Gå til innhold

Hvordan oppdra barn i 2018

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er et par foreldre med en sønn på 15 mnd. Vi ønsker å oppdra våre barn på en måte som ikke gjør de så avhengige av skjermer hele tiden. Vi har ikke TV, men begge oss foreldrene har smarttelefon så han vet jo hva det er, og vi merker at han er nysgjerrig. Hvordan kan vi best leke med gutten vår for å unngå at han blir så opptatt av mobil, iPad, dataskjerm og så videre? Har dere tips til måter å stimulere og underholde på?

Kanskje det er dumme spørsmål, men vi synes ikke alltid det er så lett å leke med sønnen vår da vi begge jobber fulltid, jeg er gravid og tja vi har vel ikke det beste barnetekket. Men vi vil ikke bli iPad-foreldre med stillesittende barn..

Jeg lurer på om dere andre foreldre med litt eldre barn kan dele noen erfaringer?

Anonymkode: 1eac4...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi er et par foreldre med en sønn på 15 mnd. Vi ønsker å oppdra våre barn på en måte som ikke gjør de så avhengige av skjermer hele tiden. Vi har ikke TV, men begge oss foreldrene har smarttelefon så han vet jo hva det er, og vi merker at han er nysgjerrig. Hvordan kan vi best leke med gutten vår for å unngå at han blir så opptatt av mobil, iPad, dataskjerm og så videre? Har dere tips til måter å stimulere og underholde på?

Kanskje det er dumme spørsmål, men vi synes ikke alltid det er så lett å leke med sønnen vår da vi begge jobber fulltid, jeg er gravid og tja vi har vel ikke det beste barnetekket. Men vi vil ikke bli iPad-foreldre med stillesittende barn..

Jeg lurer på om dere andre foreldre med litt eldre barn kan dele noen erfaringer?

Hemm.. hva gjorde du da du var liten, da? ;) da iPad (mest sannsynlig) ikke fantes...

La ham leke med duplo. Gå turer. Les bok. Gi ham noen figurer å holde på med. 

Her i huset har ingen barn iPad (de er straks 3 og 5 år), de får se på film på lørdag hvis de er snille og greie. De leker fint selv.

Er HELT for at du ikke gir ham iPad :) Heller ikke når han blir eldre. Unger blir ødelagte av det. Så fortsett sånn

Anonymkode: 272e1...d68

Skrevet

Det er ikke noe sesam-sesam egentlig. Hvis dere ikke gir ham iPad og mobil, så leker han ikke med iPad og mobil.

Det er jo dere som har disse tingene og kan kontrollere når og hvor mye han får bruke dem. Begrens tilgangen, så er mye gjort der.

Når det gjelder lek, så leker ikke jeg så mye med yngstesønnen min på snart 2 år heller. Vi går turer, han er med når jeg gjør ting i huset (han elsker å hjelpe til selv om det ikke er til så stor hjelp akkurat), ser i pekebøker, og så får han et langt godt bad på kveldstid. Slik går nu ettermiddagan :) Noen ganger hjelper jeg ham å bygge klosser, duplo etc, snart begynner vi vel mer med puslespill og tegning og sånt.

Anonymkode: 08293...c30

Skrevet

Takk for tips jeg setter pris på det! Det er jo egentlig ikke noe hokus pokus nei, jeg føler bare at han er så hyperaktiv samtidig som han ikke helt klarer å leke på egenhånd, han vil alltid leke med meg og pappaen, enten ved at jeg går rundt i huset sammen med han eller at han gir meg lekene sine og vil at jeg skal gjøre noe med de. Og jeg synes det er så kjedelig 😂 jeg skjønner liksom ikke helt hva slags ting han eventuelt kunne lekt med på egen hånd. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips jeg setter pris på det! Det er jo egentlig ikke noe hokus pokus nei, jeg føler bare at han er så hyperaktiv samtidig som han ikke helt klarer å leke på egenhånd, han vil alltid leke med meg og pappaen, enten ved at jeg går rundt i huset sammen med han eller at han gir meg lekene sine og vil at jeg skal gjøre noe med de. Og jeg synes det er så kjedelig 😂 jeg skjønner liksom ikke helt hva slags ting han eventuelt kunne lekt med på egen hånd. 

Så små barn kan du ikke forvente skal leke på egenhånd, han ønsker jo å kommunisere og være nær dere. Så sett dere på gulvet og lek litt på hans premisser :)

Anonymkode: eecdb...999

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Men han er bare 15 måneder, ting er helt annerledes om et halvt år, og ikke minst om et år. Hold ut og gjør de kjedelige tingene (og en tur ut er alltid et sjakktrekk hvis det blir mye mas inne), så jobber tiden for deg :) Men ettåringer har som regel et oppmerksomhetsspenn på bare noen minutter og er sjelden i stand til å aktivisere seg selv i særlig grad. Det kommer, det kommer!

Skrevet

Venter spent til barna dine begynner på skolen. Da blir det kamelsvelging mothårs. Vi lever i 2018, ikke 1970. Skolebarn som ikke har tilgang på mobiltelefon, spillkonsoll eller datamaskin er helt utenfor. Det er veldig enkelt å holde et 15 mnd gammelt barn unna skjerm, man bare tilbyr det ikke. Vi snakkes om en 7-8 års tid.

Anonymkode: f4b2a...f6d

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter spent til barna dine begynner på skolen. Da blir det kamelsvelging mothårs. Vi lever i 2018, ikke 1970. Skolebarn som ikke har tilgang på mobiltelefon, spillkonsoll eller datamaskin er helt utenfor. Det er veldig enkelt å holde et 15 mnd gammelt barn unna skjerm, man bare tilbyr det ikke. Vi snakkes om en 7-8 års tid.

Jeg vil ikke frata barna mine skjermtid under hele oppveksten nei, jeg er jo ikke gæren! 😂 

jeg bare tror at det er en fordel å gjøre sønnen min vant til å aktivisere seg på andre måter først, så han ikke blir vant til å sitte og glo helt fra starten av.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så små barn kan du ikke forvente skal leke på egenhånd, han ønsker jo å kommunisere og være nær dere. Så sett dere på gulvet og lek litt på hans premisser :)

Jo det kan man. Jeg personlig synes ikke man skal gjøre ungene vant til at foreldrene skal gå rundt og fungere som hoffnarr og underholde dem 24/7, da lærer de aldri hva det betyr å kjede seg og de lærer heller ikke å finne på ting selv. 

Barnet mitt var og er enda enebarn og har vokst utrolig mye mentalt oppigjennom årene på det å finne på ting selv, og trives i eget selskap. For vi som foreldre satt ikke på gulvet hele tiden. Vi gjorde det ja, men vi var bevisste på når nok var nok og når det var på tide å la barnet greie seg selv en stund. Ikke gjør barna en bjørnetjeneste, det ender ikke bra for noen. 

Anonymkode: 14428...16e

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Helt utenfor»? Syns det er mer  hårreisende at det skal være en selvfølge at alle 7-8 åringer skal ha fri tilgang på dette og til og med eie egne duppeditter. Synes ikke de er modne for det.  

• Liker 1
Skrevet

For det første : Har de ikke skjermer i barnehagen? I vår barnehage får de spille pedagogiske spill på iPad.. 

jeg har selv en iPad som 2 åringen får låne til å spille spill. Det går for det meste i puslespill da. 

Ellers av lek så leker han alene på rommet sitt, kan sitte timesvis med duplo, eller ligge på gulvet å kjøre en bil eller en traktor frem og tilbake. Han trenger ikke hjelp til å leke. 

Vi har helt fra han var født lagt på gulvet sammen med han, vi har bygget med han, lest og alt mulig, så jeg vet ikke. Han leker i timesvis alene selvom han får slappe av med iPad på morgenen, kvelden, og på flyet.. 

iPad får de når de begynner på skolen uansett. 

Anonymkode: 20269...876

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan man. Jeg personlig synes ikke man skal gjøre ungene vant til at foreldrene skal gå rundt og fungere som hoffnarr og underholde dem 24/7, da lærer de aldri hva det betyr å kjede seg og de lærer heller ikke å finne på ting selv. 

Barnet mitt var og er enda enebarn og har vokst utrolig mye mentalt oppigjennom årene på det å finne på ting selv, og trives i eget selskap. For vi som foreldre satt ikke på gulvet hele tiden. Vi gjorde det ja, men vi var bevisste på når nok var nok og når det var på tide å la barnet greie seg selv en stund. Ikke gjør barna en bjørnetjeneste, det ender ikke bra for noen. 

Det finnes en mellomting, vettu. Barnet her er 15 mnd.. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke frata barna mine skjermtid under hele oppveksten nei, jeg er jo ikke gæren! 😂 

jeg bare tror at det er en fordel å gjøre sønnen min vant til å aktivisere seg på andre måter først, så han ikke blir vant til å sitte og glo helt fra starten av.

Dere må vente med skjermene deres til etter at barna har lagt seg. Og så finner dere bare på andre ting med dem eller har leker tilgjengelig som de kan leke med. Det går av seg selv det. Det er voksne på mobiler som er hovedproblemet.

Anonymkode: 88723...a54

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS har vel aldri sagt at hun vil holde sønnen unna mobiler og pædder for alltid, eller at det er et mål å ha en tekonologifri oppvekst. Så det behøver slett ikke bli noen kamelsvelging, og det er helt 2018 å ønske at småbarna ikke primært holder på med skjerm. Å dra inn skolebarn blir litt søkt (og selv skolebarn har jo veldig godt av visse begrensninger i skjermbruken)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...