Ayesh Skrevet 9. oktober 2018 #1 Skrevet 9. oktober 2018 Hei Siden uke 3-4 har jeg brukt lifeline care gravid pakke fra apoteket. Idag er jeg i 36+3. Siste tablett blir ferdig på fredag. Så lurer på om neste pakke som jeg skal kjøpe, burde jeg kjøpe graviditets vitaminer eller amme vitaminer?? Siden jeg tenker at babyen kan jo komme når som helst etter uke 37. Og da vil graviditets vitaminer bare bli liggende. Siden jeg må da gå over til den pakken som inneholder vitaminer for ammende kvinne. hva mener dere jeg burde kjøpe?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 På apoteket fikk jeg beskjed at amme pakken og gravid pakken inneholdt omtrent nøyaktig det samme. Jordmor sa jeg burde bytte til «mamma» pakken og ikke bruke gravid pakken når jeg var over 15 uker, men spiller liten rolle når det er samme greia, er kun navnet som endrer seg. Anonymkode: bd1d5...bcf
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 Disse gravid og ammevitaminene er laget for å selge, ikke for å dekke et reelt behov for folk flest Som sagt over er det ikke anbefalt å ta så mye folat som det er i gravidvitaminene hele svangerskapet. så sånn sett burde man gå over til ammevitamienne etter første trimester, da de inneholder mindre folat. Men ellers er forskjellen liten. Så om du tar for ammende eller gravide har lite å si uansett hvilken fase du er i. Men 400 mcg folat trengs stort sett ikke utenom når man planlegger å bli gravid og i første trimester. I mine graviditeter tok jeg omega 3, D vitamin(pga lavt nivå)¨og kalsium(fordi jeg inntar lite melkeprdukter). Folat til uke 12. Etter fødsel har jeg tatt omega 3, d vitamin, jern(pga mangel) og b vitaminer(med tanke på håret som man etterhvert mister.) Anonymkode: 2f606...8bd 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Disse gravid og ammevitaminene er laget for å selge, ikke for å dekke et reelt behov for folk flest Som sagt over er det ikke anbefalt å ta så mye folat som det er i gravidvitaminene hele svangerskapet. så sånn sett burde man gå over til ammevitamienne etter første trimester, da de inneholder mindre folat. Men ellers er forskjellen liten. Så om du tar for ammende eller gravide har lite å si uansett hvilken fase du er i. Men 400 mcg folat trengs stort sett ikke utenom når man planlegger å bli gravid og i første trimester. I mine graviditeter tok jeg omega 3, D vitamin(pga lavt nivå)¨og kalsium(fordi jeg inntar lite melkeprdukter). Folat til uke 12. Etter fødsel har jeg tatt omega 3, d vitamin, jern(pga mangel) og b vitaminer(med tanke på håret som man etterhvert mister.) Anonymkode: 2f606...8bd Det er lik mengde folat i gravid og amme pakkene da jeg sjekket lifeline og Nyco sine pakker. Fikk beskjed at folat ikke hadde noenting å si og at man bare kan fortsette på gravidpakken. Skal ikke si at det er riktig for det er nok mange forskjellige meninger der ute, men det er hva jeg har fått beskjed om hvertfall. Anonymkode: bd1d5...bcf
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lik mengde folat i gravid og amme pakkene da jeg sjekket lifeline og Nyco sine pakker. Fikk beskjed at folat ikke hadde noenting å si og at man bare kan fortsette på gravidpakken. Skal ikke si at det er riktig for det er nok mange forskjellige meninger der ute, men det er hva jeg har fått beskjed om hvertfall. Anonymkode: bd1d5...bcf Da har de økt folatmengden i den for ammende de senere år. For den var på 200 mcg tidligere. Jeg fikk beskjed av jordmor om å slutte med ekstra folat etter uke 15(samme som en annen i innlegget over her. Anonymkode: 2f606...8bd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #6 Skrevet 9. oktober 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har de økt folatmengden i den for ammende de senere år. For den var på 200 mcg tidligere. Jeg fikk beskjed av jordmor om å slutte med ekstra folat etter uke 15(samme som en annen i innlegget over her. Anonymkode: 2f606...8bd Det er ikke farlig å fortsette med folat. Slike vitaminpakker hadde selvsagt ikke vært solgt på apoteket eller markedsført mot gravide om det på noen måte var uheldig for fosteret etter 1 trimester. Anonymkode: 2bca7...42e 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 Tok bare tranpiller etter uke 12.. samme nå når baby er født. Anonymkode: 6c965...ef6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 Du trenger INGEN vitaminer med mindre det påvises ved blodprøver. Med unntak av folat første 3 måneder. Anonymkode: d6667...829 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #9 Skrevet 9. oktober 2018 Disse pakkene er jo laget for å selge, ikke for at du nødvendigvis trenger alle vitaminene. Folat er det eneste som man har funnet ut er viktig de 3 første mnd. Du skal egentlig ikke ta noe mer før du har tatt blodprøver å sett verdiene. For mye vannløselige vitaminer er egentlig bare veldig dyr urin. De fettløselige kan være skadelig å få for mye av. Anonymkode: e8c62...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #10 Skrevet 10. oktober 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger INGEN vitaminer med mindre det påvises ved blodprøver. Med unntak av folat første 3 måneder. Anonymkode: d6667...829 SÅNN bortsett fra at man anbefaler både jod og D-vitamin (samt trsn) til gravide og ammende da. Anonymkode: a9ab6...856 1
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2018 #11 Skrevet 10. oktober 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger INGEN vitaminer med mindre det påvises ved blodprøver. Med unntak av folat første 3 måneder. Anonymkode: d6667...829 9 hours ago, AnonymBruker said: Folat er det eneste som man har funnet ut er viktig de 3 første mnd. Anonymkode: e8c62...ba9 Obs! Det er nå også anbefalt med jod under svangerskapet, med mindre man er sikker på at man får i seg nok gjennom kosten. https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/derfor-trenger-vi-jod
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #12 Skrevet 10. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: SÅNN bortsett fra at man anbefaler både jod og D-vitamin (samt trsn) til gravide og ammende da. Anonymkode: a9ab6...856 HVIS man har mangel på det fordi man ikke får i seg nok gjennom kosten, da. Anonymkode: 31477...cbc
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #13 Skrevet 10. oktober 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: HVIS man har mangel på det fordi man ikke får i seg nok gjennom kosten, da. Anonymkode: 31477...cbc Anbefalt uansett nå. Anonymkode: a9ab6...856
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #14 Skrevet 10. oktober 2018 Det spiller ingen rolle Jeg brukte gravidvitaminpakken til lifeline care i svangerskapet fordi jeg slet med å få i meg mat. Jeg hadde akkurat kjøpt ei ny pakke da babyen kom, så da fortsatte jeg bare å ta den daglig til pakken var tom. Etter fødselen var det mye lettere å spise variert og næringsrikt igjen, så etterpå tok jeg bare omega3 og jerntabletter (har påvist jernmangel). Anonymkode: 0f4ae...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå