AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #41 Del Skrevet 10. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Vær obs på at det da ikke er så mange grøter å velge mellom. Sinlac inneholder Johanneskjernemel(?) som mange med MPA reagerer på. Semper kan ha spor av melk (står ikke på pakken, men de informerer om det om du spør), woodland og holle etc er ikke fullverdige(altså de er ikke tilsatt de ekstra næringsstoffene som vanlig kjøpegrøt har, de er ikke farlig). Samme med hjemmelaget. Veger du de som ikke er tilsatt ekstra næring ville jeg tilsatt mme. Anonymkode: a8f0c...163 Glemte å si at vi hamstret Enago i Sverige. Anonymkode: a8f0c...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #42 Del Skrevet 10. oktober 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær obs på at det da ikke er så mange grøter å velge mellom. Sinlac inneholder Johanneskjernemel(?) som mange med MPA reagerer på. Semper kan ha spor av melk (står ikke på pakken, men de informerer om det om du spør), woodland og holle etc er ikke fullverdige(altså de er ikke tilsatt de ekstra næringsstoffene som vanlig kjøpegrøt har, de er ikke farlig). Samme med hjemmelaget. Veger du de som ikke er tilsatt ekstra næring ville jeg tilsatt mme. Anonymkode: a8f0c...163 Vi har kjøpt sinlac da den var uten kumelk, laktose og gluten. Men da kan det jo uansett være hun reagerer på det? Jeg får prøve meg litt frem tenker jeg 👍🏼 takk for informasjon! 😁 ts Anonymkode: 2c9b9...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #43 Del Skrevet 10. oktober 2018 Hør på helsesøster - og for å svare på det du faktisk spør om; man kan blande grøten litt tynnere, det gjorde vi😊 Anonymkode: 9ca12...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2018 #44 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Samme med hjemmelaget. Veger du de som ikke er tilsatt ekstra næring ville jeg tilsatt mme. Anonymkode: a8f0c...163 Det er ikke så vanskelig å gjøre hjemmelaget grøt enda mer næringsrik. Bløtlegg melet på forhånd, slik at jernet blir mer tilgjengelig. Tilsett for eksempel eggeplomme, kraft, aprikosmos, smør, mme som du foreslår (ikke alt samtidig altså ), varier gjerne litt fra gang til gang. Første gang man gir grøt trenger man ikke tilsette noe, for i begynnelsen handler det jo om å venne dem til hele opplevelsen med å spise. Velger man godt korn (for eksempel emmer eller hirse) er det mye næring i det altså, og hjemmelaget grøt er lett å lage! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. oktober 2018 #45 Del Skrevet 10. oktober 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Vedkommende mener at man ikke må styre med grøt når ungen er 4 mnd, men vente til 6 mnd og da kan man bruke annen type mat enn grøt for å dekke næringsbehovet. grøt er en moderne (10 000 år gammel) oppfinnelse. Tarmene er mer klare for eggeplomme og kjøtt enn grøt. Anonymkode: d749c...d3e Referanse på dette takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. oktober 2018 #46 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har kjøpt sinlac da den var uten kumelk, laktose og gluten. Men da kan det jo uansett være hun reagerer på det? Jeg får prøve meg litt frem tenker jeg 👍🏼 takk for informasjon! 😁 ts Anonymkode: 2c9b9...7b8 Holle har også melkefri grøt. Google den. ellers håper jeg du IKKE lytter til disse som skal ha deg til å mate baby som Im den var en hund, men lytter til fagpersonene som kjenner dere. kraft vil f.ex være galskap hvis barnet har melkeallergi, da det som ofte trigger reaksjonen er bovint immunoglobulin. Det vil finnes i betydelige mengder hvis du koker kraft på storfekjøtt og gir dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #47 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har kjøpt sinlac da den var uten kumelk, laktose og gluten. Men da kan det jo uansett være hun reagerer på det? Jeg får prøve meg litt frem tenker jeg 👍🏼 takk for informasjon! 😁 ts Anonymkode: 2c9b9...7b8 Det er flere som reagerer på det, så bare vær obs på det Vi prøvde den aldri for mannen er ikke så fan av Nestlé. Anonymkode: a8f0c...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #48 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, Albbas said: Det er ikke så vanskelig å gjøre hjemmelaget grøt enda mer næringsrik. Bløtlegg melet på forhånd, slik at jernet blir mer tilgjengelig. Tilsett for eksempel eggeplomme, kraft, aprikosmos, smør, mme som du foreslår (ikke alt samtidig altså ), varier gjerne litt fra gang til gang. Første gang man gir grøt trenger man ikke tilsette noe, for i begynnelsen handler det jo om å venne dem til hele opplevelsen med å spise. Velger man godt korn (for eksempel emmer eller hirse) er det mye næring i det altså, og hjemmelaget grøt er lett å lage! Den blir ikke mer næringsrik av å bløtlegge. Men det er lettere for barnet å ta opp næringen. Fint om du skiller epler og pærer og ikke driver vranginfo. Anonymkode: a8f0c...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. oktober 2018 #49 Del Skrevet 10. oktober 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke, jernlagrene reduseres fra 6 mnd, ikke 4. Barn som ammes MÅ ikke starte med smaksprøver før 6 måneder. Så det stemmer heller ikke det du beskriver om kognitiv utvikling. Barn som får MME anbefales å starte tidligere da de ikke har fått variasjon av smaker via morsmelk. Men MME er tilsatt jern som oftest, så heller ikke her må man styre med grøt, men grønnsaksmoser etc. Anonymkode: d749c...d3e Nå hadde de konkludert med at ungen ikke fikk nok MM på bakgrunn av helsestasjonene målinger. Lå under vekstkurven. Så når man da ikke fullammer er det faktisk for lite jern i kosten og det er anbefalt å gi annen mat. HS forholder seg altså til nasjonale retningslinjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2018 #50 Del Skrevet 10. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Den blir ikke mer næringsrik av å bløtlegge. Men det er lettere for barnet å ta opp næringen. Fint om du skiller epler og pærer og ikke driver vranginfo. Anonymkode: a8f0c...163 Jeg skriver jo akkurat det - at jernet blir mer tilgjengelig. Beklager om det ble vanskelig for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2018 #51 Del Skrevet 10. oktober 2018 14 minutter siden, Rullerusk said: Nå hadde de konkludert med at ungen ikke fikk nok MM på bakgrunn av helsestasjonene målinger. Lå under vekstkurven. Så når man da ikke fullammer er det faktisk for lite jern i kosten og det er anbefalt å gi annen mat. HS forholder seg altså til nasjonale retningslinjer. Hvordan kom du frem til konklusjonen at det er for lite jern i kosten til en 4 mnd gammel baby? Ja, hs følger nasjonale retningslinjer, men det har jo ingenting med jern å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. oktober 2018 #52 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, Albbas said: Hvordan kom du frem til konklusjonen at det er for lite jern i kosten til en 4 mnd gammel baby? Ja, hs følger nasjonale retningslinjer, men det har jo ingenting med jern å gjøre. Jo, for denne baby har det det. Babyer som Har havnet under vekstkurven er mest sannsynlig iferd m å utvikle jernmangel, og bør haTillegg i form av jernholdige matvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #53 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, Albbas said: Jeg skriver jo akkurat det - at jernet blir mer tilgjengelig. Beklager om det ble vanskelig for deg. Du skriver det blir mer næringsrikt fordi det blir mer tilgjenlig. Det er feil. Det er like næringsrikt. Anonymkode: a8f0c...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #54 Del Skrevet 10. oktober 2018 35 minutter siden, Rullerusk said: Jo, for denne baby har det det. Babyer som Har havnet under vekstkurven er mest sannsynlig iferd m å utvikle jernmangel, og bør haTillegg i form av jernholdige matvarer. Ts sitt barn får mme - så jernmangel er ikke et problem her utenom barnet her noe medisinske problemer. De sier ikke at du MÅ begynne med grøt når mme barn er 4 måneder, men grunnen at de ikke frarådet det er fordi mme barn har allerede komprimert tarmen med andre ting en morsmelk. (tarmen er gjennomtrengelig ved fødselen og alt utenom morsmelk komprimerer tarmflora. Sier ikke man skal ikke bruke mme, men det er derfor det kan bli anbefalt å introdusere grøt fra 4 måneder med mme babyer og 6 med morsmelk babyer. Anonymkode: 9575a...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #55 Del Skrevet 10. oktober 2018 Hvor mange ml mme får hun i løpet av 24 timer ts? Det som er anbefalt for et 4 måneder gammel baby er opp til 887ml per døgn. Også, husk at mme har mer kalorier enn grøt, så hvis ikke hun får 887ml kan du trygt øke mme. Anonymkode: 9575a...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 10. oktober 2018 #56 Del Skrevet 10. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker said: Ts sitt barn får mme - så jernmangel er ikke et problem her utenom barnet her noe medisinske problemer. De sier ikke at du MÅ begynne med grøt når mme barn er 4 måneder, men grunnen at de ikke frarådet det er fordi mme barn har allerede komprimert tarmen med andre ting en morsmelk. (tarmen er gjennomtrengelig ved fødselen og alt utenom morsmelk komprimerer tarmflora. Sier ikke man skal ikke bruke mme, men det er derfor det kan bli anbefalt å introdusere grøt fra 4 måneder med mme babyer og 6 med morsmelk babyer. Anonymkode: 9575a...c95 Komprimerer .....😳 hvis barnet havner UNDER vekstkurven har det ikke fått NOK MME og ikke nok MM og daglig behov for energi + andre næringsstoffer er ikke møtt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chrissy22 Skrevet 10. oktober 2018 #57 Del Skrevet 10. oktober 2018 Syns det er ufint å belære Ts om hva hun skal gjøre i forhold til fast føde, når hun allerede har snakket med helsesøster som faktisk har mer kunnskap enn dere som sitter her å snakker om ting dere tydligvis ikke har peiling på. Svar heller på det Ts spør om og ikke dra inn utviklingssprang, jizes. Mammapolitiet, ta dere en bolle! Anbefalingene er heller ikke fullamming til 6 mnd, men moderert til 4-6 mnd, avhengig av hvert enkelt barn sitt behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #58 Del Skrevet 10. oktober 2018 31 minutter siden, Rullerusk said: Komprimerer .....😳 hvis barnet havner UNDER vekstkurven har det ikke fått NOK MME og ikke nok MM og daglig behov for energi + andre næringsstoffer er ikke møtt! Hallo- noen barn må vokse under vekstkurven! Om den har fallt helt av kurven burde den bli innlagt for noe alvorlige sykdommer. Jeg og mannen er under gjennomsnitt høyde og alle våres barn var under vekstkurven. Men kurven gikk OPP. Her må ts forklare om barnet har begynt å gå ned i vekt, når osv, eller om den er bare under gjennomsnitt på kurven. Anonymkode: 9575a...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2018 #59 Del Skrevet 10. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Du skriver det blir mer næringsrikt fordi det blir mer tilgjenlig. Det er feil. Det er like næringsrikt. Anonymkode: a8f0c...163 Nei, du tolker det slik, men det er to separate setninger. Er dette konstruktivt å kverulere på? Jeg gidder ikke å bite på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #60 Del Skrevet 10. oktober 2018 32 minutter siden, Chrissy22 said: Syns det er ufint å belære Ts om hva hun skal gjøre i forhold til fast føde, når hun allerede har snakket med helsesøster som faktisk har mer kunnskap enn dere som sitter her å snakker om ting dere tydligvis ikke har peiling på. Svar heller på det Ts spør om og ikke dra inn utviklingssprang, jizes. Mammapolitiet, ta dere en bolle! Anbefalingene er heller ikke fullamming til 6 mnd, men moderert til 4-6 mnd, avhengig av hvert enkelt barn sitt behov. Problemet her er at grøten i seg selv blir ofte anbefalt når "ting skjer" - barne våkner mer om natten, går ikke opp i vekt, osv, når faktisk grøten kanskje ikke er svaret på spørsmål helsesøstrene kan ikke svare på. Jeg bryr meg fint lite hva ts gjøre egentlig- helt opp til henne om hun vil begynne med grøt og det er null dømming fra meg. Men grøt i seg selv kommer ikke til å øke vekten - det er mye mindre kalorier i grøt en det er i en flaske mme. Men om barnet drinker da den daglige inntekt av mme og viser at den er fortsatt sulten da er det tydelig at barnet må begynne med fast føde. Anonymkode: 9575a...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå