Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Lurer på forskjeller mellom vernepleier yrket og sykepleien, for i bunn og grunn kan jo disse møte ganske så likt i enkelte situasjoner. Har forstått det som at vernepleien er mer psykisk tung og sykepleien dreier seg mer om det medisinske. Er dette sant? Vet at det er mange retninger spesielt innenfor vernepleien man kan gå, og er usikker på om jeg vil satse på sykepleien eller vernepleien. Hvordan er det faktisk? noen ideer/erfaringer?

Mvh en ubesluttsom student

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, ape1234 skrev:

Heisann!

Lurer på forskjeller mellom vernepleier yrket og sykepleien, for i bunn og grunn kan jo disse møte ganske så likt i enkelte situasjoner. Har forstått det som at vernepleien er mer psykisk tung og sykepleien dreier seg mer om det medisinske. Er dette sant? Vet at det er mange retninger spesielt innenfor vernepleien man kan gå, og er usikker på om jeg vil satse på sykepleien eller vernepleien. Hvordan er det faktisk? noen ideer/erfaringer?

Jeg tror du er mer allsidig som sykepleier. Har flere videreutdanningsmuligheter osv. 

Vernepleiere jobber oftere med psykisk utviklingshemmede. Flere jobber også innen psykiatri, men dette kan sykepleiere også gjøre. Så mitt inntrykk er at sykepleiere ofte kan jobbe de stedene vernepleier også kan jobbe, men ikke omvendt. 

Vil du rette deg mer mot de typiske stedene som vernepleier jobber ville jeg valgt vernepleier. Har du interesse av å jobbe på sykehus så velg sykepleier. 

Hilsen spesialsykepleier. 

Anonymkode: 6c0ef...fd0

Skrevet

Vil du stå i medisinskap eller være med pasientene? 

Ikke riktig så svart på hvitt, men ganske. 

Sykehjem, hjemmetjenesten, masse blanding av begge utdannede grupper, men vidt forskjellige roller. 

Forskjellig lønn, pensjon osv også. 

Forskjellig status. 

Skrevet

Vil du jobbe på medisinske/kirurgiske avdelinger på sykehus? Hva er du interessert i innenfor yrkene? Man har nok større muligheter som sykepleier, for kan man ofte jobbe i stillingene der man søker vernepleiere, men ikke omvendt. Jeg vet ikke hvordan vernepleier utdanningen er lagt opp, så ville tittet på utdanningsplanen for begge yrkene og se hvilket som tiltrekker mest. 

Anonymkode: 22458...dd2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Wonders skrev:

Vil du stå i medisinskap eller være med pasientene? 

Ikke riktig så svart på hvitt, men ganske. 

Sykehjem, hjemmetjenesten, masse blanding av begge utdannede grupper, men vidt forskjellige roller. 

Forskjellig lønn, pensjon osv også. 

Forskjellig status. 

Mener du at sykepleien står foran medisinskapet og vernepleien med pasientene eller omvendt med dette?

Anonymkode: 35163...666

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil du jobbe på medisinske/kirurgiske avdelinger på sykehus? Hva er du interessert i innenfor yrkene? Man har nok større muligheter som sykepleier, for kan man ofte jobbe i stillingene der man søker vernepleiere, men ikke omvendt. Jeg vet ikke hvordan vernepleier utdanningen er lagt opp, så ville tittet på utdanningsplanen for begge yrkene og se hvilket som tiltrekker mest. 

Anonymkode: 22458...dd2

Tusen takk for tipset, dette skal jeg gjøre 😄

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at sykepleien står foran medisinskapet og vernepleien med pasientene eller omvendt med dette?

Anonymkode: 35163...666

Jeg er selv vernepleier og jobber på sykehjem. Vi er begge like mye i medisinskapet. 

Anonymkode: 6a757...e38

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, ape1234 skrev:

Heisann!

Muligheter som sykepleier :  - Jobbe på  oljeplattform som HMS-ansvarlig (med utdanning som anestesisykepleier eller intensivsykepleier). - Du kan f.eks. jobbe både i somatikken og i psykiatrien på sykehus som sykepleier. Vernepleier jobber ikke i somatikken på sykehus. - Du kan Jobbe i bedrifthelsetjeneste - Jobb som avdelingsleder/ seksjonsleder/direktør (hvis du blir spesialsykepleier og tar lederutdanning) - Ta forskjellige  videreutdanninger i operasjonssykepleie, anestesi, jordmor, kosmetisk sykepleie, palliativ sykepleie, kreftsykepleie, psykiatrisk sykepleie og så videre - Jobbe  som tillitsvalgt hos NSF - Saksbehandler i kommuner (lage vedtak om en pasient i kommunen) - Rådgiver i helsesaker for forsikringsfirmaer - Jobbe som lærer som underviser sykepleierstudenter - Jobbe som sykepleier på fertilitetsavdelingen  og så videre og så videre

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv vernepleier og jobber på sykehjem. Vi er begge like mye i medisinskapet. 

Anonymkode: 6a757...e38

Det stemmer det, ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...