Gå til innhold

Inkassovarsel, men regningen er umulig å betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har fått inkassovarsel fra et selskap jeg har abonnement hos, siden kortet mitt var utgått. Hadde fått ny adresse, og mitt nye kort ble returnert. Alt dette førte til at jeg ikke hadde noen gyldig kort i nesten en mnd. 

Problemet er at selskapet som jeg er skyldig penger, ikke har noen mulighet for betaling. Du kan ikke generere noen faktura, du har ingen KID, eller slikt. De trekker rett og slett pengene 2 ganger i mnd, 1. og 15. 

Er det noe man kan gjøre for å unngå inkasso? Har ringt kundeservice, men får bare beskjed om at automatisk trekk er eneste gyldige metode for betaling. 

Anonymkode: ab844...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du rett og slett vente til de har trekt summen fra kontoen din. 

Anonymkode: aa5db...2fb

Skrevet

Merkelig selskap, og merkelig kundesevice. De har jo nødvendigvis en konto ett eller annet sted, og konto kan man betale penger til...

Men hvis du har fått inkassovarsel, hva står det om forfall og sum og innbetaling av skyldig beløp der da? Har de sendt inkassovarsel uten å inkludere noe om hvordan du kan gjøre opp?

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, Splittbinders said:

Merkelig selskap, og merkelig kundesevice. De har jo nødvendigvis en konto ett eller annet sted, og konto kan man betale penger til...

Men hvis du har fått inkassovarsel, hva står det om forfall og sum og innbetaling av skyldig beløp der da? Har de sendt inkassovarsel uten å inkludere noe om hvordan du kan gjøre opp?

De sendte inkassovarsel på SMS og email, med samme informasjon. Logg inn på brukerkontoen, sjekk at betalingsinformasjonen er riktig. Ingen kontonummer, KID, eller noe. 

Skrevet

Er du sikker på at det ikke bare er en bløff?

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Er du sikker på at det ikke bare er en bløff?

Tenkte jeg og

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sendte inkassovarsel på SMS og email, med samme informasjon. Logg inn på brukerkontoen, sjekk at betalingsinformasjonen er riktig. Ingen kontonummer, KID, eller noe. 

Men da må du vel logge inn og legge inn er gyldig kort, da?

Anonymkode: 8b6ba...7b5

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Har fått inkassovarsel fra et selskap jeg har abonnement hos, siden kortet mitt var utgått. Hadde fått ny adresse, og mitt nye kort ble returnert. Alt dette førte til at jeg ikke hadde noen gyldig kort i nesten en mnd. 

Problemet er at selskapet som jeg er skyldig penger, ikke har noen mulighet for betaling. Du kan ikke generere noen faktura, du har ingen KID, eller slikt. De trekker rett og slett pengene 2 ganger i mnd, 1. og 15. 

Er det noe man kan gjøre for å unngå inkasso? Har ringt kundeservice, men får bare beskjed om at automatisk trekk er eneste gyldige metode for betaling. 

Hva slags kort er det du må ha for at de skal trekke penger fra kontoen din?

Er det abonnement type TV2 Sumo, der du må legge inn kortnummer, ikke bare kontonummer?

Endret av applestories
Skrevet

Logg inn på siden dems og ta det derfra. Ring kundeservice oppgitt på dens nettsider. Ikke betal noe om ikke alt er som det skal. 

• Liker 1
Skrevet

Et inkassovarsel uten betalingsinformasjon oppfyller ikke kravene i Inkassolovens paragraf 9. Du kan på bakgrunn av dette motsette deg inkassopågang.

Imidlertid er vel den beste løsningen å ringe dit og spørre om betalingsinformasjon?

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, isw said:

Et inkassovarsel uten betalingsinformasjon oppfyller ikke kravene i Inkassolovens paragraf 9. Du kan på bakgrunn av dette motsette deg inkassopågang.

Det står ingenting der om at varselet må inneholde betalingsinformasjon, bare betalingsfrist. Det spørs likevel hvor god sak de har når ikke de vil la kunden foreta en transaksjon

2 hours ago, isw said:

Imidlertid er vel den beste løsningen å ringe dit og spørre om betalingsinformasjon?

Les nederste avsnitt i åpningsinnlegget.

Anonymkode: 788c3...e1c

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Du er ansvarlig for å ha fungerende kort og riktige fakturaadresser. Har du ikke det, så får du både inkasso og dom på deg. 

Men samtidig er den du skal betale til, pliktig til å ta i mot penger dersom du ikke kan betale med kort. Rene penger fortsatt gyldig betalingsmiddel. Les på forburkerrådet sine sider. (Jeg har nå slettet hurtigtilgangen til de aktuelle sidene hvor det fastslåes at penger skal mottaes som betaling dersom kort ikke kan brukes av ulike grunner.)

Å ikke kunne lage en faktura, det er temmelig drøyt. Er de folka analfabeter? Eller har de ikke tilgang til kulepenn?

Anonymkode: 08bb9...094

• Liker 2
Skrevet

Det er snakk om Evo fitness.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke har et bedre system på betaling, det er ikke som at selskapet er helt ferskt helle. Faktisk så er det (så langt) det eneste selskapet jeg har møtt på i Norge med denne typen system for betaling - dvs. at automatisk trekk er eneste mulighet, og det ikke går an å generere faktura.

Det eneste som står på kvittering, når du har betalt, er:

- Org. nr 

- Faktura nr. 

- Beløp 

- Ditt kort som har blitt belastet 

- Dato ditt kort har blitt belastet 

That's it. 

Skrevet

Fitness faenskap er drøye.
De er jævla slu, så ville unngått det.
Opplevd at når jeg avsluttet i treningssenter har de prøvd å kreve penger i flere år etter avsluttet skriftlig. 
Ville tatt å sett over rettighetene dine og se om det de gjør faktisk er lovlig. 
Ungår alltid treningsgreier etter problemene jeg oppleve ikke bare en gang, men TO av forskjellige steder. 
Er mye rart innen fitness og slikt 😕 

Skrevet

Jeg hadde skrevet og sagt at jeg ville legge inn kort så snart det er mulig, og at jeg ville bestride evt. inkassokrav så lenge ikke det er mulig å gjøre opp verken kontant eller med vanlig bankoverføring.

Anonymkode: 788c3...e1c

• Liker 2
Skrevet

Hva sier Forbrukerrådet om en slik kreditor, som ikke lar kunden gjøre opp for seg ved normal innbetaling, men likevel truer med inkasso? Send en epost og spør Forbrukerrådet hva de synes om praksisen, og om de kanskje kan ta en henvendelse til dette treningssenteret...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...