Gå til innhold

Togreise til Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Har så smått startet å planlegge ein reise fra Norge til Spania(familien har leilighet der). Tanken er å reise med tog og interrail billett, men er litt usikker på kor mange stopp eg har tiden til og kor eg burde stoppe. Reisen er på sirka 3 veker, men kan muligens drøyest til 3,5 men det krever meir planlegging. Land eg ihvertfall vil innom er Nerdland, Frankrike og Sveits. Og gjern avslutt med et par dager i leilighet i Spania . 

Noen som har gode råd? Både på praktisk igjennomføring, stopp eg burde legg inn og erfaringer med likende reiser? Tenker å bu på hostel eller liknede. Økonomien er god, og eg får lønn under periode i tilegg til oppspart midler. Turer skal forgå neste år, tenker litt på vår tider, før sommeren slår inn og stor innrykket med turister. Er ei kvinne på 27 år, reiser mye i jobben men har aldri vert på interrail eller backpacking. Først gange eg er lang reise og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Helena! skrev:

Heisann! 

Har så smått startet å planlegge ein reise fra Norge til Spania(familien har leilighet der). Tanken er å reise med tog og interrail billett, men er litt usikker på kor mange stopp eg har tiden til og kor eg burde stoppe. Reisen er på sirka 3 veker, men kan muligens drøyest til 3,5 men det krever meir planlegging. Land eg ihvertfall vil innom er Nerdland, Frankrike og Sveits. Og gjern avslutt med et par dager i leilighet i Spania . 

Noen som har gode råd? Både på praktisk igjennomføring, stopp eg burde legg inn og erfaringer med likende reiser? Tenker å bu på hostel eller liknede. Økonomien er god, og eg får lønn under periode i tilegg til oppspart midler. Turer skal forgå neste år, tenker litt på vår tider, før sommeren slår inn og stor innrykket med turister. Er ei kvinne på 27 år, reiser mye i jobben men har aldri vert på interrail eller backpacking. Først gange eg er lang reise og.

Bruk tid med tog i Sveits, og penger til å ta noen av de fantastiske tangstannsbanene de har. Kan selv på det sterkeste annbefale Wengeralphbahn (Toget alpinistene kjører under når de kjører utfor i Wengen). Dette taes enten fra Lautebrunnen eller Grindelwald. Hit kommer du med Bernerobeland bahn, som starter fra Interlaken som traffikeres av SBB. Fra toppstasjonen Kleine Scheidegg bør du hvis været er fint og du har råd ta Jungfraujochbahn til Jungfraujoch på 3500 meters høyde.Europas høyeste togstasjon. Med en majestetisk utsikt over alper, daler og isbreer. Men dette koster PENGER.

En annen flott togtur er Golden Pass panoramic train fra Zweisimmen til Montreaux, velg vip sete her og du sitter under førern med panoramavindu forran deg.

Gjest Overrasket
Skrevet

Ikke kjøp interrailbillett, det er et dyrt og dårlig produkt. Det er som å kjøpe egg, mel og melk på Narvesen når Rema1000 fortsatt er åpen.

Frankrike er et rasende festlig land å se med tog. 

Direktelinjen mellom Lyon og Barcelona er usedvanlig praktisk for å krysse fra Frankrike til Spania, men ulempen er at du kjører forbi masse i Sør-Frankrike. På et eller annet vis er det sannsynlig at ruten tar deg innom Lyon, som jeg synes er en nydelig by.

Skrevet
På 9.10.2018 den 18.07, Overrasket skrev:

Ikke kjøp interrailbillett, det er et dyrt og dårlig produkt. Det er som å kjøpe egg, mel og melk på Narvesen når Rema1000 fortsatt er åpen.

Frankrike er et rasende festlig land å se med tog. 

Direktelinjen mellom Lyon og Barcelona er usedvanlig praktisk for å krysse fra Frankrike til Spania, men ulempen er at du kjører forbi masse i Sør-Frankrike. På et eller annet vis er det sannsynlig at ruten tar deg innom Lyon, som jeg synes er en nydelig by.

Hvorfor mener du interrailbillett er dyrt? Det finnes flere varianter, man må ikke ha månedspass.

Jeg har reist på interrail to ganger og har alltid bodd på hostel. Det finnes utrolig mange fine hosteller. Bruk hostels.com og book på neste sted før du reiser fra byen du er i. Da kan du være mer fleksibel på hvor lenge du vil bli på hvert sted.

Det finnes en god side for togavganger i Europa, men jeg husker ikke link. Søk og du vil finne. Et tips er at skal du ta hurtigtogene koster det ekstra. Kjører du lokaltog får du det på interrailbilletten. Ta gjerne nattoget for å spare overnatting og bevege deg videre på turen samtidig.

Vi tok fly til vår første destinasjon for å spare tid og penger. Noen flyselskap har billige billetter. Ikke ta med for mye klær, husk du skal bære det med deg. Vask heller klær underveis. Husk gode sko! 

Ta bilde av pass og andre viktige papirer og ha på mailen din, i tilfelle det skulle skje noe. Husk europeisk helsetrygdekort og reiseforsikring. 

Anonymkode: 6c3f5...70b

Skrevet

Reiste til sør Frankrike med interrail billett, en slik som kunne brukes 10-11 dager i løpet av en mnd. Togbyttene mine var som følger : Ålborg, Odense,( natt-tog) til Køln, Paris, Montpellier, perpignan. I løpet av ferien dro vi et par dager med tog til Barcelona. Og så samme rute hjem igjen innen måneden var gått. Brukte opp alle dagene på interrail billetten. Noen av togene ( hurtig tog og natt tog) koster litt ekstra. 

Skrevet

Goeuro.com der kan du søke opp togreiser :)

Reiste selv på togferie i sommer i en måned. Det var billigere å kjøpe billetter direkte hos togselskapet istedet for interrail. På interrail må man også ofte betale ett mellomlegg på en del tog, så den dekker ikke alt...

Alle togselskapene har også app, veldig greit :)

Anonymkode: 21f92...ec7

Skrevet

Har selv tatt toget nedover i Europa på interrail, og det kan anbefales. Vær bare klar over at man må ha setereservasjon på de fleste togene når du reiser fra Norge til Spania. Disse reservasjonene koster også litt, men som regel 4-8 euro, hvis jeg ikke husker feil. Reservasjonen på hurtigtogene mellom Frankrike og Spania er dog en del dyrere, rundt 20 euro. Det finnes vel noen få avganger med vanlig tog, men stort sett er det hurtigtog som går mellom de to landene. 

Anonymkode: 8f8cf...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...