AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg får ikke sove fordi jeg er så redd for at det er noe alvorlig galt med meg. Uff. Bare for å klargjøre først som sist: Jeg skal bestille legetime i morgen, men jeg trenger å få luftet meg her inne for å forhåpentligvis kunne bli litt beroliget. Nå er jeg helt krise mentalt. Denne posten blir forresten veldig lang, så beklager det! Kort bakgrunnsinformasjon om meg: kvinne 25, frisk og rask, ingen symptomer utover det jeg beskriver nedenunder. Jeg har er aktivt og godt sexliv, og så godt som aldri syk. Ingen unormale blødninger, sår o.l. Jeg har egentlig så lenge jeg kan huske hatt noen ganske store kjertler som ligger i skjedeåpningen, på en måte dypt under huden ved de ytre kjønnsleppene, lokalisert mot mot endetarmsåpningen inn mot låret. Ganske sikker på at det er de bartholinske kjertlene jeg har kjent. De har som nevnt alltid vært ganske store siden første gang jeg merket de en gang i tenårene, men de har aldri plaget meg særlig. Kun vært litt ømhet dersom jeg har vært veldig opphisset (det er jo disse kjertlene som produserer "skjedesmøringen", så ikke bekymret meg særlig). De siste dagene har jeg derimot begynt å kjenne litt flyktige, verkende smerter i den venstre kjertelen, og ikveld begynte jeg å kjenne ordentlig etter med fingrene i dette området. Og herregud, den kjertelen har virkelig blitt grotekst stor! Det er snakk om flere cm. Den kan forresten ikke merkes eller ses fra utsiden eller i selve skjeden, jeg må klemme ned mot mellomkjøttet og på en måte inn mot låret, godt under huden. Problemet er at jeg tror ikke det er en betennelse i kjertelen, som er det som kommer opp når jeg googler. Årsaken til at jeg ikke tror det kun er en betennelse, er fordi kjertelen kjennes hard ut, og ikke væskefylt som den ville vært ved en infeksjon. Overflaten på kjertelen kjennes også litt ujevn ut, og den er litt flat i formen. Det er dette som plutselig gjorde at jeg ble veldig redd for kreft. Kjertlene på begge sider er i samme "konsistens", men den venstre er betydelig større enn den høyre, selv om den venstre også er litt stor. Da jeg var hos legen for 1.5 år siden og tok celleprøve nevnte jeg "svulstene" for legen, som da kjente etter (den var mindre på daværende tidspunkt). Hun kjente på kulen, men sa at slik den kjentes ut, og det faktum at jeg hadde samme på andre siden, gjorde at hun ikke så noe bekymringsverdig ved dette. Hun var forøvrig ikke gynekolog. Nå har jeg derimot lest meg opp på alt jeg kan komme over av bartholitt og kreft i området. Jeg blir beroliget over at kreft i disse kjertlene er veldig sjelden (så sjelden at jeg finner lite informasjon rundt det), med en gjennomsnittsalder på 65 år. Likevel blir jeg så redd fordi en statistikk jo bare en statistikk. Det er alltid noen som vinner i Lotto, selv om den statistikken er helt ekstrem lav. I tillegg har jeg jo hatt dette i flere år, så dersom det er kreft tenker jeg at kreften har hatt goood tid på å godgjøre seg der nede, og nå har jeg kanskje bare noen måneder igjen å leve (ja, jeg krisemaksimerer her i natten). Det jeg lurer på er om noen andre her inne har hatt noe liknende? Jeg finner rett og slett ingenting på nettet som samstemmer det jeg kjenner. Og kan det være svulster på disse kjertlene, men at de er godartede? Eller kan det rett og slett være betennelse, selv om de ikke kjennes myke ut? Uff, jeg blir helt tullete av å være så redd! Jeg skal som sagt komme meg til legen, men tiden frem til da (og etterpå) kommer til å være uutholdelig. Help. Anonymkode: 8641f...9a7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #2 Skrevet 9. oktober 2018 Det kan være betennelse likevel ja - ikke all betennelse blir væskefylt. Det kan bli en fast, hvit masse også. Jeg hadde en slik betent kjertel på samme sted, og den kjentes ut som du beskriver, en hard eler fast klump mer. Den åpna seg før jeg rakk lege - og det kom ut en klump med fast hvit masse, rett og slett. Sånn utfra hvor det ligger hos deg, så er det mest sannsynlig det samme - det er helt vanlig at det oppstår betennelse i disse kjertlene, plagsomt, men helt ufarlig - blir bra så snart du får den tømt ❤️ Anonymkode: 29f00...d64 1
Drakan Skrevet 9. oktober 2018 #3 Skrevet 9. oktober 2018 Har av å til fått en kvise der nede (er flaut og kan være veldig vondt og vare en stund) O_O Får håpe det bare er noe ufarlig som kvise eller betennelse God bedring 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #4 Skrevet 9. oktober 2018 Vær så snill, prøv å la være å google. Få deg en hastetime hos legen, og forhold deg kun til det. Tror mange av oss ikke klarer å motstå å google når vi kjenner at noe er galt, men da kommer også «i verste fall» frem, og skaper i de fleste tilfeller unødig mye bekymring. Det er kun legen som kan henvise deg til spesialist, så finner dere ut sv dette. Du gjør det bare verre for deg selv med å google og krisemaksimere, så bare slutt med det med én gang. Anonymkode: b6cbe...713 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #5 Skrevet 9. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan være betennelse likevel ja - ikke all betennelse blir væskefylt. Det kan bli en fast, hvit masse også. Jeg hadde en slik betent kjertel på samme sted, og den kjentes ut som du beskriver, en hard eler fast klump mer. Den åpna seg før jeg rakk lege - og det kom ut en klump med fast hvit masse, rett og slett. Sånn utfra hvor det ligger hos deg, så er det mest sannsynlig det samme - det er helt vanlig at det oppstår betennelse i disse kjertlene, plagsomt, men helt ufarlig - blir bra så snart du får den tømt ❤️ Anonymkode: 29f00...d64 Åh, tusen takk for svar! Selv om jeg vet det kan være noe mer alvorlig, hjalp det faktisk utrolig mye å høre at din klump var betent og kjentes ut som jeg beskriver. Og at du lever i dag haha❤️ Men kom den hvite massen ut, slik at du kunne se det? For min klump ligger så dypt under huden at jeg kan ikke se for meg at det kan komme ut til overflaten, hvis det gir noen mening. Anonymkode: 8641f...9a7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #6 Skrevet 9. oktober 2018 2 minutter siden, Drakan skrev: Har av å til fått en kvise der nede (er flaut og kan være veldig vondt og vare en stund) O_O Får håpe det bare er noe ufarlig som kvise eller betennelse God bedring Ao, hørtes ikke noe godt ut! Kvise vet jeg at det ikke er, men takker for omtanken💕 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vær så snill, prøv å la være å google. Få deg en hastetime hos legen, og forhold deg kun til det. Tror mange av oss ikke klarer å motstå å google når vi kjenner at noe er galt, men da kommer også «i verste fall» frem, og skaper i de fleste tilfeller unødig mye bekymring. Det er kun legen som kan henvise deg til spesialist, så finner dere ut sv dette. Du gjør det bare verre for deg selv med å google og krisemaksimere, så bare slutt med det med én gang. Anonymkode: b6cbe...713 Uff ja, jeg vet det egentlg så godt selv! Har vært veldig flink på å ikke Google symptomer etter å ha brent meg på dette før. Jeg googlet i utgangspunktet bare for å berolige meg selv, men så var det ikke helt det som skjedde. Men du har rett, ingentign blir bedre av å skremme seg slev. Får prøve å tenke positivt frem til jeg får sjekket dette ut hos legen. Anonymkode: 8641f...9a7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #7 Skrevet 9. oktober 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke sove fordi jeg er så redd for at det er noe alvorlig galt med meg. Uff. Bare for å klargjøre først som sist: Jeg skal bestille legetime i morgen, men jeg trenger å få luftet meg her inne for å forhåpentligvis kunne bli litt beroliget. Nå er jeg helt krise mentalt. Denne posten blir forresten veldig lang, så beklager det! Kort bakgrunnsinformasjon om meg: kvinne 25, frisk og rask, ingen symptomer utover det jeg beskriver nedenunder. Jeg har er aktivt og godt sexliv, og så godt som aldri syk. Ingen unormale blødninger, sår o.l. Jeg har egentlig så lenge jeg kan huske hatt noen ganske store kjertler som ligger i skjedeåpningen, på en måte dypt under huden ved de ytre kjønnsleppene, lokalisert mot mot endetarmsåpningen inn mot låret. Ganske sikker på at det er de bartholinske kjertlene jeg har kjent. De har som nevnt alltid vært ganske store siden første gang jeg merket de en gang i tenårene, men de har aldri plaget meg særlig. Kun vært litt ømhet dersom jeg har vært veldig opphisset (det er jo disse kjertlene som produserer "skjedesmøringen", så ikke bekymret meg særlig). De siste dagene har jeg derimot begynt å kjenne litt flyktige, verkende smerter i den venstre kjertelen, og ikveld begynte jeg å kjenne ordentlig etter med fingrene i dette området. Og herregud, den kjertelen har virkelig blitt grotekst stor! Det er snakk om flere cm. Den kan forresten ikke merkes eller ses fra utsiden eller i selve skjeden, jeg må klemme ned mot mellomkjøttet og på en måte inn mot låret, godt under huden. Problemet er at jeg tror ikke det er en betennelse i kjertelen, som er det som kommer opp når jeg googler. Årsaken til at jeg ikke tror det kun er en betennelse, er fordi kjertelen kjennes hard ut, og ikke væskefylt som den ville vært ved en infeksjon. Overflaten på kjertelen kjennes også litt ujevn ut, og den er litt flat i formen. Det er dette som plutselig gjorde at jeg ble veldig redd for kreft. Kjertlene på begge sider er i samme "konsistens", men den venstre er betydelig større enn den høyre, selv om den venstre også er litt stor. Da jeg var hos legen for 1.5 år siden og tok celleprøve nevnte jeg "svulstene" for legen, som da kjente etter (den var mindre på daværende tidspunkt). Hun kjente på kulen, men sa at slik den kjentes ut, og det faktum at jeg hadde samme på andre siden, gjorde at hun ikke så noe bekymringsverdig ved dette. Hun var forøvrig ikke gynekolog. Nå har jeg derimot lest meg opp på alt jeg kan komme over av bartholitt og kreft i området. Jeg blir beroliget over at kreft i disse kjertlene er veldig sjelden (så sjelden at jeg finner lite informasjon rundt det), med en gjennomsnittsalder på 65 år. Likevel blir jeg så redd fordi en statistikk jo bare en statistikk. Det er alltid noen som vinner i Lotto, selv om den statistikken er helt ekstrem lav. I tillegg har jeg jo hatt dette i flere år, så dersom det er kreft tenker jeg at kreften har hatt goood tid på å godgjøre seg der nede, og nå har jeg kanskje bare noen måneder igjen å leve (ja, jeg krisemaksimerer her i natten). Det jeg lurer på er om noen andre her inne har hatt noe liknende? Jeg finner rett og slett ingenting på nettet som samstemmer det jeg kjenner. Og kan det være svulster på disse kjertlene, men at de er godartede? Eller kan det rett og slett være betennelse, selv om de ikke kjennes myke ut? Uff, jeg blir helt tullete av å være så redd! Jeg skal som sagt komme meg til legen, men tiden frem til da (og etterpå) kommer til å være uutholdelig. Help. Anonymkode: 8641f...9a7 Skal du virkelig bekymre deg opp, så er jo dette måten å gjøre det på. En infeksjon i kjertelen eller i en hårsekk er det du beskriver. Å få en krefttumpr i en slik kjertel når du er 25 år, det er nesten 100 % sikkert at du verken har eller noen gang opplever å få. Slutt å google, slutt å lage tråder på ting du kan bli mer bekymret av å lese andre mener du har og slutt å tenke deg syk midt på natta. God natt. Anonymkode: a98a2...92e 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #8 Skrevet 9. oktober 2018 Kjertler kan hovne opp uten at det er noe spesielt i veien også. Og i det området ligger de utsatt til for å bli irriterte av press og bevegelse. Pust med magen og ikke stress med det, det har ingen hensikt ❤️ Anonymkode: 12417...ed5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #9 Skrevet 9. oktober 2018 Nå er jeg langt fra ekspert på område, men har lest om akkurat dette da jeg orøvde å finne ut av hva de kvise-greiene jeg av og til har var. Denne bartoli -kjertel greiene dukket opp i søket. Jeg som er veldig interessert i anatomi og kropp leste med glede mer om saken Uansett så føler jeg at hjernen og hukommelsen sier at disse kan bli betente, på en slik måte at man må «kirurgisk» tømme dem. Som skrevet over kan en infeksjon også være hard, og ikke myk. Kviser jeg får selv i talg-kjertler de er ofte kun harde. De har væske inni seg når de sprekker, men kjennes kjempe harde ut når jeg rører ved dem. Altså noen ganger når man hører hover så er det faktisk en zebra, men i de fleste tilfeller er det en hest En legetime vil jo hjelpe stort på å få svar! Vil helt ærlig tro at det er betennelse og ikke noe annet. Men at det kan være «fare» for at du må skjære dette ut. Kanskje medisiner i første omgang... litt usikker på behandlingen. Håper det går bra med deg, masse lykke til hos legen 💙 Anonymkode: f273d...77c 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #10 Skrevet 9. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, tusen takk for svar! Selv om jeg vet det kan være noe mer alvorlig, hjalp det faktisk utrolig mye å høre at din klump var betent og kjentes ut som jeg beskriver. Og at du lever i dag haha❤️ Men kom den hvite massen ut, slik at du kunne se det? For min klump ligger så dypt under huden at jeg kan ikke se for meg at det kan komme ut til overflaten, hvis det gir noen mening. Anonymkode: 8641f...9a7 Lever i beste velgående, hihi ❤️ Nei, min lå også dypt, og regna med den måtte åpnes/skjæres ut. Aner ikke hva som skjedde, men dagen før jeg skulle til legen hadde jeg sinnsvakt dritvondt der nede, og tenkte at nå er helvete løs og hele stellet betent....! 😛 Men en runde i dusjen, så ploppa det plutselig en hvit klump ut i handa mi - sorry - skikkelig ekkelt. Legen bare rensa og sjekka over dagen etterpå, så ble alt fint igjen Men hadde det ikke skjedd, så hadde den nok blitt en liten mini-opereasjon for å få den ut, hadde _ikke_ satsa på å vente på at det skulle skje av seg selv Anonymkode: 29f00...d64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå