Gå til innhold

Dere med 2 katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 katt vs 2 katter. Stor forskjell? 

Anonymkode: 36d6a...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke.  Vi hadde først en voksen hannkatt på ca 6-7 år.  Fikk så en kattunge på 4 mnd.  Den første katten var først fryktelig sint på den lille,  freste mot den,  og viste tydelig irritasjon hver gang de så hverandre.  Men etter kort tid,  gikk det over, og de er nå bestevenner. Begge er kastrerte hannkatter, begge går ute,  og begge koser seg inne.  De har svært forskjellige personligheter,  men har selskap i hverandre.  

Skrevet

Neh. 

Jeg hadde to søsken. De var mindre jobb en den ene jeg har nå som må få all oppmerksomhet fra oss alene. 

Anonymkode: b82f2...aba

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Jeg syns det var flere fordeler med å få en til. Feks når vi skal på tur og vi må få andre til å mate kattene så får jeg mindre dårlig samvittighet nå når jeg vet de er 2🙈 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, gud jeg er så usikker! Han jeg har nå er så å si perfekt, er innekatt. 
- Er ekstremt kosete og skal ligge i armkroken hele natten. Veldig rolig og behagelig katt
- Klatrer ikke opp på kjøkkenbenken, har aldri gjort det 
- Klorer ikke opp møbler og bruker kun klorestativet
- Er en drøm å klippe klør (må fordi han er innekatt)
- Elsker å bli børstet og elsker å ta en dusj
- En drøm å kjøre bil med. 

Er så redd for at en katt nr 2 vil snu hele huset på hodet. Da min lille trekløver er så å si perfekt. Har 2 hunder også. Alle tre er bare 2 år. Jeg liker ikke kattunger eller valper, så ønsker å gjøre meg ferdig med kattungetiden med en gang. Jeg har veldig lyst på en katt til, da føler jeg familien er komplett. Men så er det risikoen da... at nykommer skal snu hele huset på hodet, være bajas og umulig, ødelegger ting, en kamp å klippe klør, høyt og lavt osv. Barndoms-katten min var slik, stikk motsatte av min nåværende. Jeg vil kalle det for et mareritt, men så var han jo egentlig bare en helt vanlig katt :P 

Har vurdert ragdoll, da de skal være rolig og behagelige. Men har ingen erfaring med verken rasehunder eller katter. Har bare hatt blanding og huskatt. 

-ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, gud jeg er så usikker! Han jeg har nå er så å si perfekt, er innekatt. 
- Er ekstremt kosete og skal ligge i armkroken hele natten. Veldig rolig og behagelig katt

Er så redd for at en katt nr 2 vil snu hele huset på hodet. Da min lille trekløver er så å si perfekt. Har 2 hunder også. Alle tre er bare 2 år. Jeg liker ikke kattunger eller valper, så ønsker å gjøre meg ferdig med kattungetiden med en gang. Jeg har veldig lyst på en katt til, da føler jeg familien er komplett. Men så er det risikoen da... at nykommer skal snu hele huset på hodet, være bajas og umulig, ødelegger ting, en kamp å klippe klør, høyt og lavt osv. Barndoms-katten min var slik, stikk motsatte av min nåværende. Jeg vil kalle det for et mareritt, men så var han jo egentlig bare en helt vanlig katt :P 

Har vurdert ragdoll, da de skal være rolig og behagelige. Men har ingen erfaring med verken rasehunder eller katter. Har bare hatt blanding og huskatt. 

-ts

Hvis du har det perfekt nå,  ville jeg ikke skaffet en kattunge.  Det KAN forykke balansen.  Og hvis du nå har to hunder i tillegg til katten, så trenger i hvertfall ikke katten mer selskap.  Katter er solitære dyr, og savner ikke flere. 

Skrevet
2 minutter siden, tirben skrev:

Hvis du har det perfekt nå,  ville jeg ikke skaffet en kattunge.  Det KAN forykke balansen.  Og hvis du nå har to hunder i tillegg til katten, så trenger i hvertfall ikke katten mer selskap.  Katter er solitære dyr, og savner ikke flere. 

det jeg tenker også. Nja om katten ikke trenger mer selskap tror jeg ikke stemmer helt. Da hundene har hverandre. De er begge mye mindre enn katten. Katten veier 8 kg, hundene maks 3 (er chihuahua). Så lek imellom hund og katt går ikke så bra, da katten er for hardhent. Så jeg tror han hadde hatt godt av å ha en annen katt i huset. Men et annet problem. Hundene er underdanig og katten er sjefen i huset, om det kommer inn en dominant katt så kan alt bli snudd på hode og det kan skape konflikter. 

angrer på at jeg ikke gjorde det slik som hundene. Fikk to katter med en gang. Men et hus med 2 valper og en kattunge var mer en nok for å si det sånn.

-ts

Skrevet

Hvorfor må du ha så mye dyr? Hvorfor rissikere å ødelegge balansen ved å ta inn enda et dyr? 

Anonymkode: b82f2...aba

• Liker 2
Gjest Sweet Ingrid
Skrevet

Kjøp en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen da, så får du vite personligheten på forhånd. 

Skrevet
1 minutt siden, Sweet Ingrid skrev:

Kjøp en voksen katt fra Dyrebeskyttelsen da, så får du vite personligheten på forhånd. 

De tillater ikke innekatter dessverre. Har kontaktet samtlige i byen, også før min nåværende katt. 

-ts

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De tillater ikke innekatter dessverre. Har kontaktet samtlige i byen, også før min nåværende katt. 

-ts

De med et eller annet handicap så! Jeg har verdens beste katt, innekatt med tre ben. Adopterte han i fjor. Han sover med oss om natta, er kosete og omsorgsfull. Helt super. 

Skrevet
Akkurat nå, Sweet Ingrid skrev:

De med et eller annet handicap så! Jeg har verdens beste katt, innekatt med tre ben. Adopterte han i fjor. Han sover med oss om natta, er kosete og omsorgsfull. Helt super. 

Var det jeg ønsket også. Men fikk beskjed om at jeg kunne ikke sette meg på noen venteliste. Ingenting er bedre enn å ha en katt som vil og bør være innekatt, for deres egen sikkerhet. 

-ts

Skrevet

Mindre arbeid! Så lenge man har råd og plass til to katter, så har det for meg vært en befrielse å ha to nøst som holder hverandre med selskap når jeg for eksempel er på jobb. Nå har jeg to søsken, så de er både jevngamle og trygge på hverandre, men det sparer meg for mye dårlig samvittighet når jeg er borte flere timer i strekk. De leker med hverandre, sover sammen og jakter i par her i stua, så de aktiviseres mye mer enn om jeg kun skulle lekt med de. Rent økonomisk er det selvfølgelig en stor forskjell, så både mat- og dyrlegebudsjettet må nok dobles, men for meg er det absolutt verdt det når jeg ser hvor rolige og fine katter de er sammen. Anbefaler to kattekasser!

Skrevet

Har 4 katter! Nå har ikke jeg hatt bare en katt på flere år, så jeg husker ikke hvordan det var. Men jeg synes det var enklere med katt nr 2 enn katt nr 1. Katt nr 1 lærte opp katt nr 2, så da gikk resten av seg sjøl når de ble flere.

Anonymkode: 7db88...9bd

Skrevet
På 9.10.2018 den 21.19, AnonymBruker skrev:

-ts

Hva med å adoptere en eldre katt fra noen som driver avl? Ser ofte de legger ut katter de ikke skal avle på lengere. Da vet du personligheten og du vet de er litt mere vant til andre katter (trenger ikke gå bra for det). 

Du kan høre om du kan ha den en prøveperiode og at de evt. kjøper den tilbake om det ikke går.

Personlig ville jeg ikke tatt inn en til, hvis du føler at harmonien stemmer. Her ble ting litt snudd på hode når jeg fikk minstepus, men vanene er ikke endret. Elstepus er fortsatt en drøm å klippe klør på og han har ikke begynt å gå på kjøkkenbenken. De krangler litt av og til da, men han har fått mere selvsikkerhet. Han er synsykt overbeskyttende over henne da og går til angrip på alt som angriper minstepusen. Selv katter han har gått overends med tidligere. (Han var innekatt før, men er nå utekatt)

Anonymkode: 0b556...df1

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere en eldre katt fra noen som driver avl? Ser ofte de legger ut katter de ikke skal avle på lengere. Da vet du personligheten og du vet de er litt mere vant til andre katter (trenger ikke gå bra for det). 

Du kan høre om du kan ha den en prøveperiode og at de evt. kjøper den tilbake om det ikke går.

Personlig ville jeg ikke tatt inn en til, hvis du føler at harmonien stemmer. Her ble ting litt snudd på hode når jeg fikk minstepus, men vanene er ikke endret. Elstepus er fortsatt en drøm å klippe klør på og han har ikke begynt å gå på kjøkkenbenken. De krangler litt av og til da, men han har fått mere selvsikkerhet. Han er synsykt overbeskyttende over henne da og går til angrip på alt som angriper minstepusen. Selv katter han har gått overends med tidligere. (Han var innekatt før, men er nå utekatt)

Det viste jeg ikke, blir disse kattene lagt ut på nett? Eller må jeg kontakte oppdrettere selv? Og hvordan vet jeg at de er gamle avl katter? 

Det jeg frykter også, at hele huset skal bli snudd på hodet av nykommeren. 
-ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viste jeg ikke, blir disse kattene lagt ut på nett? Eller må jeg kontakte oppdrettere selv? Og hvordan vet jeg at de er gamle avl katter? 

Det jeg frykter også, at hele huset skal bli snudd på hodet av nykommeren. 
-ts

Jeg tror jeg bare har sett dem på hjemmesidene til opdretterene. Titt litt på raser du kan være interessert i. De fleste annonserer det på siden sin. Ofte er det med en avtale om å kastrere, men har sett noen som har det inkludert i prisen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...