AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Hei Jeg har planer om å flytte inn med samboer og leie ut boligen min. Den er en del av en tomannsbolig. Altså det er ett hus,med 3 etasjer hvorav jeg eier 1etg og en annen eier 2etg og kjelleren er felles. Når renten er på vei oppover,og jeg ikke har råd å eie selv,så har jeg tenkt å leie den ut. Men det som får meg til å tenke er, hvem er det som leier av meg? Hvis vedkommende er som meg,ikke har råd til å eie bolig selv,hvordan har de råd til å leie? Hvis f eks de er i en situasjon som meg,at de eide bolig men pga renteoppgang må selge huset og heller leie. Hvis de ikke klarer å beholde boligen sin,hvordan klarer de å betale leie osv? Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener her.. jeg vil ikke ha noen som ikke kan betale leia si,jeg har ingen buffer som kan dekke inn dette og vil ha råd til å luke ut de som ikke har råd heller. Jeg har tenkt å leie ut for 9000kr. Eks strøm,mens alt annet dekkes av meg. Per idag betaler jeg for å bo her: 8000kr huslån 1800kr strøm og nettleie(gjennomsnitt) 1000 tv og int 1400 renovasjon og nrk lisens (gj snitt) 450 forsikring Altså, ca 12500kr koster det pr for meg å bo her. Når jeg flytter inn hos typen så vil jeg betale 4000kr for å bo der. Dermed leier jeg ut for 9000kr. Så istedenfor å må gå ut med 12500kr hver mnd, går jeg nå ut med 4000kr + 3500kr. Hus med sambo og mitt hus. Når jeg nå setter opp regnstykket, ser jeg at jeg sparer egentlig bare 5000kr. Men 5000kr for meg er mye,da jeg har annet jeg må dekke også. Hva tenker dere,er dette lønnsomt? Med tanke på den risikoen jeg pådrar med at leietakeren ikke betaler sin del? Anonymkode: 2baa5...c90
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Veldig mange leier fordi de ikke har hatt mulighet til å spare egenkapital til å kjøpe bolig. Du bør ha råd til at det kan skje noe med huset/at leietaker ikke betaler, for det kan skje, uansett hvor nøye du er med hvem du leier ut til. Anonymkode: 630e8...a4e 1
Ny Bruker Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 En stor del av huslånet er egentlig sparing for deg. Bare renter som er utgifter. Nedbetaling av selve boliglånet skal regnes som at du kjøper leiligheten fra banken bit for bit. Så det er ikke en utgift sånt sett. Du bygger opp formuen, noe som er forkjellen mellom deg og den som leier fra deg.
Prinsesse788 Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 Det er også greit tenke på sin egen økonomiske situasjon. Trenger man penger i form av likviditet eller «penger på bok» avgjør om man skal leie ut eller selge.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 Du må satse på å leie ut til mennesker som gir et bra inntrykk av å være ærlige og ansvarsfulle. Det er ikke alltid enkelt, da noen er flinke skuespillere. Men dess bedre menneskekjenner, dess mindre sannsynlig at du ender opp med noen som lurer deg. Samboer og jeg betaler 11 000 i måneden og har fortsatt mye til overs på slutten av måneden. Men vi er begge ufør og det er vanskeligere for oss å få lov til å ta opp lån, selv om vi i praksis er sparsommelige og har sannsynligvis mer til overs enn mange som tjener mer enn oss, men som også sløser mer. Gjennomsnittsbudsjettet som skal vise ca hvor mye folk trenger for å leve (hva man bruker på klær, møbler, mat osv) er høyt over det vi bruker Vi begynner å få relativt høy egenandel, da, så snart kan vi kjøpe mye av huset selv og ta opp et lite lån som skal dekke resten. Men vi må leie en liten periode til. Anonymkode: 99eb4...858
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå