ape1234 Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Heisann! Lurer på forskjeller mellom vernepleier yrket og sykepleien, for i bunn og grunn kan jo disse møte ganske så likt i enkelte situasjoner. Har forstått det som at vernepleien er mer psykisk tung og sykepleien dreier seg mer om det medisinske. Er dette sant? Vet at det er mange retninger spesielt innenfor vernepleien man kan gå, og er usikker på om jeg vil satse på sykepleien eller vernepleien. Hvordan er det faktisk? noen ideer/erfaringer? Mvh en ubesluttsom student
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 3 timer siden, ape1234 skrev: Heisann! Lurer på forskjeller mellom vernepleier yrket og sykepleien, for i bunn og grunn kan jo disse møte ganske så likt i enkelte situasjoner. Har forstått det som at vernepleien er mer psykisk tung og sykepleien dreier seg mer om det medisinske. Er dette sant? Vet at det er mange retninger spesielt innenfor vernepleien man kan gå, og er usikker på om jeg vil satse på sykepleien eller vernepleien. Hvordan er det faktisk? noen ideer/erfaringer? Mvh en ubesluttsom student Jeg tror du er mer allsidig som sykepleier. Har flere videreutdanningsmuligheter osv. Vernepleiere jobber oftere med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber også innen psykiatri, men dette kan sykepleiere også gjøre. Så mitt inntrykk er at sykepleiere ofte kan jobbe de stedene vernepleier også kan jobbe, men ikke omvendt. Vil du rette deg mer mot de typiske stedene som vernepleier jobber ville jeg valgt vernepleier. Har du interesse av å jobbe på sykehus så velg sykepleier. Hilsen spesialsykepleier. Anonymkode: 6c0ef...fd0
Wonders Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 Vil du stå i medisinskap eller være med pasientene? Ikke riktig så svart på hvitt, men ganske. Sykehjem, hjemmetjenesten, masse blanding av begge utdannede grupper, men vidt forskjellige roller. Forskjellig lønn, pensjon osv også. Forskjellig status.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 Vil du jobbe på medisinske/kirurgiske avdelinger på sykehus? Hva er du interessert i innenfor yrkene? Man har nok større muligheter som sykepleier, for kan man ofte jobbe i stillingene der man søker vernepleiere, men ikke omvendt. Jeg vet ikke hvordan vernepleier utdanningen er lagt opp, så ville tittet på utdanningsplanen for begge yrkene og se hvilket som tiltrekker mest. Anonymkode: 22458...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 2 timer siden, Wonders skrev: Vil du stå i medisinskap eller være med pasientene? Ikke riktig så svart på hvitt, men ganske. Sykehjem, hjemmetjenesten, masse blanding av begge utdannede grupper, men vidt forskjellige roller. Forskjellig lønn, pensjon osv også. Forskjellig status. Mener du at sykepleien står foran medisinskapet og vernepleien med pasientene eller omvendt med dette? Anonymkode: 35163...666 1
ape1234 Skrevet 9. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du jobbe på medisinske/kirurgiske avdelinger på sykehus? Hva er du interessert i innenfor yrkene? Man har nok større muligheter som sykepleier, for kan man ofte jobbe i stillingene der man søker vernepleiere, men ikke omvendt. Jeg vet ikke hvordan vernepleier utdanningen er lagt opp, så ville tittet på utdanningsplanen for begge yrkene og se hvilket som tiltrekker mest. Anonymkode: 22458...dd2 Tusen takk for tipset, dette skal jeg gjøre 😄
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at sykepleien står foran medisinskapet og vernepleien med pasientene eller omvendt med dette? Anonymkode: 35163...666 Jeg er selv vernepleier og jobber på sykehjem. Vi er begge like mye i medisinskapet. Anonymkode: 6a757...e38 2
Serafin Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 6 timer siden, ape1234 skrev: Heisann! Lurer på forskjeller mellom vernepleier yrket og sykepleien, for i bunn og grunn kan jo disse møte ganske så likt i enkelte situasjoner. Har forstått det som at vernepleien er mer psykisk tung og sykepleien dreier seg mer om det medisinske. Er dette sant? Vet at det er mange retninger spesielt innenfor vernepleien man kan gå, og er usikker på om jeg vil satse på sykepleien eller vernepleien. Hvordan er det faktisk? noen ideer/erfaringer? Mvh en ubesluttsom student Muligheter som sykepleier : - Jobbe på oljeplattform som HMS-ansvarlig (med utdanning som anestesisykepleier eller intensivsykepleier). - Du kan f.eks. jobbe både i somatikken og i psykiatrien på sykehus som sykepleier. Vernepleier jobber ikke i somatikken på sykehus. - Du kan Jobbe i bedrifthelsetjeneste - Jobb som avdelingsleder/ seksjonsleder/direktør (hvis du blir spesialsykepleier og tar lederutdanning) - Ta forskjellige videreutdanninger i operasjonssykepleie, anestesi, jordmor, kosmetisk sykepleie, palliativ sykepleie, kreftsykepleie, psykiatrisk sykepleie og så videre - Jobbe som tillitsvalgt hos NSF - Saksbehandler i kommuner (lage vedtak om en pasient i kommunen) - Rådgiver i helsesaker for forsikringsfirmaer - Jobbe som lærer som underviser sykepleierstudenter - Jobbe som sykepleier på fertilitetsavdelingen og så videre og så videre
Serafin Skrevet 9. oktober 2018 #9 Skrevet 9. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv vernepleier og jobber på sykehjem. Vi er begge like mye i medisinskapet. Anonymkode: 6a757...e38 Det stemmer det, ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå