Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, megda skrev:

tja, om du klarer å grave frem noe gull der, så vil jo det være interessant. mulig det er rykter basert på nærmiljøet og de med kjennskap. 

Jeg tror at du har rett i det!😊 Det er godt mulig at dette er noe som det ikke har vært informert om i avisartikler. 
Jeg har ikke kjennskap til noen av de.

I en avisartikkel som jeg linket til tidligere i dag, sto det om at S. K. og en fetter av P. tok seg av gårdsarbeidet i en periode fra og med da P og V ble satt i varetekt. Men jeg har ingen forutsetning for å vite hvor mye kontakt og hvilken kontakt de to eller eventuelt andre i O.-familien og Kirkemo-miljøet har hatt. Fetterens navn var ikke nevnt i artikkelen.

Ettersom det sto Kirkemo-miljøet, kan det bety noen som en eller flere i Kirkemo-familien hadde kontakt med, og ikke en som nødvendigvis heter Kirkemo. Jeg har ikke lest noe om noen slik forbindelse med andre deler av Orderudfamilien. 

Hva menes med andre deler av Orderudfamilien? Menes det at det er deler av familien som ikke heter Orderud?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Du har rett i det. Det er synd at de ikke hadde mer å vurdere ut i fra. I mitt forrige svar til deg da jeg reagerte på at Harald bygget sin mening på magefølelsen, tenkte jeg ikke over det du skriver her. Jeg synes uansett at det var veldig spesielt av Harald å mene noe slikt.

Jeg tror den magefølelsen til Harald er mye basert på møtet han hadde med de to etter drapene, der veronica bla bare snudde på hælen når han forsøkte å kondolere.(mulig han og veronica hadde et dårlig forhold?) Han forklarer et sted at han fikk inntrykk av at Per satt på mer informasjon og at han fikk en dårlig følelse etter møtet. Harald fortalte også at Per kikket bort på Veronica før han svarte på spørsmål og at han følte Veronica kontrollerte samtalen. Jeg vet ikke hvor godt Harald kjente Per, kjenner man hverandre godt kan det hende han la merke til endel som andre ikke reagerte på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊  Men de som skriver at de mener at P og V var skyldige, får ikke samme type kritikk.

Du får tro hva du vil.

Du stiller gode spørsmål flere steder i tråden men jeg legger merke til at mange av spørsmålene dine allerede besvart flere ganger tidligere. Og linker du legger ut blir repetisjon, f.eks er innlegget ditt om løgn nærmest en repetisjon av det jeg la ut bare for noen få sider siden. Så jeg lurer på om du leser andres innlegg? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom det sto Kirkemo-miljøet, kan det bety noen som en eller flere i Kirkemo-familien hadde kontakt med, og ikke en som nødvendigvis heter Kirkemo. Jeg har ikke lest noe om noen slik forbindelse med andre deler av Orderudfamilien.

Bortsett fra at Kristin kjente en av Per Pausts sønner. Er Per Pausts sønner andre deler av Orderudfamilien

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miss spjåk skrev:

Du stiller gode spørsmål flere steder i tråden men jeg legger merke til at mange av spørsmålene dine allerede besvart flere ganger tidligere. Og linker du legger ut blir repetisjon, f.eks er innlegget ditt om løgn nærmest en repetisjon av det jeg la ut bare for noen få sider siden. Så jeg lurer på om du leser andres innlegg? 

Takk for konstruktiv tilbakemelding og takk for ditt svar over! 😊 Jeg har lest alle innleggene i tråden, men jeg er litt glemsk. Jeg skal skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis arbeider jeg med noe som hverken krever hukommelse eller hjernekapasitet 😂 Så det er bra jeg har dere å diskutere med, så jeg får trent meg opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for ærlig tilbakemelding som kan bidra til at jeg blir flinkere til å reflektere og å analysere! 😊 Skal prøve å lære av dere! 😊

Jeg har kommet med refleksjoner og analyser, selv om jeg ikke er like god som de fleste av dere til å analysere og å reflektere.

Får vi noen fine analyser av 180-mannen fra dere? 😊

Jeg synes du virker som en nysgjerrig person, og det er absolutt en bra egenskap 😊 Har bare tenkt at det kan bli litt vel mye spørsmål og linker noen ganger, og når du poster så veldig mye på en gang kan det lett bli kaos. Det er lett å miste den røde tråden her inne. 

Ikke et direkte spørsmål til deg, men til alle her. Når 45b er inne på 180 mannen. Har en viss fetter av Per- som også tok seg av gårsdarbeidet under rettsaken, og som har stått støtt på parets side, blitt grundig avhørt? Det har han vel garantert. Men han passer inn med alder, kjennskap til familien, vet om leieboere, og hadde fra det siste jeg leste ikke så veldig mye kontakt med Marie og Kristian den siste tiden. 

Endret av miss spjåk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, miss spjåk skrev:

Jeg synes du virker som en nysgjerrig person, og det er absolutt en bra egenskap 😊 Har bare tenkt at det kan bli litt vel mye spørsmål og linker noen ganger, og når du poster så veldig mye på en gang kan det lett bli kaos. Det er lett å miste den røde tråden her inne. 

Ikke et direkte spørsmål til deg, men til alle her. Når 45b er inne på 180 mannen. Har en viss fetter av Per- som også tok seg av gårsdarbeidet under rettsaken, og som har stått støtt på parets side, blitt grundig avhørt? Det har han vel garantert. Men han passer inn med alder, kjennskap til familien, vet om leieboere, og hadde fra det siste jeg leste ikke så veldig mye kontakt med Marie og Kristian den siste tiden. 

Takk! 😊 Jeg setter pris på tilbakemeldingene, og jeg skal skjerpe meg 😊Takk for at dere holder ut med meg! 🌹

Takk for innspill om 180-mannen! 😊 Jeg vet ikke om han ble avhørt grundig. Jeg vet ikke hva denne fetteren heter.  Er det han som tok seg av gårdsdriften sammen med S.K.? Vet du om den fetteren du tenker på, hadde forbindelser med noen i Kirkemo-miljøet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 😊 Jeg setter pris på tilbakemeldingene, og jeg skal skjerpe meg 😊Takk for at dere holder ut med meg! 🌹

Takk for innspill om 180-mannen! 😊 Jeg vet ikke om han ble avhørt grundig. Jeg vet ikke hva denne fetteren heter.  Er det han som tok seg av gårdsdriften sammen med S.K.? Vet du om den fetteren du tenker på, hadde forbindelser med noen i Kirkemo-miljøet?

Jeg vil helst ikke nevne navnet, da jeg er usikker på om det går under forumets regler for spekulering. Ja det er han jeg tenker på. Ps- du trenger ikke unnskylde deg, du virker som en veldig ydmyk person! 

Endret av miss spjåk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miss spjåk skrev:

Jeg vil helst ikke nevne navnet, da jeg er usikker på om det går under forumets regler for spekulering. Ja det er han jeg tenker på. 

Takk for svar!😊 Det er bare fint at du ikke nevner navn.

Operatøren på 180 nevnte at det var ringt fra fasttelefon (om jeg husker rett), og ikke fra skjult nummer. Jeg lurer på om 180-mannen ringte fra noen andres fasttelefon enn sin egen fasttelefon, med tanke på de tingene han sa i siste del av samtalen (etter at han hadde spurt om operatøren hadde taushetsplikt).
Sa operatøren noe om at hun trodde det var et Oslo-tlf.-nr (grunnet hva nummeret startet på)?
Startet telefonnummer i Sørum på de samme sifferene som Oslo-nummer på den tiden?
Mannen antydet (om jeg husker rett) at det tok en viss tid å kjøre fra der han var og til Orderud. MEN det kan ha vært noe han sa for å villede, tenker jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer en betraktning, men det er mulig at det ble lagt for mye vekt på V sine dagbok notater og at det ikke ble tatt nok høyde for at det var et følelsesutbrudd fremfor et faktisk ønske. Ut i fra dokumentaren så virket det som en rimelig håpløs situasjon på gården før det hele skjedde og det som har kommet frem om oppveksten til V og K gjør det ikke mindre sannsynlig at det handlet om et følelsesutbrudd. Blir bare spekulasjoner selvfølgelig.

Anonymkode: 67a15...7ef

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@miss spjåk

Takk for svar!😊 Det er bare fint at du ikke nevner navn.

Operatøren på 180 nevnte at det var ringt fra fasttelefon (om jeg husker rett), og ikke fra skjult nummer. Jeg lurer på om 180-mannen ringte fra noen andres fasttelefon enn sin egen fasttelefon, med tanke på de tingene han sa i siste del av samtalen (etter at han hadde spurt om operatøren hadde taushetsplikt).

Startet telefonnummer i Sørum på de samme sifferene som Oslo-nummer eller Akershus-nummer på den tiden?
Mannen antydet (om jeg husker rett) at det tok en viss tid å kjøre fra der han var og til Orderud. MEN det kan ha vært noe han sa for å villede, tenker jeg.

Rettelse: "Operatøren antyder at det kan ha vært 22-nummer fra Oslo eller 67-nummer fra Akershushttps://www.nrk.no/orderud/dette-vet-vi-om-den-mystiske-_180-mannen_-1.14297281#/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sa det var 45 minutter til Sørum. Derfor tenkte operatøren at han holdt til i Oslo. Operatøren antyder at det kan ha vært 22-nummer fra Oslo eller 67-nummer fra Akershus.

Var begravelsen til  Per Paust i Oslo-området eller i Akershusområdet?
Kan 180-mannen ha ringt inn den samtalen i forbindelse med at han var i et av disse områdene i forbindelse med deltagelse i begravelsen? Etter begravelsen, ettersom operatøren antyder at samtalen kan ha vært etter 15-16-tiden? 

Er begravelsesdatoen til  Per Paust et av de mulige tidspunktene for den berømte 180-samtalen? 180-mannen sa vel også at de som bodde i kårboligen ikke var hjemme da han ringte?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis180-mannen deltok i begravelsen og han ble igjen i det området på hotell el.l., før han reiste hjem, kan han evt ha tatt den samtalen fra et hotellrom el.l.

Hoteller sletter samtalelogger etter at gjestene har betalt, forsto jeg det som. Men alle nummer som ble ringt til 180 i den perioden som ble etterforsket, finnes jo lagret i det materialet som etterforskerne tok vare på, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det er et godt stykke fra Risør til Oslo og Akershus, men 180-mannen kan jo ha reist til et av de nevnte stedene etter begravlesen og ringt derfra (og kanskje på hotell i forbindelse med en eventuell overnatting)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørumsand ligger jo i Akershus! 180-mannen kan ha ringt fra Sørum/Sørumsand...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sørumsand ligger jo i Akershus! 180-mannen kan ha ringt fra Sørum/Sørumsand...

Politiet har signalisert klart og tydelig at det ikke er viktig hvor den samtalen kom fra, men hvem som ringte til 180 fra svaleveien. Det var mye mer interessant for dem. Kanskje de hadde tippekonkuranse med en alle tiders årgang til vinneren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer en betraktning, men det er mulig at det ble lagt for mye vekt på V sine dagbok notater og at det ikke ble tatt nok høyde for at det var et følelsesutbrudd fremfor et faktisk ønske. Ut i fra dokumentaren så virket det som en rimelig håpløs situasjon på gården før det hele skjedde og det som har kommet frem om oppveksten til V og K gjør det ikke mindre sannsynlig at det handlet om et følelsesutbrudd. Blir bare spekulasjoner selvfølgelig.

Anonymkode: 67a15...7ef

Man vet vel ikke hvor mye det har hatt å si i saken? Det er merkelig hvis det skulle vært det avgjørende. 

Det er en lang vei fra å skrive i en dagbok at man ønsker noen død, til å ta livet av tre mennesker. Når jeg tenker tilbake til min ungdom tror jeg det er flere ganger jeg har ønsket mine foreldre en viss plass i nuet, og jeg er nok ikke den eneste. 

Anonymkode: 4f527...bba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Politiet har signalisert klart og tydelig at det ikke er viktig hvor den samtalen kom fra, men hvem som ringte til 180 fra svaleveien. Det var mye mer interessant for dem. Kanskje de hadde tippekonkuranse med en alle tiders årgang til vinneren.

Takk for svar! 😊 Hvis de går gjennom etterforskningsmaterialet  for alle 180-oppringningene i en viss periode, (Jeg regner med at de har spart på alt dette og ikke kun de nummerne som var i det innsnevrede søket?) så kan de finne ut hvor 180-mannen ringte fra, og kanskje det stedet er nærmere enn noen hadde trodd?! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

180-mannen kan ha hatt nøkler og ringt fra noen annens hjem mens den/de som bodde der ikke var hjemme. Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...