Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i samråd med helsesøster fått lov til å starte med grøt hos mini som er 4 mnd i morgen. Hun har siste tiden begynt å våkne flere ganger om natten for å spise. Men jeg glemte å spørre hvordan man gjør det. Har skjønt at man kun skal gi 1 tskje første dagen og så øke på. Men hvordan blande ut grøten? Skal den være suppete? Skal man ha litt av pulveret i melken hennes?  🙈

Anonymkode: 2c9b9...7b8

Skrevet

Hvordan du blander ut grøten står bak på grøtesken, viktig at du følger denne. Får hun morsmelk eller mme? Grøt kan være hardt for magen, så jeg har ikke begynt med det når jeg har introdusert mat. Har begynt med litt grønnsaksmos og frukt mos.

Begynn med 1 skje, har du morsmelk kan du ta litt av det i den ferdig blandede grøten. 

Anonymkode: 6af2a...efc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blandet grøten litt tynnere (står på pakka at man kan det) og gitt det. Hun har elsket det. Har gitt ris/maisgrøt som skal være mildere for magen. Hun har ikke reagert. Vi startet forrige uke (5mnd). 

Etter grøt har jeg gitt mme eller ammet. 

Anbefsler å ikke gi grøt når baby er veldig sulten. Hvis du vet at baby kommer til å bli sulten ca kl 13, så ville jeg gitt grøt ca kl 12.30-40. Da er baby sulten, men ikke akutt. Da er hvertfall min mottakelig. Og ikke når baby er trøtt. 

Anonymkode: 7bcca...43b

• Liker 2
Skrevet

Det er et stort utviklingssprang fra ca 4 til seks mnd! Det er derfor baby våkner oftere og er urolig, ikke fordi hun lider av grøtmangel!! 

Dersom du full ammer, og barnet følger kurven sin har dere ALT å tjene på å fortsette med fullammingen til minst 6 mnd, for så å innføre mat etter Ble-metoden. (baby led weaning). 

Skaff deg appen Wonder Weeks, legg i n termindato og les mer om utviklingssprang istedet for å følge dette håpløse rådet! ❤️

Anonymkode: 2af8f...ce0

• Liker 5
Skrevet

Og dersom du gir mme, ville jeg ihvertfall heller valgt mat som er mindre tarmirriterende og mer næringsrik enn grøt. B12 og HemJern får vi best fra animalsk mat som lever, kjøtt, kraft og eggeplommer, og kraftkokte grønnsaker er skånsomt for magen. 

Men som sagt, de er mer utrolige og våkner mer pga utviklingssprang. Ikke fordi hun er sulten. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort utviklingssprang fra ca 4 til seks mnd! Det er derfor baby våkner oftere og er urolig, ikke fordi hun lider av grøtmangel!! 

Dersom du full ammer, og barnet følger kurven sin har dere ALT å tjene på å fortsette med fullammingen til minst 6 mnd, for så å innføre mat etter Ble-metoden. (baby led weaning). 

Skaff deg appen Wonder Weeks, legg i n termindato og les mer om utviklingssprang istedet for å følge dette håpløse rådet! ❤️

Det er ikke alt som kan tilskrives utviklingssprang, altså. 

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom du gir mme, ville jeg ihvertfall heller valgt mat som er mindre tarmirriterende og mer næringsrik enn grøt. B12 og HemJern får vi best fra animalsk mat som lever, kjøtt, kraft og eggeplommer, og kraftkokte grønnsaker er skånsomt for magen. 

Men som sagt, de er mer utrolige og våkner mer pga utviklingssprang. Ikke fordi hun er sulten. 

Kan du linke til artikler som sier dette? Jeg har bare lest om frukt/grønnsaker som potet, søtpotet, gulrot, eple, pære o.l som første smaksprøver. Ikke animalske produkter i det hele tatt. Er i det hele tatt tarmene klare for kjøtt og lever? Eggeplomme?

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer ikke. Hun får kun mme pga laktose og kumelkallergi. Jeg tok opp dette med utviklingstrinn med helsesøster men hun sa at det ikke varte så lenge. Mini har gjort dette nå i 1 måned og hun har dutte av kurven sin. 

Hun sa også at det er greit å begynne med grøt siden hun kun får mme, og det virker ikke som om det er nok nå... 

men skal uansett laste ned appen og lese litt ❤️

Ts

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt som kan tilskrives utviklingssprang, altså. 

Det sa helsesøster også. I tillegg til at mini kun får mme og da kan man starte tidligere med grøt. Og det står jo fra 4 mnd på pakken... 

ts

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sluker hun flaske på flaske om natten da? Om hun ikke er sulten mener jeg? 🤷🏼‍♀️ Jeg skal ikke avskrive det, men hun spiser veldig mye. Og det har hun ikke gjort tidligere. Hun våkner hver time om natten og hyler helt til hun får flaska i munn. Drikker 110ml hver gang.. og det er veldig mye!! 

Jeg merket når hun hadde utviklingssprang. Det var når hun var rundt 12 uker. Da våknet hun om natten og nektet å sove igjen. Ville bare ligge inntil meg. Da var hun ikke sulten. Så føler dette er annerledes... 

men jeg vet jo ikke 🤷🏼‍♀️

Ts

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Grøtmangel du. Ikke lite frekk!!! 

Hvorfor anbefales man å gi grøt fra 4 mndr da? Hvis du vet bedre? 

Jeg trodde det var viktig å fylle på med jern fra 4 mndrs alder, siden mors jernlagre er tomme da. Og det vil vel være viktig for den kognitive utviklingen at ernæring holder tritt. 

Ellers passer ikke det som passer for deg nødvendigvis for alle andre. Tenkt over det? 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Referanser fra seriøse forskningstidsskrifter for dine påstander ønskes herved! 

Skrevet

Om du velger å gi grøt, fruktmos eller grønsaksmos må være helt opp til deg. Men det er iallfall helt innafor å gi dette fra 4 mnd, særlig om du har pratet med helsesøster, og siden hun får mme. Om hun har falt av kurven sin er det jo klart hun må få mat :)

Det finnes en del okei artikler du kan lese ang innføring av mat og når man kan gi hva. Du finner masse på google :) 

Jeg startet med frukt og grøt med nr 1, fra ca 4,5 mnd. Da laget jeg først tynn grøt, og etterhvert laget jeg den slik det står på pakken. Fruktmos får du i butikken som er ment fra 4 mnd, de er helt glatte og tyntflytende. Nå med nr 2 tror jeg dog jeg skal starte med grønsaker. Hun første ble aldri noen grønsaksspiser, vet ikke hvorfor. Men hun foretrakk (og gjør det enda) de søte smakene. Så vil prøve å unngå det denne gangen😅

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Rullerusk skrev:

Referanser fra seriøse forskningstidsskrifter for dine påstander ønskes herved! 

Referanser på at animalsk mat er de beste kildene til B12 og HemJern?? 😂

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Referanser på at animalsk mat er de beste kildene til B12 og HemJern?? 😂

Nei, på at grøt er «tarmirriterende» som du velger å kalle det! 

Og dette kraftbabbelet ditt!!! 

Kom igjen. Hva baserer du disse bastante « unngå for all del all grøt» påstandene dine med? For det er det Ts sitter igjen med; et inntrykk av at det er galskap å gi grøt. 

Skrevet

Start med litt tynn grøt, og ha gjerne litt sviskemos i, det hjelper på magen :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å respektere det helsesøster har rådet TS til og svare på det TS faktisk spør om ?

Prøv deg frem TS. Den blandingen som stod på grøtpakka vår synes jeg ble for tykk, grøten sveller fort. Jeg tar opp i litt ekstra vann etter hvert, jeg lager grøten heller litt for tynn for da ser jeg at gutten min lettere klarer å få det i seg (som velling/fløyelsgrøt). Det tar tid å venne til grøt, noen dager får de i seg null, andre dager mer. Lykke til ! 🙂

Jeg ble også rådet til fast føde på min 4 mnd gml gutt da han på femte uka på rad spiste intenst om natta. En utslitt og frynsete mor er ingen god mor. Håper fast føde hjelper dere ! 

• Liker 1
Skrevet

I bøker jeg har lest (fra go'boken og div gravid-/spedbarnsbøker), og på ammehjelpens nettsider, står det at man fint kan starte med smaksprøver fra 4 mnd, særlig om man gir MME. Noe annet er bare tull.  Videre anbefales det å tynne ut grøten noe mer enn det som står på pakke. Gjerne med MM om du har. Du kan også starte med grønnsaker, frukt og egg. Særlig egg er svært rik på mineraler, vitaminer og proteiner. Egg dekker faktisk alle behov utenom vit c. 

Vi startet med å mose geønnsakene vi spiste til middag. Babyen fikk prøve alt hun ville (av sunne ingredienser), og var raskt oppe i to fulle måltider for dagen. Du merker fort hvor mye du bør gi. Start med én skje, og øk gradvis..

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja Ts, ikke hør på utdannet helsepersonell!  Som sannsynligvis har hatt konsultasjoner med deg og barn fra det ble født, og kjenner barnet ditt. Ta heller råd fra en totalt fremmed på nett.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til artikler som sier dette? Jeg har bare lest om frukt/grønnsaker som potet, søtpotet, gulrot, eple, pære o.l som første smaksprøver. Ikke animalske produkter i det hele tatt. Er i det hele tatt tarmene klare for kjøtt og lever? Eggeplomme?

Vedkommende mener at man ikke må styre med grøt når ungen er 4 mnd, men vente til 6 mnd og da kan man bruke annen type mat enn grøt for å dekke næringsbehovet.

grøt er en moderne (10 000 år gammel) oppfinnelse. Tarmene er mer klare for eggeplomme og kjøtt enn grøt.

Anonymkode: d749c...d3e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...