, og alle mødre gjør vel noen feil. Jeg hadde ofte mareritt om Per og Veronica Orderud på den tiden, og det endte med at mamma måtte sove på en madrass ved siden av sengen min en liten periode, da jeg til stadighet våknet opp helt gjennomsvett, samtidig som jeg skalv av redsel. Det var særlig Per Orderud jeg drømte om, og drømmene gikk som oftest ut på at han var ute etter å fange meg. Det er spesielt én drøm jeg husker veldig godt den dag i dag; jeg var ved kanten av et skogholt, og Per Orderud kom etter meg. Jeg forsøkte å løpe alt jeg kunne, men bakken foran meg var akkurat som en tredemølle, og Per Orderud kom nærmere og nærmere. Da han la hånden sin på skulderen min bråvåknet jeg - livredd. Når det kom til Kristin Kirkemo og Lars Grønnerød, så synes jeg at Kristin Kirkemo var veldig vakker, og hadde vel derfor aldri noe mareritt om henne (ikke som jeg kan huske, i hvert fall). Lars Grønnerød derimot, han var ganske skummel, men jeg hadde av en eller annen grunn ikke noe mareritt om han heller.

Da rettsaken startet var jeg blitt elleve - to år eldre - og ikke like redd. Synes fortsatt da at Per og Veronica Orderud, samt Lars Grønnerød var skumle, men jeg hadde ikke lenger mareritt om dem. Og Kristin Kirkemo var fortsatt veldig, veldig vakker. Jeg var helt sikker på at de tre førstnevnte var skyldige, antakelig på grunn av opplevelsene på nattestid to år tidligere.

Nå er jeg blitt 28 år, og takket være at mamma og jeg fulgte med på denne saken da jeg var liten, har jeg i de senere år lest en hel del, og selvsagt sett alle episodene av "Gåten Orderud" på NRK. Og jeg flirer litt for meg selv når jeg tenker på drømmene, og ikke minst de tankene jeg hadde om de tiltalte da jeg var en liten pjokk. Per og Veronica Orderud slår meg i dag som verdens mest harmløse personer, og jeg kan aldri tenke meg at de har noe som helst med dette å gjøre (dette er også basert på hva som har kommet frem). Jeg var redd for dem da jeg var liten - nå får jeg en klump i magen hver gang jeg ser dem på TV, og tenker at dette er to personer som har blitt frarøvet mange, mange år av sine liv. Kristin Kirkemo, som jeg syntes var utrolig vakker i mine barndomsår, og tenkte at var helt uskyldig, kommer ikke like godt ut av det. Jeg blir direkte kvalm når navnet hennes (og ansiktet hennes, for den saks skyld) dukker opp. Det er ikke sikkert at det var henne som drepte disse uskyldige personene, men at hun hadde en finger med i spillet, er jeg overbevist om. Litt mer usikker på Lars Grønnerød. Han fremstår for øvrig som en stor, stor tosk, i mine øyne.

Jeg kom først over denne tråden for noen dager siden, og har ikke lest så mange sider, men her har dere i hvert fall mine tanker.

God helg!

Selvfølgelig har per og veronika en finger med i spillet. Utrolig at så mange renvasker disse to basert på en serie de har sett der veronika gjør alt hun kan for å virke sympatisk.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, nordiskfigur said:

Selvfølgelig har per og veronika en finger med i spillet. Utrolig at så mange renvasker disse to basert på en serie de har sett der veronika gjør alt hun kan for å virke sympatisk.

Jeg synes de fleste her inne stempler henne som usympatisk jeg, men det er hun ikke 😊

Anonymkode: 41fc0...d7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de fleste her inne stempler henne som usympatisk jeg, men det er hun ikke 😊

Han jeg siterte gjør åpenbart ikke det, og at de virker så harmløse er liksom grunn nok til å si at de er uskyldige, samme hvor mye som peker på dem.

Men jeg er ikke overrasket. Folk baserer beslutningene sine på følelser hele tiden. Triste greier

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Frida said:

Nå var det flaks at Lars faktisk kom likevel lillejulaften, da det gikk av et vådeskudd og behovet for litt våpenopplæring ble ganske tydelig. 

Det er vanskelig å si om Kristin mente å skyte i salangbordet (for å skremme?) eller om hun var så oppskaket at skuddet gikk av ved et uhell. Hvis det var et uhell spurte hun sikkert Lars om hvorfor skuddet gikk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe,skal vi tro moren til Kristin, hun sa at Lars reiste fra selskapet sammen med henne.

I så fall kom han tilbake etterpå. Han gav våpeninstruksjoner over bordet den kvelden, såpass har han innrømmet. 

Moren til Kristin og Veronica ville vel gjerne at alle skulle fremstå som uskyldige...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, nordiskfigur said:

Han jeg siterte gjør åpenbart ikke det, og at de virker så harmløse er liksom grunn nok til å si at de er uskyldige, samme hvor mye som peker på dem.

Men jeg er ikke overrasket. Folk baserer beslutningene sine på følelser hele tiden. Triste greier

Nå går dette begge veier. Har merket meg personkarakteristikkene av VO i tråden. De er på kanten til karakterdrap. Pussig at noen begrunnet "teorien" at VO skulle ha en personlighetsforstyrrelse med å lenke til evalueringen av Gisli Gudjonsson som langt ifra beskrev noen personlighetsforstyrrelser. Det riktige er at han så tegn på en tvangsnevrotisk forstyrrelse - dette er langt unna personlighetsforstyrrelser, især milevis unna dyssosial personlighetsforstyrrelse, som debattanten antydet uten belegg.

Det sier litt om kunnskapsnivået når man bruker psykiatriske begreper som man åpenbart ikke forstår forskjellen på 🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå går dette begge veier. Har merket meg personkarakteristikkene av VO i tråden. De er på kanten til karakterdrap. Pussig at noen begrunnet "teorien" at VO skulle ha en personlighetsforstyrrelse med å lenke til evalueringen av Gisli Gudjonsson som langt ifra beskrev noen personlighetsforstyrrelser. Det riktige er at han så tegn på en tvangsnevrotisk forstyrrelse - dette er langt unna personlighetsforstyrrelser, især milevis unna dyssosial personlighetsforstyrrelse, som debattanten antydet uten belegg.

Det sier litt om kunnskapsnivået når man bruker psykiatriske begreper som man åpenbart ikke forstår forskjellen på 🙄

Dette er uansett irrelevant for det jeg sa, da jeg peker på indisier og vitneuttalelser som peker på per og veronika, og ikke personligheten deres. Jeg syns selvfølgelig veronika virker som en sosiopat, med utgangspunkt i at jeg tror hun lyver, men det er ikke dette jeg legger til grunn for å tro at hun er involvert i dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skulle tro Gudjonsson hadde sett tegn på psykopati i det tilfelle 😊

Poenget mitt var uansett at dersom noen kun legger følelser til grunn for hva de tenker om dommen, som var din påstand, så går dette tilsynelatende begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager tror dere skjedde? Dere som er overbevist om at Per og Veronica ikke hadde en finger med i dette her. 

Skal si jeg syntes per virker overbevisende til tider i de intervjuene jeg har sett av ham. Men det er jo faktisk ingenting som peker mot at han er uskyldig. Han forfalsket jo en underskrift og tok foreldrene med til retten for pokker. Veronica ljuger så det renner i mine ører. 

Det eneste logiske for meg, er at de har planlagt drapene, og sannsynlig så har Kristin drept de tre. Mulig med hjelp av Veronica og Per som stod utenfor. Som hjalp til med låsing/knusing av døren, og holde vakt utenfor. 

Anonymkode: 22b23...8ab

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å si om Kristin mente å skyte i salangbordet (for å skremme?) eller om hun var så oppskaket at skuddet gikk av ved et uhell. Hvis det var et uhell spurte hun sikkert Lars om hvorfor skuddet gikk av. 

Nå vet vi strengt tatt ikke om det var Kristin som skjøt, det er flere versjoner av vådeskuddet. Den jeg ikke tror på er den at Kristin skal ha siktet på Veronica og at et skudd gikk av. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det beviser jo ingenting. det er tatt opp tidligere i tråden forøvrig, de kjørte to separate biler. Så at lars setter seg i bilen og gir inntrykk av at han skal dra, eller at han kjører et stykke, for så å kjøre tilbake etterpå ser jeg ikke på som urealistisk. Moren til kristin og veronica er overbevist om at det ikke foregikk noen planlegging den kvelden. Men det beviser altså ingenting. Nå er jeg ikke helt overbevist om at lars var med på planleggingen i det hele tatt, men det er en annen sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke helt sikker på om Lars var med på planleggingen. 

Kan da være det ikke var noe drapsplanlegging lillejulaften, men at det har vært noe prat rundt hvordan i huleste de skulle ende opp med gården og kvitte seg med gjeld har vel garantert skjedd en eller annen gang. Dermed ble drapene planlagt. 

Tror jeg da. 

Anonymkode: 22b23...8ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet at jeg tror hun har en personlighetsforstyrrelse langt bak i tråden, men det var ikke relatert til gudjonssons evaluering, leste den først senere. At det er en bruker i tråden som tror at det å være tvangsnevrotisk er en personlighetsforstyrrelse og blander dette sammen med dyssosial er jo mangel på kunnskap om psykologi. Jeg har vel aldri nevnt hvilken p.f jeg tror hun har, vet ikke hvor grensen går ifh spekulering på KG. Men det er jo ikke derfor jeg tror hun er innblandet, basert på mine følelser og antagelser om at hun har en personlighetsforstyrrelse?!  Det er pga motivet jeg ser på som sterkt, benektelser og forklaringer som ikke stemmer overens med andres forklaringer, alibi som ikke stemmer overens med leietakeres observasjoner, osv. Om bildet sverre kirkemo gir av henne kan man legge det til i rekken. Han beskriver henne som manipulerende. Han nevnte også at han begynte å få en dårlig følelse da han stilte spørsmål de ikke ville svare på, og at det var etter dette ting skar seg mellom de. Da veronica var arrestert og utbrøt "noen må stoppe kjeften på den gutten" da sverre nevnte at sønnen hadde begynt å snakke om sokken han hadde sett på tv. osv. Litt merkelig reaksjon. Nå er det ikke sikkert sverre er helt på nett heller, så jeg tar alt han sier med en klype salt.. Så beskrives jo Kristin som manipulerende også..

Det er naivt å tro at gudjunsson skulle sett tegn på psykopati som du skrev. Det er begrenset hvor mye man greier å få ut av et 16t intervju. Han så aldri avhørene av veronica (noe jeg mener er viktig i analysen), i tillegg til at personer med psykopati eller dyssosiale tendenser er helt utrolig gode på å snakke selv profesjonelle rundt. Jeg opplever henne som veldig sympatisk i intervjuer, men mitt inntrykk er likevel at det ikke er ekte. Jeg er litt nysgjerrig- har du kjent noen med dyssosial personlighetsforstyrrelse siden det virker som om du synes dette er lett å avdekke?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker podcaster, og hørte på Serial sesong 1. Og kanskje drar kjennskap til denne saken. Anbefaler også å høre på Undisclosed sesong 1, og kanskje spesielt episode 3 - http://undisclosed-podcast.com/episodes/season-1/episode-3-jays-day.html . Nå antar vi jo alle her at ihvertfall Kristin må være inneblandet fordi hun er kjent med detaljer i saken. Den episoden fikk meg til å tenke, er dette sant? Vi vet at det ble kjørt parallelle avhør av K og L, der de ble konfrontert men hva den andre sa. Er det en mulighet at Kristin ble ledet inn i hele den historien om drapsplanlegging på julaften? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...