AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 I min datters klasse går det et barn som ikke er vaksinert grunnet foreldrenes overbevisning. Min datter leker med henne i blant og de går på samme aktivitet. Det er her snakk om 3. klasse. Jeg forstår nå på min datter at denne jenta er blitt stengt ute fra bursdager og andre aktiviteter organisert av foreldre på fritiden. Noen av jentene i klassen har også blitt fortalt hjemmefra at de ikke skal være sammen henne, og hun er ikke velkommen hos dem. Min datter forteller at jenta det gjelder nå går mye alene og at hun har mistet flere venner. Noen på fritidsaktiviten hadde nektet å bruke samme ball som henne fordi de sa hun hadde meslinger. Jeg reagerer veldig på det jeg oppfatter som en ren ekskludering av et barn. At det er voksne, altså foreldre, som synes det er helt greit. Når det i tillegg brer seg uvitenhet omkring sykdommer, og at andre barn ikke vil være nær henne fordi de tror hun bærer rundt på smitte, har dette gått altfor langt. Jenta er uforskyldt i hva foreldrene har gjort/ ikke gjort, og hun skal ikke lastes eller bli utestengt, mener jeg. Jeg oppfordrer min egen jente til å være mot henne som hun alltid har vært, og leke med henne og invitere til bursdag og ellers. Jeg har tenkt å snakke med læreren om dette og mener det bør tas opp på et foreldremøte. Ekskludering er ikke greit. Har noen andre lignende erfaringer og hva har dere i så fall gjort? Anonymkode: 2dfbb...cd0 21
Peaches Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Hvis barna har tatt vaksiner selv har de da ingenting å frykte fra et barn som ikke er vaksinert. Dette er uvitenhet fra barn og foreldre. Å eksludere uvaksinerte barn fra barnehager og legekontor er jeg imidlertid for. 36
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 Ren uvitenhet. Ta det opp med lærer og hør om de kanskje kan sende ut info rundt dette til alle foreldrene samt ta en prat med ungene om dette. Ofte får barn med seg bruddstykker av noe foreldrene sier, og legger på litt selv, og så tror de plutselig at noe er farlig uten at foreldrene faktisk har ment det. Så mye kan ofte løses ved at barna får riktig informasjon. Hvis det skal tas opp på foreldremøte så bør jentas foreldre vite om det på forhånd i alle fall, det kan bli ubehagelig for dem også. Jeg er uenig med de som ikke vaksinerer barna sine jeg også, men det ville da aldri falle meg inn å ekskludere et barn, uansett årsak! Dette er i tillegg helt latterlig da hun kun er en fare dersom det er andre som ikke vaksinerer barna sine, eller det er barn med sykdommer som gjøre de spesielt sårbare for smitte, noe som neppe er særlig mange. Anonymkode: 4f679...d3d 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 Kan være at de som ekskluderer har yngre søsken? Anonymkode: 67e1d...579 22
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 Vi har ett barn som ikke har fått alle vaksiner enda, så hos oss hadde hun ikke fått kommet inn i frykt for å smitte minsten. Det jeg derimot er for er at de ikke får plass i barnehage. Anonymkode: 18d0e...c97 23
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #6 Skrevet 9. oktober 2018 Foreldrene har valgt å ikke vaksinere jenta. Da må dessverre både de og jenta ta ansvar for konsekvensene av det. Jeg kjenner barn som ikke kan vaksineres av medisinske grunner eller har sykdommer som svekker immunforsvaret og gjør dem mer utsatt for sykdom. Da prioriterer man selvfølgelig dem og ikke det barnet som har vaksinemotstandsforeldre når man skal invitere. Sånn er det bare. Anonymkode: 748f7...1c3 33
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 Hvordan vet du at hun er ikke vaksinert? Har hatt flere barn på skolen og kunne ikke vite om nabo-ola har vært vaksinert eller ikke, da ingen av foreldrene snakker om det. Oppdiktet. Anonymkode: f738a...86b 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 De andre barna er vaksinert? da har ikke de noe å bekymre seg for, HVIS hun hadde vært syk. Men nå har det seg slik at meslinger har en svært lav dødelighet her i Norge. Har man influensa så ligger man vel også hjemme for å bli frisk. Dette er jo totalt uvitenhet i mine øyne, og jeg håper for gudsskyld du tar ansvar og kontakter både kontaktlæreren til klassen og ber om et møte. For dette kan få alvorlige psykiske konsekvenser for ei liten uskyldig jentunge. Anonymkode: c797a...351 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #9 Skrevet 9. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene har valgt å ikke vaksinere jenta. Da må dessverre både de og jenta ta ansvar for konsekvensene av det. Jeg kjenner barn som ikke kan vaksineres av medisinske grunner eller har sykdommer som svekker immunforsvaret og gjør dem mer utsatt for sykdom. Da prioriterer man selvfølgelig dem og ikke det barnet som har vaksinemotstandsforeldre når man skal invitere. Sånn er det bare. Anonymkode: 748f7...1c3 Arrogant og meget A-4 trangsynt. Vaksiner har gått helt i oppspinn. Når er sist et barn eller en frisk voksen person døde av influensa eller meslinger i Norge? (Du trenger ikke kverulere på dette spørsmålet, det er retorisk.) Jeg er ikke for eller imot vaksiner, men å legge skyld og konsekvenser over på ei uskyldig jente, som ikke kan ta sine egne store valg her i livet, det blir altfor dumt å si. Her får ansvarlige voksne ta grep og ringe skole/lærer, og be om møte med foreldre. Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt. Anonymkode: c797a...351 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #10 Skrevet 9. oktober 2018 Her kommer ikke uvaksinerte i hus. Jeg har ett barn som ikke kan vaksineres av helsemessige årsaker. Min prioritet er å ikke utsette henne for unødvendig risiko. Anonymkode: 189ec...83f 33
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #11 Skrevet 9. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arrogant og meget A-4 trangsynt. Vaksiner har gått helt i oppspinn. Når er sist et barn eller en frisk voksen person døde av influensa eller meslinger i Norge? (Du trenger ikke kverulere på dette spørsmålet, det er retorisk.) Jeg er ikke for eller imot vaksiner, men å legge skyld og konsekvenser over på ei uskyldig jente, som ikke kan ta sine egne store valg her i livet, det blir altfor dumt å si. Her får ansvarlige voksne ta grep og ringe skole/lærer, og be om møte med foreldre. Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt. Anonymkode: c797a...351 Er ikke bare dødsfall men ettervirkninger. Døvhet og skade i hjernen pga sykdommen. Og dette er ikke bare et her i Norge problem. De prøver å fjerne sykdommen globalt . Da vi faktisk reiser mye . Anonymkode: 7f176...266 17
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 9. oktober 2018 #12 Skrevet 9. oktober 2018 1 time siden, Peaches skrev: Hvis barna har tatt vaksiner selv har de da ingenting å frykte fra et barn som ikke er vaksinert. Dette er uvitenhet fra barn og foreldre. Å eksludere uvaksinerte barn fra barnehager og legekontor er jeg imidlertid for. Fra et legekontor faktisk? Hvordan skal disse menneskene få legehjelp uten at det er akutt da?
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 9. oktober 2018 #13 Skrevet 9. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I min datters klasse går det et barn som ikke er vaksinert grunnet foreldrenes overbevisning. Min datter leker med henne i blant og de går på samme aktivitet. Det er her snakk om 3. klasse. Jeg forstår nå på min datter at denne jenta er blitt stengt ute fra bursdager og andre aktiviteter organisert av foreldre på fritiden. Noen av jentene i klassen har også blitt fortalt hjemmefra at de ikke skal være sammen henne, og hun er ikke velkommen hos dem. Min datter forteller at jenta det gjelder nå går mye alene og at hun har mistet flere venner. Noen på fritidsaktiviten hadde nektet å bruke samme ball som henne fordi de sa hun hadde meslinger. Jeg reagerer veldig på det jeg oppfatter som en ren ekskludering av et barn. At det er voksne, altså foreldre, som synes det er helt greit. Når det i tillegg brer seg uvitenhet omkring sykdommer, og at andre barn ikke vil være nær henne fordi de tror hun bærer rundt på smitte, har dette gått altfor langt. Jenta er uforskyldt i hva foreldrene har gjort/ ikke gjort, og hun skal ikke lastes eller bli utestengt, mener jeg. Jeg oppfordrer min egen jente til å være mot henne som hun alltid har vært, og leke med henne og invitere til bursdag og ellers. Jeg har tenkt å snakke med læreren om dette og mener det bør tas opp på et foreldremøte. Ekskludering er ikke greit. Har noen andre lignende erfaringer og hva har dere i så fall gjort? Anonymkode: 2dfbb...cd0 Stakkars barn... Håper dere kan ta det opp ja. Hun fortjener ikke å bli utestengt for et idiotisk valg foreldrene hennes har tatt.
Fluttershy Skrevet 9. oktober 2018 #14 Skrevet 9. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker said: Her kommer ikke uvaksinerte i hus. Jeg har ett barn som ikke kan vaksineres av helsemessige årsaker. Min prioritet er å ikke utsette henne for unødvendig risiko. Anonymkode: 189ec...83f Men hva hjelper det Da? Hun treffer de samme barna på kjøpesenteret, fritidsaktiviteter, barnehage og skole. Kanskje bestevennen er vaksinert for alt du vet, uten at foreldrene utbrodere det. (Mens dette barnet får komme hjem, fordi du ikke vet; så skal kanskje ett annet barn bevisst utestenges.) Blir hun smittet blir hun det uansett! Så det eneste du oppnår er å ekskludere ett uskyldig barn. Ingenting annet. 4
regine Skrevet 9. oktober 2018 #15 Skrevet 9. oktober 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene har valgt å ikke vaksinere jenta. Da må dessverre både de og jenta ta ansvar for konsekvensene av det. Jeg kjenner barn som ikke kan vaksineres av medisinske grunner eller har sykdommer som svekker immunforsvaret og gjør dem mer utsatt for sykdom. Da prioriterer man selvfølgelig dem og ikke det barnet som har vaksinemotstandsforeldre når man skal invitere. Sånn er det bare. Anonymkode: 748f7...1c3 Dette. Foreldrene har tatt et VALG på vegne av sitt barn. Dette valget har KONSEKVENSER for dette barnet. Fryktelig leit at det betyr utestengelse i en del sammenhenger av jenta, men dette er følgene av foreldrenes VALG. Det dør barn av meslinger i dagens Europa, det har i noen land (Polen bla) vært regelrette epidemier av sykdommen nettopp fordi det blant litt for mange har blitt "mote" å nekte vaksinering. Det er bare et spørsmål om tid før dette også skjer i Norge. Da må det være helt klart at foreldre som BEVISST velger å ikke vaksinere også ser at dette har konsekvenser. Valg har konsekvenser, det må etterhvert også vaksinemotstandere forstå. Her burde vel skolen heller informere foreldrene til jenta om konsekvensene av valget de har tatt på hennes vegne. Det er ikke "alle andre" som skal måtte ta støyten her, det må denne familien gjøre. brutalt, ja, absolutt - men som sagt: VALG har KONSEKVENSER, og de er ikke alltid hyggelige. Endret 9. oktober 2018 av regine 15
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #16 Skrevet 9. oktober 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke bare dødsfall men ettervirkninger. Døvhet og skade i hjernen pga sykdommen. Og dette er ikke bare et her i Norge problem. De prøver å fjerne sykdommen globalt . Da vi faktisk reiser mye . Anonymkode: 7f176...266 Ettervirkninger for å ikke ta vaksine? Eller ettervirkninger av meslinger? Mye oppstyr rundt sykdommer vi aldri ser noe av. Syntes det er mye hysteri rundt det hele, men forstår prinsippet. Samtidig som det blir en manisk-greie rundt det hele. Meslinger har ikke blitt sett i Norge på gud-vet-hvor-mange-år. Det er først nå i Frankriket de har hatt ett par tilfeller? Hysteri, JA. Anonymkode: c797a...351 4
Gjest Krampus Skrevet 9. oktober 2018 #17 Skrevet 9. oktober 2018 Med tanke på hvor mange voksne som ikke tar boostervaksiner, så er jo hun i fare for å bli smittet av en voksen i de andre barnas omgangskrets. Det er ikke bare andres barn som må beskyttes, det er de uvaksinerte også.
Gjest Optimo Skrevet 9. oktober 2018 #18 Skrevet 9. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meslinger har ikke blitt sett i Norge på gud-vet-hvor-mange-år. Det er først nå i Frankriket de har hatt ett par tilfeller? Noe du kan tenke litt på: Hvorfor har vi ikke sett meslinger på årevis? Hvorfor begynner det å komme noen tilfeller igjen nå?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #19 Skrevet 9. oktober 2018 Dette er utrolig dårlig gjort mot jenta at jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Jeg kan forstå det med at noen ikke kan vaksineres pga. helsemessige årsaker osv. og at det er viktig å ta hensyn til disse. Men her har foreldrene tatt et valg på vegne av et barn som nå i høyeste grad går utover jenta. Er foreldrene hennes klar over dette? Jeg syns at det er veldig bra at du ønsker å ta dette opp. Anonymkode: 88ee6...8a0 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #20 Skrevet 9. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arrogant og meget A-4 trangsynt. Vaksiner har gått helt i oppspinn. Når er sist et barn eller en frisk voksen person døde av influensa eller meslinger i Norge? (Du trenger ikke kverulere på dette spørsmålet, det er retorisk.) Jeg er ikke for eller imot vaksiner, men å legge skyld og konsekvenser over på ei uskyldig jente, som ikke kan ta sine egne store valg her i livet, det blir altfor dumt å si. Her får ansvarlige voksne ta grep og ringe skole/lærer, og be om møte med foreldre. Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt. Anonymkode: c797a...351 Siden du åpenbart er ganske lite informert, det dør mennesker av influensa hvert år i Norge. Ikke bare eldre folk på sykehjem, men voksne oppegående ellers friske mennesker. Du bør lese linken under, den pasienten overlevde så vidt det var, andre som var der samtidig gjorde det ikke. Influensa kan dog ikke helt sammenlignes med meslinger, i det virus er ulikt fra år til år. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/wELoW5/-Vi-fikk-beskjed-om-at-han-sannsynligvis-ikke-ville-overleve For meslinger var det i første halvår rapportert om over 13 000 smittede, antall døde vet jeg ikke, men meslinger kan også gi hjernehinnebetennelse med påfølgende hjerneskade. Det føres det ikke statestikk over. Anonymkode: e455c...451 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå