Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så grusomt for han å se åstedet:( 

jeg blir så innmari lei meg av denne saken. Jeg var ikke så gammel da drapene skjedde, og fulgte ikke med den gang. 

Anonymkode: b6a1e...4b8

Kjenner du familien personlig?

Anonymkode: c69a0...9b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Frida skrev:

Broren til Kristian Orderud som fant dem, hadde nøkkel til huset. Han låste seg inn hoveddøren nede, men kom seg ikke videre inn i huset fordi neste dør var låst. Slik forstod jeg det. Han gikk derfor rundt huset og oppdaget at glasset i terrassedøren var knust og så de døde.  

Link Romerikes Blad

Er det ikke veldig rart om Anne eller foreldrene skulle ha låst den neste døren før de la seg til å sove, med tanke på rømningsvei i tilfelle brann?

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke veldig rart om Anne eller foreldrene skulle ha låst den neste døren før de la seg til å sove, med tanke på rømningsvei i tilfelle brann?

Vi gjorde det samme der jeg vokste opp, kom inn i en liten gang fra ytterdøren med ny dør inn til en større gang. Begge dørene ble låst hver kveld. 

Så jeg tror ikke det er så uvanlig. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Vi gjorde det samme der jeg vokste opp, kom inn i en liten gang fra ytterdøren med ny dør inn til en større gang. Begge dørene ble låst hver kveld. 

Så jeg tror ikke det er så uvanlig. 

Jeg forstår. Kom det frem om den døren kan låses opp og låses igjen fra begge sider?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Kom det frem om den døren kan låses opp og låses igjen fra begge sider?

Har ikke sett noe om det, men går ut fra at det var en vanlig innerdør som kan låses fra begge sider. Uvanlig å ha to ytterdører, den ene innenfor den andre i en mellomgang, har iallfall aldri sett noen som har det i en enebolig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du familien personlig?

Nei ingen kjennskap til dem. 

Jeg blir bare følelsesmessig involvert. 3 mennesker drept på kloss hold, de siste sekundene (timene for Marie) må ha vært grusomme da de skjønte hva som skjedde. Ser for meg bildene jeg har sett, og spesielt Anne som ligger ved verandadøren, og synes det er så grusomt. Hun levde jo også i frykt i flere måneder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingen kjennskap til dem. 

Jeg blir bare følelsesmessig involvert. 3 mennesker drept på kloss hold, de siste sekundene (timene for Marie) må ha vært grusomme da de skjønte hva som skjedde. Ser for meg bildene jeg har sett, og spesielt Anne som ligger ved verandadøren, og synes det er så grusomt. Hun levde jo også i frykt i flere måneder. 

Hvordan presterer du å bli så veldig følelsesmessig involvert og trist av noen du ikke har noe som helst relasjon til overhode? Jeg mener, det hele er grotesk, men er ingen grunn til at utenforstående skal være noe tristere av dette enn av andre drap.

Og Anne har da ikke levd i frykt for å bli drept i flere måneder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken er det så mye som tyder på at de rette gjerningsmennene/kvinnene er tatt.

Så mye tilfeldigheter kan ikke forekomme tenker jeg.

Etter alle disse årene har jeg ennå ikke fått servert en annen vinkling på drapene som er troverdig.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det risiko for eventuelle forbipasserende? Hva om de hadde nøkkel? Da trengte de ikke mye tid på å komme seg inn. Og hva med det skuddet som er nevnt her?

Kristians bror hadde sett bilen til Anne, så jeg antar at forsiden av huset dermed er synlig fra veien. Om de hadde nøkkel ville det implisert nær familie, man leverer ikke ut nøkler til perifere bekjentskaper. Tror nok at Per og Veronica neppe ville brukt nøkkel for å komme seg inn i huset, eller levert nøkkel til andre gjerningsmenn, det ville rettet mistanke om at de var involvert. 

Skuddet alene kan ikke bevise at noen tok seg inn gjennom hoveddøren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en slik verandadør dirkes opp fra utsiden uten at det blir synlige spor etter dirkingen?

Jeg mener at det er av stor betydning hvis de finner ut at noen eventuelt har låst seg inn i huset. For da er det teoretisk mulig å finne ut hvem som har hatt tilgang på nøkler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hamhamham skrev:

Sikkert ikke umulig, selv om de tekniske etterforskerne vel utelukker dette. Uansett hvem som drepte dem, så er det ikke unaturlig om man ønsket å drepe Anne først, siden hun hadde størst mulighet til å kunne flykte.

Men det forandrer overhodet ikke på hvem som ev. drepte dem, så hva Sandberg tror kan komme ut av denne kveruleringen er ikke lett å si.

Gjerningspersonen(e) forandret den eventuelle planen av en eller annen grunn. 
Nei, jeg vet heller ikke hva Sandberg tenker. 

Men om det stemmer at glasset ble knust etter drapene, så må jo gjerningspersonen(e) ha kommet seg inn i huset uten å knuse glasset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om det stemmer at glasset ble knust etter drapene, så må jo gjerningspersonen(e) ha kommet seg inn i huset uten å knuse glasset.

Ja, med nøkkel gjennom den samme døren...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med nøkkel gjennom den samme døren...

Kan verandadøren låses opp med nøkkel fra utsiden? Finnes det et bilde som viser at den døren er slik?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veronika er hjernen bak alt. Må si jeg ble skremt av å se dagens episode.

Antagelig har hun fortrengt alt, og er syk. Skremmende at den dama er ett fritt menneske idag. 

Anonymkode: 611e0...391

Fikk ikke med meg episoden,  hva skremte deg? Tror veronica er hjernen bak planleggingen og at hun også var den som skjøt (om de var to tror jeg kristin var den andre). Jeg tror ikke Per var istand til å skyte foreldrene sine. Men at de ikke pratet sammen i 2 år før drapet og at han påstår at forlik ble inngått dagen før drapet.. så beleilig?!. Advokaten til faren benekter dette. For meg fremstår Veronica som iskald og utspekulert. Beklager om jeg spør om ting som kanskje allerede har kommet opp- men har veronica og per i avhør forklart at de ville kjøpe våpen med lyddemper fordi de følte seg truet (ukjente biler på gårsdplassen, døde kyr osv), eller var dette kun kristin sin versjon? 

Endret av miss spjåk
skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan verandadøren låses opp med nøkkel fra utsiden? Finnes det et bilde som viser at den døren er slik?

Om den kan dirkes opp fra utsiden kan den også låses opp. Du kan ikke dirke opp noe uten nøkkelhull.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om den kan dirkes opp fra utsiden kan den også låses opp. Du kan ikke dirke opp noe uten nøkkelhull.

Om man ser på verandadøren i begynnelsen av videoen her, så ser det ikke ut som det er noen låssylinder på døren, men at det er et enklere låsesystem. Jeg har ikke greie på slikt. Hva mener dere? https://www.nrk.no/orderudnyheter/orderud-opptak-funnet-i-kjeller_-dette-motte-politiet-i-karboligen-1.14252222

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en lignende verandadør med lignende vrider på innsiden. Den døren var det ikke noe nøkkelhull på utsiden av. En svakhet med den døren jeg så, var at den ikke ble låst når man vred om på innsiden. Man trodde man hadde låst ved å vri på vrideren, men det ble ikke låst. Det var bare å skyve opp døren(!)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...