Gå til innhold

Flere som har menn som ikke er handy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som ikke er handy. Heldigvis er jeg ganske handy selv, så det er jeg som gjør alt av slikt arbeid (og alt av husarbeid og familielogistikk..) eller leier inn folk til å ta de jobben jeg ikke orker å styre med selv. Mannen kunne sikkert lært seg å bli handy, men han er uvøren og slurvete med slike jobber, så jeg orker ikke å styre med å rette opp etter han uansett.. Det er ofte irriterende at jeg som regel ender opp med de kjedelige monterinsjobbene fordi han trenger skuffer til hjemmekontoret, men skuffeseksjoner er mer overkommelige enn garderobeskap. Jeg hadde ikke orket å montere garderobeskap selv igjen, så jeg hadde glatt bestilt med montasje og sluppet timesvis med arbeid og ev feil. Det mest irriterende med en uhandy mann er at han nå ikke engang gidder hjelpe med å tømme og organisere boden (som han har fylt med skrot, fordi det var for vanskelige å kjøre det på dynga selv) så nå får han heller ta regninga på innleid hjelp for den jobben klarer jeg ikke alene....

Anonymkode: 49b8a...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Men jeg forventer ikke at mannen skal lære og kunne noe jeg ikke gidder lære og kunne selv. Enten lærer vi oss det begge to og deler på det som skal gjøres, ellers leier vi folk. (Vi kan selvsagt noen ganger fordele ulike oppgaver slik at vi lærer vår hver vår del av en jobb, cluet er at det må føles rettferdig fordelt). 

Generelt er jeg bedre på å forutse hva som må gjøres og passes på når det gjelde praktiske ting. 

Anonymkode: c4bd9...8f7

• Liker 1
Skrevet

Å «ikke være handy» når man ellers er normalt funksjonsfrisk er vel i bunn og grunn bare manglende interesse/latskap. Ting som krever dokumentasjon, elektrisk/rør osv, greit nok, men vanlig oppussing og montering er egentlig ofte veldig selvforklarende. Er det noe man ikke vet, så tar det et halvt minutt å finne en steg for steg forklaring på nett. Jeg hadde ingen erfaring med oppussing før jeg bestemte meg for å gjøre mest mulig selv på et prosjekt. Ved hjelp av Internett og et par bøker med nyttige tips og triks ordnet jeg (og daværende samboer) ny terrasse, riving av gamle vegger og sette opp nye, samt isolering, bytte vinduer og dører med tilhørende karmer, totalrenovering av kjøkken, legge nye gulv (parkett og fliser) og senke taket i gangen for montering av spotter. Det krever absolutt en god dose viljestyrke, eventuelt tynn lommebok, men det skal mye til for at evnene faktisk er et reelt hinder. 

• Liker 3
Gjest Lily_88
Skrevet

Min mann er ikke Handy. Så da gjør jeg jammen alt selv i stedet ;) Youtube er fantastisk!
Har lagt gulv, lister og vaskelister i huset. Skrudde opp en hylle (fastmontert i veggen), Isolasjon i taket på hemsen, skrudde opp le-vegg på balkongen og skifter dekk selv. Han sier at vi skal leie inn folk eller spørre pappa'n min, men da gjør jeg heller det selv. Feiler jeg, svelger jeg stoltheten og ringer pappa. (har kun gjort det to ganger på 8 år)

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor alle skal være handy? I denne tråden mener tydeligvis mange at det bør en mann lære seg, uavhengig av talent og interesse. Men hvordan er det samfunnstjenlig? Teorien om komparative fortrinn er ikke kun for internasjonal handel, den kan da anvendes på det personlige plan også.  

TS, mannen din er tydeligvis flink i jobben sin, ettersom han tjener over gjennomsnittet. Både familien AS og samfunnet er tjent med at han gjør den jobben han er god på noen timer ekstra, og så brukes de ekstra pengene til å betale noen andre for å gjøre det dere han ikke er flink på (for eksempel hjelp til å sette opp garderobeskap). Alt annet er irrasjonelt. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Delvis enig i at jeg kan lære meg litt selv også. Man da får mannen slutte å anta at det er jeg som skal sy når noe må fikses, kjøpe bursdagsgaver til barnebursdager og bake til kakelotteri. Nå får jeg uansett ikke hjulpet til på en stund da jeg er sykemeldt med bekkenløsning. Vi har forsåvidt penger til å betale for slike tjenester, mannen tjener godt over gjennomsnittet. Men det er også noe med fordømmelsen i blikket til de vi bestiller hos. I går kjøpte vi garderobe, og selgeren prøvde å overtale mannen til å montere den selv, viste han hvor enkelt det var. Både mannen og jeg føler oss dumme som ikke klarer det selv... Han har også lyst til å bli med handy, men har vokst opp uten far, og ikke lært slikt. Og så sier han at han ødelegger ting hver gang han prøver. Det er forsåvidt litt sant. 

Anonymkode: 516fe...423

Jeg fantes ikke handy da jeg møtte min handy mann. Han fikk meg med på alt av praktisk og nå gjør vi det sammen, utrolig koselig. Ganske gammeldags å forvente at mannen din skal være handy når du ikke engang gidder prøve selv. Og det gir et selvtillitsboost når man har gjort noe praktisk man ikke trodde man ville greie. Jeg tenker og det må være greit å kunne endel praktisk iom at vi kvinner ofte ender opp som enker. Så sitter man der da, uten mann og er helt ute av stand til å skru opp en hylle. Jeg vil ikke være hjelpesløs bare fordi jeg gikk utifra gamle kjønnsroller. 

At mannen din tar for gitt at du skal sy, kjøpe bursdagsgaver og bake er det ikke vanskelig å gjøre noe med, fordel oppgavene. Jeg synes ikke synd på folk som klager når de ikke gjør noe med problemet. Be han bake neste gang, og har han ikke peiling (jeg kan heller ikke bake) bak sammen. Mannen min både baker og snekrer, det er ingenting som utelukker det andre. 

Anonymkode: f9fff...b86

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger stadig å fikse ting i huset, og mannen finnes ikke handy, og er redd for å prøve. Det ender ofte med at vi leier inn håndverkere, og det koster skjorta. Ikke har vi noe særlig nettverk som kan hjelpe oss heller. Bortsett fra en. Vi brukte han (en i familien) til å pusse opp et vaskerom og bod. Prøvde å avtale pris, men han klarte ikke å svare. Vi spurte mange ganger. Da han endelig ble ferdig skulle han ha en svimlende sum i arbeidspenger, nesten 70 000! Vi har brukt han til en liten jobb i etterkant, men merker at jeg ikke liker å bruke han mer. Føler vi betaler like mye som om vi skulle leid inn håndverkere, men uten den garantien man da har. 

Vi har trengt hjelp til flere småjobber, som å sette opp garderobeskap, da mannen er usikker på selv så enkle jobber. Ender med at vi betaler flere tusen ekstra for at montører skal gjøre det. 

Flere i samme situasjon? Merker at det irriterer meg at han ikke bare kan gjøre litt selv. Men det samme gjelder vel meg, jeg er vel ikke unnskyldt fordi jeg er kvinne. Jeg blir litt bitter når jeg hører at folk får hjelp av familie mot en sekspakning med øl liksom...

Tror du en mann blir født ferdig handy? Har du hender? Du står vel i akkurat samme posisjon til å kunne lære disse tingene?

• Liker 3
Skrevet

Her er det jeg som er handy, og nei det er ingen unnskyldning å være kvinne. Jeg kunne ingenting da jeg begynte å pusse opp min første leilighet. Nå kan jeg det meste. Det jeg må hyre folk til er det jeg synes er pyton. De forsøker bestandig å lure meg, fordi jeg er kvinne. 

Min mann kan male, og ta de tunge løftene. Ellers får han stelle hus og ta seg av unger mens jeg holder på. Han liker best den fordelingen han også. 

• Liker 4
Skrevet

Mannen min er ikke handy, han er rett og slett redd for å gjøre feil. Jeg derimot, går løs på oppgaven med hakket for mye optimisme på egne vegne :fnise: Om det blir litt skeivt, pyttsann! Da blir det bedre neste gang. Så jeg er i utgangspunktet ikke handy, men jeg elsker å lære meg nye ting og prøve på egenhånd. Mannen min har blitt tøffere til dette, fordi han har opplevd at jeg ikke blir sur om noe blir feil. Så ofte er han med for å lære seg det jeg kan. Hvis ikke, så lager han mat og passer barn mens jeg skrur eller snekrer :)

Anonymkode: d623a...01a

• Liker 4
Skrevet

Mannen min var ikke handy men han har blitt bedre med årene. Og ja, jeg måtte til anledninger ta i drill - og han måtte bake eplekake, for jeg vil, og jeg tør, å fikse ting. Så han måtte ta og gjøre det andre jeg ikke fikk tid til, måtte det være å bake muffins. Ulempen er selvsagt at jeg er liten og ikke spesielt sterk, og det trenges av og til, sånn når man bygger garderobeskap, så er jo en del tunge løft. Men vi kjøpte oppussingsbok, og vi så på youtube og Sinnasnekker, og mannen min klarte selv å bytte lister f.eks. En jobb som en snekker ville ha ti tusen for. :) 

Anonymkode: 58db1...b84

• Liker 1
Skrevet

Ingen av oss er handy, men vi prøver oss frem sammen. Kjøper de tjenestene vi ikke kan/vil prøve oss på. Har aldri tenkt på at det skal være noen faktor for forholdet vårt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det er noe umandig med en mann som ikke har verktøy og kan bygge noe. 

Alle vet at mesteparten av husarbeidet oftest faller på kvinnen - og hva skal jeg da med en mann som ikke kan ta seg av det jeg ikke klarer?

Tjener bedre gjør jeg også. 

Menns nytteverdi begynner å bli liten. Det blir som å ha en ekstra tenåring i huset. 

Anonymkode: 30adb...4ee

• Liker 7
Skrevet

Min mann er absolutt handy, og kan det meste.  Han er dessverre ikke det minste interessert i hus og hage, men prioriterer å bruke tid på arbeidet sitt. 

Det er lenge siden jeg innså at jeg måtte lære meg det aller mest nødvendige vedlikehold selv, med mindre jeg ønsket å bo i en nedgrodd rønne.  Med pågangsmot og godt verktøy klarte jeg det meste.   Større prosjekter leier jeg folk inn til, men både planlegging og økonomi er det jeg som følger opp.    

Jeg skulle gjerne sett at mannen min deltok mer.  På den andre siden er jeg redd han da ville blandet seg inn i løsninger, farger, interiør og design.  Fordelen med en handy, men uengasjert mann, er at jeg selv kan bestemme :)

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:
Både mannen og jeg føler oss dumme som ikke klarer det selv... Han har også lyst til å bli med handy, men har vokst opp uten far, og ikke lært slikt. 

Har dere prøvd??

Å montere skap er ikke noe man lærer i barndom/ungdom. Det følger med bruksanvisning med tegning trinn for trinn som man følger slavisk. 

Dere må tørre å forsøke litt. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det å være mann betyr ikke automatisk at vedkommende er handy. 

• 3 uker senere...
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Vi er veldig tradisjonelle. Han er handy og fikser ting med huset mens jeg baker kaker, ordner til jul og bursdager og syr om noe går i stykker av klær osv. Trives med å ha det sånn, så skjønner deg utrolig godt om mannen din ikke kan noe av disse tingene. Blir fort dyrt.Min ordner alt sånt. Å sette ihop garderobeskap og sånne ting er jo et helvete, men det får faktisk jeg bedre til enn mannen, siden han ikke leser bruksanvisningen på rett måte. Så der må jeg si at jeg er flinkere. Kanskje du kan prøve seg å se om du får det til selv ?

Gjest Mysticgirl
Skrevet
På 9.10.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er noe umandig med en mann som ikke har verktøy og kan bygge noe. 

Alle vet at mesteparten av husarbeidet oftest faller på kvinnen - og hva skal jeg da med en mann som ikke kan ta seg av det jeg ikke klarer?

Tjener bedre gjør jeg også. 

Menns nytteverdi begynner å bli liten. Det blir som å ha en ekstra tenåring i huset. 

Anonymkode: 30adb...4ee

😂Men de har en kuk da 😂

Skrevet
12 minutter siden, Mysticgirl skrev:

😂Men de har en kuk da 😂

😂😂😂

Anonymkode: cfe2b...15d

• Liker 1
Skrevet

Min mann er svært handy nå, men han har lært seg det  med årene, det kommer jo ikke av seg selv om ingen har lært dem det. I starten var han klønete og usikker, nå er han virkelig flink til det aller meste. Jeg har også blitt bedre med årene, men interessen er ikke så stor. Men hadde ikke han gjort det så måtte jeg ha trådd til.

Anonymkode: ca56f...2da

Skrevet

Jeg kan skjønne frustrasjonen. For min egen del har jeg hatt interesse av å lære meg å fikse alt selv eventuelt kunne spørre noen som kan og siden hjelpe til når det er noe jeg mestrer bedre. 

Da er det ikke fritt for at frustrasjonen kommer når partner ikke kan noe av alt det andre.

Først skal man jobbe som en gal for å betale regninger, så skal man pusse opp, skru på bilene, male huset osv før man jaggu skal lage middag, legge unger og bruke kvelden på å rydde og vaske. 

Heldigvis gikk det over av seg selv når hun stakk og jeg ble alenepappa🙄

Anonymkode: 2a16a...a9b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...