AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #1 Skrevet 10. oktober 2018 Hei! Jeg har en 18 uker gammel valp som nå i et døgn har løpt ut i hytt og pine pga løs mage og diaré. Hun har kun fått det vanlige foret sitt (olivers hvalpefoder). Avføringen startet som kremete veldig lys, og i natt ble den gul og flytende. Kan ikke se noe slim, og vi har ikke gitt henne mat siden i går morges. Gitt henne 2 doser med zoolac og passer på at hun får i seg nok vann. Tenker å prøve å gi henne kokt ris senere idag i små doser bare for å få i henne noe mat i form av skånekost. Allmenntilstanden og temperaturen er sånn sett normal, og hun er pigg og energisk så går utifra at det ikke er alvorlig. Er det noen som har noe erfaring eller kunnskap om hvorfor det kan ha skjedd og hva vi eventuelt bør gjøre? Vi passer på at hun ikke spiser ting hun ikke skal ha, men hun er fæl til å spise gress i hagen. Anonymkode: 06ce6...225
Kvartz Skrevet 10. oktober 2018 #2 Skrevet 10. oktober 2018 Da min valp hadde diare så fikk den flere bitte små porsjoner med kokt ris og kylling + proteinpulver hver dag etter anbefaling fra dyrlegen. Den fikk også medisin pga. noen bakterier som den mest sannsynlig hadde fra mora som den smittet min andre hund med, som igjen smittet valpen. Husk at så små valper blir fort dehydrert.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #3 Skrevet 10. oktober 2018 7 minutter siden, Kvartz skrev: Da min valp hadde diare så fikk den flere bitte små porsjoner med kokt ris og kylling + proteinpulver hver dag etter anbefaling fra dyrlegen. Den fikk også medisin pga. noen bakterier som den mest sannsynlig hadde fra mora som den smittet min andre hund med, som igjen smittet valpen. Husk at så små valper blir fort dehydrert. Takk for svar valpemor bor i Danmark og vi har ikke flere dyr så det er nok ikke tilfelle her. Er mer redd det er noe hun har fått i seg uten at vi har sett det. Hvor lang tid tok det på ris og kylling diett før din hund ble bedre og hardere i magen? Jeg har ringt dyrlege men så lenge allmennstilstanden var god og hun var pigg og energisk så syntes hun ikke det lyste noe varsellamper og trodde dette kom til å gå over av seg selv med zoolac og karbohydrater Anonymkode: 06ce6...225
Kvartz Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar valpemor bor i Danmark og vi har ikke flere dyr så det er nok ikke tilfelle her. Er mer redd det er noe hun har fått i seg uten at vi har sett det. Hvor lang tid tok det på ris og kylling diett før din hund ble bedre og hardere i magen? Jeg har ringt dyrlege men så lenge allmennstilstanden var god og hun var pigg og energisk så syntes hun ikke det lyste noe varsellamper og trodde dette kom til å gå over av seg selv med zoolac og karbohydrater Anonymkode: 06ce6...225 Hvis jeg husker rett så matet jeg med ris og kylling 3-4 dager til diareen ga seg, da begynte jeg forsiktig å blande hundemat med ris og kylling. Jeg har en labrador og en porsjon var ca. 1 toppet ss med ris, 2-3 små biter med kylling.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #5 Skrevet 10. oktober 2018 Kokt ris og kylling støttes. Går det ikke over i løpet av noen dager kontakter du veterinær og leverer avføringsprøve. Anonymkode: 31e00...08f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 Zoolac/prokolin eller liknende. ID-for (mageregulerende) fra dyrlegen kan også være en god ide. Husk å sjekk at valpen ikke blir dehydrert! skal du gi ris, kok den så lenge at den er langt forbi det du kunne tenke deg å spise. Blan gjerne med litt fiskepudding eller kokt kyllingfilet. Lykke til! Anonymkode: b585a...299 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #7 Skrevet 11. oktober 2018 Ts her. Idag har hun hatt fastere avføring, men gul (hørt at dette kan komme pga ris og fiskeboller) med litt slim. Er slimet et varselsignal? Har smått startet å blande inn et par kuler av tørrforet hennes i skånekosten. Anonymkode: 06ce6...225
Kvartz Skrevet 11. oktober 2018 #8 Skrevet 11. oktober 2018 Helt normalt siden hun har fått annen kost enn vanlig. Har du sjekket vektnedgangen?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2018 #9 Skrevet 11. oktober 2018 18 minutter siden, Kvartz skrev: Helt normalt siden hun har fått annen kost enn vanlig. Har du sjekket vektnedgangen? Hun har gått ned 40 gram siden sist vi veide hun, så det er nok ikke noe varsellampe der enda. Appetitten er på topp og hun er pigg og leken. Får ca 7 små måltider om dagen med ris og fiskebolle + litt fiskebollekraft, og vi blander nå inn litt og litt av hennes vanlige tørrfôr. Det har gått smertefritt så langt Anonymkode: 06ce6...225
Kvartz Skrevet 11. oktober 2018 #10 Skrevet 11. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har gått ned 40 gram siden sist vi veide hun, så det er nok ikke noe varsellampe der enda. Appetitten er på topp og hun er pigg og leken. Får ca 7 små måltider om dagen med ris og fiskebolle + litt fiskebollekraft, og vi blander nå inn litt og litt av hennes vanlige tørrfôr. Det har gått smertefritt så langt Anonymkode: 06ce6...225 Høres bra ut! Personlig ville jeg brukt kyllingfilet fremfor fiskeboller siden fiskeboller inneholder mye salt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå