Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Rullerusk skrev:

Grøtmangel du. Ikke lite frekk!!! 

Hvorfor anbefales man å gi grøt fra 4 mndr da? Hvis du vet bedre? 

Jeg trodde det var viktig å fylle på med jern fra 4 mndrs alder, siden mors jernlagre er tomme da. Og det vil vel være viktig for den kognitive utviklingen at ernæring holder tritt. 

Ellers passer ikke det som passer for deg nødvendigvis for alle andre. Tenkt over det? 

Dette stemmer ikke, jernlagrene reduseres fra 6 mnd, ikke 4. Barn som ammes MÅ ikke starte med smaksprøver før 6 måneder. Så det stemmer heller ikke det du beskriver om kognitiv utvikling.

Barn som får MME anbefales å starte tidligere da de ikke har fått variasjon av smaker via morsmelk. Men MME er tilsatt jern som oftest, så heller ikke her må man styre med grøt, men grønnsaksmoser etc.

Anonymkode: d749c...d3e

• Liker 2
Skrevet

Grøtmangel du. Ikke lite frekk!!! 

Hvorfor anbefales man å gi grøt fra 4 mndr da? Hvis du vet bedre? 

Jeg trodde det var viktig å fylle på med jern fra 4 mndrs alder, siden mors jernlagre er tomme da. Og det vil vel være viktig for den kognitive utviklingen at ernæring holder tritt. 

Ellers passer ikke det som passer for deg nødvendigvis for alle andre. Tenkt over det? 

https://www.babyverden.no/baby/ernaring-fra-6-maneder-til-ettarsalderen/

Jernlagrene holder til 6 måneder. MME er tilsatt jern, så der er ingen vits å stresse med grøt til barn på MME. Man kan derfor heller introdusere fast føde.

Referanser fra seriøse forskningstidsskrifter for dine påstander ønskes herved! 

Du finner neppe seriøse forskningstidsskrifter som gidder å forske på noe så velkjent som at korn gir babyer hard mage... Det er en grunn til at sviskemos anbefales parallelt med grøtintroduksjon. 

2 timer siden, Rullerusk skrev:

Nei, på at grøt er «tarmirriterende» som du velger å kalle det! 

Og dette kraftbabbelet ditt!!! 

Kom igjen. Hva baserer du disse bastante « unngå for all del all grøt» påstandene dine med? For det er det Ts sitter igjen med; et inntrykk av at det er galskap å gi grøt. 

Vedkommende skriver ikke «unngå for all del grøt». Om du skal hisse deg sånn opp og kreve fakta, så bør du kanskje roe deg ned og lese godt gjennom det du svarer på. Vedkommende kom jo bare med andre type anbefalinger. 

Hadde aldri trodd jeg skulle se noen hisse seg opp over grøt...

• Liker 3
Skrevet

En grunn til at et barn våkner hver time gjennom natten er at det er overtrøtt når det legges. Men prøv feks avokado og bananmos. Det er mye mildere for magen, har en mild smak og masse fett, metter godt.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende mener at man ikke må styre med grøt når ungen er 4 mnd, men vente til 6 mnd og da kan man bruke annen type mat enn grøt for å dekke næringsbehovet.

grøt er en moderne (10 000 år gammel) oppfinnelse. Tarmene er mer klare for eggeplomme og kjøtt enn grøt.

Hvorfor har jeg da bare lest om frukt og grønnsaker til baby på 4-6 mnd. Jeg spurte ikke om grøt. Jeg vil ha artikler som viser til st kjøtt og egg er ok fra 4 mnd, for det har jeg ikke lest noe sted. 

Anonymkode: 7bcca...43b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har jeg da bare lest om frukt og grønnsaker til baby på 4-6 mnd. Jeg spurte ikke om grøt. Jeg vil ha artikler som viser til st kjøtt og egg er ok fra 4 mnd, for det har jeg ikke lest noe sted. 

Vedkommende SKREV IKKE DET. Vedkommende skrev at det ikke er noen vits i å starte fra 4 måneder, og at TS skulle vente til 6 måneder hvis hun ammet. 

Du ble så grøtkrenket at du ikke gadd å lese de to innleggene i ett.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom du gir mme, ville jeg ihvertfall heller valgt mat som er mindre tarmirriterende og mer næringsrik enn grøt. B12 og HemJern får vi best fra animalsk mat som lever, kjøtt, kraft og eggeplommer, og kraftkokte grønnsaker er skånsomt for magen. 

Men som sagt, de er mer utrolige og våkner mer pga utviklingssprang. Ikke fordi hun er sulten. 

Anonymkode: 2af8f...ce0

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende SKREV IKKE DET. Vedkommende skrev at det ikke er noen vits i å starte fra 4 måneder, og at TS skulle vente til 6 måneder hvis hun ammet. 

Du ble så grøtkrenket at du ikke gadd å lese de to innleggene i ett.

TS har fått beskjed av helsepersonell å gi grøt fra 4 Mnd. HS har mer innsikt i babyens helse enn vi på forumet, da er det ikke noe poeng å fraråde fast føde. 

Så skriver jeg st jeg vil se artikler om kjøtt, for jeg har ikke sett noe om det. JEG VIL LÆRE!! Du trenger ikke å bli så forbanna. Jeg tar ikke innlegg skrevet av ukjente på forum for god fisk å setter i gang å GU kjøtt om jeg ikke har fått den informasjonen fra pålitelige kilder. Jeg leste i en bok om ernæring for babyer nå i kveld, og fant ikke noe om dette der. 

Grøtkrenket? Herregud, nå får du gi deg :daane: 

for ordens skyld gir jeg både frukt, grønnsaker og grøt, og er på ingen måte krenket. 

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette virker logisk: http://saralossius.no/2013/11/30/atte-grunner-til-hvorfor-mini-ikke-far-grot/

Og nei, vi ga ikke grøt men gikk rett på med BLW så baby kunne spise når baby klarte å sitte ved bordet med oss.

Bare tull at man må eller bør introdusere grøt fra 4 mnd.

Anonymkode: 9c664...e60

Nå er jeg forvirret. Hvorfor sier da helsesøster at jeg gjerne kan starte med grøt nå da? Skulle jo tro hun visste hva hun snakket om.

ts

Anonymkode: 2c9b9...7b8

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En grunn til at et barn våkner hver time gjennom natten er at det er overtrøtt når det legges. Men prøv feks avokado og bananmos. Det er mye mildere for magen, har en mild smak og masse fett, metter godt.

Hun har aldri gjort det tidligere. Hun er max våken i 1,5t før hun sover igjen. Dette gjelder hele dagen. Så hun er ikke overtrøtt når hun legges for kvelden :) 

ts

Skrevet

Tror jeg leste et sted at man ikke burde introdusere kjøtt før 7-8 måneders alder. 

Har også lest at den grøten på butikken er bra, fordi den er tilsatt masse vitaminer, jern osv til babyen. Tror jeg leste det i et av heftene fra hs. 

Men jeg ville nok helst hørt på helsesøsteren enn å ta i mot råd fra et forum, hun har trossalt utdanning og jobb i dette temaet :) 

Anonymkode: 45a6b...289

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har i samråd med helsesøster fått lov til å starte med grøt hos mini som er 4 mnd i morgen. Hun har siste tiden begynt å våkne flere ganger om natten for å spise. Men jeg glemte å spørre hvordan man gjør det. Har skjønt at man kun skal gi 1 tskje første dagen og så øke på. Men hvordan blande ut grøten? Skal den være suppete? Skal man ha litt av pulveret i melken hennes?  🙈

Tenker du må prøve deg fram. Og finne ut hva ungen foretrekker. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg forvirret. Hvorfor sier da helsesøster at jeg gjerne kan starte med grøt nå da? Skulle jo tro hun visste hva hun snakket om.

ts

Av og til så kan det helsesøstre sier tas med en klype salt.. men det med grøt. De anbefaler ofte det pga jerninnholdet. Det er bra at babyen får tilskudd av jern. Er også mange andre vitaminer i grøten og så grøt er en enkel måte å få i ungen slike ting på

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sluker hun flaske på flaske om natten da? Om hun ikke er sulten mener jeg? 🤷🏼‍♀️ Jeg skal ikke avskrive det, men hun spiser veldig mye. Og det har hun ikke gjort tidligere. Hun våkner hver time om natten og hyler helt til hun får flaska i munn. Drikker 110ml hver gang.. og det er veldig mye!! 

Jeg merket når hun hadde utviklingssprang. Det var når hun var rundt 12 uker. Da våknet hun om natten og nektet å sove igjen. Ville bare ligge inntil meg. Da var hun ikke sulten. Så føler dette er annerledes... 

men jeg vet jo ikke 🤷🏼‍♀️

Ts

Kjære deg, det er jo nettopp det du gjør! Og du skriver det jo så fint selv :)

jeg ville begynt med grønnsaksmos heller enn grøt. Nen om du begynner med grøt, så lag ei tynn velling :)

gi på morgenen, ikke om kvelden, i tilfelle magevondt ;)

Skrevet

Vi har startet med grøt og pæremor til våre. Minsten hadde mpa tidligere og da blandet vi 1 ss sinlac med 1 ss vann. Perfekt i starte  med.

Skrevet

Grøt kan være hardt for magen, og gjøre søvnen verre. For andre fungerer grøt helt fint. Det er ingenting i veien for å prøve grøt til babyen din ts, du ser jo raskt om det fungerer greit! Gi det gjerne på dagen, slik at eventuell magevondt ikke kommer på natta. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har i samråd med helsesøster fått lov til å starte med grøt hos mini som er 4 mnd i morgen. Hun har siste tiden begynt å våkne flere ganger om natten for å spise. Men jeg glemte å spørre hvordan man gjør det. Har skjønt at man kun skal gi 1 tskje første dagen og så øke på. Men hvordan blande ut grøten? Skal den være suppete? Skal man ha litt av pulveret i melken hennes?  🙈

Blander som det står på pakken. Så ga vi rundt 4-5 skjeer. 1 skje for å smake, så noen flere for å bli kjent med smaken. Så ventet vi på første avføring før vi ga noe mer. Dagen etter gå vi mer, så har holdt oss til 1 dl vann og blandet i 30g pulver. Nå er han 7 måneder snart og spiser grøt to ganger om dagen og en gang et halvt middagsglass. 

Anonymkode: e6f9c...08b

Skrevet

Jeg begynte med grøt fra 4 mnd. Jeg fikk beskjed om å amme først, for så å gi en liten skje med tynn, mild grøt etterpå. Øke gradvis og etter noen uker gi grøt før amming. Funket fint! Litt moste grønnsaker og fruktmos begynte jeg med etter ca 5 mnd. Baby fikk ikke vondt i magen, heldigvis.

Anonymkode: 83582...9b5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Stol mer på helsesøster enn et anonymt forum. Du vet at helsesøster kan dette, men du vet ikke hvem som svarer deg her.

Skrevet

Hos meg og mente de at fra 5 mnd var det bare å slutte å gi melk om natten for han våkner av vane og ikke av sult. Da vi ikke ga melk så merket vi tydelig at han var sulten og skreik etter mat hele natten. Våknet kl 5 og fikk en porsjon gråt og 200ml melk. Det er ganske mye. Stakkars han var jo helt utsultet. Så det ble for tidlig for oss å slutte med melk om natten. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ammer ikke. Hun får kun mme pga laktose og kumelkallergi. Jeg tok opp dette med utviklingstrinn med helsesøster men hun sa at det ikke varte så lenge. Mini har gjort dette nå i 1 måned og hun har dutte av kurven sin. 

Hun sa også at det er greit å begynne med grøt siden hun kun får mme, og det virker ikke som om det er nok nå... 

men skal uansett laste ned appen og lese litt ❤️

Ts

Vær obs på at det da ikke er så mange grøter å velge mellom. Sinlac inneholder Johanneskjernemel(?) som mange med MPA reagerer på. Semper kan ha spor av melk (står ikke på pakken, men de informerer om det om du spør), woodland og holle etc er ikke fullverdige(altså de er ikke tilsatt de ekstra næringsstoffene som vanlig kjøpegrøt har, de er ikke farlig). Samme med hjemmelaget. Veger du de som ikke er tilsatt ekstra næring ville jeg tilsatt mme.

Anonymkode: a8f0c...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...