Gå til innhold

Er barnet utsatt for omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Jeg leste inne på bufdirs side om omsorgssvikt, og symptomene på at et barn blir utsatt for omsorgssvikt.. 

Det er et barn jeg vet om og har nær relasjon til. Jeg vet ikke om h*n bare er en bok for seg selv, eller om det er noe som burde tas tak i. H*n skriker mye, men det er fordi h*n vil bli bært eller underholdt. H*n er oppe til sent på natten, men går ikke i bhg fordi moren er hjemmeværende. H*n går ofte litt lenge med bæsj i bleien, men har ikke utslett. H*n går ofte i lite klær inne, da det er noen klesplagg h*n ikke liker, og det er kaldt..h*n hører ikke når man sier "nei, det er ikke lov", virker som h*n ikke forstår enkle beskjeder som "hent bamsen" osv.. h*n liker å søle ut ting og velte ting, skriker høyt når h*n ikke får lov. H*n klarer ikke sitte i ro, h*n har ingen leker egnet for alderen sin. H*n spiser ingenting, bare melk og brus, og siden de ikke sitter sammen og spiser, at det ikke hjelper situasjonen..(h*n er ikke undervektig, masse energi, så tror alt er fint)..Barnet har eldre søsken, som har det helt fint, men barnet lærer mye vold mot gjenstander av dem. 

Det virker som foreldrene er slitne, men jeg ser jo at barna har det bra. 

Jeg overdriver kanskje, men jeg har kun et barn som er på samme alder, og h*n er helt annerledes, alle barn er jo forskjellige.. dette er ikke min sak, men de er såpass nære at jeg blir jo knyttet til barnet, og jeg bryr meg.

Jeg har faktisk ikke peiling på om dette er greit eller ikke, siden jeg har ikke hatt så mye med barn å gjøre før vi fikk vårt eget.

Er alt dette normalt? Eller burde jeg bare ligge unna..? 

Sorry, jeg liker ikke gå rundt å tenke på noe jeg ikke vet noe om. Jeg vil bare vite om det er normalt, så jeg kan legge bekymringene på hylla..

Anonymkode: 027d3...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? En skal være forsiktig med å sammenligne barn uten kompetanse på området. 

Foreldrene kan trenge veiledning på enkelte ting, men det er ikke omsorgssvikt 

Anonymkode: 9ff68...54f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet? En skal være forsiktig med å sammenligne barn uten kompetanse på området. 

Foreldrene kan trenge veiledning på enkelte ting, men det er ikke omsorgssvikt 

Det glemte jeg heelt å nevne! Barnet er ett og et halvt, snart to år :)

Du har rett, jeg har bare vært så bekymret for om alt er bra..

Anonymkode: 027d3...5d0

Skrevet

Eneste jeg reagerer er matvaner og det at barnet går tidvis lenge med avføring i bleia. Ellers er barnet helt innenfor normalen ifht utvikling.

Men flott at du bryr deg :)

• Liker 1
Skrevet

Og litt på rutiner. Som sagt, ikke omsorgssvikt, men foreldrene kan trenge litt veiledning ifht ernæring og søvnbehov. Feilernæring kan forekomme, skader på tenner etc

• Liker 1
Skrevet

Det første jeg tenker på er at han litt mer kontroll over hjemmet en han trenger. At han bestemmer litt for mye og at foreldrene kanskje har litt mangel på grensesetting. Men det er ikke en stor sak i seg selv. Det at han drikker mye brus er ikke helt bra da. Skal ikke undervurdere sukker og hvilken grad det kan påvirke kroppen i veldig ung alder. Ikke bare fysisk, men kanskje også mentalt.

Hvis jeg gir mine 2 litt is og sjokkolade. Da kan jeg love at de heller ikke blir like enkel å ha med å gjøre. De blir jo på en måte rusa av sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...