Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de bildene der enkelte har reagert på at Per smilte (det er også omtalt her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel), så var Per på vei til bilen for å se til hundene (det leste jeg i en annen artikkel). Det må da være lov til å smile uten at det skal bli mistenkeliggjort, mener jeg.

Anonymkode: d551b...45b

Huff, alt folk skal henge seg opp i. Og ikke minst skrive om!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Frida skrev:

Vil rapporten hans bli offentliggjort noen gang? Den han sendte til Gjenopptakelseskommisjonen? Håper vi får vite hva han har funnet. 

Hvis kommisjonen beslutter at saken skal komme opp igjen, er det med bakgrunn i Sandbergs arbeider og kommisjonens egen etterforskning. Da kan skyldspørsmålet og straffeutmålingen prøves pånytt ved en annen domstol enn den som avsa den opprinnelige dommen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Harleqin skrev:

Bare litt tankespinn jeg har hatt de siste dagene, men hva om Kristin har skrevet ned sine opplevelser og gitt dem ut i bokform, for å unngå å glemme? Får hun vanskelige spm hun bare henvise til boka (gjerne like greit å bare alltid henvise til boka - hun er jo ferdig med det som skjedde, og vil gå videre). Kanskje det også er grunnen til at hun "bevisst" har valgt å ikke se serien om Orderud....?

Hvem er det som er minst troverdig, når man må ha historien sin nedskrevet for ikke å glemme 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel

Har du forresten lest boken hennes? Jeg har ikke det, visste ikke at hun hadde gitt ut bok før denne saken kom opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frida skrev:

Har du forresten lest boken hennes? Jeg har ikke det, visste ikke at hun hadde gitt ut bok før denne saken kom opp igjen. 

Jeg har ikke lest den, men her står det litt om boken: "Blant annet tar hun et usedvanlig kraftig oppgjør med sin mor, og forteller om "nakenmodellen", "rusmisbrukeren" og alle merkelappene som er blitt satt på henne gjennom livet. Hun forteller at hun føler seg som en artist i en fjernsynsunderholdning. Og hun misliker det ikke."  https://www.nrk.no/norge/fanget-og-fri-1.6400303

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frida skrev:

Dagbladet hadde en anmeldelse av boka og konkluderer med at intet nytt kom frem, og at boka måtte ha blitt lest av minst en av forsvarerne hennes før den ble godkjent utgitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Frida skrev:

Nei, har ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest den, men her står det litt om boken: "Blant annet tar hun et usedvanlig kraftig oppgjør med sin mor, og forteller om "nakenmodellen", "rusmisbrukeren" og alle merkelappene som er blitt satt på henne gjennom livet. Hun forteller at hun føler seg som en artist i en fjernsynsunderholdning. Og hun misliker det ikke."  https://www.nrk.no/norge/fanget-og-fri-1.6400303

Takk for info. Ser ut som at boken er skrevet for mange år siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simpson skrev:

Dagbladet hadde en anmeldelse av boka og konkluderer med at intet nytt kom frem, og at boka måtte ha blitt lest av minst en av forsvarerne hennes før den ble godkjent utgitt.

Ok, høres ikke så veldig interessant ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Amber skrev:

Det vitnet, som sa at han så Per og Veronica få skytetrening i skogen.. ble det noe mer snakk om det? Holdt han fast ved den forklaringen, og hva forklarte paret selv ang det? Noen som vet?

Kan ha vert noen med mørk parykk også tenker jeg. Når det virker som om de ville bli sett. 

Anonymkode: 219f0...4e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Simpson skrev:

Så de måtte se gjennom den og sjekke at Kristin ikke hadde skrivd noe som var «dumt»...

Anonymkode: 219f0...4e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frida skrev:

Vel, det har vært mye løgn i denne saken, så det forundrer ikke meg at det dukker opp enda flere. Hvis den andre siden av slekten (og konflikten) ikke hadde kontakt med Kristian og Marie så er det underlig at de er så informert om Kristians helsetilstand. 

Kona til Hans Orderud var helt sikker på at han ikke hadde kreft, og det ble bekreftet av obdusenten. Så jeg tror nok det var vikarierende motiver for å sette ut den historien som Veronica og Jostein fortalte (og kanskje enda flere for alt jeg vet). Den siden har jobbet iherdig med å minimere gårdskonflikten, samt å sette ut historien om Kristians kreft. Begge deler vet vi ikke stemmer. Så at de lyver er opplagt. Om noen av dem tror på disse løgnene er en annen sak. 

En annen fæl sak er rettsaken om arven. Tenk å få seg til å gå til rettssak etter en slik grusom tragedie i familien. Harald Orderud syntes det var forferdelig situasjon og det er vel de fleste enige med ham i. Jostein Orderud snakket bare om at de ville få oppklart saken. De ville oppklare at de skulle arve fordi Marie lå og forblødde i mange timer før hun døde lørdag formiddag? Grotesk er eneste ordet jeg synes passer på noe sånt. 

Ja, lite fordelaktig å si om Josteins opptreden i denne saken. PS! Han heter ikke Orderud til etternavn, han er jo fra Maries side av slekta. Rønaas.

Endret av Delgado
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Delgado skrev:

Ja, lite fordelaktig å si om Josteins opptreden i denne saken. PS! Han heter ikke Orderud til etternavn, han er jo fra Maries side av slekta. Rønaas.

Aha, fint at du rettet det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Noen som har porsgrund eller tønsberg blad som er interessert i artikkelen der ?

https://www.pd.no/horten/reiseliv/jobb/eirik-fra-horten-kan-ha-vart-den-forste-per-og-veronica-traff-etter-orderud-drapene-per-narmest-sto-og-ristet/s/5-40-299092

image.thumb.png.6c93399f8a715e54308adcf73862b946.png

Kunne vært interessant å lese

VG debatt har endel av innholdet (alt?). "Orderudsaken", debattside 140.  Men der er sitatet fra Moss avis, ser ut som det er samme sak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Frida skrev:

VG debatt har endel av innholdet (alt?). "Orderudsaken", debattside 140.  Men der er sitatet fra Moss avis, ser ut som det er samme sak. 

Takk, da fikk jeg lest det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nordiskfigur skrev:

Noen som har porsgrund eller tønsberg blad som er interessert i artikkelen der ?

https://www.pd.no/horten/reiseliv/jobb/eirik-fra-horten-kan-ha-vart-den-forste-per-og-veronica-traff-etter-orderud-drapene-per-narmest-sto-og-ristet/s/5-40-299092

image.thumb.png.6c93399f8a715e54308adcf73862b946.png

Kunne vært interessant å lese

Lite fordelaktig for Per. Han var nok sterkt preget av det grusomme han hadde vært med på den natten.

Veronica er nok en annen mennesketype og kan «spille» eller være nærmest uberørt. Ifølge den Islandske rettssakynidige har hun også en personlighetsforstyrrelse.

Avløseren kunne også fortelle om skjelving hos Per

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P33kg5/trippeldrapet-avfeier-mafia-kobling

Endret av Delgado
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Delgado skrev:

Lite fordelaktig for Per. Han var nok sterkt preget av det grusomme han hadde vært med på den natten.

Veronica er nok en annen mennesketype og kan «spille» eller være nærmest uberørt. Ifølge den Islandske rettssakynidige har hun også en personlighetsforstyrrelse.

Avløseren kunne også fortelle om skjelving hos Per

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P33kg5/trippeldrapet-avfeier-mafia-kobling

Hvor har du det fra at hun skal ha en personlighetsforstyrrelse? link?

Hadde ikke overrasket meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig begynner vi å få veldig mange enstemmige skildringer om at Per virker svært preget av noe dagen etter drapene, før de ble kjent.

Det er veldig enkelt. Enten så lyver alle vitner eller husker feil, eller så mangler vi en veldig god forklaring fra Per om hvorfor han drev og skalv, var opprørt, sur og ekstremt opptatt av å se mot kårboligen morgenen etter drapet.

Dette paret vet nok hva som foregikk den natten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...