Gå til innhold

Hvor langt lar dere 7-åringer bevege seg på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på på landet, og ca. 200 meter overfor der vi bor er det en plass med hinderløype, fotballbane og en stor klatre"ting". Når 7-åringen har besøk spør hun om hun og venninna kan gå dit alene. De må da også gå hele veien uten gangvei, men er en landevei meg 50 km/t. Riktignok med en del tungtransport. 

Jeg sier nei. Mannen mener ja. Jeg liker ikke at det ikke er gangvei, og at de kan skade seg på den klatretingen (det er høyt hvis du klatrer helt opp) også tenker jeg på at det kan være noen galninger langs veien som ser to små jenter som går alene/leker alene.

Er jeg overbeskyttende eller er mannen slepphendt? 

Anonymkode: 5e343...5d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye trafikk i området? Men generelt synes eg du er streng ja. Der eg voks opp er den ikkje gangvei, men vi vart lært å gå lang ut i siden eller grøfta når det kom biler. Aldri vert påkjøringer 

Anonymkode: 04b1e...6aa

• Liker 2
Skrevet

De spør om å få gå 200m til en fotballbane..? Ja, du er overbeskyttende. 

Anonymkode: 5c59a...565

• Liker 3
Skrevet

Om dere bor en plass der ikke barna kan gå ut å leke fritt grunnet det du anser som farlige forhold så kan det kanskje være en ide å vurdere å flytte på dere til et mer barnevennlig område?

Her har vi ingen problemer med å slippe ut 7 åringen alene for å gå til fotballbanen, lekeplassen eller andre steder som befinner seg i nabolaget. 

• Liker 2
Skrevet

Godt mulig du er overbestyttende, men da er nok jeg det og. Vår fikk ikke gå så langt uten å ha med voksen, i hvertfall ikke ved traffikert vei. De er ikke så oppmerksomme enda ved 7 år, og kan fort vase litt rundt i egne tanker.

Anonymkode: e8f7f...96d

• Liker 1
Skrevet

Min 7-åring får gå/sykle 2-3 km fra huset, men her er det 30-sone, gangveier og fortau over alt. Det er én vei han ikke får lov til å gå til, selv om det er fortau der også. Der er det 50-sone, men mye trafikk, og de fleste kjører mye fortere om de får sjansen. Jeg hadde ikke latt ham gå langs den veien du beskriver.

Anonymkode: 6faf7...915

Skrevet

Det kommer an på trafikkbildet på veien, hovedsaklig for meg.

Her vi bor nå, null problem med at de bruker nærområdet, i et rolig boligstrøk uten gjennomgangstrafikk, kun biler til husene som bor oppe i området. 

Vi flytta fra egentlig et tilsvarende boligområde, men der var det ikke snakk om å gå alene til lekeplassen i nærheten. Da veien med 30-sone var gjennomfartsåre til boligfeltene lengre opp, og aldeles _ikke_ ble overholdt, og folk kjørte som svin. 

Så det er ikke noe enkelt, standardsvar, tenker jeg. En må se an hele bildet - men - ville vært svært ukomfortabel med barn langs en vei med tungtrafikk. Biler i jobboppdrag har det med å være litt fleksible på fartsgrensa også 😕

Anonymkode: adfea...cbe

• Liker 1
Skrevet

Lær dem å gå i grøfta? Faller ikke litt av vitsen med «å bo på landet» bort hvis ikke barnet kan gå til lekeplassen en gang? 

Men vi bor midt i byen. 7-åringen får gå bort til lekeplassen, skolen og parken, men det er fortau og lyskryss og 30-sone. Når skal de få lov da? Tar de buss til skolen? 

Kidnapping ville jeg ikke bekymret meg for (tenke kan du, men begrense barnet: det blir helt, helt feil). 200 meter er jo ingen ting.   Å ikke ha risikoen for et armbrudd er heller ikke bra, det kan liksågodt skjer i hagen. Så klatretingen og hinderløype  ville jeg applaudert. 

Anonymkode: c5415...1ca

• Liker 1
Skrevet

Har du selv vokst opp i byen eller på et større sted, ts? Du høres nemlig ut som «innflytter-mammaene» her i bygda, som knapt nok lar ungene være alene i inngjerdet hage, og kjører dem uansett hvor de skal. Da mine var 7 var reglene enkle: ikke gå/sykle gjennom tunnelen, ikke ro/padle lenger utover fjorden enn til et bestemt naust, kun krysse fylkesvegen i undergang. Brudd på reglene førte til beslag av sykkel/robåt/kano et visst antall dager. Grensene ble utvidet etter hvert som de ble eldre, men gå/sykle gjennom tunnelen er fremdeles forbudt (yngstemann er 18 nå). Og mannen mente at jeg var hysterisk. I hans tid brukte de motorbåt og dro til nabobygda for å kjøpe godteri da de var 7 (men det var på 70-tallet, før alt ble så farlig...j.

Anonymkode: b6e27...f25

• Liker 1
Skrevet

Min 7-åring går ganske langt på egenhånd, men kun på avtalte steder og hun må passe klokka og være hjemme til avtalt tid. Hun har masse frihet så lenge hun klarer dette ansvaret.

Men nå bor vi et sted der det er trygge gangveier overalt, eventuelt fortau langs lite trafikkerte veier. Det du beskriver synes jeg høres litt skummelt ut, mtp biler. Kan de gå i grøfta?

Når det gjelder klatring ville jeg ikke begrenset henne. Det er skummelt å se på, men gir utrolig mye viktig mestring for barnet.

Skrevet

Min sjuåring er ganske fri, og kan gå/sykle et godt stykke aleine. Men jeg hadde ikke vært komfortabel med det du beskriver, og hadde nok valgt å kjøre barna dit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...