AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Vi hadde en sak hos barnevernet som ble så alvorlig at vi valgte å «flykte» fra landet for noen år siden. Bv så vår alternative livsstil som en trussel, og vi hadde heldigvis såpass fleksible jobber at vi kunne få det til å funke fra utlandet. Dette gjaldt det eldste barnet vårt, nå er h*n straks 18 og vi er ikke lenger redd for at bv skal kunne ta h*n. Vi har dog et yngre barn på snart 16. Er det noen automatikk i at det vil bli åpnet sak på neste barn også? Anonymkode: e12d1...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Det er jo ganske bekymringsverdig at man rømmer landet med barna sine, med alle de sosiale konsekvenser det får for et barn. Anonymkode: 0a419...f46 33
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ganske bekymringsverdig at man rømmer landet med barna sine, med alle de sosiale konsekvenser det får for et barn. Anonymkode: 0a419...f46 Ja, det var absolutt en ekstremsituasjon. Ikke noe vi gjorde ad hock. Vi ble tvunget opp i et hjørne og så hvor det bar. ts Anonymkode: e12d1...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det var absolutt en ekstremsituasjon. Ikke noe vi gjorde ad hock. Vi ble tvunget opp i et hjørne og så hvor det bar. ts Anonymkode: e12d1...d0c Hva slags livsstil er det snakk om? Kanskje det har blitt mer normalisert siden dere dro..? Anonymkode: 0f5f8...3f6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags livsstil er det snakk om? Kanskje det har blitt mer normalisert siden dere dro..? Anonymkode: 0f5f8...3f6 Ja, det tror jeg faktisk. Det de reagerte på da var at vi ikke sendte barna i barnehage, har drevet hjemmeskole, har et noe (hva de kaller)» restriktivt kosthold», vi hadde ikke kontakt med helsestasjonen ( men vi gikk til privat lege ved behov og vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet.) Stemningen ble etterhvert såpass amper mellom oss og bv at vi valgte å flytte. Vi har ikke hatt noen problemer med det lokale bv her vi bor nå ( i et vestlig land). Ts Anonymkode: e12d1...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det tror jeg faktisk. Det de reagerte på da var at vi ikke sendte barna i barnehage, har drevet hjemmeskole, har et noe (hva de kaller)» restriktivt kosthold», vi hadde ikke kontakt med helsestasjonen ( men vi gikk til privat lege ved behov og vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet.) Stemningen ble etterhvert såpass amper mellom oss og bv at vi valgte å flytte. Vi har ikke hatt noen problemer med det lokale bv her vi bor nå ( i et vestlig land). Ts Anonymkode: e12d1...d0c Jeg kan ikke se for meg at de skal komme inn å gjøre noe med en 16åring basert på dette, om det ikke er andre (mer alvorlige) opplysninger du lar være å dele Anonymkode: 0f5f8...3f6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Så etter en 10-15 år i utlandet, hvor alt har gått helt supert ang omsorg og utvikling hos barna, lurer du på dette? Hvem skulle melde bekymring på dere hvis dere flytter hjem? Ingen helseproblemer, ingen skoleproblemer, ingen atferdsproblemer, og noen skulle varsle barnevernet om en 16-åring som har det bare bra? Og du spør på kvinneguiden, av alle steder? Anonymkode: c2b5e...dc4 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Nei de gjør ikke noe nå når barna er så store. Men det kan komme regress-søksmål i ettertid dersom barna saksøker barnevernet for manglende inngripen i barndommen. Da vil barnevernet kunne saksøke dere som foreldre igjen for erstatningssummen. Anonymkode: 4704e...ed4 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei de gjør ikke noe nå når barna er så store. Men det kan komme regress-søksmål i ettertid dersom barna saksøker barnevernet for manglende inngripen i barndommen. Da vil barnevernet kunne saksøke dere som foreldre igjen for erstatningssummen. Anonymkode: 4704e...ed4 Det er jeg ikke bekymret for😂 ts Anonymkode: e12d1...d0c
NancyDrew Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en sak hos barnevernet som ble så alvorlig at vi valgte å «flykte» fra landet for noen år siden. Bv så vår alternative livsstil som en trussel, og vi hadde heldigvis såpass fleksible jobber at vi kunne få det til å funke fra utlandet. Dette gjaldt det eldste barnet vårt, nå er h*n straks 18 og vi er ikke lenger redd for at bv skal kunne ta h*n. Vi har dog et yngre barn på snart 16. Er det noen automatikk i at det vil bli åpnet sak på neste barn også? Anonymkode: e12d1...d0c 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tror jeg faktisk. Det de reagerte på da var at vi ikke sendte barna i barnehage, har drevet hjemmeskole, har et noe (hva de kaller)» restriktivt kosthold», vi hadde ikke kontakt med helsestasjonen ( men vi gikk til privat lege ved behov og vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet.) Stemningen ble etterhvert såpass amper mellom oss og bv at vi valgte å flytte. Vi har ikke hatt noen problemer med det lokale bv her vi bor nå ( i et vestlig land). Ts Anonymkode: e12d1...d0c For noen år siden? Det er vel minst 13 år siden yngstebarn gikk i bhg, så det må vel være mange år siden denne saken var et tema? Men så skriver du at det gjaldt eldstebarn på 18, og da er det enda lenger siden. Dette ble vanskelig å forstå. Noe skurrer her. Endret 8. oktober 2018 av NancyDrew 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #11 Skrevet 9. oktober 2018 9 timer siden, NancyDrew skrev: For noen år siden? Det er vel minst 13 år siden yngstebarn gikk i bhg, så det må vel være mange år siden denne saken var et tema? Men så skriver du at det gjaldt eldstebarn på 18, og da er det enda lenger siden. Dette ble vanskelig å forstå. Noe skurrer her. Ja, det er flere år siden, men saken ble ikke alvorlig ( i form av at de truet med å ta barnet) før eldste gikk i 4. Klasse. Hva skurrer? Ts Anonymkode: e12d1...d0c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #12 Skrevet 9. oktober 2018 Hvis barnevernet «truet» med å ta barna, må det jo ha vært fordi de mente at noe ikke var bra: enten helse (kosthold som kan føre til problemer), utilstrekkelig undervisning, sosialt, helheten. Dere må da kunne vurdere om de faktorene fortsatt er (synlig og bekymringsverdig for barnevernet) tilstede for 16-åringen i dag? Vil en lærer bli bekymret med en gang? Vil en ny fastlege? Hvis alt er normalt med barna, må du ha en formening om en slik bekymring er reell? Jeg tror ikke saken deres automatisk blir gjenåpnet ved reimmigrering. Men hvis dere må kontakte hjelpeinstanser oga familieverdier og livsstilsvalg, barna ikke har fullført grunnskolen for eksempel, kan jo spørsmål dukke opp, uten at det er noe automatikk i omsorgsovertakelse. Anonymkode: c2b5e...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #13 Skrevet 9. oktober 2018 Kopierer innlegget mit fra en tidligere tråd: Svigerfamilien min sendte inn en hel A4-side med bekymringer på oss, fordi de ikke takler at vi gjør ting veldig "alternativt" (samsoving, bæring, økologisk mat, langtidsamming, ikke bhg, ikke sukker osv). 😠 Vi hadde et møte med BV, et hjemmebesøk, fikk dem til å hente inn opplysninger fra HS og BHG, og var deretter på et konklusjonsmøte. Jeg har aldri følt meg så sett, og så anerkjent som mor, den sluttrapporten er noe av det fineste jeg har lest i mitt liv, bedre enn gode karakterer og fine attester fra arbeidsgivere, bedre enn talene i bryllupet vårt! ❤️ Jeg var aldri bekymret for BV, jeg VET jo at vi er gode foreldre, og at hvem som helst (unntatt svigers) kan se det. Svigers snakker vi ikke med lenger. Men BV får fem av fem mulige stjerner av meg! 😍 Dette skjedde i år. Så som du kanskje skjønner har ting heldigvis forandret seg. Jeg tror 100% at fordommene mot alternativ livsstil var større i bv for 15 år siden, heldigvis har det skjedd en rivende utvikling med fokus på tilknytning. Anonymkode: 8830f...eff 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå