Gå til innhold

Noen spørsmål til dere som har robotstøvsuger

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Har dere fast tid hver/annenhver dag der den starter?
2. Starter dere den manuelt på hele huset, eller velger dere et og et rom?
3. Er dere alltid borte på jobb dagtid dere som har fast tid?
4. Har dere faste rutiner på å gå over gulv og se etter ledninger/sokker/leker som kan ligge skjult?
5. Hvor mye løfter dere opp fra gulvet, søppelkasser/vedkasser/fotskammel?
6. Pleier dere å sette opp spisestuestolene eller dra de ut fra bordet?
7. Noen generelle tips til en robotjomfru? :)

Jeg er funksjonshemmet og hjemme hver dag, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal bruke den. Vurderer fast tid, starte den klokken 06 feks., vi pleier å stå opp mellom 7-7.30. Da starter den i den enden av huset som er lengst borte fra soverommene, og vi vekkes litt av lyden like før vekkeklokka ringer. Tenker da å gå over huset hver kveld etter småting på gulvet, men formen min er litt varierende, så jeg er litt usikker. Samtidig tenker jeg at hvis jeg skal starte den manuelt, så vil det være litt for lett å droppe det en dag om jeg ikke orker å rydde. Vil gjerne tvinge både meg selv og de rundt meg (mann og tenåring) til å rydde nemlig :)

Anonymkode: 8517a...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ja og nei. Jeg har den på til å gå fast tirsdag og fredag på dagtid mens jeg er på jobb, da sørger jeg for å ha plukket opp alt fra gulvene kvelden før. Ellers setter jeg den på manuelt før jeg drar ut en tur andre dager, da etter at jeg har sørget for at det ikke ligger noe på gulvet som kan bli spist opp. Ofte er det da jeg også setter opp spisestuestolene og andre småmøbler fra gulvet.

2. Tar som regel hele huset, men noen ganger bærer jeg den bare inn på soverommet for eksempel.

3. Ja, jeg er nesten alltid borte da, det er litt plagsomt å ha den rundt beina sine mens man går rundt.

4. Ja, som nevt over gjør jeg det mandager og torsdager.

5. En gang i uka ca løfter jeg opp litt forskjellige ting, noen ganger går det en uke uten at jeg gjør det.

6. Som nevnt over så gjør jeg det innimellom, men ikke fast.

7. Du skriver at du ser for deg å starte den når du sover i en del av huset. Jeg har en av toppmodellene til roomba, jeg vet ikke hvordan alle andre er, men min går frem og tilbake over hele gulvet, den begynner ikke i en krok og jobber seg sakte utover. Man kan kanskje finne noen som kan programmeres til å gjøre dette. 

Anonymkode: 951e3...cb3

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Ja og nei. Jeg har den på til å gå fast tirsdag og fredag på dagtid mens jeg er på jobb, da sørger jeg for å ha plukket opp alt fra gulvene kvelden før. Ellers setter jeg den på manuelt før jeg drar ut en tur andre dager, da etter at jeg har sørget for at det ikke ligger noe på gulvet som kan bli spist opp. Ofte er det da jeg også setter opp spisestuestolene og andre småmøbler fra gulvet.

2. Tar som regel hele huset, men noen ganger bærer jeg den bare inn på soverommet for eksempel.

3. Ja, jeg er nesten alltid borte da, det er litt plagsomt å ha den rundt beina sine mens man går rundt.

4. Ja, som nevt over gjør jeg det mandager og torsdager.

5. En gang i uka ca løfter jeg opp litt forskjellige ting, noen ganger går det en uke uten at jeg gjør det.

6. Som nevnt over så gjør jeg det innimellom, men ikke fast.

7. Du skriver at du ser for deg å starte den når du sover i en del av huset. Jeg har en av toppmodellene til roomba, jeg vet ikke hvordan alle andre er, men min går frem og tilbake over hele gulvet, den begynner ikke i en krok og jobber seg sakte utover. Man kan kanskje finne noen som kan programmeres til å gjøre dette. 

Anonymkode: 951e3...cb3

Tusen takk for svar! Jeg har støvallergi (og hund i hus), så tenker at den bør gå ihvertfall annenhver dag.

At jeg kan ha en dag der jeg løfter opp alt og så la det være resten har ikke slått meg engang, herregud 😛 Det er jo både logisk og lurt, man pleier jo bare å ta helgevask en gang i uken også.

Angående punkt 7 så tar den et og et rom, starter der den står, og så tar den neste og neste rom den "ser". Vi har i tillegg en dør mellom gang og stue, slik at vi kan "tvinge" den til å ta rommene etterhvert ved at den må gå via kjøkkenet. Den brukte litt over en time på alle rommene her, og tok de veldig i rekkefølge synes vi.

Skrevet

Har hatt 10000 kr modellen i et par år. Den bråker... Men glad i den uansett.

Har ikke noe fast opplegg, da jeg har fast vaskehjelp en gang i uka. Vi har også hund. Ser jeg støv nede i gangen, setter jeg den på når jeg lager mat oppe. Trengs det støvsuges kjøkken og bad, setter jeg den på mens jeg går ut eller holder på med ting på soverom/bad. 

Rydding kreves lite. Den går jo forbi alle stengsler? Fjerner ikke hundeskål el.l. kun evt hårstrikker og mobilladere. Den støvsuger mellom spisestolene. Vi har også laserstyrt stengsler til den, så vi kan be den om å ta et lite område. 

Anonymkode: 54540...351

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt 10000 kr modellen i et par år. Den bråker... Men glad i den uansett.

Har ikke noe fast opplegg, da jeg har fast vaskehjelp en gang i uka. Vi har også hund. Ser jeg støv nede i gangen, setter jeg den på når jeg lager mat oppe. Trengs det støvsuges kjøkken og bad, setter jeg den på mens jeg går ut eller holder på med ting på soverom/bad. 

Rydding kreves lite. Den går jo forbi alle stengsler? Fjerner ikke hundeskål el.l. kun evt hårstrikker og mobilladere. Den støvsuger mellom spisestolene. Vi har også laserstyrt stengsler til den, så vi kan be den om å ta et lite område. 

Så du legger ikke opp lampeledninger etc? Jeg har vært litt redd for det jeg, så har sett for meg en relativt solid ryddejobb i forkant :P 

Skrevet
På 10.10.2018 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Så du legger ikke opp lampeledninger etc? Jeg har vært litt redd for det jeg, så har sett for meg en relativt solid ryddejobb i forkant :P 

Nei. Kun tynne tynne mobilledninger og hårstrikk er problemet. Bare grovrydder. 3min rydding pr 100kvm, tenker jeg. Men har nogenlunde ryddig hus til vanlig.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kun tynne tynne mobilledninger og hårstrikk er problemet. Bare grovrydder. 3min rydding pr 100kvm, tenker jeg. Men har nogenlunde ryddig hus til vanlig.

Vi har det også relativt ryddig, men har trodd jeg må fjerne alle ledninger som er på gulvet! Nå ble jo dette plutselig mye enklere enn jeg hadde sett for meg :) Sokker er vel største problemet her, og der er jeg den skyldige som hiver av meg sokkene overalt :P Ladeledninger klarer man å huske, det er jo max en per person. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...