Gå til innhold

Kan jeg ta fra han «retten» til å fylle stua med kompiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stesønn på 17. Snart 18 som bor hjemme og som skal fortsette med det i 1,5 år til. Han har null interesse av å gjøre noe som helst for felleskapet her hjemme og er alergisk mot alt som heter husarbeid. Jeg har bedt stesønnen og hans far om at dette må skjerpes inn betraktelig fremover, men de er like tiltaksløse begge to. Så jeg har bestemt meg for å gi stesønnen konsekvenser selv... 

det som er greia er at stesønnen min elsker å invitere kompiser (4-5 stk.) hver gang han får noen timer i huset for selg selv. Jeg kom hjem en av kveldene helgen som var uten en forvarsel om at stua var full av ungdommer. Dette har skjedd flere ganger og jeg kjenner at det irriterer meg. For det første så kan ha høre om det er greit at han tar imot besøk, da det ikke alltid passer. For det andre så mener jeg at så lenge han ikke interesserer seg for å hjelpe til hjemme, så trenger han heller ikke få besøk i stua som jeg/faren hans har brukt tid på å rengjort... på rommet hans er greit, men det er så lite å rotete at jeg forstår hvor han ikke vil ha besøk der.. 

kan jeg sette foten ned og si at det blir null besøk i resten av huset før interessen for husarbeid er større??

Anonymkode: c1617...1be

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke likt at du hadde vært stemoren min. Hilsen gutt 21

Anonymkode: a8d36...1ec

• Liker 13
Skrevet

Nei, men han kan ha besøk på ROMMET SITT, frem til han velger å gjøre husarbeid. :) 

Du kan ikke nekte din ste-sønn besøk i en alder av 18 år, det blir for dumt. Selv om ja, han er tiltaksløs, men det er ikke han sin feil at han er oppdratt på den måten og ikke har fått noen konsekvenser, eller forpliktelser i tidligere alder. Det er de som har ansvar for han, og de han bor med. Dette skulle ha blitt innskjerpet når han var mye yngre, det er for sent å forlange at han skal gjøre noe nå, når han aldri har gjort noe før. 

Selv om det burde komme naturlig, men da igjen, det er ikke han sin feil hvordan han har blitt oppdratt. 

Anonymkode: 645c5...acc

• Liker 11
Skrevet

Hvis du og faren ikke er enige kommer det aldri til å fungere.

Anonymkode: 23947...416

• Liker 36
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men han kan ha besøk på ROMMET SITT, frem til han velger å gjøre husarbeid. :) 

Du kan ikke nekte din ste-sønn besøk i en alder av 18 år, det blir for dumt. Selv om ja, han er tiltaksløs, men det er ikke han sin feil at han er oppdratt på den måten og ikke har fått noen konsekvenser, eller forpliktelser i tidligere alder. Det er de som har ansvar for han, og de han bor med. Dette skulle ha blitt innskjerpet når han var mye yngre, det er for sent å forlange at han skal gjøre noe nå, når han aldri har gjort noe før. 

Selv om det burde komme naturlig, men da igjen, det er ikke han sin feil hvordan han har blitt oppdratt. 

Jeg har prøvd å få de til å bidra i flere år, men det hjelper ikke så lenge foreldrene hans ikke bryr seg. 

Ja, besøk på rommet står jo i innlegget mitt.. der må han gjerne ha besøk..  men det er mitt hus, og jeg begynner å bli mektig lei av tiltaksløshet og mener at det bør få konsekvenser

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke likt at du hadde vært stemoren min. Hilsen gutt 21

Anonymkode: a8d36...1ec

Fordi jeg forventer å få litt hjelp i husholdet? 

• Liker 40
Skrevet

Hvorfor gidder du? Faren hans høres jo ut som en lat idiot han også. 

Anonymkode: 23762...5c7

• Liker 10
Skrevet

Ditt hus, dine regler. Skal man bruke huset er man en del av husholdningen, og hjelper til. Synes ikke du er urimelig i det hele tatt! 

Hvordan er han ellers? Vasker han klærne sine selv? Hvis ikke ville jeg sluttet med det også.

Anonymkode: 08277...7b4

• Liker 28
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en stesønn på 17. Snart 18 som bor hjemme og som skal fortsette med det i 1,5 år til. Han har null interesse av å gjøre noe som helst for felleskapet her hjemme og er alergisk mot alt som heter husarbeid. Jeg har bedt stesønnen og hans far om at dette må skjerpes inn betraktelig fremover, men de er like tiltaksløse begge to. Så jeg har bestemt meg for å gi stesønnen konsekvenser selv... 

det som er greia er at stesønnen min elsker å invitere kompiser (4-5 stk.) hver gang han får noen timer i huset for selg selv. Jeg kom hjem en av kveldene helgen som var uten en forvarsel om at stua var full av ungdommer. Dette har skjedd flere ganger og jeg kjenner at det irriterer meg. For det første så kan ha høre om det er greit at han tar imot besøk, da det ikke alltid passer. For det andre så mener jeg at så lenge han ikke interesserer seg for å hjelpe til hjemme, så trenger han heller ikke få besøk i stua som jeg/faren hans har brukt tid på å rengjort... på rommet hans er greit, men det er så lite å rotete at jeg forstår hvor han ikke vil ha besøk der.. 

kan jeg sette foten ned og si at det blir null besøk i resten av huset før interessen for husarbeid er større??

Ja det kan du. det er bare rett og rimelig. Men faren hans burde være sammen med deg om dette, ellers blir det vanskelig (for deg) dessverre.  

Anonymkode: b3fa5...5f6

• Liker 29
Skrevet

Det er aldri for sent å prøve å lære barn/voksene å ta ansvar. Det blir utrolig feil å skylle på at han ikke har fått «rett oppdragelse», så dermed kan han gjøre som han vil. 👍

Selvfølgelig kan du be han gjøre sin del, mot at han eventuelt har besøk. Gjør han det ikke, får han ta konsekvensene av det. Du kan også be han gjøre sin del, uten « besøksbelønning».  

Mitt forslag er at du og far setter dere ned å sammen først. Dere to må blir enige om hva dere skal forvente at han skal bidra med, og om han skal få goder/konsekvenser på basert på det. Det er strengt talt ikke nødvendig å belønne han for at han deltar med husarbeidet, men det vil gjerne i denne sammenhengen være mer motiverende. Dere kan sette opp «husregler», som for eksempel,  å spørre om det passer å ha besøk, fremfor å forvente at det alltid passer.

Etterpå kan dere sette dere ned sammen med sønnen, snakke om hva dere har blitt enige om. Gi han rom for å ha egne meninger, og gi han mulighet til å velge hvordan han best kan bidra til fellesskapet. 

Masse lykke til😀

• Liker 6
Gjest padawan
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Ditt hus, dine regler. Skal man bruke huset er man en del av husholdningen, og hjelper til. Synes ikke du er urimelig i det hele tatt! 

Anonymkode: 08277...7b4

enig i dette men skal dette fungere er det viktig du får mannen med på at stesønnen bidrar hjemme.

Skrevet

Det er hans hjem selv om du eier (deler av) det.

Du kan gjøre det ubehagelig for ham, slik han gjør det ubehagelig for deg. men jeg vil anta at det lett blir ubehagelig for alle.

Å nekte ham å være hjemme (hvis han vil være sammen med med venner) er ingen god måte å få til et bedre samarbeid på.

Du må snakke med din mann, og han må snakke med sin sønn. Og dere må snakke sammen alle tre.

Man kan forvente at en 18 åring kan holde det ordentlig rundt seg, men bare hvis han har lært og erfart at det er slik det skal gjøres.

Får han noe lommepenger hjemmefra, så kan det utbetales etterskuddsvis (på slutten av uken) når man har fulgt noen enkle premisser.

Lag for eksempel to enkle regler som skal følges: et rom skal se like ryddig ut ut når du går ut av det enn når du gikk inn i det. Og hvis man skal ha besøk skal man gi beskjed til de andre i husstanden / spørre om det passer.

Anonymkode: 59e6a...909

• Liker 10
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hans hjem selv om du eier (deler av) det.

Du kan gjøre det ubehagelig for ham, slik han gjør det ubehagelig for deg. men jeg vil anta at det lett blir ubehagelig for alle.

Å nekte ham å være hjemme (hvis han vil være sammen med med venner) er ingen god måte å få til et bedre samarbeid på.

Du må snakke med din mann, og han må snakke med sin sønn. Og dere må snakke sammen alle tre.

Man kan forvente at en 18 åring kan holde det ordentlig rundt seg, men bare hvis han har lært og erfart at det er slik det skal gjøres.

Får han noe lommepenger hjemmefra, så kan det utbetales etterskuddsvis (på slutten av uken) når man har fulgt noen enkle premisser.

Lag for eksempel to enkle regler som skal følges: et rom skal se like ryddig ut ut når du går ut av det enn når du gikk inn i det. Og hvis man skal ha besøk skal man gi beskjed til de andre i husstanden / spørre om det passer.

Anonymkode: 59e6a...909

Det er mitt hus - jeg eier hele huset, ikke deler av det.

men ja, det er hjemmet hans også..

jeg har heller ikke tenkt å nekte han besøk, men nekte han besøk andre steder enn på hans eget rom

• Liker 25
Skrevet

Alle som bor i hjemmet må bidra, tilpasset alder og evne. Besøket får avgrenses til rommet hvis han ikke er interessert i å holde fellesarealer i orden. Det er andres hjem, det må han respektere og ta hensyn til. 

Hadde også bedt mannen om å ta seg kraftig sammen. De er voksne, på tide å te seg deretter.

Anonymkode: 6f86b...c59

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å få de til å bidra i flere år, men det hjelper ikke så lenge foreldrene hans ikke bryr seg. 

Ja, besøk på rommet står jo i innlegget mitt.. der må han gjerne ha besøk..  men det er mitt hus, og jeg begynner å bli mektig lei av tiltaksløshet og mener at det bør få konsekvenser

Der kom det 😄

Anonymkode: 3b142...88b

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan hun det. Han er voksen. Så lenge han bor under hennes tak, og gratis attpåtil, så kan hun sette de reglene hun vil. Synes at hun er for grei som lar han ha besøk på rommet sitt til og med når han bidrar så lite til fellesskapet. 

Anonymkode: d2744...48d

• Liker 18
Skrevet

Syns du kan gi besjed om at dersom han ikke bidrar hjemme blir det ingen mer bruk av stua til vennebesøk, da er det kun hans rom de kan være på. Og kommer du hjem og de har okkupert stua, så er de bare å hive dem ut. Evt si til alle sammen at "Aleksander har fått beskjed om at han ikke fåt lov å bruke stua til besøk før han hjelper til hjemme, så nå får dere valget mellom å gå på rommet hans eller ta turen til noen andre". 

Anonymkode: 33261...fa5

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig Ts. Litt besøk, også i stua må du forvente, men da er det seff ok om han spør om dette først. På sitt eget rom bør han kunne styre besøk selv, så lenge du ikke må stå for matlagingen til ekstra kompiser i hytt og gevær. Og selvfølgelig bør gutten ha plikter. Det er viktig at unge lærer seg god hygiene og renhold i heimen, de kan godt hjelpe til med matlaging også. 

• Liker 6
Skrevet

Du får skaffe han et større soverom, da, slik at han kan ha besøk der. Men så lenge stesønnen bor i et kott, er det naturlig at det er dtua han bruker. Og ja, jeg syns du er fullstendig urimelig.

Anonymkode: dd18e...c89

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...