AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Jeg vurderer å overføre min eiendom til barna mine. At de står som eiere, men at jeg bor der frem til jeg dør eller kommer på sykehjem. Er dette mulig og evt vil det være noe jeg må tenke over før dette gjøres? Jeg skal bruke stedet som mitt eget siden barna får dette overført vederlagsfritt. Kontrakt skal også underskrives hvor det vil bli nedfelt at jeg står for utgifter til normalt vedlikehold og at jeg har boplikt frem til min død/sykehjem. Er det andre ting jeg bør tenke på av fordeler og ulemper for meg og barna? Anonymkode: 3b3ad...a29
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Barna får muligens ikke stipend ved høyere utdanning? Anonymkode: 77c1d...90f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna får muligens ikke stipend ved høyere utdanning? Anonymkode: 77c1d...90f De er voksne så det er ikke noe å tenke på. Anonymkode: 3b3ad...a29
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å overføre min eiendom til barna mine. At de står som eiere, men at jeg bor der frem til jeg dør eller kommer på sykehjem. Er dette mulig og evt vil det være noe jeg må tenke over før dette gjøres? Jeg skal bruke stedet som mitt eget siden barna får dette overført vederlagsfritt. Kontrakt skal også underskrives hvor det vil bli nedfelt at jeg står for utgifter til normalt vedlikehold og at jeg har boplikt frem til min død/sykehjem. Er det andre ting jeg bør tenke på av fordeler og ulemper for meg og barna? Anonymkode: 3b3ad...a29 Du har "borett", og ikke "boplikt". Hvis du ikke har andre midler/formue enn verdien i boligen, ville jeg ikke overført vederlagsfritt. Alltid bra å ha noe disponible midler til f eks gode ferier, langtidsopphold i Syden osv. Du skriver videre at du skal dekke normalt vedlikehold. Så du skal vedlikeholde, f eks bytte kledning, på dine barns eiendom? Her må dere lage klare grenser mellom hva som er din utgift, og hva som er dine barns utgifter. At du betaler rørlegger pga et tett rør som oppstår mens du bør der er greit , men må røropplegget byttes, eller taket skiftes, må dine barn betale. Er barna dine gode nok venner til å fordelene slike utgifter? Og hva med egeninnsats på boligen mens du bor der? På et eller annet tidspunkt klarer ikke du å male huset, klippe plenen og hekken osv. Hva om det ene barnet gjør betraktelig mer av dette verdibevarende arbeidet enn det/de andre barna? Skal det taes hensyn til dette hvis barna dine ønsker å selge eiendommen? Det er grusomt mange hvis,hva,kanskje,muligens i denne situasjonen. Jeg hadde tatt kontakt med advokat, og fått hjelp til en god og gjennomtenkt kontrakt. Anonymkode: f550d...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 Hvorfor vil du gjøre dette nå? De kommer jo til å få alt når du dør uansett.. Anonymkode: d8285...d59 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #6 Skrevet 9. oktober 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har "borett", og ikke "boplikt". Hvis du ikke har andre midler/formue enn verdien i boligen, ville jeg ikke overført vederlagsfritt. Alltid bra å ha noe disponible midler til f eks gode ferier, langtidsopphold i Syden osv. Du skriver videre at du skal dekke normalt vedlikehold. Så du skal vedlikeholde, f eks bytte kledning, på dine barns eiendom? Her må dere lage klare grenser mellom hva som er din utgift, og hva som er dine barns utgifter. At du betaler rørlegger pga et tett rør som oppstår mens du bør der er greit , men må røropplegget byttes, eller taket skiftes, må dine barn betale. Er barna dine gode nok venner til å fordelene slike utgifter? Og hva med egeninnsats på boligen mens du bor der? På et eller annet tidspunkt klarer ikke du å male huset, klippe plenen og hekken osv. Hva om det ene barnet gjør betraktelig mer av dette verdibevarende arbeidet enn det/de andre barna? Skal det taes hensyn til dette hvis barna dine ønsker å selge eiendommen? Det er grusomt mange hvis,hva,kanskje,muligens i denne situasjonen. Jeg hadde tatt kontakt med advokat, og fått hjelp til en god og gjennomtenkt kontrakt. Anonymkode: f550d...8b3 Huset skal bli brukt som mitt hva angår bruk og vedlikehold frem til jeg ikke bor der lenger. Jeg vil bare ha huset over på barna. Dette har med fordeling av arv før min død og at de skal slippe å vente med å selge det. Om noe skjer meg og jeg havner på sykehjem så er det en tungrodd mølle å få solgt huset så lenge jeg lever. Det er en annen grunn også, men den ønsker jeg ikke å opplyse om. Jeg ønsker å overfor dette vederlagsfritt siden de uansett arver meg en dag likevel. Anonymkode: 3b3ad...a29
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 Min bror og jeg solgte huset til min far da han kom på sykehjem. Vet ikke hva du legger i "tungrodd", men jeg tror det var like slitsomt å tømme huset med han på sykehjem som det hadde vært om han hadde vært død. Krevde nok mer av megler,som måtte forholde seg til min far som eier, samtidig som min bror og jeg hadde fullmakt til å bistå. Huset ble ihvertfall solgt,og summen delt mellom oss. Innbo osv delte vi på,solgte,hev eller plassert på rommet til min far. Sett i etterkant, ville det kanskje ha vært greit å ordnet dette tidligere, mens min far var klarere og kunne hatt en aktiv rolle. Så slik sett er det du gjør en god ide. Bare sikre dine egne rettigheter. Anonymkode: f550d...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Huset skal bli brukt som mitt hva angår bruk og vedlikehold frem til jeg ikke bor der lenger. Jeg vil bare ha huset over på barna. Dette har med fordeling av arv før min død og at de skal slippe å vente med å selge det. Om noe skjer meg og jeg havner på sykehjem så er det en tungrodd mølle å få solgt huset så lenge jeg lever. Det er en annen grunn også, men den ønsker jeg ikke å opplyse om. Jeg ønsker å overfor dette vederlagsfritt siden de uansett arver meg en dag likevel. Anonymkode: 3b3ad...a29 Kan du ikke lage en vergekontrakt? Beskrive hva som skjer om du skulle havne på sykehjem eller bli dement. Hva skjer med bolig da, og hva skjer når du dør. Om du likevel skal betale alle omkostninger mens du lever har det vel ikke noe å si om huset står på deg eller dem? Anonymkode: e8de4...65f
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg liker tanken din her. Men: 1) Drøft det med dine barn først. 2) Du blir nødt å tenke deg de mest utenkelige og usmakelige scenarier - sikre deg på alle måter mot dette. Jeg kan nevne - i tillegg til lenken: Foreldre lager testamente for å sikre sin funksjonshemmede sønn, men er uheldig med formuleringene og pengene låses i en stiftelse. Selvsagt er dette ekstremt - men det er gode eksempler på hva som skjer når intensjonene i en avtale viker for grådigheten. Jeg ville ha fått en advokat til å lage avtalen og sikre mot at borett kan fraskrives f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå