Gå til innhold

Samlivsbrudd og dokumentavgift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks og jeg har vært samboere i totalt fire år, og eid leilighet 50/50 hver i to av de årene. Ingen av oss tenkte på å forandre adressen i folkeregisteret da vi flyttet sammen eller da kjøpte leilighet (planen var å bare bli boende maks tre år og kjøpe noe mer varig etter det, et sted hvor vi tenkte vi skulle bli boende). Nå har det blitt slutt, og jeg fikk vite av banken at jeg da må betale (halv) dokumentavgift for å ta over leiligheten da vi ikke har hatt felles adresse i folkeregisteret. Jeg er veldig lite lysten på å betale dokumentavgift to ganger på samme leilighet, i tillegg til at jeg har fått masse merkostnader denne høsten (både mtp. nedbetaling av huslånet og andre utgifter jeg ikke kommer unna som har økt). Min eks foreslo derfor at vi kunne omregistrere adressen vår i folkeregisteret sånn at det ser ut som om vi er samboere, og at jeg kjøper han ut etter at det har gått to år (det er kravet for å unngå dokumentavgiften ved brudd). 

Han vil ikke få noe mer for boligen om jeg kjøper han ut senere enn det han vil få nå (det er noe vi har blitt enige om), og hvis han sier at han vil "ut av leiligheten" før de to årene har gått, må jeg bite i det sure eplet og betale dokumentavgiften. 

Sånn utover at en del post adressert til ham kommer til meg, er det noen andre ulemper ved at vi gjør det på denne måten? Vi har en en god tone, det er ingen krangling, og vi skal selvfølgelig skrive en kontrakt som sørger for det ovennevnte. Det er selvfølgelig mye som kan skje på to år, derfor tenker jeg det er viktig med en kontrakt på hva vi er enige om i dag. 

Anonymkode: d4018...e7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...