Gå til innhold

Barn redd for leger/kontroller generelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en på 1,5 år som er allergiker. Hn har siden hn var 5 mnd vært innom leger hyppig for undersøkelser og da spesielt blodprøvetaking. I starten var undersøkelsene og blodprøvetakingen smertefri og gikk unna uten mye motstand fra barnet, men i det siste nå som hn forstår mer er det bare skrik når legen nærmer seg. Jeg tror det å bli holdt for å bli undersøkt og da spesielt bli tatt blodprøve av har gitt litt traumer for barnet. Jeg er litt fortvilet at hn skal være så redd og at det ikke kommer til å bli bedre med tiden når hn blir større og man får snakket mer med hn og forklart og berolige. Sist vi var hos HS bare for å veie og måle var det mye skrik og hn ville ikke slippe meg. 

Er det vanlig i denne alderen at noen barn er hysterisk redd for undersøkelser? 

Barnet er ellers veldig trygg i alle andre situasjoner enn akkurat kontroller og sjekk. 

Anonymkode: 5c8dd...47a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger denne tråden, da dattera mi er likedan. Hun skriker og blir helt fra seg av helsesøster. Vi har ikke hatt behov for mer kontroller utover vanlig på helsestasjon, bortsett fra en gang hos legen og deretter på sykehuset.. 

Dessverre har jeg ingen svar, men du er ikke alene om dette.. 

Anonymkode: ef01b...b01

Skrevet

JA! Hehehe Vi har vært der... Da vår var 1,5 år, var vi innom mange legebesøk. Det var  forbindelse med allergi her også. Blei en del tester og blodprøver, så ja, barnet skreik som en galning. Bare han så en lege i frakk, startet skrikingen. Men dette har gått over.

Idag er han 3 år, og helt annerledes. ikke redd for leger, ikke redd for prøver. Enkelte ganger hjelper han legen selv med å holde diverse utstyr osv osv... :)

Slapp helt av. Vet det er litt systeri rundt dette når de er så små, men det vil gå over når de blir eldre og skjønner mer.

Anonymkode: 6b6f5...f44

Skrevet

Vi hadde også dette problemet, og pga sykdom måtte vi ofte til lege/sykehus. Vi bearbeidet det ved hjelp av bøker om legebesøk og sykehus og kjøpte doktorkoffert. Disse bestemte hun når og hvor lenge hun ville leke med og lese. I starten var hun ganske intens, og skulle bare gjøre dette, så ble det gradvis mindre. Vi brukte og god tid på kontroller, kom en liten stund før sånn at hun fikk roet seg. Etterpå fikk hun lov til å leke på lekeområdet så lenge hun ville. Hun bestemte det. Etter et par ganger gikk det over, og etter det har det gått supert. Fortsatt ikke glad i sprøyter, men det er jo ingen og det er ikke et problem lenger når hun får dem, trenger bare litt ekstra kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...