AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg tenker å ansette en ekstra person i mitt ENK. Kanskje fra januar, så jeg prøver å finne frem i jungelen av regler og spør blant annet her. Jeg jobber selv 100% i ENK. Teker å ansette en arbeidstaker, men er usikker på hvor stor stilling jeg kan tilby. - Hordan formullerer jeg i kontrakten at arbeidsmengde/antall arbeidsdager i uka kan variere? Akkordlønn? - Trekkes arbeidsgiveravgift fra lønna eller fra firmaets inntekt? Anonymkode: b253b...3db
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Et råd: start et AS. Som ENK er du som privatperson ansvarlig for alle forpliktelser for arbeidstakere du eventuelt ansetter. Det betyr for eksempel at sykepenger første 16 dager og lønnet permisjon skal betales av deg personlig. Arbeidsgiveravgiften betales også av deg/ENK og er ikke en del av lønna. Legg også merke til at arbeidsbyrden går betydelig opp når du ansetter en person til (a-melding må sendes inn, skattetrekk må administreres, du må lage en HMS-plan også videre). Husk også at du som innehaver IKKE regnes som en ansatt i ENK, noe som i praksis betyr at den du ansetter vil ha flere rettigheter enn deg. Går firmaet dårlig så må du bruke egne penger på å betale vedkommende det han eller hun har rett på, mens du ikke har samme rettigheter (du kan med andre ord risikere at all inntjening går til den ansatte, du har ikke rett til å fordele noe til deg selv før ansatt har fått det han eller hun har krav på). Det er en grunn til at SVÆRT få ENK har ansatte. Anonymkode: ad030...bb6 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et råd: start et AS. Som ENK er du som privatperson ansvarlig for alle forpliktelser for arbeidstakere du eventuelt ansetter. Det betyr for eksempel at sykepenger første 16 dager og lønnet permisjon skal betales av deg personlig. Arbeidsgiveravgiften betales også av deg/ENK og er ikke en del av lønna. Legg også merke til at arbeidsbyrden går betydelig opp når du ansetter en person til (a-melding må sendes inn, skattetrekk må administreres, du må lage en HMS-plan også videre). Husk også at du som innehaver IKKE regnes som en ansatt i ENK, noe som i praksis betyr at den du ansetter vil ha flere rettigheter enn deg. Går firmaet dårlig så må du bruke egne penger på å betale vedkommende det han eller hun har rett på, mens du ikke har samme rettigheter (du kan med andre ord risikere at all inntjening går til den ansatte, du har ikke rett til å fordele noe til deg selv før ansatt har fått det han eller hun har krav på). Det er en grunn til at SVÆRT få ENK har ansatte. Anonymkode: ad030...bb6 Alt dette vet jeg. Men ser ulempene ved AS også. Hvis jeg starter et AS, så må jeg betaler arbeidsgiveravgift for meg selv som ansatt også. De 14,1% per år dekker godt mine sykedager. HMS-plan har jeg allerede i dag som ENK også. Ser ikke det som noe større ansvar å administrere skattetrekk/forskuddsskatt for to persjoner som for en. Sender inn meldingen og betaler annenhver mnd. nå allerede. Det andre avsnittet er det eneste jeg tenker på. Alterrnativet er å si ifra seg noen oppdragg og kunstig hindre firma fra å vokse. Selv jobber jeg rundt 120% nå og kunne tenke meg å jobbe redusert (og tjene mindre) nå i småbarnsperioden, mot at en annen tar på seg 50% av arbeidet. Trenger ikke å tjene på at andre jobber. Vil bare ikke avvikle firma når jeg ikke klarer å gjøre all jobb selv. Det er snakk om byggebransjen. TS Anonymkode: b253b...3db
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 jeg har et enk og har en ansatt. går helt fint det. nå har jeg ingen høy risiko, og uansett har jeg ansvarsforsikring. husk yrkesskadeforsikring, otp og om du ikke har privat sykeforsikring på nav vil jeg sterkt anbefale det. jeg var sykmeldt 8 mnd, og hadde blitt krise om jeg ikke hadde den. arbeidsavtale finner du på nett; tror jeg fant på arbeidstilsynet. aga(arb.giv.avg) betales annenhver mnd. er litt frister å forholde seg til, men for meg er det ikke mye arbeid når det er såpass lite drift. vet alle anbefaler as, men for min del betyr det tyngre byråkrati og dyrere regnskap. enn så lenge vil jeg ikke det. Anonymkode: 1571e...d17 1
Illuminatum Skrevet 11. oktober 2018 #5 Skrevet 11. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å ansette en ekstra person i mitt ENK. Kanskje fra januar, så jeg prøver å finne frem i jungelen av regler og spør blant annet her. Jeg jobber selv 100% i ENK. Teker å ansette en arbeidstaker, men er usikker på hvor stor stilling jeg kan tilby. - Hordan formullerer jeg i kontrakten at arbeidsmengde/antall arbeidsdager i uka kan variere? Akkordlønn? - Trekkes arbeidsgiveravgift fra lønna eller fra firmaets inntekt? Anonymkode: b253b...3db Enten ville jeg som flere skriver etablert et AS alternativt ikke ansette men kjøpe oppdrag av andre. En ting som er viktig å tenke på også er ansvar for hva vedkommende gjør. Er jo selvsagt avhengig av bransjer, men folk gjør feil. Har du de ansatt må du måtte være forberedt på å erstatte tap vedkommende medfører.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #6 Skrevet 11. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om byggebransjen. TS Anonymkode: b253b...3db Desto større grunn til å starte et AS. I byggebransjen er det STOR risiko for både skader og erstatningsansvar. Ønsker du at din private økonomi skal stå som ansvarlig arbeidet som utføres av din ansatt? I tillegg kan jo prosjekter innenfor byggebransjen raskt bli forsinket eller få merutgifter. Jeg kan legge til at jeg har et ENK selv innenfor lydbransjen. Er nøye på å aldri ansette, men heller engasjere andre som også er eget firma. Anonymkode: ad030...bb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå