AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 hvordan kjenner man igjen om man blir utsatt for dette og hva gjør man med det? er det noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 0ad85...580 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Tror det koker ned til god gammeldags crazy making og at man blir bomardert med dobbeltkommunikasjon og løgner (små og store) til det punktet hvor man begynner å tvile på virkeligheten og tåka legger seg over panna så man ikke lenger tenker eller ser klart i forhold til den situasjonen man er i. Vil tro det er litt ulikt i forhold til om det handler om en oppvekst med foreldre som er mest opptatt av seg selv eller en par-relasjon inngått i voksen alder. Anonymkode: fc9df...5d8 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Søsteren min drev med dette, og det er grunnen til at jeg kutta henne ut. Hun var bare så ufattelig slem mot meg uten grunn i 2 år, og skulle krangle på alt. Da jeg konfronterte henne så benektet hun alt, selv om jeg hadde tidspunkt og dato. Det er selve definisjonen på gaslighting, de prøver å få deg til å tvile på din virkelighet. "Skjedde dette?" "Sa jeg virkelig det?" Anonymkode: 6ff8c...a8f 12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Det mest tydelige kjennetegnet er at de prøver å legge diagnoser på deg, enten er du sykt sjalu, borderline, psykopat, demens eller lignende. Det brukes som et våpen mot deg når du tar de på noe eller stiller spørsmål til noe de har gjort som du avslører som manipulering. Det andre de gjør er intens manipulering og spill men som manipulert er det ikke like lett å forstå at man blir det. Anonymkode: 7e5cf...f42 14
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Har du sett filmen “Gaslight” fra 1944 med Ingrid Bergman? Den handler om en mann som manipulerer kona til å tro at hun er gal, ved at han hele tiden forteller at ting hun ser og opplever bare er fantasi og innbilning. Hvis du er utsatt for en som driver med systematisk gaslightning er det bare å komme seg unna hvis du har mulighet til det. Hvis du er nødt til å forholde deg til vedkommende vil jeg tro at det kan hjelpe at du f.eks skriver ned alt dere avtaler. Anonymkode: a8f79...b7f 13
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 Eksen min gaslighted meg i 2 år, det var helr forferdelig, han begynte samtidig også å beskylde meg for alt han gjorde mot meg. Han sa jeg ødela virkelighetsoppfatningen hans og at han ikke forstod hva som var opp og ned sammen med meg. Alle sånne ting gjorde at jeg ble så bevisst på meg selv og at jeg ikke måtte oppføre meg sånn, at jeg helt overså alt det fæle han gjorde mot meg. Anonymkode: 27d6c...155 13 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 tusen takk for svar! kjæresten kaller meg ofte gal, sier at følelsene mine ikke stemmer, og at jeg gaslighter han. også sier han at alle krangler er min feil fordi jeg begynte. det begynner å bli tungt å bære, men vi har det jo greit sånn ellers. det er mye jeg ønsker å ta opp men men det tør jeg ikke. blir det krangel ut av det så får jeg skylda. jeg tror jeg skal lese litt mer om dette Anonymkode: 0ad85...580 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 Du må komme deg vekk, desto lenger du er i et sånt forhold, desto verre er det å komme seg på bena igjen når det er slutt! Dette er mishandling og det ødelegger deg som person! Dere har det ikke greit uten om dette, du har bare ikke forstått og innsett hvor dypt manipulering stikker enda. Mishandling fungerer best når offeret ikke er klar over at det blir mishandlet. Kom deg vekk! Anonymkode: 27d6c...155 15
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: tusen takk for svar! kjæresten kaller meg ofte gal, sier at følelsene mine ikke stemmer, og at jeg gaslighter han. også sier han at alle krangler er min feil fordi jeg begynte. det begynner å bli tungt å bære, men vi har det jo greit sånn ellers. det er mye jeg ønsker å ta opp men men det tør jeg ikke. blir det krangel ut av det så får jeg skylda. jeg tror jeg skal lese litt mer om dette Anonymkode: 0ad85...580 Jeg opplevde også det. Jeg var gal. Han trodde jeg begynte å bli dement - det ville forklare min merkelige virkelighetsoppfattelse. Jeg husket ikke selv hva jeg hadde sagt eller hvordan jeg hadde oppført meg. Jeg "gikk i strupen på ham" uten grunn. Jeg hørte dårlig - så jeg laget min egen virkelighet som var helt forvridd i fohold til hva han hadde sagt eller gjort. Selv om han hadde sagt noe - så overdrev jeg for å prøve å gjøre ham usikker. Jeg prøvde å "ta ham". Jeg fikk glede av å se ham usikker, av å gjøre ham vondt. Jeg prøvde å få makt over ham. Fra å ha en veldig god hukommelse, så begynte jeg å blokkere ut hva som var sagt og gjort i en krangel. Han sa en gang at noen burde tatt opptak av meg, for da ville jeg virkelig bli overrasket og skamfull. Egentlig burde jeg vært innlagt, og han var for ansvarsfull og snill- han som bare tok vare på meg og beskyttet meg og holdt ut med meg. Jeg endte med å ta opptak. Jeg lastet ned en app som jeg satte på noen ganger når jeg merket at stemningen hjemme tydet på at noe ville skje. Akkurat som man ofte merker at det bygger seg opp til tordenvær - så var det en følelse hjemme også som var vanskelig å sette ord på. Appen startet opptak når noen snakket/det var lyd og pauset om det var stille, så den kunne ligge hvor som helst uten at jeg fiklet med den eller at den brukte for mye batteri. Ingen andre enn jeg har hørt de opptakene, men jeg fant ut at det som skjedde var værre en jeg trodde. Og det var ikke min oppførsel eller ordbruk jeg blokket ut for å beskytte meg selv. I vårt liv skjedde det ting som gjorde at jeg følte jeg ikke kunne forlate ham, men opptakene ble en realitetssjekk som hjalp meg. Vær forsiktig, selv om dere ellers har det bra. Det gjør noe med deg å bli beskyldt for slike ting. Anonymkode: b0691...939 14
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #10 Skrevet 11. oktober 2018 Før jeg var i ett nesten ti år langt forhold med en gaslighter var jeg en sterk ung kvinne med ben i nesa, som ikke var redd for å si hva jeg mente. Nå er jeg en irriterende forsiktig og stille person, som knapt tør å si noe hvis jeg er i en gruppe på mer enn ett menneske. Det var annet misbruk i det forholdet også, men sitter alikevel igjen med en snikende følelse om at jeg er den gale psyko bitcha han som slo, voldtok, manipulerte og nedverdiget meg offentlig fikk meg til å tro at jeg var. Dette tiltross for at jeg har gått i terapi i mange år. Det gjør noe med ditt indre-jeg at du blir behandlet sånn av noen du elsker. Kom deg vekk. Anonymkode: ea843...ad3 15
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #11 Skrevet 11. oktober 2018 Det er utrolig hvor like de alle er. Jeg fikk også beskjed lenge om at jeg var syk, jrg var dement, jeg var overgriperen, jeg ødela hans liv. At han løy, kjørte økonomien sin og delvis min i grøfta, slo, var utro og søkte bekreftelse fra hver dame i mils omkrets, var bestevenn med eksen sin, det klarte ja han fint å se vekk fra. Anonymkode: 27d6c...155 4
Dr. A. Kula Skrevet 11. oktober 2018 #12 Skrevet 11. oktober 2018 Nå er det veldig enkelt å lese om et begrep, en sykdom eller et fenomen og lete opp alle bekreftelser på at symptomene stemmer, og samtidig ignorere bekreftelser på symptomer som avkrefter. Jeg eller andre i tråden har ingen forutsetning for å bekrefte/avkrefte om du er gjenstand for gaslightning, spesielt ikke ut fra den lille info som er gitt. Men du skal også vite at det er helt vanlig å ha helt ulik virkelighetsoppfattelse. Hvor mange tråder her inne handler ikke om hva som er nivået før rengjøring må til, hvor mye er nok sex, og for å ta et svært omdiskutert emne; voldtekt. Det er ikke slik at alt man selv mener er voldtekt faktisk er voldtekt, og motsatt man kan tro noe ikke er det selv om det faktisk er. Dette viser at man kan ha ulik oppfatning av virkeligheten og begge ha feil. Gaslightning handler om en bevisst manipulering for å skjule annen ugreit aktivitet, og som flere brukere her skriver kommer det sammen med vold, utroskap og kriminell handling. Da manipuleres det for å dekke over annet. Å se/oppfatte verden ulikt er ikke gaslightning, selv om man kan si ugreie ting i en krangel. Jeg tenker @a l'orange og @veggteppe kan mye om dette emnet. 2
Katten.2.0 Skrevet 11. oktober 2018 #13 Skrevet 11. oktober 2018 15 minutter siden, Dr. A. Kula said: Nå er det veldig enkelt å lese om et begrep, en sykdom eller et fenomen og lete opp alle bekreftelser på at symptomene stemmer, og samtidig ignorere bekreftelser på symptomer som avkrefter. Jeg eller andre i tråden har ingen forutsetning for å bekrefte/avkrefte om du er gjenstand for gaslightning, spesielt ikke ut fra den lille info som er gitt. Men du skal også vite at det er helt vanlig å ha helt ulik virkelighetsoppfattelse. Hvor mange tråder her inne handler ikke om hva som er nivået før rengjøring må til, hvor mye er nok sex, og for å ta et svært omdiskutert emne; voldtekt. Det er ikke slik at alt man selv mener er voldtekt faktisk er voldtekt, og motsatt man kan tro noe ikke er det selv om det faktisk er. Dette viser at man kan ha ulik oppfatning av virkeligheten og begge ha feil. Gaslightning handler om en bevisst manipulering for å skjule annen ugreit aktivitet, og som flere brukere her skriver kommer det sammen med vold, utroskap og kriminell handling. Da manipuleres det for å dekke over annet. Å se/oppfatte verden ulikt er ikke gaslightning, selv om man kan si ugreie ting i en krangel. Jeg tenker @a l'orange og @veggteppe kan mye om dette emnet. "Gaslighting is a form of psychological manipulation that seeks to sow seeds of doubt in a targeted individual or in members of a targeted group, making them question their own memory, perception, and sanity. Using persistent denial, misdirection, contradiction, and lying, it attempts to destabilize the victim and delegitimize the victim's belief." 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opplevde også det. Jeg var gal. Han trodde jeg begynte å bli dement - det ville forklare min merkelige virkelighetsoppfattelse. Jeg husket ikke selv hva jeg hadde sagt eller hvordan jeg hadde oppført meg. Jeg "gikk i strupen på ham" uten grunn. Jeg hørte dårlig - så jeg laget min egen virkelighet som var helt forvridd i fohold til hva han hadde sagt eller gjort. Selv om han hadde sagt noe - så overdrev jeg for å prøve å gjøre ham usikker. Jeg prøvde å "ta ham". Jeg fikk glede av å se ham usikker, av å gjøre ham vondt. Jeg prøvde å få makt over ham. Fra å ha en veldig god hukommelse, så begynte jeg å blokkere ut hva som var sagt og gjort i en krangel. Han sa en gang at noen burde tatt opptak av meg, for da ville jeg virkelig bli overrasket og skamfull. Egentlig burde jeg vært innlagt, og han var for ansvarsfull og snill- han som bare tok vare på meg og beskyttet meg og holdt ut med meg. Jeg endte med å ta opptak. Jeg lastet ned en app som jeg satte på noen ganger når jeg merket at stemningen hjemme tydet på at noe ville skje. Akkurat som man ofte merker at det bygger seg opp til tordenvær - så var det en følelse hjemme også som var vanskelig å sette ord på. Appen startet opptak når noen snakket/det var lyd og pauset om det var stille, så den kunne ligge hvor som helst uten at jeg fiklet med den eller at den brukte for mye batteri. Ingen andre enn jeg har hørt de opptakene, men jeg fant ut at det som skjedde var værre en jeg trodde. Og det var ikke min oppførsel eller ordbruk jeg blokket ut for å beskytte meg selv. I vårt liv skjedde det ting som gjorde at jeg følte jeg ikke kunne forlate ham, men opptakene ble en realitetssjekk som hjalp meg. Vær forsiktig, selv om dere ellers har det bra. Det gjør noe med deg å bli beskyldt for slike ting. Anonymkode: b0691...939 Dette var som å lese om eksen min. Hun anklagde meg stort sett hver dag for å være psykopat, drive på med gaslighting osv. Hun gjorde det så gjennomført, endret mening på femøringen (og dermed også hennes versjon av hva som hadde skjedd) i tillegg til å lyve om nesten alt på en meget overbevisende måte - slik at jeg til slutt begynte å tvile på min egen virkelighetsoppfatning. Dette samtidig med at hun hele tiden forklarte hvor heldig jeg var som hadde henne, fordi ingen andre ville holdt ut med meg. I tillegg anså hun det som sitt offer å være med meg, fordi jeg var så skadelig for andre mennesker. 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #14 Skrevet 11. oktober 2018 Er det sånn at gaslighting må være noe den andre utsetter en for bevisst? Eller gjelder det også der den andre ikke er klar over hva den driver med. F.eks min mor ønsker meg mitt beste, og vil gjøre alt for meg, så hun ville aldri aktivt gjort dette mot meg, men dersom mange trekk i vår relasjon ligner kan det da være det selv om hun ikke har vært bevisst på å gjøre det? Men det kalles kanskje noe annet når man vokser opp med en opplevelse av at alle de vanskelige følelsene man har er pga en selv og at man er så sårbar og lettkrenkelig? Min mor har også sagt mye at "nei, dette har jeg aldri sagt", som er stygge ting hun har sagt til meg. Og jeg har jo da stilt spørsmål ved "herregud, har hun virkelig ikke det, hva er galt med meg?". Har gått 26 år og trodd at alt har vært min feil og at det er fordi jeg er syk (for det er jeg jo faktisk) det blir vanskelig mellom oss. Min mor har også vært opptatt med å forklare vanskelighetene mellom oss og mine med en diagnose det nå viser seg at jeg IKKE har. Og hvor skadelig har ikke det vært å få brukt en diagnose mot meg i årevis som at jeg er et fuckings romvesen. Og diagnosens natur har fått meg til å tro at men disse sosiale kodene forstår jo ikke JEG for jeg har jo Aspergers. Så da ble det jo enda enklere å forklare alt med at det var jeg som sleit. Kan dette være gaslighting? Anonymkode: 9eb16...81f 2
Dr. A. Kula Skrevet 11. oktober 2018 #15 Skrevet 11. oktober 2018 (endret) 31 minutter siden, Katten.2.0 skrev: "Gaslighting is a form of psychological manipulation that seeks to sow seeds of doubt in a targeted individual or in members of a targeted group, making them question their own memory, perception, and sanity. Using persistent denial, misdirection, contradiction, and lying, it attempts to destabilize the victim and delegitimize the victim's belief." Dette var som å lese om eksen min. Hun anklagde meg stort sett hver dag for å være psykopat, drive på med gaslighting osv. Hun gjorde det så gjennomført, endret mening på femøringen (og dermed også hennes versjon av hva som hadde skjedd) i tillegg til å lyve om nesten alt på en meget overbevisende måte - slik at jeg til slutt begynte å tvile på min egen virkelighetsoppfatning. Dette samtidig med at hun hele tiden forklarte hvor heldig jeg var som hadde henne, fordi ingen andre ville holdt ut med meg. I tillegg anså hun det som sitt offer å være med meg, fordi jeg var så skadelig for andre mennesker. Det er veldig lett å bare se sin egen side. Når to personer har ulik virkelighetsoppfattelse vil begge i prinsippet da drive gaslightning om de forsøker forklare sin opplevelse. Uttrykket kommer fra en film der motivet for å endre oppfattelsen til den andre ikke skyldtes ulik virkelighetsoppfattelse, men et bevisst forsøk på manipulasjon for å dekke over en kriminell handling. Ser du forskjellen eller mener du jeg nå driver gaslightning? Endret 11. oktober 2018 av Dr. A. Kula 3
Vera Skrevet 11. oktober 2018 #16 Skrevet 11. oktober 2018 Jeg er enig med @Dr. A. Kula. Jeg syns det er livsfarlig å sitte på et forum å kaste diagnoser over folk - det er en psykiater som skal stille denne type diagnose. 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #17 Skrevet 11. oktober 2018 9 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det er veldig lett å bare se sin egen side. Når to personer har ulik virkelighetsoppfattelse vil begge i prinsippet da drive gaslightning om de forsøker forklare sin opplevelse. Uttrykket kommer fra en film der motivet for å endre oppfattelsen til den andre ikke skyldtes ulik virkelighetsoppfattelse, men et bevisst forsøk på manipulasjon for å dekke over en kriminell handling. Ser du forskjellen eller mener du jeg nå driver gaslightning? Jeg forstår hva du mener, og det er viktig å se/huske at vi alle opplever situasjoner og tolker ut fra eget perspektiv. Det gir også en mulighet for å ende med "å være enige om å være uenige". Samtidig så har de som utsettes for gaslighting over tid gjerne tvilt på eget perspektiv så dypt og så lenge at å så flere frø om at de tar feil kan bli ganske farlig. Selv i ettertid så er det lett å lure på hva man har opplevd. Det har gjerne blitt servert så mange "sannheter" som har sneket seg inn som en fasit - at problemet blir at man ikke stoler på seg selv. Ikke at man ikke kan se at et annet menneske kan oppleve samme situasjon annerledes. Jeg er litt usikker på hva du definerer som kriminell handling. Jeg tror mye gaslighting kan komme som en form for selvforsvar. Det er lettere å slippe å forholde seg til egne utfordringer (som sinneproblemer eller manglende impulskontroll på noen områder) ved å flytte fokuset bort til andre. Det kan vi alle gjøre i mer eller mindre grad, men når en av partene i et forhold ikke evner eller ønsker å se på hvordan de selv oppfører seg - så kan ubalansen bli farlig stor. Intensiteten i behovet for å skylde på den andre blir så sterk at man ikke kan snakke sammen og se at ting kan oppleves forskjellig. Da kan det bli en kamp om å være sterkest/smartest, å vinne, å ikke miste ansikt, være den som har makt. Anonymkode: b0691...939 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #18 Skrevet 11. oktober 2018 17 minutter siden, Vera skrev: Jeg er enig med @Dr. A. Kula. Jeg syns det er livsfarlig å sitte på et forum å kaste diagnoser over folk - det er en psykiater som skal stille denne type diagnose. De som faktisk er psykopater o.l drar aldri inn på et slikt kontor i frykt for å bli avslørt. I tillegg er det jo alle andre det er noe galt med... Mennesker er grusomme og slike ting skjer oftere enn du tror, dessverre. Anonymkode: e7de3...c21 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #19 Skrevet 11. oktober 2018 21 minutter siden, Vera skrev: Jeg er enig med @Dr. A. Kula. Jeg syns det er livsfarlig å sitte på et forum å kaste diagnoser over folk - det er en psykiater som skal stille denne type diagnose. Gaslighting i seg selv er jo ingen diagnose. TS - dette er en generell tanke, og et svar til sitert innlegg. Jeg vet ikke noe om din situasjon eller hvorfor du følte for å starte denne tråden. Jeg vil uansett råde deg til å søke mer informasjon ut fra det lille du har skrevet, kanskje også noen å snakke med som har taushetsplikt om du er usikker. Uten å bedømme gaslighting eller ikke - så bør man ikke være redd for å ta opp noe i et parforhold på den måten jeg leser ditt innlegg. Dette er generelt ikke et enten eller problem, synes jeg. Mennesker som er utsatt for helseskadelig oppførsel fra de som kvalifiserer til diagnoser hos psykiater (om de hadde oppsøkt en) har ikke trygge steder å henvende seg. Det tar ofte tid før man begynner å lure på hva som skjer, og usikkerheten kan sette seg dypt i forhold til om man overdriver, om man er gal, om man er svak, om man misforstår. I møte med hjelpeapparat eller andre mennesker så vil det også være vanskelig for de fleste å beskrive helheten i det de opplever, og det er veldig lett å avskrive de om ikke de har fysiske skader fra mishandling. Mange mangler kunnskap og forståelse, og vil avfeie de som trenger støtte og hjelp. Jeg tror jeg leste i "sjarmør og tyrrann" eller "ut av psykopatens grep" at det ofte er de som lever sammen med "psykopater eller helseskadelige mennesker" som er de som har best forutsetning for å diagnostisere slike mennesker, fordi de opplever de over tid og ser sider få andre gjør. Unntaket er vel fengsel hvor de ikke kan spille noen timer for så å avreagere bak egne dører eller i settinger med noen få. Anonymkode: b0691...939 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #20 Skrevet 11. oktober 2018 Har en stesvigerfar som er en mester på dette. Blant annet så er det ok for han å si at ting er slik og sånn. F.eks at en eldre person i familien egentlig ikke er dårlig til beins, han har bare satt seg til og et lat. Dette har stesvigerfar snakket mye om at vi og alle må prøve å få han mer ut døra. Så kom vi til en tilfeldig dag som jeg tok han på ordet å sa at da får den gamle mannen en mulighet til å komme seg ut og ta en tur hit. For da var jeg dårlig men de ønsket å treffe oss. Svaret jeg fikk var "er du helt dust, man må være død for å være i dårligere form enn han." Også ble jeg ledd av og snakket skikkelig nedlatende til. Sånn er han hver gang vi møtes. Skal alltid si motsatte av meg helt til jeg gjentar noe han har ment selv så er det om å gjøre å si motsatt av det igjen. Anonymkode: 6e284...82a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå