AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Min mann og jeg har 2 barn, og bor på hel annen kant av landet enn familien. Vi har ingen familie her, og svært lite nettverk, selv om vi har bodd her i 10 år! Folk har nok med sitt. Nå har yngste barn fått utfordringer, og vi er 2 utslitte foreldre som har gitt ALT over lang tid. Jeg mener tid en er moden for å flytte dit hvor familien er, de ØNSKER å hjelpe oss og ville vært en stor hjelp i det daglige. I motsatt fall må vi søke avlastning fra vilt fremmede. Mannen min er livredd for å flytte. Det handler om hvordan ungene får det på skolen, og om vi får oss jobb. Vi har hus og flere hytter, sitter med egenkapital på flere millioner, og jeg mener ting vil falle på plass og ordne seg etter hvert. Han er godt over 50, og vil kanskje slite med å få seg jobb, men vi mistrives jo her begge to, jeg mener vi må flytte før ungene begynner på ungdomsskolen, dvs neste høst. Han vil, men er redd. Hva gjør vi? Tror ikke vi får oss jobb der vi flytter, før vi fysisk er der. Så vi må tørre å satse på at ting ordner seg. Noen råd? Anonymkode: 7f273...23f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Flytt. Det med jobb ordner seg alltid, med mindre dere skal bo isolert på en holme og må skape deres egen arbeidsplass. Om dere har det så greit økonomisk tåler dere det om dere ikke får jobb på minuttet. Det vil være bedre for alle å ha nærhet til familien. Anonymkode: 093d9...b1a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 Det er faktisk ikke så lett å få jobb når man er over 50, dersom mannen din ikke er en attraktiv leder da? Vil han og dere takle det dersom han rett og slett ikke får jobb på det nye stedet? Anonymkode: a6409...543 4
Nasse Nøff Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 Tja, jeg kan forstå mannens skepsis... Men det avhenger jo litt av hva slags utfordringer den yngste har, hvorvidt dere begge jobber, og om dere jobber innenfor bransjer der det er lett å få jobb på det nye stedet. Er utfordringene den yngste har knyttet til miljøet der dere bor? Slik at situasjonen blir bedre for vedkommende dersom dere flytter? Jeg tror jeg skulle hatt gode grunner til å la et av barna begynne på en helt ny ungdomsskole uten noe som helst nettverk. Det er en krevede tid utviklingsmessig. Hvis mannen trives i jobben han har i dag, og kan ha vanskeligheter med å få seg jobb på nytt sted (det er vanskeligere å få ny jobb hvis han er godt over 50), så er jo det en vesentlig faktor. Egenkapital på flere millioner er jo ikke nødvendigvis nok hvis dere ikke har jobb. Tenk også grundig gjennom hvor mye hjelp det er realistisk at dere vil få fra familien. Ofte tror man på en idyll, men så er realiteten en annen når hverdagen kommer. 2
Juniper Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 Lag en plan som dere kan følge! 1. Kontakt nettverket på hjemstedet og fortell at dere ønsker å flytte tilbake, men at dere er litt usikre på prosessen. Hør om noen har innspill til mulig arbeid, midlertidig bolig, osv. Innspill til skoler, osv. 2. Begynn å gjøre hyttene salgsklare og få lagt de ut for salg. Markedet er tregt, så mulig det tar litt tid. 3. Få 2-3 meglere innom og finn ut hvordan dere vil gjøre prosessen rundt salg av huset. 4. Som du egentlig kan starte straks. Søk jobb på nytt hjemsted. Så snart en av dere får jobb så starter dere prosessen med å si opp arbeidet og selge huset. Det er lettere å få ny jobb når man alt er i en jobb. Jeg tror at det ser ut som en uoverkommelig haug av oppgaver for dere nå. Del det opp i små biter, så er det gjennomførbart. Om dere ikke er avhengig av jobb for å flytte, så finn ny bolig på hjemstedet, legg alt dere har for salg der dere bor nå, og flytt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #6 Skrevet 9. oktober 2018 Takk for gode svar! Jeg SER selvfølgelig at det kan bli utfordring mht jobb for min mann. Han jobber i vanlig lavtlønt yrke. Jeg er betydelig yngre, og kan jobbe med flere ting, så lettere for meg. Yngste barn utredes for ADHD. Det har vært noen utrolig krevende år, og vi har fått kjenne på det å stå alene. I tillegg tenker jeg på at moren min er begynt å bli gammel, jeg ønsker noen år med henne, og hun med oss. Om noen år har vel mannen min skrantende helse. Unga har flyttet ut, og her sitter jeg uten nettverk og familie rundt meg. Hater tanken, og savner mine. TS Anonymkode: 7f273...23f
Gjest BearMama Skrevet 10. oktober 2018 #7 Skrevet 10. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode svar! Jeg SER selvfølgelig at det kan bli utfordring mht jobb for min mann. Han jobber i vanlig lavtlønt yrke. Jeg er betydelig yngre, og kan jobbe med flere ting, så lettere for meg. Yngste barn utredes for ADHD. Det har vært noen utrolig krevende år, og vi har fått kjenne på det å stå alene. I tillegg tenker jeg på at moren min er begynt å bli gammel, jeg ønsker noen år med henne, og hun med oss. Om noen år har vel mannen min skrantende helse. Unga har flyttet ut, og her sitter jeg uten nettverk og familie rundt meg. Hater tanken, og savner mine. TS Anonymkode: 7f273...23f Om dere har så mye kapital, kan dere ikke frigjøre en del av det og så kan mannen er starte egen virksomhet og bli sin egen sjef? Er det noe han vil jobbe med som han har kompetanse på som han kan utføre uten en sjef og som vil gi greit med inntekt? Ville også allerede nå sendt inn masse søknader til rekrutteringsbyråer slik at de kan holde utkikk etter jobber til han der dere vil flytte. Ofte har de oversikt over masse jobber som aldri havner på Finn.no o.l steder. Men hadde definitivt flyttet. Han vil uansett få dagpenger frem til han finner seg noe og med så stor kapital så får dere vel nesten gjeldsfritt hus slik at dere egentlig ikke trenger å bekymre dere så mye for økonomi. Om barnet har diagnose som gjør at det krever mer enn et vanlig barn kan dere også ha krav på både hjelpestønad og grunnstønad som også er noen tusenlapper ekstra hver måned. Flytt.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #8 Skrevet 10. oktober 2018 Kanskje du og barna kan reise først? Og så kommer han når ting er meir i orden? Kanskje han kan søke litt jobber i heimområde i mellomtiden. Anonymkode: 8ec80...a92 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #9 Skrevet 10. oktober 2018 Hvis barnet er langt inn i skolealder og først nå viser symptomer på ADHD, skal dere hvertfall flytte. Det kan være ytre ting som utløser symptomer som dere ikke tenker på. Mobbing, vanskelig miljø, etc. Ta et leap of faith og kom dere av gårde! Anonymkode: 2fea6...63a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå