Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske sikker på at det var opptak fra retten. 

Anonymkode: 119c3...708

Det er med noen opptak i podcasten ja, men det jeg skrev er fra intervju. Reporteren sier jo også: «Dette er Veronica Orderud nå, høsten 2018.»

Anonymkode: 4c0df...1a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er med noen opptak i podcasten ja, men det jeg skrev er fra intervju. Reporteren sier jo også: «Dette er Veronica Orderud nå, høsten 2018.»

Det med fasade og løgn er opptak fra rettssaken. Spørsmålet om feiring er fra intervju 2018. Du blander sammen ulike ting fra podcasten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Minosa skrev:

Det med fasade og løgn er opptak fra rettssaken. Spørsmålet om feiring er fra intervju 2018. Du blander sammen ulike ting fra podcasten.

Ok, takk for rettelse :) Men poenget mitt er det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 12.37, Frida skrev:

Broren til Kristian Orderud som fant dem, hadde nøkkel til huset. Han låste seg inn hoveddøren nede, men kom seg ikke videre inn i huset fordi neste dør var låst. Slik forstod jeg det. 

Link Romerikes Blad

Ja, det er rimelig klart. Døra må ha vært låst fra innsiden. Det er ikke uvanlig. Dersom denne døra var låst fra innsiden, så svekker det teorien om at gjerningspersonen(e) kom inn hovedinngangen nede. Det kan være grunnen til at det ikke er funnet fotavtrykk etter gjerningspersonen(e) nede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 13.13, Frida skrev:

Vi gjorde det samme der jeg vokste opp, kom inn i en liten gang fra ytterdøren med ny dør inn til en større gang. Begge dørene ble låst hver kveld. 

Så jeg tror ikke det er så uvanlig. 

Nei, det er slett ikke uvanlig. Var det samme når jeg vokste opp, og det samme hos alle mine venner. Og da snakker jeg om enebolig. Mulig det ikke er slik i leiligheter.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Kan verandadøren låses opp med nøkkel fra utsiden? Finnes det et bilde som viser at den døren er slik?

Anonymkode: d551b...45b

En "standard" altandør/verandadør har vanligvis en lås man må vri på fra innsiden. Ei slik dør kan normalt ikke låses opp fra utsiden, og derfor heller ikke dirkes opp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er Per eller Veronica som har drept, men tror de står bak drapene. 

Kristian fant ut at det var mye penger i boligene, og slo seg ennå mer vrang ang. overdragelse/salg. Da gikk det i stå, og Per og Veronica hadde ikke mer tolmodighet. 

Gjennom Kristin eller et annet nettverk, planla de drapene.

Anonymkode: 5b013...191

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en artikkel sto det at noen antar at Anne ble skutt mot uten å bli truffet da hun var på vei mot soveromsdøra til foreldrene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne kunne jo ha greid å rømt fra huset, hvis det da ikke eventuelt sto en person utenfor hovedinngangen nede. Da hun var oppe i 2. etasje, hadde hun egentlig noen sjanse til å rømme fra den etasjen? Hvis det var to gjerningspersoner i 2. etasje, kanskje en av disse var på foreldrenes soverom, mens den andre holdt vakt over trappeoppgangen for å følge med når Anne kom opp? Hva tenker dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hun våknet av skuddene. Er usikker på hvorvidt man hører at skuddene blir avfyrt i huset eller om man kan tro at det skytes ute? Har aldri hørt skudd på så nært hold eller inne i et hus. Uansett vil vel en naturlig reaksjon fra en datter være å løpe opp til sine gamle foreldre for å sjekke om de er ok? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Jeg tror at hun våknet av skuddene. Er usikker på hvorvidt man hører at skuddene blir avfyrt i huset eller om man kan tro at det skytes ute? Har aldri hørt skudd på så nært hold eller inne i et hus. Uansett vil vel en naturlig reaksjon fra en datter være å løpe opp til sine gamle foreldre for å sjekke om de er ok? 

Mulig. Men tror også det er naturlig å ville flykte. Det er kanskje det som er mest logisk å gjøre, men så tenker man nok ikke helt klart i en slik situasjon. Kan det være mulig at hun ikke hørte skuddene? At hun hørte romstering og/eller stemmer, men ikke skudd? For hun hadde jo ikke gått opp trappa hvis det ikke hadde vært for at hun hørte noe.

Synes bare det er rart å gå opp når du hører skyting oppe  - med mindre noen står vakt ved hoveddøren. Vet noen hvordan det var med den døren, kan man se om noen står utenfor? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anne kunne jo ha greid å rømt fra huset, hvis det da ikke eventuelt sto en person utenfor hovedinngangen nede. Da hun var oppe i 2. etasje, hadde hun egentlig noen sjanse til å rømme fra den etasjen? Hvis det var to gjerningspersoner i 2. etasje, kanskje en av disse var på foreldrenes soverom, mens den andre holdt vakt over trappeoppgangen for å følge med når Anne kom opp? Hva tenker dere?

Trist å tenke på, situasjonen kunne vært en helt annen hvis Anne hadde klart å rømme. Da hadde vi sannsynligvis også fått vite hvem som utførte drapene (selv om det kan hende gjerningspersonene hadde masker?). Men hvis en andre eller tredje person holdt vakt utenfor hoveddøra, er det klart at hun nok ikke hadde hatt sjans... 

Når det gjelder det knuste vinduet: Er det ikke ganske stor sjanse for å høre dette? Vet ikke hvordan det sto til med hørselen til Kristian og Marie Orderud, men Anne kunne kanskje også ha hørt det nedenfra? De kunne risikert at politi ble ringt osv. Og så var det vel slik at Kristian hadde hagle under senga om jeg ikke tar helt feil. Mye som kunne gått galt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig. Men tror også det er naturlig å ville flykte. Det er kanskje det som er mest logisk å gjøre, men så tenker man nok ikke helt klart i en slik situasjon. Kan det være mulig at hun ikke hørte skuddene? At hun hørte romstering og/eller stemmer, men ikke skudd? For hun hadde jo ikke gått opp trappa hvis det ikke hadde vært for at hun hørte noe.

Synes bare det er rart å gå opp når du hører skyting oppe  - med mindre noen står vakt ved hoveddøren. Vet noen hvordan det var med den døren, kan man se om noen står utenfor? 

Er det hovedinngangen nede som er avbildet her? Er det felt med glass på venstre side på døren?

062.jpg?2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det hovedinngangen nede som er avbildet her? Er det felt med glass på venstre side på døren?

Ja, så hvis noen har holdt vakt utenfor har hun nok enten sett og/eller hørt det. Grusomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å tenke på, situasjonen kunne vært en helt annen hvis Anne hadde klart å rømme. Da hadde vi sannsynligvis også fått vite hvem som utførte drapene (selv om det kan hende gjerningspersonene hadde masker?). Men hvis en andre eller tredje person holdt vakt utenfor hoveddøra, er det klart at hun nok ikke hadde hatt sjans... 

Når det gjelder det knuste vinduet: Er det ikke ganske stor sjanse for å høre dette? Vet ikke hvordan det sto til med hørselen til Kristian og Marie Orderud, men Anne kunne kanskje også ha hørt det nedenfra? De kunne risikert at politi ble ringt osv. Og så var det vel slik at Kristian hadde hagle under senga om jeg ikke tar helt feil. Mye som kunne gått galt.

Jeg tenker at glasset har blitt knust ganske raskt, slik at Kristian og Marie ikke rakk å reagere. Sto det ikke noe om planleggingen, at ved å bruke tape på glasset kunne det unngås at det ble så mye støy fra det knuste glasset? Har det kommet frem om det ble brukt tape på glasset?

Det hadde vært interessant å få vite mer detaljer fra dette vitnet: "Et nytt vitne i saken skal ha hørt to skarpe skudd, før han hørte et mer dempet skudd den skjebnesvangre kvelden på Orderud gård." https://www.tv2.no/a/2692592/
Da tenker jeg på tidspunkt, og om tiden mellom de tre skuddene som vitnet hørte 800 meter unna. Det hadde også vært interessant å høre om hvor nære vitnet var da h*n så to personer utenfor kårboligen, og om h*n kan gi beskrivelse av de to personene. Dette er en person som brukte å gå tur i området.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så hvis noen har holdt vakt utenfor har hun nok enten sett og/eller hørt det. Grusomt.

Enig. Og i en slik situasjon får man nok panikk. Og det er forståelig at hun ikke tenkte på å ringe nødtelefon, hvis det forløp seg slik som du skriver.

Jeg heller til Fridas teori.

32 minutter siden, Frida skrev:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var interessant lesing. Spesielt at vitnet hørte tre skudd. Av de tretten skuddene som ble avfyrt, var tre av dem avfyrt med 38-kaliber - så da var det kanskje nettopp de vitnet hørte (uten at jeg kan noe særlig om våpen)? Jeg begynner faktisk å tro at gjerningspersonene ikke har tatt seg inn slik politiet har lagt til grunn - men at de ønsket å få det til å se nettopp slik ut. Hvis så er tilfelle har de jo lyktes med det. "Vitnet skal i tillegg til skuddene ha sett to personer stå utenfor hovedinngangen. Det bygger opp under Sandbergs teori om at gjerningspersonene tok seg inn gjennom fronten av kårboligen."

Hvis en eller flere tok seg inn gjennom hovedinngangen nede, må den/de vel ha vært svært stille mens den/de kom seg inn de to dørene og opp trappen, ettersom den som skjøt mot Anne fra foreldrenes soverom allerede var der når Anne kom opp i 2. etasje?

Det kommer ikke frem i artikkelen om vitnet så de to personene før eller etter skuddene eller eventuelt samtidig med skuddene. Er det mulig å se to personer på 800 meters avstand? Eller har vitnet eventuelt beveget seg nærmere kårstua etter å ha hørt skuddene 800 meter unna? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 12.37, Frida skrev:

Broren til Kristian Orderud som fant dem, hadde nøkkel til huset. Han låste seg inn hoveddøren nede, men kom seg ikke videre inn i huset fordi neste dør var låst. Slik forstod jeg det. Han gikk derfor rundt huset og oppdaget at glasset i terrassedøren var knust og så de døde.  

Link Romerikes Blad

6 timer siden, NordicViking skrev:

Ja, det er rimelig klart. Døra må ha vært låst fra innsiden. Det er ikke uvanlig. Dersom denne døra var låst fra innsiden, så svekker det teorien om at gjerningspersonen(e) kom inn hovedinngangen nede. Det kan være grunnen til at det ikke er funnet fotavtrykk etter gjerningspersonen(e) nede. 

Tenker dere på en dør som er låst fra innsiden med nøkkel? I så fall kan man også låse opp fra utsiden dersom det også er nøkkelhull på utsiden og man har nøkkel eller noe annet å låse opp med. 

Er det nevnt hvordan denne dørlåsen var, og om det var mulig å låse opp den døren fra utsiden? Har noen av dere bilde av den døren fra utsiden? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en eller flere tok seg inn gjennom hovedinngangen nede, må den/de vel ha vært svært stille mens den/de kom seg inn de to dørene og opp trappen, ettersom den som skjøt mot Anne fra foreldrenes soverom allerede var der når Anne kom opp i 2. etasje?

Det kommer ikke frem i artikkelen om vitnet så de to personene før eller etter skuddene eller eventuelt samtidig med skuddene. Er det mulig å se to personer på 800 meters avstand? Eller har vitnet eventuelt beveget seg nærmere kårstua etter å ha hørt skuddene 800 meter unna? 

Det er det som gjør meg usikker. Det er flere måter det kan ha blitt gjort på. Først og fremst tviler jeg på at de var flere enn to personer, men man kan ikke utelukke at de har vært flere (tviler dog på flere enn tre). 

Én mulighet er at den ene snek seg gjennom hoveddøra og opp trappa, mens den andre sto vakt utenfor døra. Da hadde vedkommende mulighet til å avfyre skudd mot Anne først, men det ville vært lite lurt nettopp pga. hagla til Kristian og mulighet til å ringe politi. Sånn kan Anne ha blitt «fanget» - en står utenfor hoveddøra, og en er oppe. Ingen vei ut. 

Det ville på flere måter vært mer logisk å komme inn bakveien istedenfor gjennom hoveddøra. Men hvis de fryktet at noen skulle våkne av glass som knuste, kan det ha vært et viktig moment - mye grunnet mulighet til å ringe politi og ikke minst hagla til Kristian, som jeg regner med de som har avfyrt skuddene visste om. 

De kan så ha knust glasset på verandadøra for å få det til å se ut som noen som ikke har nøkkel har utført drapene. Det er klart det ville vært mye enklere å finne ut hvem som var gjerningspersonene hvis man visste med sikkerhet at de hadde nøkler til huset.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt sto kanskje den andre personen inne på Annes rom og fikk henne til å gå opp trappa (hvis en person sikter med et våpen mot deg, tør man jo ikke gjøre noe annet enn det personen ber deg om). Slik ville det se enda mindre sannsynlig ut at gjerningspersonene kom inn hoveddøra - og dermed ikke sikkert at gjerningspersonene hadde nøkler. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...