Gå til innhold

Dame og dating 50+

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn dør jo tidligere, så hvis du er 50 og jeg 40 så passer vi som hånd i hanske.....eller vi passer i alle fall hvis vi spooner om natta. 

Her snakker vi om forventet levealder, som på menn strekker seg opp over 80 år, kvinner noe høyere ja. Men det er jo ikke disse årene man skal nyte livet sammen, sykdom kommer nok til veldig mange lenge før dette. Det er i årene fra 50 til ut i 70 årene mange har de veldig gode årene sine, og da med en stor alderforskjell må den ene parten bruke 10 år på å jobbe, før de kan leve sammen som pensjonister, lite gunstig faktisk om man tar det helt gjennomsnittlige. Slik ser jeg på det iallefall. Dette innser ikke mange før det er for sent, når man er der.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Ja og veldig mye lettere når små barn ikke er inne i bildet, og ønske om dette er et tilbakelagt stadium. Da kan man bruke tid, bli godt kjent og skygge unna alt som heter ONS. På den måten skygger man også unna alle de som bare er ute etter sex, de tar seg aldri den tiden som kan strekke seg over måneder for en bedre relasjon før man gir seg ut på noe slikt. Som singel voksen er man mye mer avslappet, man har ikke det hastverket rett og slett, om man ikke er desperat da :) 

Å bruke god tid er et godt råd uansett alder det da. Det er nok en del mennesker som trives dårlig alene og dermed går altfor raskt inn i nye forhold. Og ja, alt er helt klart enklere når det evt bare er store barn inne i bildet, eller man i alle fall ikke skal ha felles barn. Men kanskje er dette litt av utfordringen også? At mange i den alderen tar seg så god tid at de rett og slett er vanselig å få til å forplikte seg? Så for de som ønsker et reelt fast og godt forhold så kan det bli håpløst når man skal date i måneds- og kanskje årevis før de bestemmer seg om det er noe å satse på eller ikke. Jeg hadde ikke orket det kjenner jeg. Man må finne en balanse da. Jeg var veldig glad når min kjæreste allerede etter 2 mnd sa at han så på oss som kjærester, da holder man seg i alle fall bare til hverandre (ikke at noen av oss hadde vurdert noe annet i perioden før heller), men derfra så tar vi oss god tid. Blir godt kjent med hverandre, og med hverandres nærmeste familie og etter hvert venner. Og ja vi ønsker å bli samboere etter hvert. Men det haster ikke. Først må vi se at vi trives sammen når forelskelsen har lagt seg også.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Engel skrev:

Men kanskje er dette litt av utfordringen også? At mange i den alderen tar seg så god tid at de rett og slett er vanselig å få til å forplikte seg? Så for de som ønsker et reelt fast og godt forhold så kan det bli håpløst når man skal date i måneds- og kanskje årevis før de bestemmer seg om det er noe å satse på eller ikke.

Jeg vet at jeg  raskt vil finne ut om jeg passer sammen med en partner, det har jeg livserfaring til idag, det hadde jeg ikke som 20 åring. Men ville latt det gå noen mnd uansett for å bli bedre kjent. Si at man skal leve i 30 år sammen som 50 åring som skal finne en ny partner, så er noen mnd lang tid? Det er jo ikke det, men man finner mye raskere ut om det er liv laga, så er det tiden man bruker for å "stressteste" og bekrefte det, jeg går iallefall for noe slikt, men da helt åpen og dønn ærlig på alt.  Mye bedre enn å forhaste seg, og gjøre noe som skader begge er mitt syn på dette. Men i praksis så finner man fort ut om man passer sammen, det er viljen til at det skal vare som tar litt tid å finne ut av.

Skrevet
7 timer siden, Engel skrev:

Først må vi se at vi trives sammen når forelskelsen har lagt seg også

Og dette er faktisk viktig, alt går når man er forelsket, men da er man helt ukritisk. Det er når den verste forelskelsen har lagt seg, og det er kjærlighet vi snakker om at man kan ta de rette avgjørelsene.

Skrevet
1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Og dette er faktisk viktig, alt går når man er forelsket, men da er man helt ukritisk. Det er når den verste forelskelsen har lagt seg, og det er kjærlighet vi snakker om at man kan ta de rette avgjørelsene.

Hvor lang tid tar det før man er over forelskelsen og forholdet går over i kjærlighet?

Jeg tenker at det nok er individuelt men at for de fleste så skjer det kanskje mellom 0,5 og 1 år?

Det er jo da man kanskje ser at personen ikke er så riktig som man hadde trodd....

ts

Anonymkode: 0d693...cd2

Skrevet

Et konkret spørsmål:

Fungerer Tinder for så gamle damer som meg (altså 50+)? Er det ok menn i den alderen der?

Jeg er primært ute etter kjæreste, men også litt kortere fling og sex og kos....

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det før man er over forelskelsen og forholdet går over i kjærlighet?

Jeg tenker at det nok er individuelt men at for de fleste så skjer det kanskje mellom 0,5 og 1 år?

Det er jo da man kanskje ser at personen ikke er så riktig som man hadde trodd....

Jo, og er det for lenge for deg? For de som vil legge krefter i dette er det ikke veldig lenge :)  Sjansen for å mislykkes er da også mye mindre, tror du ikke? Eller hvor mange stokkeslag må man ha for å lære egentlig?

Skrevet

Meld deg inn i en eller annen forening.  Der treffer du folk med samme interesse.

Skrevet
2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Jo, og er det for lenge for deg? For de som vil legge krefter i dette er det ikke veldig lenge :)  Sjansen for å mislykkes er da også mye mindre, tror du ikke? Eller hvor mange stokkeslag må man ha for å lære egentlig?

Jeg tror helt klart at det er fint å gi det tid for å finne ut at dette er det man ønsker! Jeg er mest komfortabel med å date en av gangen, så da tar det naturlig nok lengre tid å finne noen... Blir dessverre raskt forelsket og knyttet til personen så sånn sett kan det ta lang tid før jeg finner ut om en person ikke er noe for meg..

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir dessverre raskt forelsket og knyttet til personen så sånn sett kan det ta lang tid før jeg finner ut om en person ikke er noe for meg..

Men alle kan lære av erfaring, om ikke så blir det problemer som ingen kan løse for deg. Da er det bare å ta det som kommer, men som sagt det er bare bortforklaringer, for alle kan om de vil lære av levd liv.

Skrevet
5 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Men alle kan lære av erfaring, om ikke så blir det problemer som ingen kan løse for deg. Da er det bare å ta det som kommer, men som sagt det er bare bortforklaringer, for alle kan om de vil lære av levd liv.

Har ikke mange dårlige erfaringer, så har sikkert vært litt heldig der. Men man passer ikke med alle i det lange løp...

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mange dårlige erfaringer, så har sikkert vært litt heldig der.

Samme her,  men den ene gangen varte i 20 år :) 

Skrevet

Jeg hadde varslet alle venninner og bedt de ta med kompiser på en middag. Altså menn kjenner andre menn, og konene til disse mennene kan invitere til middag. (Ikke helt i feminismens navn der her, men du skjønner hva jeg mener.)

Mange treffer hverandre gjennom venner, jobb eller fritidsaktiviteter. Er du med i DNT er det et ypperlig sted. Dra på fellesturer. Tror også de har single over 40-turer eller noe sånt. Meld deg på kurs hvor du kan møte potensielle menn. Skriv i nettprofilen din at du ønsker en dansepartner for kurs. Vær aktiv!

Anonymkode: c56d4...7b6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde varslet alle venninner og bedt de ta med kompiser på en middag. Altså menn kjenner andre menn, og konene til disse mennene kan invitere til middag. (Ikke helt i feminismens navn der her, men du skjønner hva jeg mener.)

Mange treffer hverandre gjennom venner, jobb eller fritidsaktiviteter. Er du med i DNT er det et ypperlig sted. Dra på fellesturer. Tror også de har single over 40-turer eller noe sånt. Meld deg på kurs hvor du kan møte potensielle menn. Skriv i nettprofilen din at du ønsker en dansepartner for kurs. Vær aktiv!

Anonymkode: c56d4...7b6

Gode råd det der! Er allerede i DNT, men har ikke vært med på fellesturer/singelturer der da.

Det å være åpen for menn som andre kjenner er også et godt råd, de fleste kjenner jo noen som er singel..

ts

Skrevet
14 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Samme her,  men den ene gangen varte i 20 år :) 

Samme her😀

ts

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Et konkret spørsmål:

Fungerer Tinder for så gamle damer som meg (altså 50+)? Er det ok menn i den alderen der?

Jeg er primært ute etter kjæreste, men også litt kortere fling og sex og kos....

ts

Spørsmålet ditt favner rimelig bredt. Finnes det menn som vil ha fling, sex, kos eller være kjæreste med kvinner 50+? Garantert.

Mye basert på det jeg leser her så kan det imidlertid være litt vanskelig å oppgradere menn fra noe kortvarig til langvarig, og andelen menn som er interessert i noe kortvarig skal visstnok være mye høyere enn de som ønsker noe mer langsiktig. Basert på det bør du kanskje lete etter noe langsiktig (da det oppfattes som "vanskeligere"), men tillate deg å bli "hurtig kjent" når du føler at det frister.

Generelt tror jeg at menn relativt enkelt kan kategorisere kvinner i to kategorier; god nok til sex og god nok til kjæreste, hvor kravene til sistnevnte er veldig mye høyere, og dette bekreftes også av den generelle oppfatningen kvinner uttrykker her. Hvis du føler det på samme måte som jeg beskriver som mann (sex/kjæreste) er det jo bare å hive seg ut i det. Men hvis ikke så vær i hvertfall klar over at ikke alle menn nødvendigvis er villig til å oppgradere deg til kjæreste selv om de gjerne vil ha sex med deg.

Skrevet
33 minutter siden, Kreator skrev:
Mye basert på det jeg leser her så kan det imidlertid være litt vanskelig å oppgradere menn fra noe kortvarig til langvarig, og andelen menn som er interessert i noe kortvarig skal visstnok være mye høyere enn de som ønsker noe mer langsiktig. Basert på det bør du kanskje lete etter noe langsiktig (da det oppfattes som "vanskeligere"), men tillate deg å bli "hurtig kjent" når du føler at det frister.

Dette tror jeg er helt riktig, basert på det lille jeg har hatt av dating og kortsiktige forhold etter jeg ble singel. Jeg gir absolutt inntrykk av at jeg ønsker noe langvarig, og er klar over at dette er vanskeligere. Bra det egentlig da, for man ønsker jo et forhold man tror på i det lange løp.

Lønner det seg å skrive at man er ute etter noe langsiktig i profilen sin på sukker, tinder etc? Og at man tar initiativ til å avklare dette med en gang i chattingen? Er redd for å virke desperat hvis det er tema med en gang....

ts

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:
Lønner det seg å skrive at man er ute etter noe langsiktig i profilen sin på sukker, tinder etc? Og at man tar initiativ til å avklare dette med en gang i chattingen? Er redd for å virke desperat hvis det er tema med en gang....

ts

Jeg tror ikke du taper noe på det i hvertfall. Men når det er sagt så er det nok mange menn som ikke tar det så nøye hva DINE hensikter er, så du bør nok trå varsomt uansett.

Det er en del som skriver at de er ute etter noe seriøst, og det burde i hvertfall gi en indikasjon på at man ikke er ute etter kortsiktige relasjoner. For eksempel har jeg truffet kvinner som er ute etter noe seriøst, uten at de kan/ønsker å bli kjærester. Det betyr som regel en langvarig relasjon med en (sex-) partner og venn, men som i noen tilfeller ikke kan utvikle seg til å bli kjærester (yeah, kan være komplisert). Det er selvfølgelig en no-go i manges bok, men personlig er jeg rimelig frisinnet så lenge man er ærlig om hensikt og intensjoner. Basert på det du selv skrev i tråden så høres det ut som noe som kan være et alternativ for din del (alt annet enn ONS liksom).

Men hvis du egentlig ønsker en kjæreste, så bruk tiden og kreftene på det. Den kortsiktige gleden du får av andre opplegg blir som regel overskygget av det negative som skjer når ting ikke utvikler seg som en av partene egentlig ønsker. I tillegg så vil all rotingen rundt antageligvis gjøre det mindre sannsynlig at du faktisk treffer kjærestekandidater. Evt vurder å rase litt fra deg først (burde være enkelt som kvinne), og så start jakten på kjæreste hvis det fortsatt frister etter en stund.

Skrevet
11 timer siden, Kreator skrev:
Men hvis du egentlig ønsker en kjæreste, så bruk tiden og kreftene på det. Den kortsiktige gleden du får av andre opplegg blir som regel overskygget av det negative som skjer når ting ikke utvikler seg som en av partene egentlig ønsker. I tillegg så vil all rotingen rundt antageligvis gjøre det mindre sannsynlig at du faktisk treffer kjærestekandidater. Evt vurder å rase litt fra deg først (burde være enkelt som kvinne), og så start jakten på kjæreste hvis det fortsatt frister etter en stund.

Takk for råd! Det oppleves ikke egentlig så enkelt å bruke tid og krefter på å finne en kjæreste. For man vet jo ikke når man treffer et ukjent menneske, om man vil passe sammen på lang sikt... Så det har vel kanskje en tendens til å bli en del korte og mindre seriøse relasjon uansett? 

Men jeg ser den om å ikke inngå noe hvis jeg ikke føler dette kan bli noe langsiktig, samtidig er det fristende både fysisk og emosjonelt... (til tross for at det kanskje kan stå i veien for å treffe kjærestekandidater).

ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:
Men jeg ser den om å ikke inngå noe hvis jeg ikke føler dette kan bli noe langsiktig, samtidig er det fristende både fysisk og emosjonelt... (til tross for at det kanskje kan stå i veien for å treffe kjærestekandidater).

ts

Det ideelle er jo å falle pladask, kjøre på med en gang og ende opp som kjærester. Mange av oss som ramler ut av lange forhold har jo også et visst behov for bekreftelse, og ikke sjelden litt intimitet med et annet menneske (som det ofte kan være lenge siden man har hatt selv om bruddet kan være relativt ferskt). For min egen del har jeg både jaktet på og vært litt kjæreste etter et langt brudd, og fikk de bekreftelsene jeg trengte. Deretter løftet jeg ambisjonsnivået en del før jeg bega meg inn på nye eventyr. Men det er godt mulig dette er en type råd det hjelper lite å gi, men at det faktisk er noe man må i gjennom. Lykke til uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...