Gå til innhold

Var dette en voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mange år siden, men har tenkt en del på dette i ettertid.

Jeg var rundt 18 år. Møtte en fyr på byen som var litt eldre enn meg. Vi utvekslet telefonen nummer den kvelden og avtalte og møtes dagen etter. Vi kjørte hjem til han så litt film å tilslutt endte vi på soverommet der vi rotet litt.

Han begynte å kle av meg å seg selv, jeg sa gjentatte ganger at jeg ikke ville,men gjorde ikke fysisk motstand annet enn at jeg sa gjentatte ganger at jeg ikke ville. Han presset seg inn å sa at nå som han var i gang kunne han gjøre seg ferdig. Samleiet varrte ikke lenge før han kom. Da han var ferdig sa han at "dette blir mellom oss" så kledde han på seg å gikk ut fra soverommet, mens jeg bare lå i sengen en liten stund, kledde på meg mens tårene trillet. 

Han kjørte meg hjem etterpå å har aldri hatt kontakt med han etter det. Men har funnet ut i ettertid at han heter noe annet enn hva han sa til meg.

Anonymkode: 2c44e...f74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Det er i hvert fall helt klart et overgrep.

Anonymkode: ff42c...298

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mange år siden, men har tenkt en del på dette i ettertid.

Jeg var rundt 18 år. Møtte en fyr på byen som var litt eldre enn meg. Vi utvekslet telefonen nummer den kvelden og avtalte og møtes dagen etter. Vi kjørte hjem til han så litt film å tilslutt endte vi på soverommet der vi rotet litt.

Han begynte å kle av meg å seg selv, jeg sa gjentatte ganger at jeg ikke ville,men gjorde ikke fysisk motstand annet enn at jeg sa gjentatte ganger at jeg ikke ville. Han presset seg inn å sa at nå som han var i gang kunne han gjøre seg ferdig. Samleiet varrte ikke lenge før han kom. Da han var ferdig sa han at "dette blir mellom oss" så kledde han på seg å gikk ut fra soverommet, mens jeg bare lå i sengen en liten stund, kledde på meg mens tårene trillet. 

Han kjørte meg hjem etterpå å har aldri hatt kontakt med han etter det. Men har funnet ut i ettertid at han heter noe annet enn hva han sa til meg.

Vet ikke hvor lenge det er siden hendelsen - men mange år - så forholdet vil nok bli vurdert etter den gamle straffeloven. Litt avhengig av tidspunktet vil også en eventuelt grov uaktsom voldtekt kunne straffes.

Høres ut som en sak som fort kan falle inn under § 192,1 ledd a). Grensen for når den seksuelle omgangen anses oppnådd ved "vold" er  lav. I prinsippet vil handlinger som - dytte deg ned på senga/ fysisk presser bena dine fra hverandre/ legger seg over deg og hindrer deg fra å reise deg opp osv - kunne oppfylle kravet. Ting som at du sier at du ikke vil osv. parallelt som han sier "nå som jeg er i gang kan jeg gjøre meg ferdig" - hvis lagt til grunn som bevist - vil fort føre til en oppfyllelse av skyldkrav om forsett /eventuelt grov uakstom voldtekt. Kommentaren om at "dette blir mellom oss" kan også ut fra konteksten - du har sagt nei, han presser deg, du ligger gråtende igjen - også leses som en trussel/ innrømmelse av at han har oppført seg/gjort noe han ikke burde ha gjort.

Det er ikke noe krav om fysisk motstand, men Norge har ingen eksplisitt samtykkelovgivning - slik Sverige nå har innført. Det kan teoretisk sett være saker hvor en dame sier "nei" men hvor f.eks. samleie gjennomføres  og personen ikke kan straffes for voldtekt - dog teoretisk og i de fleste tilfellene vil forholdet inneholde andre elementer som vekker § 192 til liv.

Det vil bli foretatt en helhetsvurdering hvor mange momenter spiller inn for om en person kan straffes for en voldtekt / hvorvidt en person i strafferettslig forstand har blitt utsatt for en voldtekt. Bevismessig med tanke på å få til en domfellelse høres ikke din sak så sterk ut (det er dog bare min private mening) , men det også kan snus helt hvis den personen du snakker om f.eks. tidligere er dømt for overgrep, anmeldt, eller i samme periode som dette med deg også var tiltalt i en voldtektssak/ innrømmer/avgir en forklaring til politiet som svekker hans troverdighet osv. Bevissituasjon vil uansett være opp til politiet å vurdere, samt mange opplever nok at en anmeldelse i seg selv har egenverdi - om du anmelder/ ikke er 100% opp til deg. Jeg mente det ikke sånn at man kun skal anmelde hvis man selv føler man har  en drøss av fysiske bevis som garanterer en domfellelse. Legger jeg din historie til grunn som fakta, så vil jeg si at det du har vært utsatt for veldig fort vil kunne være en voldtekt i strafferettslig forstand. Kanskje greit å forhøre deg/kontakte noen fagpersoner eller f.eks. Dixie om du vil ha innspill på mulige veier videre? Ønsker deg lykke til i alle fall :)

Endret av Jr.Garcon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...