AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Hei Jeg har fått påvist diagnose perioral dermatitt, er også medfødt atopisk eksem. Derfor tok det tid før jeg skjønte at det var noe annet huden min slet med. jeg startet på behandling med protopic 0,1% salve (ikke krem) da huden min er veldig tørr Etter 2 uker var huden min så fin igjen! Den hadde ikke vært så fin på flere år. Jeg skulle gå på denne kuren i 6 uker, nå etter 3 uker under behandling har huden min blitt verre igjen. Om ikke verre, klør i ører, føler jeg har utslett langt oppi nesa og hodebunnen min har begynt å flasse mye mer og dannet sår. Har prøvd å holde meg unna sukker, sodium og parfyme relaterte produkter. Fordi huden min er så tørr har jeg den siste uka prøvd å bruke litt fuktighetskrem, syntes ikke det har vært til hjelp. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Har ikke legetime før neste uke. Er det noen andre som har opplevd det samme? Og har noen tips? Mvh fortvilet jente på 20 Anonymkode: df5f2...ecc
Mii Skrevet 12. oktober 2018 #2 Skrevet 12. oktober 2018 har ikke opplevd det samme, men har selv perioral dermatit. man skal IKKE bruke fuktighetskrem, det er viktig at utslettet er tørt. hud er forskjellig fra person til person, så hva som funker for meg funker kanskje ikke på deg men, - den første og enkleste regelen, ikke bruk noe kosmetikk. hudpleie eller sminke, zipp, nada, punktum. ( du skrev ikke om du bruker det eller ikke) - det eneste jeg bruker er en ekstrem mild hud rens på slutten av dagen (etude house soon jung ph 6.5 cleanser), og skinoren (azelainsyre 20%) salve morgen og kveld. - så langt er jeg nesten helt kurert. Men hvis jeg ikke blir kvitt det siste om sånn 2-3 uker, begynner jeg på tetracyklin eller doksycklin (antibiotika piller) i 4 uker, ettersom det er det som er gull standaren for å kurere perioral dermatitis. den salven du bruker, som jeg har forstått det, er helst noe man skal bruke ved siden av antibiotika pillene. - jeg er ikke lege/ hudlege. så klart kan du ikke ta mine ord eller opplevelser som 100%. (jeg har lest nesten alt jeg finner av om perioral dermatitis både på engelsk og norsk, men dette er ikke det samme som en som faktisk er lege/ hudlege) - holder du deg til å kun bruke protopic salven din kun 2 ganger i uken? eller bruker du den flere ganger? husk å lese bruksanvisningen nøye. husk også at med protobic 0,1% Sitat Du kan bruke fuktighetskremer og lotion mens du behandles med Protopic, men disse produktene skal ikke brukes de to siste timene før eller de to første timene etter påføring av Protopic. - protobic 0,1% anvisning - siden du sier at det er dannet sår, er min personlige mening at du skal slutte med salven øyeblikkelig. du kan kontakte legekontoret ditt å si at du har reagert negativt til legemidlet og høre med dem om dem vil se flytte på legetimen din til tidligere eller om du fortsatt må vente en uke. det høres kjipt ut, og jeg håper det ordner seg for deg. lykke til og god bedring! (dyslektiker som personlig gir faen om det er noen skriveLeifer her og der.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå