Gå til innhold

New York city!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg tenker å besøke New York. Har aldri vært i USA før. Hva må jeg gjøre først med tanke på visa osv? Holder med passet mitt ? Er det noe direkte flyvning fra Norge?

Anonymkode: 5f3c1...95d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Du burde kjøpe ordne reie pass til usa, dette for å hindre at du blir sendt rett hjem igjen. 
Man trenger det ikke, men kan være grei forsikring. :) 

Skrevet

De fleste nordmenn trenger ikke visum til USA, men kan reise med ESTA.  Les mer her - linken er til den offisielle ESTA siden til U.S. Customs and Border Protection. Ikke bruk dyre tredjeparts sider når du søker ESTA, det er bare dyrt og dumt. Via den offisielle siden koster en ESTA søknad US$14, tredjeparts sider tar mye mer. Du må søke om ESTA senest 72 timer før avreise, helst før.

Du må ha enten godkjent ESTA eller visum, uten en av de to i orden får du sannsynligvis ikke engang være med flyet, men om du mot formodning får være med kommer du ikke inn i USA og blir sendt rett hjem.

Både SAS og Norwegian flyr direkte til New York fra Oslo. SAS flyr til Newark og Norwegian til John F. Kennedy flyplassen. Personlig foretrekker jeg SAS fordi de har gunstigere flytider på vei til New York. Flyet har avgang fra OSL ca kl. 11 på formiddagen og ankommer Newark ca kl. 13 lokal tid. Om det ikke er veeeeeeldig lange køer i passkontrollen eller andre forsinkelser er du inne i byen i 15-16 tiden på ettermiddagen og får litt ut av ettermiddagen ankomstdagen. Norwegian har avgang i 18-tiden og ankommer i 20-tiden lokal tid. Innen du er inne i byen er det så sent at det bare er å sjekke inn på hotellet og stupe i seng, så man får ikke noe ut av ankomstdagen. Hjemreisen er det litt mer hipp som happ hvilket flyselskap du velger, Norwegian har avgang litt senere på kvelden, men det utgjør ikke den store forskjellen for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...