Mari Y Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Samfunnet har kommet langt i dag i og å slå ned på mobbing, og det å skape oppmerksomhet rundt. Likevel har jeg til tider tenkt at det fortsatt er en del ting som vi missforstaar ift mobbing: https://www.h-avis.no/debatt/mobbing/leserinnlegg/er-du-egentlig-mot-mobbing/o/5-62-493136 Eller rettere sagt, kan man si at det fortsatt finnes diverse feil-oppfatninger om mobbing? -Det er f eks mye fokus på mobbing blant barn og unge, men lite fokus på mobbing blant voksne. -Er vi mindre flinke til å snakke om hvor holdningene kommer fra og hvor man laerer mobbatferd fra? -'Mobbeofferet blir skadet for livet'. Jeg tror det er mulig å bli preget av det for resten av livet, men hvordan man takler det er helt ulikt. De verste scenarioene er at de som blir varig ufoeretrygdet pga mobbing eller tar selvmord. Det er også mulig å pådra seg traumer og psykiske lidelser av det. Hvordan man vil takle det i ettertid er uansett individuelt, så det finnes ingen fasit. 'En gang mobber, alltid mobber'. Dette også hoeres ganske absurd ut, all den tid det ikke finnes noen generell mal på mobberen. Og all den tid mennesker er forskjellige og reagerer ulikt, evt hvordan man utvikler seg over tid. Sikkert må vel vaere emmnen til empati overfor vedkommende og at man har redusert empati for offeret. Noen ser kanskje ikke selv at de er plagsomme, andre utoever makt overfor en svakere part, noe som er det klassiske kjennetegnet, mens andre igjen toerr ikke gjøre noe annet av redsel for å bli frosset ut selv.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Ikke engang mobberne på skolene vår skjønte de mobbet, ofte var det jentene som ikke skjønte det for de var sluere og mer subtile, men utestengelse, overlegenhet, overkjøring, baksnakking. Mobbing for dem var liksom noe mer "aktivt", så da tenkte de vel at de slapp unna. De nøt nok å plage og ha overtak, samtidig som de ikke skjønte konsekvensene av hva de drev med. Men både deres oppførsel og guttenes mer fysiske oppførsel var mobbing. Likevel har jeg møtt et par av dem i senere tid og de nekter fremdeles for at de mobbet. Hadde de selv blitt mobbet, så hadde de skjønt det, men det ble de aldri. På toppen kan man bli blind. Anonymkode: 303ea...81d
Mari Y Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke engang mobberne på skolene vår skjønte de mobbet, ofte var det jentene som ikke skjønte det for de var sluere og mer subtile, men utestengelse, overlegenhet, overkjøring, baksnakking. Mobbing for dem var liksom noe mer "aktivt", så da tenkte de vel at de slapp unna. De nøt nok å plage og ha overtak, samtidig som de ikke skjønte konsekvensene av hva de drev med. Men både deres oppførsel og guttenes mer fysiske oppførsel var mobbing. Likevel har jeg møtt et par av dem i senere tid og de nekter fremdeles for at de mobbet. Hadde de selv blitt mobbet, så hadde de skjønt det, men det ble de aldri. På toppen kan man bli blind. Anonymkode: 303ea...81d 'Hadde selv blitt mobbet, så hadde selv inmsett det' ikke så sikker på at det er så enkelt. Mennesker har gjerne det vi ofte kaller fornektelse.https://www.webpsykologen.no/artikler/fornektelsens-psykologi/ Og å ikke ville ta innover seg eller erkjenne ubehagelige opplevelser, hendelser, ting man har gjort. Tror ikke det trenger og å ha noen direkte sammenheng, egentlig. At hadde de blitt mobbet ville de også sett at de drev på med mobbing. Ja, nei, vet ikke, egentlig, om dette egentlig spiller noen rolle. Vet at noen blir gjerne godt voksne foer de innser at de har mobbet noen på Barneskolen eller i tenaarene. Og å innse sine egne feil kan nok også vaere toeft for veldig mange, fordi det er lettere å fortrenge det.
Duff Skrevet 10. oktober 2018 #4 Skrevet 10. oktober 2018 Det rare med mobbing på arbeidsplasser. Jeg er førskolelærer og tok 10studiepoeng i «være sammen» som er ett prosjekt som bla omhandler mobbing og psykologien i den samt hvilke skader barn kan få av det. På jobb var vi tre stk som tok det kurset og eksamen. En av de tre mobbet aktivt både oss to andre og assistentene. Hun forstår det ikke selv....
Mari Y Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2018 9 timer siden, Duff skrev: Det rare med mobbing på arbeidsplasser. Jeg er førskolelærer og tok 10studiepoeng i «være sammen» som er ett prosjekt som bla omhandler mobbing og psykologien i den samt hvilke skader barn kan få av det. På jobb var vi tre stk som tok det kurset og eksamen. En av de tre mobbet aktivt både oss to andre og assistentene. Hun forstår det ikke selv.... Der sa du noe.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #6 Skrevet 10. oktober 2018 9 timer siden, Duff skrev: Det rare med mobbing på arbeidsplasser. Jeg er førskolelærer og tok 10studiepoeng i «være sammen» som er ett prosjekt som bla omhandler mobbing og psykologien i den samt hvilke skader barn kan få av det. På jobb var vi tre stk som tok det kurset og eksamen. En av de tre mobbet aktivt både oss to andre og assistentene. Hun forstår det ikke selv.... Null selvinnsikt Anonymkode: ce1b5...6eb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 Jeg tror at folk bare må tørre å stå opp for seg selv å ta igjen, gjerne med harde midler, hvis det er nødvendig. I dag blir man dullet med gjennom hele barneskolen med misforstått respekt for andre. Det fungerer dårlig i en verden som blir tøffere, der andre ikke har respekt for deg. Respekt må gå begge veier, hvis ikke fungerer det ikke. Anonymkode: f53d0...a98
Gjest Warrior Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Samfunnet et ikke kommet så veldig langt. Det er blitt enda mer mobbing synes jeg. På grunn av alle sosiale medier. Der sitter barn, og voksne å skriver dritt om andre. Skriver en noe stygt om noen, skal alle være enig med han eller hun. Jeg er sjokkert over hvor ekkel noen kan være og voksne burde vite bedre. Voksne må tåle mer. Voksne må ta igjen. Det er ikke så enkelt, men voksne må tørre å være mer åpen om mobbingen.
Mari Y Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at folk bare må tørre å stå opp for seg selv å ta igjen, gjerne med harde midler, hvis det er nødvendig. I dag blir man dullet med gjennom hele barneskolen med misforstått respekt for andre. Det fungerer dårlig i en verden som blir tøffere, der andre ikke har respekt for deg. Respekt må gå begge veier, hvis ikke fungerer det ikke. Anonymkode: f53d0...a98 Jeg vet sant aa si ikke om verden har blitt hardere eller om det er mer fokus på det. Jeg tror man hoerer mer om det fordi fokuset er så mye stoerre, men mye også har flyttet seg inn i den digitale eteren. Den fysiske volden, utestengingen, osv, ville sikkert vaert der baade med eller uten sosiale medier, men verre er det når man ikke får pause. Det og å ta igjen er en noedvendig forsvarsmekamisme, men samtidig er det ikke alle som får til det, heller. Jeg synes det boer vaere helt greit å stå opp for seg selv, medmindre man mobber tilbake, eller ikke går lenger enn det man absolutt må. Samtidig så kan vedkommende selv oppleve det som at verden er imot en dersom man opplever mobbing, så det er bra at man tar det mer på alvor. Like viktig er det uansett at man også retter det mot voksne som barn, fordi en del voksne kan vaere like ille, og fordi holdninger og miljoet er veldig avgjoerende for hva som skaper mobbing.
Mari Y Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2018 29 minutter siden, Thunderstruck skrev: Samfunnet et ikke kommet så veldig langt. Det er blitt enda mer mobbing synes jeg. På grunn av alle sosiale medier. Der sitter barn, og voksne å skriver dritt om andre. Skriver en noe stygt om noen, skal alle være enig med han eller hun. Jeg er sjokkert over hvor ekkel noen kan være og voksne burde vite bedre. Voksne må tåle mer. Voksne må ta igjen. Det er ikke så enkelt, men voksne må tørre å være mer åpen om mobbingen. Jeg ser selv hvordan voksne kan snakke stygt om innvandrere på nett, overfor hverandre osv. Selv om dette ikke alltid er direkte mobbing, så er det likevel ganske heslig. Spesielt har man disse mennene på over 50 og oppover som skriver forkastelige kommentarer mot offentlige personer. Vi hadde for litt siden en sak om en person som hadde skrevet hat-meldinger rundt omkring. Rettsvesenet hadde vaert ute flere ganger og det så ikke ut til at det hjalp å få ham til å slutte. Vi får virkelig haape at de fleste laerer dersom de blir straffet for det. Noen, på en annen side laerer aldri
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 1 time siden, Mari Y skrev: Jeg vet sant aa si ikke om verden har blitt hardere eller om det er mer fokus på det. Jeg tror man hoerer mer om det fordi fokuset er så mye stoerre, men mye også har flyttet seg inn i den digitale eteren. Den fysiske volden, utestengingen, osv, ville sikkert vaert der baade med eller uten sosiale medier, men verre er det når man ikke får pause. Det og å ta igjen er en noedvendig forsvarsmekamisme, men samtidig er det ikke alle som får til det, heller. Jeg synes det boer vaere helt greit å stå opp for seg selv, medmindre man mobber tilbake, eller ikke går lenger enn det man absolutt må. Samtidig så kan vedkommende selv oppleve det som at verden er imot en dersom man opplever mobbing, så det er bra at man tar det mer på alvor. Like viktig er det uansett at man også retter det mot voksne som barn, fordi en del voksne kan vaere like ille, og fordi holdninger og miljoet er veldig avgjoerende for hva som skaper mobbing. Ja, jeg tror den kontinuerlige eksponeringern har gjort at mobbing oppleves verre for de det gjelder. Før fikk man i det minste en "pause" fra det når man kom hjem eller dro fra jobb/skole, men nå med sosiale medier som er tilgjengelig hele døgnet, kan det være vanskelig å slippe unna verbal mobbing. At folk ikke tør handler nettopp mye om oppvekst og hvilke verdier man innprentes med. Man skal lære å ha respekt for andre, men ikke i den grad det blir selvutslettende. Det er her jeg tror den "snillistiske" oppdragelsen man fikk på 70- tallet og utover feilet. Problemet er at det rett og slett er noen mennesker som gir blanke i hvordan de er oppdratt og mobber andre likevel. Jeg syntes det var bedre før, da det var lov å være autoritær som forelder og lærer, og man hadde både autonomi og midler til å sette de verste barna på plass før de tok med seg sin mobbeatferd ut i voksenlivet. Man greier neppe å fange opp absolutt alle uansett, men jeg mener nå at antallet problembarn man fanget opp og fikk irettesatt var større før. Enig i at det bør være minst like stort fokus på voksne. Mobbing blant voksne kan faktisk ha større konsekvenser, både for offer og mobber hvis det f. eks. blir fysisk. En godt voksen man i sin beste alder, og som kanskje også er godt trent, vil ha mye større skadepotensiale enn et barn. Testosteronet kan også raskere trigge "fight or flight" responsen som kan ende med alvorlige skader for en eller begge. Anonymkode: f53d0...a98
Mari Y Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror den kontinuerlige eksponeringern har gjort at mobbing oppleves verre for de det gjelder. Før fikk man i det minste en "pause" fra det når man kom hjem eller dro fra jobb/skole, men nå med sosiale medier som er tilgjengelig hele døgnet, kan det være vanskelig å slippe unna verbal mobbing. At folk ikke tør handler nettopp mye om oppvekst og hvilke verdier man innprentes med. Man skal lære å ha respekt for andre, men ikke i den grad det blir selvutslettende. Det er her jeg tror den "snillistiske" oppdragelsen man fikk på 70- tallet og utover feilet. Problemet er at det rett og slett er noen mennesker som gir blanke i hvordan de er oppdratt og mobber andre likevel. Jeg syntes det var bedre før, da det var lov å være autoritær som forelder og lærer, og man hadde både autonomi og midler til å sette de verste barna på plass før de tok med seg sin mobbeatferd ut i voksenlivet. Man greier neppe å fange opp absolutt alle uansett, men jeg mener nå at antallet problembarn man fanget opp og fikk irettesatt var større før. Enig i at det bør være minst like stort fokus på voksne. Mobbing blant voksne kan faktisk ha større konsekvenser, både for offer og mobber hvis det f. eks. blir fysisk. En godt voksen man i sin beste alder, og som kanskje også er godt trent, vil ha mye større skadepotensiale enn et barn. Testosteronet kan også raskere trigge "fight or flight" responsen som kan ende med alvorlige skader for en eller begge. Anonymkode: f53d0...a98 Ja det tror jeg også. Og i tillegg til at det skjer foran en hel verden. Det skjer, helt klart at noen gir blanke, dog tror ieg at det å vaere for autoritaer kan virke mot sin hensikt, fordi barna ofte kopirierer de voksnes atferd. Du hadde det samme problemet med at barn ble banket opp på skolen for ca 30 aar tilbake, og sikkert enda lenger foer det. Bare at gaar man langt nok tilbake i tid så var det liksom ikke noe man skulle se eller vite av. Jeg tviler på at f eks et lite barn på 7 aar skal klare å forsvare seg mot gutter på ca 13-14 eller 15 som mobber i flokk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 Ikke alle vet at de mobber nei. Derfor burde barn bli introdusert for kjennetegn på mobbing. Og de kan ikke komme med unnskyldninger som «jeg bare SÅ på henne» (blikking), «jeg sa ingenting!» (lagde en oppgitt lyd), og ikke minst, så er det ikke greit å gjøre slemme ting mot andre bare fordi man sier «jeg tulla bare!» etterpå. De må lære at bittebittesmå ting kan såre. Mange har kanskje fått mobbing definert som noe fysisk, og da kan de komme unna med å «blikke» og lignende. Så bør det jo også tas ordentlig tak i. Jeg jobbet på en skole en gang hvor de tok mobbesaker veldig alvorlig. Det ble tatt avgjørelser som ble grusomt upopulære hos både elev og foreldre i en sak, men som reddet klassemiljøet. Kontaktlæreren måtte virkelig stå støtt i en forferdelig orkan av mobbere og forbanna foreldre. Jeg skal ikke legge ut detaljer, men det var en skikkelig omveltning. Jeg hadde ikke klart det, og beundrer den læreren som sto i det! Det krever jo at det finns slike lærere som kan ta den jobben. Det er det ikke alle som klarer. I tillegg trengs det støtte og hjelp fra kolleger og ledelsen. Mobbing kan være fryktelig vanskelig å stoppe når det har kommet langt, men det verste er når foreldra også setter seg på bakbena og støtter mobberen. Ser ikke hvor destruktiv oppførsel barnet har. Ellers skjønte jeg at de mobbesaker hvor foreldre ønsket å bidra med å ordne opp, løste seg. Anonymkode: 43724...f99 4
Mari Y Skrevet 10. oktober 2018 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Zwhttps://abcnews.go.com/WN/MindMoodNews/story?id=7088059&page=1 Tror dette kan vaere en loesning, faktisk, som veldig mange plent overser i diverse diskusjoner om mobbing. Når det også er snakk om å tvangsflytte mobbere, så tror jeg, personlig, at det er noe man boer tenke igjennom og se flere sider av saken. Man vet, f eks ikke noedvendigvis, hvordan den som mobber egentlig har det hjemme, eller hva barnet har vaert utsatt for som gjør at de opptrer aggressivt. Dog, det er en annen sak, men synes det virket som at denne laereren gjorde en god jobb. Og boer vaere gjenstand for refleksjon, selv om det sikkert finnes mange ulike metoder man kan bruke Endret 10. oktober 2018 av Mari Y
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2018 #15 Skrevet 12. oktober 2018 På 10.10.2018 den 23.37, Mari Y skrev: Zwhttps://abcnews.go.com/WN/MindMoodNews/story?id=7088059&page=1 Tror dette kan vaere en loesning, faktisk, som veldig mange plent overser i diverse diskusjoner om mobbing. Når det også er snakk om å tvangsflytte mobbere, så tror jeg, personlig, at det er noe man boer tenke igjennom og se flere sider av saken. Man vet, f eks ikke noedvendigvis, hvordan den som mobber egentlig har det hjemme, eller hva barnet har vaert utsatt for som gjør at de opptrer aggressivt. Dog, det er en annen sak, men synes det virket som at denne laereren gjorde en god jobb. Og boer vaere gjenstand for refleksjon, selv om det sikkert finnes mange ulike metoder man kan bruke Mobbere fortjener alt vondt 🤬 Anonymkode: f62b9...209
Mari Y Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter #16 Skrevet 12. oktober 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mobbere fortjener alt vondt 🤬 Anonymkode: f62b9...209 Eller ikke. Personlige foelelser er ikke gjeldende. Det er om hvorvidt de voksne klarer og å loese det på mest mulig fornuftig måte. På en måte som gjør at mobberne forhaapentligvis klarer og å endre atferd. Dessuten hva gjør deg så sikker på at ikke hvem som helst kan bli mobbere? Folk kan gjerne nekte for det fordi stemplet 'mobber' fortsatt er et sosialt stigma. Mobberne er ikke mytiske vesener. Det er bl a en genetisk komponent og flokkmentalitet som ofte er en forklaring på mobbing. Endret 12. oktober 2018 av Mari Y 1
Papirfly Skrevet 13. oktober 2018 #17 Skrevet 13. oktober 2018 Tråden er ryddet for avsporinger. Papirfly, mod.
Mari Y Skrevet 13. oktober 2018 Forfatter #18 Skrevet 13. oktober 2018 På 10.10.2018 den 21.50, AnonymBruker skrev: Ikke alle vet at de mobber nei. Derfor burde barn bli introdusert for kjennetegn på mobbing. Og de kan ikke komme med unnskyldninger som «jeg bare SÅ på henne» (blikking), «jeg sa ingenting!» (lagde en oppgitt lyd), og ikke minst, så er det ikke greit å gjøre slemme ting mot andre bare fordi man sier «jeg tulla bare!» etterpå. De må lære at bittebittesmå ting kan såre. Mange har kanskje fått mobbing definert som noe fysisk, og da kan de komme unna med å «blikke» og lignende. Så bør det jo også tas ordentlig tak i. Jeg jobbet på en skole en gang hvor de tok mobbesaker veldig alvorlig. Det ble tatt avgjørelser som ble grusomt upopulære hos både elev og foreldre i en sak, men som reddet klassemiljøet. Kontaktlæreren måtte virkelig stå støtt i en forferdelig orkan av mobbere og forbanna foreldre. Jeg skal ikke legge ut detaljer, men det var en skikkelig omveltning. Jeg hadde ikke klart det, og beundrer den læreren som sto i det! Det krever jo at det finns slike lærere som kan ta den jobben. Det er det ikke alle som klarer. I tillegg trengs det støtte og hjelp fra kolleger og ledelsen. Mobbing kan være fryktelig vanskelig å stoppe når det har kommet langt, men det verste er når foreldra også setter seg på bakbena og støtter mobberen. Ser ikke hvor destruktiv oppførsel barnet har. Ellers skjønte jeg at de mobbesaker hvor foreldre ønsket å bidra med å ordne opp, løste seg. Anonymkode: 43724...f99 Veldig bra dette, og jeg tror det er som du sier at loesningene er ofte lite enkle. Jeg har selv alltid tenkt at selvinnsikt er foerste steg i å klare å loese et problem. Og å ha selvinnsikt er vanskelig for mange, tror jeg. Så finnes det rene psykopater, men her er vel, såvidt jeg, at en slik diagnose bruker man som regel ikke på barn. Iom at hjernen er under utvikling, så er jeg enig i at dette ikke virker logisk. Kanskje mer dersom vi snakker om voksne mobbere
Mari Y Skrevet 13. oktober 2018 Forfatter #19 Skrevet 13. oktober 2018 På 10.10.2018 den 15.08, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror den kontinuerlige eksponeringern har gjort at mobbing oppleves verre for de det gjelder. Før fikk man i det minste en "pause" fra det når man kom hjem eller dro fra jobb/skole, men nå med sosiale medier som er tilgjengelig hele døgnet, kan det være vanskelig å slippe unna verbal mobbing. At folk ikke tør handler nettopp mye om oppvekst og hvilke verdier man innprentes med. Man skal lære å ha respekt for andre, men ikke i den grad det blir selvutslettende. Det er her jeg tror den "snillistiske" oppdragelsen man fikk på 70- tallet og utover feilet. Problemet er at det rett og slett er noen mennesker som gir blanke i hvordan de er oppdratt og mobber andre likevel. Jeg syntes det var bedre før, da det var lov å være autoritær som forelder og lærer, og man hadde både autonomi og midler til å sette de verste barna på plass før de tok med seg sin mobbeatferd ut i voksenlivet. Man greier neppe å fange opp absolutt alle uansett, men jeg mener nå at antallet problembarn man fanget opp og fikk irettesatt var større før. Enig i at det bør være minst like stort fokus på voksne. Mobbing blant voksne kan faktisk ha større konsekvenser, både for offer og mobber hvis det f. eks. blir fysisk. En godt voksen man i sin beste alder, og som kanskje også er godt trent, vil ha mye større skadepotensiale enn et barn. Testosteronet kan også raskere trigge "fight or flight" responsen som kan ende med alvorlige skader for en eller begge. Anonymkode: f53d0...a98 Man merker fort bare hvor lett de sosiale antennene forsvinner for mange på nett. En del som burde vaert beskyttet fra seg selv
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2018 #20 Skrevet 19. oktober 2018 På 12.10.2018 den 12.54, Mari Y skrev: Eller ikke. Personlige foelelser er ikke gjeldende. Det er om hvorvidt de voksne klarer og å loese det på mest mulig fornuftig måte. På en måte som gjør at mobberne forhaapentligvis klarer og å endre atferd. Dessuten hva gjør deg så sikker på at ikke hvem som helst kan bli mobbere? Folk kan gjerne nekte for det fordi stemplet 'mobber' fortsatt er et sosialt stigma. Mobberne er ikke mytiske vesener. Det er bl a en genetisk komponent og flokkmentalitet som ofte er en forklaring på mobbing. Eller jo... Mobbere fortjener ikke noe godt! Anonymkode: f62b9...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå