Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Simpson skrev:

Har du noen link til dette med obdusentens bekreftelse? Jeg greier ikke huske den.

Det var i den siste podcasten til nrk, "Åpne sår", fra ca 06:30. 

Endret av Frida
la til noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Frida skrev:

Hvis man er uskyldig så synes jeg det skurrer tross alle dine argumenter. Hvis et trippeldrap hadde skjedd i min nære familie og jeg var uskyldig, så ville jeg oppsøkt politiet raskest mulig for å få vite hva politiet visste om det som hadde skjedd. 

Hvorvidt jeg hadde hatt negative opplevelser med politiet hadde vært helt glemt når en slik voldsom tragedie rammet meg og min nære familie. Jeg hadde ikke klart å tenke taktikk overfor hverken politiet eller andre. Jeg ville ønsket mest mulig informasjon raskest mulig for å klare å begynne å begripe den uhyrlige tragedien som hadde slått ned som en bombe i livet mitt. 

Jeg synes du kan vurdere å akseptere at vi reagerer forskjellig. Det er jo ikke uvanlig. Det finnes ingen fasit her. Harald o. virker personlig såret og fornærmet, fordi P og V ble i Nesbyen, isteden for å kaste seg i bilen og kjøre i 3 timer under rådende forhold?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein Milli skrev i svar til Bjørn den 7. desember, at de navnene som han har på sin liste over mulige personer som kan være 180-mannen, er personer som er i etterforskningsmaterialet. Dette er personer som kunne sitte på den informasjonen som 180-mannen hadde - uavhengig av Svaleveien. https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frida skrev:

Enda en ny forklaring om drapsnatta, denne gang fra Per selv:  VG

"Den erfarne etterforskeren ba Per fortelle alt han husket fra natt til 22. mai i år, da foreldrene og søsteren ble drept.

Per Orderud svarte at han mener han sov ganske godt denne natten og at han ikke ble vekket av bjeffing fra de to hundene.."

Så da jobbet han ikke døgnet rundt før de dro. 

Hvordan kan du si at det er en ny forklaring fra Per? Er jo det de har hevdet hele tiden, at de var hjemme og sov. Og, han kan godt ha jobbet døgnet rundt frem til fredagen, hvor han ligger og sover hjemme mens drapene pågår natt til lørdag. 

2 timer siden, Frida skrev:

Hvorfor reagerte advokaten slik 3 dager før ekteparet ble pågrepet? 

"Tre dager før siktelsen ble tatt ut, tok advokaten på Nesbyen kontakt med Cato Schiøtz, og spurte om han kunne bistå Per Orderud dersom han ble siktet. Bakgrunnen for samtalen var at Nybakk ikke var fremmed for at Per Orderud kunne bli pågrepet."

TRIPPELDRAPET: gåtefull oppførsel (VG)

Kristin Kirkemo hadde ikke kommet med de fatale opplysningene enda, men likevel var advokaten så bekymret? 

Advokaten hadde vel såpass erfaring at han skjønte hvor politiet ville med avhørene sine underveis. Det betyr ikke at advokaten selv mente at de var skyldige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Frida skrev:

Det var i den siste podcasten til nrk. 

Nå fikk jeg det med meg. Obduksjonsrapporten bekreftet ingen kreft. Nuh er jeg med Frida. Takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Simpson skrev:

Jeg synes du kan vurdere å akseptere at vi reagerer forskjellig. Det er jo ikke uvanlig. Det finnes ingen fasit her. Harald o. virker personlig såret og fornærmet, fordi P og V ble i Nesbyen, isteden for å kaste seg i bilen og kjøre i 3 timer under rådende forhold?

Selvfølgelig reagerer vi forskjellig, men det er flere som reagerer på hva de valgte å gjøre. Det er helt greit at vi har forskjellige meninger, jeg sier bare min. 

Når det gjelder Harald så blir det vel din tolkning av ham? Jeg oppfatter det ikke slik. De fikk tilbud om å bli hentet av ham også, han forventet ikke at de skulle kaste seg i bilen og kjøre 3 timer selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Frida skrev:

Selvfølgelig reagerer vi forskjellig, men det er flere som reagerer på hva de valgte å gjøre. Det er helt greit at vi har forskjellige meninger, jeg sier bare min. 

Når det gjelder Harald så blir det vel din tolkning av ham? Jeg oppfatter det ikke slik. De fikk tilbud om å bli hentet av ham også, han forventet ikke at de skulle kaste seg i bilen og kjøre 3 timer selv. 

Jeg er også av den oppfatning at jeg mener Harald O. burde respektert hvor P og V ville være, uten å spekulere i det og mene det at de ble i Nesbyen, er mistenkelig. Så ja, jeg synes Harald O. kunne respektert den avgjørelsen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Harleqin skrev:

Hvordan kan du si at det er en ny forklaring fra Per? Er jo det de har hevdet hele tiden, at de var hjemme og sov. Og, han kan godt ha jobbet døgnet rundt frem til fredagen, hvor han ligger og sover hjemme mens drapene pågår natt til lørdag. 

Advokaten hadde vel såpass erfaring at han skjønte hvor politiet ville med avhørene sine underveis. Det betyr ikke at advokaten selv mente at de var skyldige.

Det kan han selvsagt, men bra de er enige seg i mellom da. Synd Veronica rotet det til litt en stund, skulle tro forklaringen satt som spikret etter to rettssaker, men men...Vi blir alle eldre og mer glemske...

Han var vel ikke strafferettsadvokat siden han ville ha inn Cato Schiøtz? Men han hadde vært med lenge i gårdskonflikten og visste hvor betent saken var. Så han skjønte vel såpass, som du sier, at her måtte det en storkanon til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Simpson skrev:

Jeg er også av den oppfatning at jeg mener Harald O. burde respektert hvor P og V ville være, uten å spekulere i det og mene det at de ble i Nesbyen, er mistenkelig. Så ja, jeg synes Harald O. kunne respektert den avgjørelsen.

Jeg tror at Harald mente at med en slik ufattelig grusom tragedie som hadde rammet familien, så måtte andre konflikter kunne glemmes en stakket stund. Nå gjaldt det å stå sammen og støtte hverandre, slik ville iallfall jeg ha tenkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øystein Milli skrev i svar til Bjørn den 7. desember, at de navnene som han har på sin liste over mulige personer som kan være 180-mannen, er personer som er i etterforskningsmaterialet. Dette er personer som kunne sitte på den informasjonen som 180-mannen hadde - uavhengig av Svaleveien. https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa

Vet ikke om SK er på den lista, men har selv tenkt på han som en veldig het kandidat. Men, han hadde vært i mange avhør hos politiet ang. attentat-saken, så å påstå at ingen kom til å mistenke at det var han -slik 180-mannen gjorde i samtalen, hørtes litt for drøy ut...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Jeg tror at Harald mente at med en slik ufattelig grusom tragedie som hadde rammet familien, så måtte andre konflikter kunne glemmes en stakket stund. Nå gjaldt det å stå sammen og støtte hverandre, slik ville iallfall jeg ha tenkt. 

Jeg har ingen grunn til å tro at ikke Harald hadde gode hensikter med å ønske P og V umiddelbart tilbake for felles sorgestund. Men det at han så tidlig hadde så sterke meninger og fremførte dem, kan ha påvirket politiet til å ikke gå bredere ut. Frontene i Orderudslekten kan han også ha  litt ansvar for å ha etablert. Men dette var ikke lett for noen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opptakene fra retten er på mange titall timer. Her plukkes det ut noen få, spissformulerte minutter. Aktørene ble den gang forsikret om at opptakene var til rettens interne bruk. Nå ser de seg selv brukt som en slags realitystjerner, filmet i sitt livs mest skjebnesvangre øyeblikk." https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/oRO4oV/Mord-til-sondagskaffen--Harald-Stanghelle

Ettersom de ble forsikret om at opptakene var til rettens interne bruk, er det ikke da galt at noen opptak ble vist slik som de ble gjort i serien?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen grunn til å tro at ikke Harald hadde gode hensikter med å ønske P og V umiddelbart tilbake for felles sorgestund. Men det at han så tidlig hadde så sterke meninger og fremførte dem, kan ha påvirket politiet til å ikke gå bredere ut. Frontene i Orderudslekten kan han også ha  litt ansvar for å ha etablert. Men dette var ikke lett for noen.

Jeg skulle gjerne visst mer om hva politiet fikk vite tidlig i saken, og hva som overbeviste dem. Det var vel flere ting helt sikkert. Men det har vel vist seg med Sandbergs lange etterforskning, at det har vært fint lite å finne i andre retninger. 

Og ja, er helt enig med deg i at det var en vond situasjon for dem alle. Var hjerteskjærende å høre den siste podcasten, synes jeg. Vondt når en slekt rives i biter og antakelig kan sårene aldri gro heller. Det er vel slike familiefeider som går videre i flere generasjoner, jeg håper ikke det da. Kanskje kan neste generasjon ta til vettet. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Frida skrev:

Vi blir alle eldre og mer glemske...

Bare litt tankespinn jeg har hatt de siste dagene, men hva om Kristin har skrevet ned sine opplevelser og gitt dem ut i bokform, for å unngå å glemme? Får hun vanskelige spm hun bare henvise til boka (gjerne like greit å bare alltid henvise til boka - hun er jo ferdig med det som skjedde, og vil gå videre). Kanskje det også er grunnen til at hun "bevisst" har valgt å ikke se serien om Orderud....?

Hvem er det som er minst troverdig, når man må ha historien sin nedskrevet for ikke å glemme 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Harleqin skrev:

Vet ikke om SK er på den lista, men har selv tenkt på han som en veldig het kandidat. Men, han hadde vært i mange avhør hos politiet ang. attentat-saken, så å påstå at ingen kom til å mistenke at det var han -slik 180-mannen gjorde i samtalen, hørtes litt for drøy ut...

Godt poeng!

Er forøvrig helt enig. Et viktig moment for meg er at SK hadde overtatt ansvaret for Kristins sønn, og da tror jeg ganske enkelt at han ikke ville tatt sjansen på å rote seg bort i noe slikt. Hva ville skjedd med barnet om han ble tatt? Tror ikke SK er dum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Harleqin skrev:

Bare litt tankespinn jeg har hatt de siste dagene, men hva om Kristin har skrevet ned sine opplevelser og gitt dem ut i bokform, for å unngå å glemme? Får hun vanskelige spm hun bare henvise til boka (gjerne like greit å bare alltid henvise til boka - hun er jo ferdig med det som skjedde, og vil gå videre). Kanskje det også er grunnen til at hun "bevisst" har valgt å ikke se serien om Orderud....?

Hvem er det som er minst troverdig, når man må ha historien sin nedskrevet for ikke å glemme 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel

Kanskje du har rett i det. Jeg tror Kristin var med på iallfall planleggingen i en slik grad at hun fortjente straffen hun fikk. Dermed soner hun og går videre med livet sitt. Smart, synes jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de bildene der enkelte har reagert på at Per smilte (det er også omtalt her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel), så var Per på vei til bilen for å se til hundene (det leste jeg i en annen artikkel). Det må da være lov til å smile uten at det skal bli mistenkeliggjort, mener jeg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Jeg skulle gjerne visst mer om hva politiet fikk vite tidlig i saken, og hva som overbeviste dem. Det var vel flere ting helt sikkert. Men det har vel vist seg med Sandbergs lange etterforskning, at det har vært fint lite å finne i andre retninger. 

Og ja, er helt enig med deg i at det var en vond situasjon for dem alle. Var hjerteskjærende å høre den siste podcasten, synes jeg. Vondt når en slekt rives i biter og antakelig kan sårene aldri gro heller. Det er vel slike familiefeider som går videre i flere generasjoner, jeg håper ikke det da. Kanskje kan neste generasjon ta til vettet. :) 

Tidslinjen til Sandberg er grundig mht hva som skjedde rett etter lokalpolitiet ankom. Bl.a. ble kripos kontaktet, og de ankom etter noen timer. De hadde etterforsket attentatene. Hvilke rutiner som foreligger når Kripos kommer påplass vet jeg ikke. Det var lokalpolitiet som holdt pressekonferansen. Kan hende det ble noe kluss; den første politiadvokaten på saken Danielsen, ble tatt av saken. Tenker Kripos kan ha vært misfornøyde med lokalpolitiets arbeide de første timene. Bl.a. det med at politihunden 2 ganger markerte på sokken, uten at dette ble håndtert forsvarlig. DE fant ingen spor utenfor. Det kan hende lokalpolitiet ødela mye her?

Selvom det er tung materie, hører jeg igjen den pressekonferansen Sandberg holder på låven nå i sommer. Jeg synes han har noen gode poeng, og endel vil han ikke offentliggjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de bildene der enkelte har reagert på at Per smilte (det er også omtalt her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEed55/trippeldrapet-gaatefull-oppfoersel), så var Per på vei til bilen for å se til hundene (det leste jeg i en annen artikkel). Det må da være lov til å smile uten at det skal bli mistenkeliggjort, mener jeg.

Her: "Under en pause ved 18-tida ble Per Kristian fotografert da han var på vei ut for å se til hundene som sto i bilen." https://www.dagbladet.no/nyheter/grat-da-dodsbudskapet-kom/65537559

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidslinjen til Sandberg er grundig mht hva som skjedde rett etter lokalpolitiet ankom. Bl.a. ble kripos kontaktet, og de ankom etter noen timer. De hadde etterforsket attentatene. Hvilke rutiner som foreligger når Kripos kommer påplass vet jeg ikke. Det var lokalpolitiet som holdt pressekonferansen. Kan hende det ble noe kluss; den første politiadvokaten på saken Danielsen, ble tatt av saken. Tenker Kripos kan ha vært misfornøyde med lokalpolitiets arbeide de første timene. Bl.a. det med at politihunden 2 ganger markerte på sokken, uten at dette ble håndtert forsvarlig. DE fant ingen spor utenfor. Det kan hende lokalpolitiet ødela mye her?

Selvom det er tung materie, hører jeg igjen den pressekonferansen Sandberg holder på låven nå i sommer. Jeg synes han har noen gode poeng, og endel vil han ikke offentliggjøre.

Vil rapporten hans bli offentliggjort noen gang? Den han sendte til Gjenopptakelseskommisjonen? Håper vi får vite hva han har funnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...