Raven.Writingdesk Skrevet 12. oktober 2018 #41 Skrevet 12. oktober 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at gaslighting må være noe den andre utsetter en for bevisst? Eller gjelder det også der den andre ikke er klar over hva den driver med. F.eks min mor ønsker meg mitt beste, og vil gjøre alt for meg, så hun ville aldri aktivt gjort dette mot meg, men dersom mange trekk i vår relasjon ligner kan det da være det selv om hun ikke har vært bevisst på å gjøre det? Men det kalles kanskje noe annet når man vokser opp med en opplevelse av at alle de vanskelige følelsene man har er pga en selv og at man er så sårbar og lettkrenkelig? Min mor har også sagt mye at "nei, dette har jeg aldri sagt", som er stygge ting hun har sagt til meg. Og jeg har jo da stilt spørsmål ved "herregud, har hun virkelig ikke det, hva er galt med meg?". Har gått 26 år og trodd at alt har vært min feil og at det er fordi jeg er syk (for det er jeg jo faktisk) det blir vanskelig mellom oss. Min mor har også vært opptatt med å forklare vanskelighetene mellom oss og mine med en diagnose det nå viser seg at jeg IKKE har. Og hvor skadelig har ikke det vært å få brukt en diagnose mot meg i årevis som at jeg er et fuckings romvesen. Og diagnosens natur har fått meg til å tro at men disse sosiale kodene forstår jo ikke JEG for jeg har jo Aspergers. Så da ble det jo enda enklere å forklare alt med at det var jeg som sleit. Kan dette være gaslighting? Anonymkode: 9eb16...81f Dette vil jeg gjerne kommentere. Min erfaring er at endel av gaslighting er ofte at man får «fortalt hvem man er». altså at noen andre definerer din identitet og/eller ens motiver og tanker. Både til deg selv og omgivelsene. Helst i negative ordlag man kanskje ikke identifiserer seg med, og/eller man har fått denne «rollen» tredd ned over hodet i så mange år, på så mange tidspunkt hvor man kanskje også selv har vært sårbar, at man begynner å tro på det selv. Det kan også beskrives som karakterdrap. Hensikten med karakterdrapet er jo å undergrave troverdigheten til den andre parten: «det er ingen vits i å høre på @Dr. A. Kula fordi vi vet jo alle at han er en dramaqueen og overdramatiserer absolutt alt». Din mening er dermed ikke særlig valid. Og i verste tilfellet er ikke dine følelser særlig valide heller. En sånn relasjon er som en synkmyr, nærmest umulig å forbedre. Tvert imot så er gaslighting noe som nærmest sprer seg som oljesøl i vann, i livene til de som utsettes for det. Derfor er det liten vits i å forsøke å reparere forholdet men heller begrense skaden via å gi vedkommende minst mulig tilgang til å forsøle resten av livet ditt. 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #42 Skrevet 12. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken app er dette? Anonymkode: 796d1...ead https://play.google.com/store/apps/details?id=com.andrwq.recorder Jeg vet ikke om GDPR har endret lovligheten av slike opptak, før hadde man lov til å ta opp så lenge man selv var en del av samtalen. Anonymkode: b0691...939 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #43 Skrevet 12. oktober 2018 3 timer siden, veggteppe skrev: Dette vil jeg gjerne kommentere. Min erfaring er at endel av gaslighting er ofte at man får «fortalt hvem man er». altså at noen andre definerer din identitet og/eller ens motiver og tanker. Både til deg selv og omgivelsene. Helst i negative ordlag man kanskje ikke identifiserer seg med, og/eller man har fått denne «rollen» tredd ned over hodet i så mange år, på så mange tidspunkt hvor man kanskje også selv har vært sårbar, at man begynner å tro på det selv. Det kan også beskrives som karakterdrap. Hensikten med karakterdrapet er jo å undergrave troverdigheten til den andre parten: «det er ingen vits i å høre på @Dr. A. Kula fordi vi vet jo alle at han er en dramaqueen og overdramatiserer absolutt alt». Din mening er dermed ikke særlig valid. Og i verste tilfellet er ikke dine følelser særlig valide heller. En sånn relasjon er som en synkmyr, nærmest umulig å forbedre. Tvert imot så er gaslighting noe som nærmest sprer seg som oljesøl i vann, i livene til de som utsettes for det. Derfor er det liten vits i å forsøke å reparere forholdet men heller begrense skaden via å gi vedkommende minst mulig tilgang til å forsøle resten av livet ditt. Hvem du er og hvem andre er. Anonymkode: b5c76...5e1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #44 Skrevet 12. oktober 2018 6 timer siden, veggteppe skrev: Min erfaring er at endel av gaslighting er ofte at man får «fortalt hvem man er». Her treffer du du så vanvittig godt. Jeg opplevde å bli definert som både det og det realtivt tidlig i forholdet, og fra den dagen ble alle små ting jeg gjorde brukt som tegn på at jeg var nettopp sånn. Selv om jeg overhodet ikke var det, og aldri har fått hørt lignende av andre. Sakene som ble brukt som "bevis" kunne for øvrig blitt tolket som tusen andre ting, men det ble alltid tolket i den retningen for å underbygge påstanden. Noe av gevinsten med å gøre det, er blant annet fordi det setter den andre i en overlegen posisjon, som kan fordømme. Den andre føler seg bedre ved å nedgradere partner, og ikke minst er det en glimrendene måte for å utløse konflikter på. Det siste gjør de hele tiden med mål om bryte deg ned: dvs. stadige angrep for å sette deg plass og gjøre en føyelig fordi ganske mange ikke gidder å ta de kampene etter hvert - og det man slutter å forsvare, det mister man. Anonymkode: d998c...76c 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #45 Skrevet 13. oktober 2018 11 konkrete teknikker en person kan bruke i gaslightning-manipulasjon: https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/here-there-and-everywhere/201701/11-warning-signs-gaslighting%3famp Det er så kalkulert og sykt at det kan være vanskelig for en normalt ærlig og redelig person å skjønne hva som utspiller seg. Hvis den manipulerende personen fremstår ekstra vellykket og godt likt av andre, er det enda vanskeligere å oppdage og ta innover seg hvor manipulerende og farlig vedkommende faktisk er. Å drive et psykologisk spill med potensielt veldig alvorlige konsekvenser er noe en mentalt sunn person aldri hadde klart å gjøre mot andre. Anonymkode: a8f79...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #46 Skrevet 13. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 11 konkrete teknikker en person kan bruke i gaslightning-manipulasjon: https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/here-there-and-everywhere/201701/11-warning-signs-gaslighting%3famp Det er så kalkulert og sykt at det kan være vanskelig for en normalt ærlig og redelig person å skjønne hva som utspiller seg. Hvis den manipulerende personen fremstår ekstra vellykket og godt likt av andre, er det enda vanskeligere å oppdage og ta innover seg hvor manipulerende og farlig vedkommende faktisk er. Å drive et psykologisk spill med potensielt veldig alvorlige konsekvenser er noe en mentalt sunn person aldri hadde klart å gjøre mot andre. Anonymkode: a8f79...b7f Word! Anonymkode: d4d0d...5fc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #47 Skrevet 13. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så kalkulert og sykt at det kan være vanskelig for en normalt ærlig og redelig person å skjønne hva som utspiller seg. Hvis den manipulerende personen fremstår ekstra vellykket og godt likt av andre, er det enda vanskeligere å oppdage og ta innover seg hvor manipulerende og farlig vedkommende faktisk er. Å drive et psykologisk spill med potensielt veldig alvorlige konsekvenser er noe en mentalt sunn person aldri hadde klart å gjøre mot andre. Godt innegg. Du beskriver det så godt når du sier at det for mennesker med samvittighet og empati knapt kan fatte det. Om man skal finne noe positivt i det, kan en si at erfaringen med narsissisten gjør at en får en klar forståelse av hvor grenseløst jævlig andre tilsynelatende normale og gode mennesker kan være. Jeg synes det er ganske jævlig å tenke på hvor mange personer som kommer til å bli forrrådt av exen min. Jeg får ikke gjort stort, men man vet med sikkerhet at de går en forferdelig - hvis de ikke klarer å se det tidlig - fremtid de har i vente. Akkurat det har jeg tenkt del på, det at de slipper så lett unna. Anonymkode: d998c...76c 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #48 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 11.10.2018 den 12.25): Jeg tror jeg leste i "sjarmør og tyrrann" eller "ut av psykopatens grep" at det ofte er de som lever sammen med "psykopater eller helseskadelige mennesker" som er de som har best forutsetning for å diagnostisere slike mennesker, fordi de opplever de over tid og ser sider få andre gjør. Unntaket er vel fengsel hvor de ikke kan spille noen timer for så å avreagere bak egne dører eller i settinger med noen få. Hvis man forteller om alt av mishandling som det helseskadelige mennesket gjorde mot en, vil da en fagperson (psykiater eller psykolog) kunne forstå hva man har blitt utsatt for av mishandling som ble utført av det helseskadelige mennesket, og vil fagpersonen vite hvordan h*n skal hjelpe den som ble mishandlet? Anonymkode: 339b8...a21
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #49 Skrevet 1. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man forteller om alt av mishandling som det helseskadelige mennesket gjorde mot en, vil da en fagperson (psykiater eller psykolog) kunne forstå hva man har blitt utsatt for av mishandling som ble utført av det helseskadelige mennesket, og vil fagpersonen vite hvordan h*n skal hjelpe den som ble mishandlet? Anonymkode: 339b8...a21 Ja, en fagperson vil forstå dette. Sørg for at vedkommende er opplært i traumer og traumebehandling for det er nemlig det man får av å være i i et sånn forhold over tid. Man får rett og slett de samme symptomer som noen med PTSD. Det man ikke skal gjøre et å gå i parterapi med en slik person, da målet ofte er å kommunisere bedre og få et bedre forhold, noe som er bortkastet med narsissister/ psykopater/giftige personer. Anonymkode: b8ecf...de1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2021 #50 Skrevet 1. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, en fagperson vil forstå dette. Sørg for at vedkommende er opplært i traumer og traumebehandling for det er nemlig det man får av å være i i et sånn forhold over tid. Man får rett og slett de samme symptomer som noen med PTSD. Det man ikke skal gjøre et å gå i parterapi med en slik person, da målet ofte er å kommunisere bedre og få et bedre forhold, noe som er bortkastet med narsissister/ psykopater/giftige personer. Anonymkode: b8ecf...de1 Takk for råd og informasjon Anonymkode: 339b8...a21
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå