AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg har lest mye inne på tråden der det diskuteres om hva og om det i det heletatt burde være en stønaden til de med cøliaki for å kunne spise glutenfritt. Mange skriver at det bare er å bake og lage ting fra grunnen. Jeg får det ikke til! Har et barn med cøliaki og hun spiser ikke de brød jeg baker. Hater å kaste mat, så etter å ha prøvd et par ganger ga jeg opp. Hun liker noen av butikkbrødene, nytint eller helst ristet. Det går også mye pita og pølsebrød da hun er mye på tur både skole og fritid. Jeg trenger oppskrifter på garantert bra resultat på: Brød Pølsebrød Pitabrød Hvitsaus Boller (får til disse god fersk, men om de blir kalde er de ikke god mer, veldig kompakt, samme om de har vært fryst og varmes) Og en annen ting, folk sier en ikke trenger å spise brød, men hva skal jeg da putte i matpakken til den middels kresne ungen? Som tåler å ligge i romtemperatur noen timer. På forhånd takk Anonymkode: 8d255...72b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Hei. Ville bare tipse om glutenfritt brød 400 gram til kr 10,- https://havaristen.no/bestselgere/formbrod.html Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 Holdbart.no har også mange glutenfrie varer på lager, til reduserte priser. https://www.holdbart.no/search.aspx?searchstring=glutenfri Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #4 Skrevet 11. oktober 2018 Se denne oppskriften: "Glutenfri mellomgrovt brød/rundstykker. Dette er den beste glutenfrie deigen jeg noen gang har vært borti!" https://glutenfrimatverden.wordpress.com/gjaerbakst/mellomgrovt-brodbaguetterrundstykker/ https://glutenfrimatverden.wordpress.com/kjeks-og-knekkebrod/nordlandslefse-glutenfri/ https://glutenfrimatverden.wordpress.com/gjaerbakst/boller/ Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #5 Skrevet 11. oktober 2018 Potetlomper (se også kommentarfeltet) http://www.utenalt.com/2013/02/potetlomper.html Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 Flere glutenfrie oppskrifter på gjærbakst og brød her http://www.utenalt.com/search/label/Gjærbakst og brød Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 Hvordan blir glutenfrie vafler når de er kalde? De kan jo også lages grove og uten sukker om ønskelig. Anonymkode: c547d...740
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 Potetlomper med pålegg kan jo være et alternativ til brødskiver. Anonymkode: c547d...740 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 Kesam (inneholder mye proteiner) + nøtter er næringsrikt og godt. Anonymkode: c547d...740 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #10 Skrevet 11. oktober 2018 Matpakke uten brød er da det minste problemet. Her bruker vi middagsrester, yoghurt med glutenfri müsli, potetlomper eller maistortilla med forskjellig fyll, salater, suppe på termos. Det meste tåler å ligge i romtemperatur minst like lenge som brødskiver, ellers finnes det jo matbokser med kjøleelement. Anonymkode: bdb42...c42 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #11 Skrevet 11. oktober 2018 Cøliakiforeningen arrangerer ulike typer bakekurs flere steder i landet, anbefaler deg å bli med på dette for å lære tips og triks. Kjenner flere med cøliaki som baker selv, både lyst og grovt brød, med gjær eller surdeig, og fornøyd. Det blir ikke som en loffskive fra bakeriet, men det kan være godt likevel. Vet dog at det ofte tar mer enn "et par ganger" for å bli god, slik er det også med vanlig gjærbakst. Ellers er det flere som blogger om å lage mat for cøliakere, her er f.eks oppskrift på pita og pølsebrød http://pappautengluten.no/glutenfrie-pitabrod/ http://pappautengluten.no/glutenfrie-luftige-polsebrod/ og det ligger mange andre oppskrifter inne på bloggen. Hvit saus kan fint lages med Maizena. Matpakke: knekkebrød (enkelt å lage selv), musli med yoghurt/melk og frukt/bær, omelett, salater, wraps av potetlefser eller maislefser, matmuffins, suppe eller middagsrester. Trenger du inspirasjon så sjekk nettsider for lavkarbo, der er masse tips til matpakker uten brød. Anonymkode: 396af...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #12 Skrevet 12. oktober 2018 her er en brødoppskrift min mann har brukt noen år på å perfeksjonere, for å få et brød som er sunt og godt: Alt er på slump, men...2 ss fiberhusk2 ss pofiber1 beger Kesamlitt salt~7dl lunkent(+) vann (kesam og olje er kald)1dl (+) grei olivenolje (ikke den dårligste..)Gjær, gjerne 2 pk tørrgjær1 ts mørk sirup (mest for smak)1 dl knuste linfrø 1/2 -1 dl bokhvete frø1/3 boks valnøtterLiten neve gresskarkjernerPakke semper fiber~2 dl Finax grønn (grov) (kan bruke kun Jytte)Jyttemel, nok til å gi en fast deig.Deigen må jobbes lenge i kjøkkenmaskin. Den suger til seg mer mel enn en skulle troBegynn med alt det våte. Pisk inn linfrø, så gjær og sirup. (linfrø skiller ut litt eggehvitestoffer)Tilsett pofiber og fiberhusk, pisk inn.Vent litt, men ikke til det blir helt pudding.Oppi med semper, finax, nøtter og korn.Kjør på med jytte til deigen har fin konsistens.Ha i form med bakepapirGlattes over med olivenolje og strøs med chiafrøHeves til fin størrelse. Ikke prøv å få dem størst mulig.Snitt dem gjerne et par skråstriper. Gir ofte bedre tryggere stekingStekes 200 grader 35m nederst i ovnTaes ut av form, stek ytterligere 10-15mDette er relativt næringstette brød.Karbohydratinnholdet er senket litt med Jytte og Finax grønn.Fiberinnhold uten å regne på det godt over 9 Noe fett er der, men noe fett skal man ha!All fiberet er også med på at næringsstoffene taes langsommere opp. Lengre metthetsfølelse og er med på å transportere fett, avfallstoffer og kolesterol.Pøs på med fiber....det er viktig Anonymkode: 52ff6...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #13 Skrevet 13. oktober 2018 På 10.10.2018 den 11.23, AnonymBruker skrev: Jeg har lest mye inne på tråden der det diskuteres om hva og om det i det heletatt burde være en stønaden til de med cøliaki for å kunne spise glutenfritt. Mange skriver at det bare er å bake og lage ting fra grunnen. Jeg får det ikke til! Har et barn med cøliaki og hun spiser ikke de brød jeg baker. Hater å kaste mat, så etter å ha prøvd et par ganger ga jeg opp. Hun liker noen av butikkbrødene, nytint eller helst ristet. Det går også mye pita og pølsebrød da hun er mye på tur både skole og fritid. Jeg trenger oppskrifter på garantert bra resultat på: Brød Pølsebrød Pitabrød Hvitsaus Boller (får til disse god fersk, men om de blir kalde er de ikke god mer, veldig kompakt, samme om de har vært fryst og varmes) Og en annen ting, folk sier en ikke trenger å spise brød, men hva skal jeg da putte i matpakken til den middels kresne ungen? Som tåler å ligge i romtemperatur noen timer. På forhånd takk Anonymkode: 8d255...72b Glutenfritt brød blir fort tørt. Derfor en fordel å skjære brødetmopp i skiver og fryse ned. Så tar du opp det antall skiver hun pleier å spise en stung i forkant, eller bruker brødrister med tinefunksjon/tinefunksjonen i microen. Gluten er "limet" i ikke grlutenfritt brød. Når det limet må erstattes med andre ingredienser så blir dette lite bakevennlig. Vi har funnet Tor sine havrebrødposer mest brukbare og Semper sine fine brød i en pakke og en grovere variant i en pakke som vi blander samme og baker to brød. Tek ikken vi har utarbeidet med sistnevnte er å blande nesten alt melet i litt etter litt og lar Kenvooden gå på nesten fullt i minst fem minutter nrå alt melet er kommet i bollen. Fersk gjær er nødvendig, posetørr gjær er ubrukelig. Brødformer er og en fordel, samt å være pinlig nøyaktig med både mengder og temperatur på melken. Bruker laktoseredusert melk. Boller og småbakst er så klissete og vanskelig å lage at det lager vi ikke. Vafler og pannekaker varierer det på om vi lager. I perioder er havregrøt med solsikkekjerner greit alternativ til trøtte brødskiver. Anonymkode: 438b8...693 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #14 Skrevet 13. oktober 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har funnet Tor sine havrebrødposer mest brukbare og Semper sine fine brød i en pakke og en grovere variant i en pakke som vi blander samme og baker to brød. Anonymkode: 438b8...693 Vi får ikke helt til Toro sine havrebrød - de blir gode, men veldig flate. Derimot har vi gode erfaringer med Finax sin havrebrødmix. Også med tørrgjær! Anonymkode: 52ff6...2a9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #15 Skrevet 13. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: her er en brødoppskrift min mann har brukt noen år på å perfeksjonere, for å få et brød som er sunt og godt: Alt er på slump, men...2 ss fiberhusk2 ss pofiber1 beger Kesamlitt salt~7dl lunkent(+) vann (kesam og olje er kald)1dl (+) grei olivenolje (ikke den dårligste..)Gjær, gjerne 2 pk tørrgjær1 ts mørk sirup (mest for smak)1 dl knuste linfrø 1/2 -1 dl bokhvete frø1/3 boks valnøtterLiten neve gresskarkjernerPakke semper fiber~2 dl Finax grønn (grov) (kan bruke kun Jytte)Jyttemel, nok til å gi en fast deig.Deigen må jobbes lenge i kjøkkenmaskin. Den suger til seg mer mel enn en skulle troBegynn med alt det våte. Pisk inn linfrø, så gjær og sirup. (linfrø skiller ut litt eggehvitestoffer)Tilsett pofiber og fiberhusk, pisk inn.Vent litt, men ikke til det blir helt pudding.Oppi med semper, finax, nøtter og korn.Kjør på med jytte til deigen har fin konsistens.Ha i form med bakepapirGlattes over med olivenolje og strøs med chiafrøHeves til fin størrelse. Ikke prøv å få dem størst mulig.Snitt dem gjerne et par skråstriper. Gir ofte bedre tryggere stekingStekes 200 grader 35m nederst i ovnTaes ut av form, stek ytterligere 10-15mDette er relativt næringstette brød.Karbohydratinnholdet er senket litt med Jytte og Finax grønn.Fiberinnhold uten å regne på det godt over 9 Noe fett er der, men noe fett skal man ha!All fiberet er også med på at næringsstoffene taes langsommere opp. Lengre metthetsfølelse og er med på å transportere fett, avfallstoffer og kolesterol.Pøs på med fiber....det er viktig Anonymkode: 52ff6...2a9 Spennende oppskrift. Jeg synes det høres deilig ut, men tror du det er barnevennlig? Hvor mange brød blir det av denne oppskriften? Noen gang regnet på prisen per brød med denne oppskriften?(ikke at det har noe å si, bare morsomt å vist) Anonymkode: 8d255...72b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2018 #16 Skrevet 13. oktober 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spennende oppskrift. Jeg synes det høres deilig ut, men tror du det er barnevennlig? Hvor mange brød blir det av denne oppskriften? Noen gang regnet på prisen per brød med denne oppskriften?(ikke at det har noe å si, bare morsomt å vist) Anonymkode: 8d255...72b haha ja, vi regnet ut prisen i går faktisk, pga debatten om grunnstønaden!! Det er 65 kroner i ingredienser pr brød. Oppskriften gir 2 brød. Vi har to barn, en på 7 og en tenåring, og begge spiser det med god appetitt. De hadde en periode der de ikke ville ha "prikker" i brødet, så da brukte vi mindre linfrø og ikke valnøtter. Men dette brødet blir bedre og mer holdbart, og nå har de vent seg til det. Utseendemessig ser jo ikke skivene grovere ut enn en grov kneipp eller et brød a la Gjesdalveiens kornbrød, så det er jo ikke så veldig utfordrende for en unge som har spist grovt brød før. Men noen barn vil kanskje ikke ha valnøtter tenker jeg? Anonymkode: 52ff6...2a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå