AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #21 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg har en sønn med dysleksi. Her måtte ppt purre flere ganger på skolen, både med data og lydbøker. Skolen/kommunen må betale en del for dette så det lå langt inne. Det virket ikke som om skolen egentlig visste hva de skulle gjøre eller hvordan det skulle gjøres, samtidig som de sa at de hadde flere med dysleksi. Rart, da alle disse skulle hatt tilgang til lydbøker. En med lærevansker som har spesialundervisning og trenger at noen leser for seg, skal selvfølgelig ha lydbøker. Få ppt på saken hvis skolen er vanskelig. Anonymkode: 4bd1b...312
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #22 Skrevet 10. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en sønn med dysleksi. Her måtte ppt purre flere ganger på skolen, både med data og lydbøker. Skolen/kommunen må betale en del for dette så det lå langt inne. Det virket ikke som om skolen egentlig visste hva de skulle gjøre eller hvordan det skulle gjøres, samtidig som de sa at de hadde flere med dysleksi. Rart, da alle disse skulle hatt tilgang til lydbøker. En med lærevansker som har spesialundervisning og trenger at noen leser for seg, skal selvfølgelig ha lydbøker. Få ppt på saken hvis skolen er vanskelig. Anonymkode: 4bd1b...312 Igjen, dette er kommunen, ikke skolen som avgjør og det tar for lang tid. Skolen må vente på svar og tilgang. Anonymkode: fa125...d00 1
AryaUnderfoot Skrevet 10. oktober 2018 #23 Skrevet 10. oktober 2018 Dersom sønnen din er på 4. - 5. steg i norsk og andre kjernefag så bør du ABSOLUTT be om et møte med både kontaktlærer og spesialpedagog. Dere bør ta opp hvor realistisk det er at sønnen deres skal følges trinnets kompetansemål i fag som ikke er omfattet av IOP'en og hvilke tiltak som må iverksettes for at dette skal oppnås. Dette bør du gjør så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #24 Skrevet 11. oktober 2018 6 timer siden, AryaUnderfoot skrev: Dersom sønnen din er på 4. - 5. steg i norsk og andre kjernefag så bør du ABSOLUTT be om et møte med både kontaktlærer og spesialpedagog. Dere bør ta opp hvor realistisk det er at sønnen deres skal følges trinnets kompetansemål i fag som ikke er omfattet av IOP'en og hvilke tiltak som må iverksettes for at dette skal oppnås. Dette bør du gjør så fort som mulig. PPT’s anbefaling er at hovedvekten av spesialundervisningen legges på det nivået, og at det kan forventes at eleven kan følge enkelte kompetansemål på 7. trinn. Jeg ba om et møte med skolen i starten av skoleåret, men følte vel at de mente jeg overdrev en smule. Hvordan de kan mene det etter den sakkyndige rapporten og overgangsrapporten fra barneskolen er veldig vanskelig for meg å forstå. Det føles litt som om vi blir «straffet» for at vi hjemme bruker enorme mengder tid på dette, og at da humper det jo i vei på et vis. Tilbakemelding fra en av skolens ansatte ved sist møte var for øvrig at ikke alle kan regne med høy måloppnåelse i alle fag. Helt ok det, men sjansen til NOE måloppnåelse bør skolen legge til rette for, syns jeg. Tusen takk igjen for alle råd, jeg tar med meg både dine og andres inn i nytt møte med skolen i dag. TS Anonymkode: 3a8de...b77
Nasse Nøff Skrevet 11. oktober 2018 #25 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg kjenner at jeg blir eitrende forbannet på at skolen skal gjøre det så vanskelig for de som til tross for utfordringer ønsker å hjelpe seg selv. Det er rett og slett helt uforståelig! (Jeg har selv en datter i 7. klasse med dysleksi, så jeg vet at systemet ofte er vanskelig!) Har de iPad eller PC til alle elevene på skolen deres, eller er det bare "papirskole"? Ang. lydbøker er det skjedd store omveltninger de seneste årene. Ser at flere nevner penner og andre verktøy, men det tror jeg knapt benyttes lengre. Men flere har nevnt NLB (Norsk Lydbokforlag), og det er svaret på dette. Du kan rett og slett melde ham inn selv, og trenger ikke vente på skolen. http://www.nlb.no/bli-laner/meld-deg-inn Sannsynligvis blir du ikke engang bedt om å dokumentere lesevanskene, men de sier de tar stikkprøver. I tilfelle sender du bare inn uttalelsen dere har fra PPT. (Det står litt forvirrende på siden ang. statped, men vi har bare meldt inn datteren selv, og har fått tilgang til alt av lærebøker). Jeg tror det tok en uke eller to fra jeg meldte henne inn, til jeg fikk en mail med en kode. Så laster du ned en gratisapp som heter Lydhør. Med hjelp av denne, og koden han har fått fra NBL kan han laste ned alle lærebøkene han har som lydfiler. Det er også mulig å låne skjønnlitterære lydbøker, lydbøker på engelsk osv. osv. gratis. Du trenger altså en ipad eller telefon han kan benytte til dette. Vår erfaring er at det er best å se i boken samtidig som man lytter, for å få med seg alt. Dette er altså gratis for skolen også, så det burde være helt uproblematisk! Et annet alternativ til lydbøker er smartbok/brettbok. Dersom dere er en ipad-skole er dette i mange tilfeller et bedre alternativ, men her må bøkene kjøpes. Det er heller ikke alle læreverks som finnes som smartbok/brettbok, det gjelder stort sett nyere bøker. Hvis han har en ipad selv, kan dere eventuelt vurdere om det er verdt et par hundrelapper å kjøpe bøkene privat. Det går ofte an å teste det gratis først i to uker først. Muligens kan han også kvalifisere til støtte for kjøp av PC/Ipad til skolebruk, og tillatelse til å bruke det? Snakk gjerne med PPT om det (det er de som må anbefale dette før man eventuelt søker NAV om støtte). Det får være alt for nå, lykke til i møte med skolen! Husk at KRLE, Historie osv. tross alt er muntlige fag, og skal evalueres deretter. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #26 Skrevet 11. oktober 2018 6 timer siden, Nasse Nøff skrev: Jeg kjenner at jeg blir eitrende forbannet på at skolen skal gjøre det så vanskelig for de som til tross for utfordringer ønsker å hjelpe seg selv. Det er rett og slett helt uforståelig! (Jeg har selv en datter i 7. klasse med dysleksi, så jeg vet at systemet ofte er vanskelig!) Har de iPad eller PC til alle elevene på skolen deres, eller er det bare "papirskole"? Ang. lydbøker er det skjedd store omveltninger de seneste årene. Ser at flere nevner penner og andre verktøy, men det tror jeg knapt benyttes lengre. Men flere har nevnt NLB (Norsk Lydbokforlag), og det er svaret på dette. Du kan rett og slett melde ham inn selv, og trenger ikke vente på skolen. http://www.nlb.no/bli-laner/meld-deg-inn Sannsynligvis blir du ikke engang bedt om å dokumentere lesevanskene, men de sier de tar stikkprøver. I tilfelle sender du bare inn uttalelsen dere har fra PPT. (Det står litt forvirrende på siden ang. statped, men vi har bare meldt inn datteren selv, og har fått tilgang til alt av lærebøker). Jeg tror det tok en uke eller to fra jeg meldte henne inn, til jeg fikk en mail med en kode. Så laster du ned en gratisapp som heter Lydhør. Med hjelp av denne, og koden han har fått fra NBL kan han laste ned alle lærebøkene han har som lydfiler. Det er også mulig å låne skjønnlitterære lydbøker, lydbøker på engelsk osv. osv. gratis. Du trenger altså en ipad eller telefon han kan benytte til dette. Vår erfaring er at det er best å se i boken samtidig som man lytter, for å få med seg alt. Dette er altså gratis for skolen også, så det burde være helt uproblematisk! Et annet alternativ til lydbøker er smartbok/brettbok. Dersom dere er en ipad-skole er dette i mange tilfeller et bedre alternativ, men her må bøkene kjøpes. Det er heller ikke alle læreverks som finnes som smartbok/brettbok, det gjelder stort sett nyere bøker. Hvis han har en ipad selv, kan dere eventuelt vurdere om det er verdt et par hundrelapper å kjøpe bøkene privat. Det går ofte an å teste det gratis først i to uker først. Muligens kan han også kvalifisere til støtte for kjøp av PC/Ipad til skolebruk, og tillatelse til å bruke det? Snakk gjerne med PPT om det (det er de som må anbefale dette før man eventuelt søker NAV om støtte). Det får være alt for nå, lykke til i møte med skolen! Husk at KRLE, Historie osv. tross alt er muntlige fag, og skal evalueres deretter. hør, hør! som spesialpedagog er jeg helt enig med Ts. Hvordan skal man henge med i teoritunge fag når man ikke får en reell mulighet til å tilegne seg stoffet? Jeg har ønsket å melde inn mine elever i NLB, men har, av en eller annen grunn, møtt motstand i ledelsen. Da skulle dette vurderes av spesialpedagogisk koordinator, i ressursteam og det var ikke måte på, selv om det helt tydelig sto at det holdt med uttalelse fra lærer ved eventuelle stikkprøver. Jeg meldte inn elevene mine jeg, så får jeg heller få en smekk etterpå. Det er ikke JEG som oppnår noe når elevene får tilgang til lydbøker, men ELEVEN. At jeg skal holde tilbake på en gratis ressurs velger jeg å overse. Jeg håper møtet i dag gikk bra, Ts! Anonymkode: 48026...132
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #27 Skrevet 11. oktober 2018 Tusen takk for alle støttende svar! Det gikk ganske greit på møtet i dag, vil jeg si. Må si ganske, for selv om jeg fikk innvilget lydbøker (hurra!), så var det tydelig motvillig fra skolens side. Det ble lagt veldig mye vekt på at det måtte sjekkes, undersøkes og sjekkes igjen (nøyaktig HVA som måtte sjekkes fikk jeg ingen klarhet i), og jeg fikk beskjed om at det nok var begrenset utvalg av bøker da en del fortsatt bare finnes på cd (?). Uansett, tenker å gi skolen noen dager på å få ting på plass. Det enkleste er tross alt at vi og skolen spiller på lag til det beste for eleven. Men, dersom det ikke skjer noe ganske raskt kommer jeg selv til å melde han inn for tilgang til lydbøker. Det burde ikke være vanskelig å forsvare dette med de (godt dokumenterte) vanskene sønnen min har. TS Anonymkode: 3a8de...b77
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #28 Skrevet 12. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle støttende svar! Det gikk ganske greit på møtet i dag, vil jeg si. Må si ganske, for selv om jeg fikk innvilget lydbøker (hurra!), så var det tydelig motvillig fra skolens side. Det ble lagt veldig mye vekt på at det måtte sjekkes, undersøkes og sjekkes igjen (nøyaktig HVA som måtte sjekkes fikk jeg ingen klarhet i), og jeg fikk beskjed om at det nok var begrenset utvalg av bøker da en del fortsatt bare finnes på cd (?). Uansett, tenker å gi skolen noen dager på å få ting på plass. Det enkleste er tross alt at vi og skolen spiller på lag til det beste for eleven. Men, dersom det ikke skjer noe ganske raskt kommer jeg selv til å melde han inn for tilgang til lydbøker. Det burde ikke være vanskelig å forsvare dette med de (godt dokumenterte) vanskene sønnen min har. TS Anonymkode: 3a8de...b77 Har aldri opplevd å ikkje finne pensumbøker som vi bruker på vår skule i alle fall, og mange av bøkene våre er ikkje av det nyaste slaget. Som lærar anbefaler eg alle elevar med lesevanskar å melde seg inn i NLB og laste ned appen Lydhør. Der får dei også tilgang til skjønnlitterære bøker. Ser ingen grunn til at du skal vente på skulen, det er berre å melde han inn. Lykke til!😊 Anonymkode: c43aa...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #29 Skrevet 12. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri opplevd å ikkje finne pensumbøker som vi bruker på vår skule i alle fall, og mange av bøkene våre er ikkje av det nyaste slaget. Som lærar anbefaler eg alle elevar med lesevanskar å melde seg inn i NLB og laste ned appen Lydhør. Der får dei også tilgang til skjønnlitterære bøker. Ser ingen grunn til at du skal vente på skulen, det er berre å melde han inn. Lykke til!😊 Anonymkode: c43aa...6ea Man melder seg ikke bare inn i nlb = Norsk lyd og blindeskriftsbibliotek. Man søker om å få lov til å bli låner i biblioteket. Da får man tildelt lånenummer og pinkode for å kunne logge seg inn i appen Lydhør. Hvem som kan bli låner er opplyst i linken jeg la inn tidligere i tråden. Ellers reagerer jeg på at folk svarer med yrkestitler, både i denne tråden og andre tråder. Når helsepetsonell ikke har lov til å legge inn hva de jobber med eller hvilken yrkestittel de har, så savner jeg likhet for alle yrkestitler på forumet. Anonymkode: 26f17...9b1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #30 Skrevet 12. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man melder seg ikke bare inn i nlb = Norsk lyd og blindeskriftsbibliotek. Man søker om å få lov til å bli låner i biblioteket. Da får man tildelt lånenummer og pinkode for å kunne logge seg inn i appen Lydhør. Hvem som kan bli låner er opplyst i linken jeg la inn tidligere i tråden. Ellers reagerer jeg på at folk svarer med yrkestitler, både i denne tråden og andre tråder. Når helsepetsonell ikke har lov til å legge inn hva de jobber med eller hvilken yrkestittel de har, så savner jeg likhet for alle yrkestitler på forumet. Anonymkode: 26f17...9b1 Beklager at eg ordla meg litt dumt, men eg har berre brukt same ordlyd som NLB sjølv brukar på nettsida si: Skoleelever Barn og ungdom som trenger skolelydbøker, skal registreres av skolen hos Statped skolelydbok. Når du er registrert hos Statped, kan du også låne bøker fra NLBs boksamling med samme lånernummer og PIN-kode. Foreldre som selv vil melde inn barn som lånere hos NLB, gjør det på vår hjemmeside. Skolebarn skal bare meldes inn ett sted, men kan låne skjønnlitteratur og skolebøker både hos NLB og Statped skolelydbok. Ein kan altså registrere eller melde seg inn på to måtar, enten ved at foreldre melder inn barnet som låner hos NLB eller at skulen registrerer eleven hos Statped skolelydbok. Tidlegare måtte ein vel ha stadfesting frå PPT/lærar for å få godkjent søknad/innmelding, men dette treng ein ikkje no lenger. Barn og ungdom som trenger skolelydbøker, skal registreres av skolen hos Anonymkode: c43aa...6ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå