AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg er delt. Fint at barna lærer om det, men er ikke alle som klarer å få tak k såkalte sponsorer og som ikke har råd til å være sponsor selv Anonymkode: fa959...4de
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Man kan jo sette hvilken sum man vil, så dette er ikke noe problem.... Anonymkode: 69b82...b16 2
Jolene Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Hvorfor skal skolene tvinge andre til å gi penger til formål? Det synes jeg fint lite om, spesielt fordi det ikke er alle som faktisk har råd til å gi, eller som ikke ønsker å gi. 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg vet nå ikke helt. Det er mange barn som ikke liker å løpe, og flere som ikke er i knallgod form. Noe som setter press på barna, og de vil kanskje føle at de ikke strekker til. Var selv en aktiv unge, men å løpe uten en ball som motivasjon var pesten selv. Kunne nok løpt for en god sak, men hadde ikke ansett det som gøy. Ikke har jeg særlig med familie, og ev. sponsorer ville blitt få. Jeg ville ikke fått hjelp heller. Kanskje stafett mellom skoler, der bedrifter kunne sponset de som lag kunne vært en idé? Da kan elever som ikke ønsker å løpe hjelpe med andre ting, f.eks salg av mat, drikke o.l. Anonymkode: 60e75...e58 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Ja og løpe sammen hjelper sikkert de fattige og hjemløse. Det gir de nok mat, varme klær og et hjem... Anonymkode: 5437f...6b7 4
Chiyo Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Jeg syns det er et ganske dumt forslag. Jeg hadde ikke villet gjøre det. På barneskolen løp jeg ganske bra, men jeg hatet å løpe lenge. På idrettsdagen gjorde jeg det ganske greit på 1500 meter, men jeg hatet det. Jeg gruet meg hvert år. Det er ikke alle barn som vil syntes dette er gøy. Endret 10. oktober 2018 av Chiyo 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 "Årets beste skoledag fordi dette er dagen i året vi vet at ingen er alene." Bullshit. Havner du en halv runde bak alle andre (som løper i samlet flokk) med en gang, så er du like forbanna alene selv om dere gjør det samme. Det blir bare ekstra tydelig og ydmykende. Snakker av erfaring. Anonymkode: 91436...efe 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Elever skal ikke tvinges til å gi penger. Selv er jeg lærer og mener vi støtter organisasjoer gjennom statsbudsjettet. Jeg hadde blitt kraftig provosert om barna mine kom hjem med en slik lapp! Anonymkode: a512b...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 Dette er bare ydmykende for unger som verken er flinke til å løpe, har noen å løpe sammen med eller har folk som er villige/har mulighet til å sponse. Håpløst forslag. For de ungene det gjelder blir det bare så ekstra tydelig. At det i tillegg skrives "Dette er dagen i året vi vet at ingen er alene på skolen / i skoletiden gjør det bare ekstra provoserende. Anonymkode: d2215...5b4 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 Syns det er helt fint all den tid de fleste skoler legger til rette for at elever kan levere tomme konvolutter. Hvorfor skal ikke elever lære om aktivisme og å bry seg om andre? Anonymkode: be763...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er bare ydmykende for unger som verken er flinke til å løpe, har noen å løpe sammen med eller har folk som er villige/har mulighet til å sponse. Håpløst forslag. For de ungene det gjelder blir det bare så ekstra tydelig. At det i tillegg skrives "Dette er dagen i året vi vet at ingen er alene på skolen / i skoletiden gjør det bare ekstra provoserende. Anonymkode: d2215...5b4 Dette er jeg enig i. Tenker tilbke på min skoletid på sent 80-tallet. Jeg kom fra ett 'ressurssvakt' hjem. Mamma og pappa hadde nok sponset meg, men aner ikke hvem andre jeg kunne ha spurt. Naboer? Jeg ville nok ikke ha brydd dem, de hjelp oss med så mye annet ( barnepass, ordne hagen når pappa var syk, gi oss mat). Familie? Nei. Jeg ville fått inn noen få kroner. Og sett at/hørt at andre i klassen hadde utallige sponsorer. Sponsorer som kunne gi mer enn mine. Jeg ville følt meg utenfor, og antagelig ikke dukket opp den dagen. (Jeg skulket ikke en dag på barne-ungdom, eller videregående skole, men den dagen hadde jeg nok.) Anonymkode: 62600...43e 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 Man MÅ ikke løpe, man kan GÅ så mange runder man vil, og man kan velge å sponse hver runde med 1 kr om man ikke har råd. Har hatt unger som har vært med på dette i mange år, og det er faktisk noe de alltid har syntes var gøy. ( Og nei, ingen av mine unger er god i idrett) Det er musikk, utdeling av frukt og youghurt, og man kan velge å leke seg i stedet for å jogge/gå etter en runde. Anonymkode: 69b82...b16 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 La for f... barna slippe å løpe for å skaffe penger til å rydde opp i elendigheten i samfunnet. Den elendigheten er skapt av voksne og skal håndteres av voksne. Anonymkode: e8738...096 6
Antoinette Skrevet 10. oktober 2018 #14 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg husker lignende aksjoner når jeg gikk på barneskolen. Dette er virkelig ikke noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #15 Skrevet 10. oktober 2018 Fare for at jeg hadde meldt mitt barn syk den dagen. Jeg har noen personer i slekta som driver med innsamlinger på denne måten, og liker ikke slik tigging. Jeg synes godt om Kirkens bymisjon, men hater tigging. Anonymkode: e3823...704
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 Et viktig spørsmål er kanskje dette: Behøver skolene i Norge en TV-aksjon for at ingen barn skal stå alene på en skoledag?? Siden dette liksom blir årets beste dag på grunn av det?? I så fall er det det psyko-sosiale miljøet med skolene man må gjøre noe med!! Anonymkode: e3823...704 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man MÅ ikke løpe, man kan GÅ så mange runder man vil, og man kan velge å sponse hver runde med 1 kr om man ikke har råd. Har hatt unger som har vært med på dette i mange år, og det er faktisk noe de alltid har syntes var gøy. ( Og nei, ingen av mine unger er god i idrett) Det er musikk, utdeling av frukt og youghurt, og man kan velge å leke seg i stedet for å jogge/gå etter en runde. Anonymkode: 69b82...b16 Nettopp. Det er ikke tvangsmaraton med hundringsplikt det er snakk om. Navnene på givere og elever er anonyme, det er ingen som blir stående på bunnen av en liste med "Lise Hansen: 3 kroner" til spott og spe. Jeg synes også det er så tidstypisk at alt skal problematiseres til de grader, tenk om noen muligens kunne føle seg krenket på ett eller annet vis... altså, dette er barn som i de kommende årene skal lære seg å takle langt verre ting. Er du ikke flink til å løpe (igjen, det er ikke noe prestasjonekrav) så får du snart karakter i gym. Har du ikke mye penger, så får du snart OD-dagen i fanget (og det er vel ikke det verste som venter, heller). Er du utenfor og har ingen å løpe med, så er utenforskapet som regel et like stort problem de andre skoledagene. Liker du bare ikke opplegget, eller misliker innsamlingsaksjoner av prinsipp, eller hva det måtte være, så er det likevel bare en dag som raskt er overstått, og som betyr noe for andre. Som forelder seg jeg på slike ting som en gyllen anledning til å ta opp nettopp dette som måtte være problematisk og forsøke å ufarliggjøre det for barna, eventuelt begrunne egne synspunkter for hvorfor et opplegg er noe vi ikke støtter. Anonymkode: 505a3...ecb 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et viktig spørsmål er kanskje dette: Behøver skolene i Norge en TV-aksjon for at ingen barn skal stå alene på en skoledag?? Siden dette liksom blir årets beste dag på grunn av det?? I så fall er det det psyko-sosiale miljøet med skolene man må gjøre noe med!! Anonymkode: e3823...704 Enig! Skolene må mer på banen når det gjelder det psyko-sosiale miljøet. Og alle disse fakkeltogene og protesttogene mot mobbing skolene driver med... Ser sikkert fint ut på papiret, og spesielt hvis det kommer i avisen. Det er bullshit! Vi hadde det på slutten av 80-tallet også. De som frontet disse togene, de som stilte opp, kom i avisen, de var mine fremste mobbere! Så sikkert bra ut for deres foreldre....Hjelper ikke en dritt! Anonymkode: 62600...43e 2
GammelKaktus Skrevet 10. oktober 2018 #19 Skrevet 10. oktober 2018 3 timer siden, Jolene skrev: Hvorfor skal skolene tvinge andre til å gi penger til formål? Det synes jeg fint lite om, spesielt fordi det ikke er alle som faktisk har råd til å gi, eller som ikke ønsker å gi. Helt enig. Jeg vil selv velge det jeg vil støtte, nå blir jeg faktisk "tvunget" til å støtte Kirkens bymisjon og det har jeg ikke lyst til men må sånn at mitt barn ikke skal føle at han faller utenfor. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #20 Skrevet 10. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det er ikke tvangsmaraton med hundringsplikt det er snakk om. Navnene på givere og elever er anonyme, det er ingen som blir stående på bunnen av en liste med "Lise Hansen: 3 kroner" til spott og spe. Jeg synes også det er så tidstypisk at alt skal problematiseres til de grader, tenk om noen muligens kunne føle seg krenket på ett eller annet vis... altså, dette er barn som i de kommende årene skal lære seg å takle langt verre ting. Er du ikke flink til å løpe (igjen, det er ikke noe prestasjonekrav) så får du snart karakter i gym. Har du ikke mye penger, så får du snart OD-dagen i fanget (og det er vel ikke det verste som venter, heller). Er du utenfor og har ingen å løpe med, så er utenforskapet som regel et like stort problem de andre skoledagene. Liker du bare ikke opplegget, eller misliker innsamlingsaksjoner av prinsipp, eller hva det måtte være, så er det likevel bare en dag som raskt er overstått, og som betyr noe for andre. Som forelder seg jeg på slike ting som en gyllen anledning til å ta opp nettopp dette som måtte være problematisk og forsøke å ufarliggjøre det for barna, eventuelt begrunne egne synspunkter for hvorfor et opplegg er noe vi ikke støtter. Anonymkode: 505a3...ecb Er du allerede ett mobbeoffer som jeg var, så ja, så er dette problematisk. Jeg følte meg ikke krenket, men mobbet. Så anngående løping, jeg kunne ikke løpe langt. Dessverre hadde jeg denne idiotiske sykdommen kalt astma. Og ja, jeg visste veldig, veldig godt hvordan det påvirket meg. Hvem ville ha meg på laget sitt i gym eller løpe med meg? Jeg sakte bak. Jeg vet at jeg fikk karakter i gym. 4. Greit nok. Men dette blir mer tydelig. Ja, OD dagen kommer. Heldigvis klarte jeg å få inn de 200 kronene det gjalt da. Med hjelp av en snill mormor som jeg faktisk jobbet mye for. Min familie var ikke rike, 200 var for mye å be dem for. Jeg valgte å holde OD dagen hemmelig for dem. Og som du skriver hvis man blir holdt utenfor denne dagen, så er problemet med følelsen av "utenomforskapet der allerede". Hvorfor forsterke det? Anonymkode: 62600...43e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå