Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

22 år gammel mor med samboer og sønn på 1 år her. Jeg er for tiden arbeidsledig, men nå har mini begynt i barnehagen og jeg er klar for å finne meg en jobb. Problemet er bare at jeg kun har vgs (studiespesialiserende) som utdanning, og ingenting etter det. Sliter derfor med å finne meg en jobb jeg kommer til å trives med resten av livet og tenker det kan være lurt å videreutdanne meg til noe litt mer konkret. Sambo er ekstrahjelp og tjener ikke all verden. 15-18 000 i måneden etter skatt. Noen som vet om jeg kan ha krav på noen form for ytelse slik at jeg får studert? Eller må jeg finne meg en typisk rema 1000 jobb? Vi klarer ikke å leve av kun hans inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekassen som alle andre. 

Anonymkode: 3489e...e7b

• Liker 3
Skrevet

https://lanekassen.no/

Det er ikke noe uvanlig at man har en liten deltidsjobb ved siden av studiene.

Anonymkode: 6ebac...814

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://lanekassen.no/

Det er ikke noe uvanlig at man har en liten deltidsjobb ved siden av studiene.

Deltidsjobb blir dessverre ikke mulig her ettersom sambo jobber hovedsak ettermiddag, kveld og helg, så har ingen til å passe mini utenom barnehagen på dagtid 😕

Takk for tips om lånekassen! Skal sjekkes ut!

Skrevet
7 minutter siden, kjarlos skrev:

Hei dere!

22 år gammel mor med samboer og sønn på 1 år her. Jeg er for tiden arbeidsledig, men nå har mini begynt i barnehagen og jeg er klar for å finne meg en jobb. Problemet er bare at jeg kun har vgs (studiespesialiserende) som utdanning, og ingenting etter det. Sliter derfor med å finne meg en jobb jeg kommer til å trives med resten av livet og tenker det kan være lurt å videreutdanne meg til noe litt mer konkret. Sambo er ekstrahjelp og tjener ikke all verden. 15-18 000 i måneden etter skatt. Noen som vet om jeg kan ha krav på noen form for ytelse slik at jeg får studert? Eller må jeg finne meg en typisk rema 1000 jobb? Vi klarer ikke å leve av kun hans inntekt.

Lånekassen som andre sier her. Som student har man ikke krav på noen ytelser utover stipend, hvis inntekten til husstanden er lav, eller lån fra lånekassen.
Har du hatt arbeid i fjor, har du kanskje krav på AAP. men da kan du ikke studere. Ellers er det jobb som du selv sier. Ikke noe galt i å arbeide på Rema.

Anonymkode: 9d1ff...fe8

Skrevet
2 minutter siden, kjarlos skrev:

Deltidsjobb blir dessverre ikke mulig her ettersom sambo jobber hovedsak ettermiddag, kveld og helg, så har ingen til å passe mini utenom barnehagen på dagtid 😕

Et tips bare. Lånekassen er ikke aktuell før du har kommet inn på et studie. Men sjekk gjerne ut hvor mye du kan få i mnd. Det er ikke all verden altså. Tror fult lån og stipend er rundt 7500 kr i mnd, bortsett fra august og januar, da er summen tre ganger så høy. Ingen utbetaling i juni og Julie. Dette er dessuten lånte penger som må betales tilbake( med unntak av stipend pengene, men det meste er lån som du må betale tilbake.

Skrevet

Hei. Nå vet ikke jeg hva du ønsker å studere, men jeg går 3.året som barnehagelærer, og etter første praksisperiode fikk jeg vikarjobb i den barnehagen jeg var i, og vi hadde som regel en fridag i uka, og da jobbet jeg nesten alltid den dagen:) det ble det litt penger utav! uansett hva du vil studere, så kan du jo spørre rundt om i for eksempel barnehager om å stå på vikarliste. 

Anonymkode: a4cd8...e76

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lånekassen som andre sier her. Som student har man ikke krav på noen ytelser utover stipend, hvis inntekten til husstanden er lav, eller lån fra lånekassen.
Har du hatt arbeid i fjor, har du kanskje krav på AAP. men da kan du ikke studere. Ellers er det jobb som du selv sier. Ikke noe galt i å arbeide på Rema.

Tullball. Jeg studerer på aap (tar fag for å FP generell studiekompetanse) fordi det er et ledd for å få meg ut i jobb. 

Men for å få aap må man gjerne ha sykdom/skade som krever utredning/behandling feks. Men får ikke aap sånn uten videre

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullball. Jeg studerer på aap (tar fag for å FP generell studiekompetanse) fordi det er et ledd for å få meg ut i jobb. 

Men for å få aap må man gjerne ha sykdom/skade som krever utredning/behandling feks. Men får ikke aap sånn uten videre

Du har selvfølgelig rett, jeg blandet sammen kortene. Jeg mente dagpenger, ikke aap.

AAP er jo uansett ikke aktuelt for ts, da hun ikke er syk.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selvfølgelig rett, jeg blandet sammen kortene. Jeg mente dagpenger, ikke aap.

AAP er jo uansett ikke aktuelt for ts, da hun ikke er syk.

Ganske lett å rote litt i nav kaoset 😅 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et tips bare. Lånekassen er ikke aktuell før du har kommet inn på et studie. Men sjekk gjerne ut hvor mye du kan få i mnd. Det er ikke all verden altså. Tror fult lån og stipend er rundt 7500 kr i mnd, bortsett fra august og januar, da er summen tre ganger så høy. Ingen utbetaling i juni og Julie. Dette er dessuten lånte penger som må betales tilbake( med unntak av stipend pengene, men det meste er lån som du må betale tilbake.

man får utbetaling i juni nå, da de holder på med opptrapping til 11mnd med studiestøtte: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/11-maneders-studiestotte/

Anonymkode: 13347...4ae

Skrevet
2 timer siden, kjarlos skrev:

Som student er det ikke undervisning fra 8 til 16 hver dag, det er nok heller litt stykkevis og delt. Ofte ikke oppmøteplikt heller. Det betyr at du kan ta vakter på dagtid. Ellers er det jo mulighet for barnevakt inn i mellom. Familie, venner eller andre som ønsker det. Jeg mener ikke at du skal jobbe flere dager i uken, men kanskje en dag i uken er nok for deres behov for inntekt.

Mulig du også kan få forsørgerstipend https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/forsorgerstipend/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...