Gå til innhold

22.juli 2011 - for deg som var i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg var selv utenlands da denne forferdelige hendelsen tok sted,m. Jeg var også ganske ung den tiden, så ingen opplyste meg så veldig mye på akkurat hva slm skjedde utenom at det var et bombeangrep, så filmen istad på Netflix og vil gjerne vite mer om hva som skjedde. For eksempel, de som var ute den 22,juli, altså de som var i butikkene i byen (Oslo city osv), var på restauranter osv. Fortsatt de som normalt å spise mat/shoppe? Eller ble restaurantene og senter osv evakuert?

Anonymkode: 2dd49...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var så nær (øverst i Akersgata, men før Ullevålsveien, sånn for de lokalkjente) at det smalt skikkelig (både i lyd og i kroppen, selv om jeg skal innrømme at det er vanskelig å helt vite hvor mye "trykk" jeg faktisk fikk og hvor mye som var skvetting) og en del vinduer rundt meg knuste.

Politiet og ambulanser dukket opp etter ikke så altfor lang tid, men det tok nå en liten stund før de fikk sperret av f.eks. nettopp Akersgata. De politisperringene gikk ikke mer enn et par kvartaler ovenfor høyblokka, sånn for min del. 

Jeg var nede og så etter om jeg kunne hjelpe til med noe, man ante jo ikke hvor mange som var drept eller skadet og trengte hjelp, men det ble klart for meg at vi nok var mer til bry enn nytte og jeg trakk derfor utenfor sperringene. Det var fullt av folk akkurat ved sperringene en stund, men ellers trakk folk seg unna sentrum. Om ting f.eks. nede ved Jernbanetorget stengte eller ei kan jeg ikke svare sikkert på, men jeg husker det var en jevn strøm av folk som småjogget vekk fra byen og at det var rimelig tomt i i hvert fall de delene av sentrum i relativ nærhet til regjeringskvartalet. Det var folk i uniform som dominerte den delen av sentrum, for å si det sånn.

Ingen smilte, ikke engang vennlig, og det var sikkert hundre mennesker som beveget seg vekk fra sentrum for hver ene som beveget seg mot sentrum. På min spasertur hjem opp mot St. Hanshaugen, da. Jeg kan nå ikke garantere at andre opplevde det likt.

Jeg var også på Karl Johan midt på dagen 23. juli, og da var det en trykket og rar stemning som er vanskelig å beskrive, men folketomt var det ikke selv om det nok var færre enn det ellers vile vært. Det er litt vanskelig å sammenligne mengden mennesker fordi dette jo var en lørdag mot slutten av juli, men vi var så absolutt ikke alene der. Spisesteder var åpne. Butikker husker jeg ikke, men jeg ville vel tro jeg hadde husket det om de stort sett holdt stengt.

Anonymkode: 17be8...469

Skrevet

Var nederst på karl johan (så relativt langt unna), kom et stort smell som hørtes ut som det kom fra en veldig kraftig eksplosjon, så knuste det meste av ruter ihvertfall de store rutene og ble ganske mye rart i lufta sikkert støv og slikt, så valgte jeg å dra hjem gikk ikke inn i butikker for å shoppe da lenger nei så vet ikke hva de gjorde jeg, tenkte at det kunne vært mer på gang så best å dra hjem

Anonymkode: 8fc8e...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...