AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 han har dysleksi og sliter på generelt basis. Det blir mye "jobb" med han i hverdagen. Lekser blir slitsomt, han sier han er dårlig, ikke kan ting osv. Blir utrolig dårlig stemning. Kan man betale for ekstra hjelp for han? Jeg takler det ikke. Er alene med flere barn.. Er ganske fattig i tillegg, men hva kan man gjøre? Anonymkode: 6295a...a90
Snabeltann Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Snakk med kontaktlærer, og be om å få tilpasset ukeplan. Redusere antall oppgave og lekser. Om han har fått diagnosen av ppt har han fått et papir der det står han har krav på tilpassing. (sakkyndig vurdering) Bruk lingdys og lingright på pc under skriving, og be om lydbøker fra statsped (skolen fikser dette) som han kan bruke i stedet for lærebøker hjemme. Alt dette han han krav på. 4
Snabeltann Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Og er han ikke innunder ppt, må du få skolen til å henvise han dit. der er hjelp å få. Du skal ikke måtte streve med dette alene.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 11 minutter siden, Snabeltann skrev: Snakk med kontaktlærer, og be om å få tilpasset ukeplan. Redusere antall oppgave og lekser. Om han har fått diagnosen av ppt har han fått et papir der det står han har krav på tilpassing. (sakkyndig vurdering) Bruk lingdys og lingright på pc under skriving, og be om lydbøker fra statsped (skolen fikser dette) som han kan bruke i stedet for lærebøker hjemme. Alt dette han han krav på. Takk, kontaktlærer mener de ikke får mye lekser. Dette stemmer nok, men når han sier han ikke kan gangetabellen og slike ting blir det vanskelig og dårlig stemning hjemme. Noe av dette du nevner har han, men skal sjekke litt. Takk for tips og svar. TS Anonymkode: 6295a...a90
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 12 minutter siden, Snabeltann skrev: Og er han ikke innunder ppt, må du få skolen til å henvise han dit. der er hjelp å få. Du skal ikke måtte streve med dette alene. Han har vært under ABUP som gav oss voksne et kurs i å mestre følelser. Nå er han endelig henvist til PPT, som jeg håper kan hjelpe oss. Men er vondt når han sier han er dum og ikke kan noen ting. I kveld ville han bytte hjernen sin med noen andre.. Jeg merker jeg blir aktivert av dette leksestyret og bekymret, for jeg vet jo at han har delvis rett (ikke at han er en dårlig person eller noe sånn, men at han ligger langt bak). Han er krevende nok fra før og her kommer jeg til kort. Håper PPT kan hjelpe oss... TS Anonymkode: 6295a...a90
Nasse Nøff Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Har han fått en dysleksi-diagnose, eller tror du at han har dysleksi, og skal utredes nå? Har han en diagnose har han, som påpekt overfor krav på støtte til kjøp av PC, og han har krav på lydbøker/brettbøker. Hvis han ikke har fått en diagnose, må du kreve rask utredning fra PPT! Nettopp det å lære gangetabellen er ekstra vanskelig for dem med dysleksi. Understrek, igjen og igjen, at dysleksien (hvis han da har en diagnose) medfører at han sikkert leser sakte og skriver en del feil, men han er på ingen som helst måte dum. Kanskje han er superflink muntlig? Dyrk de sterke sidene, og lær ham å gjøre ting på sin måte. Lydbøker er supert i så måte. Lykke til!
ViljaH Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Man kan lære gangetabellen ved å leke seg i apper på telefon eller nettbrett, om han liker sånt? Håper dere får god hjelp av BUP.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 Takk for råd og svar. Det varmer faktisk litt!! Han har allerede dysleksi-diagnose. Og jeg visste ikke at det kunne gjøre det vanskeligere å lære gangetabellen. Jeg skal sjekke litt opp i det dere sier :) TS Anonymkode: 6295a...a90
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Hei, ville bare si at jeg vet hvordan det er og at det gjør vondt i mammahjertet å se barna sine ha disse følelsene. Har selv et barn i 6.klasse med dysleksi, å hen gråter ofte fordi hen mener hen aldri kommet å få seg jobb. Prøver å prate på alle kjente vellykkete mennesker som har stått frem å sagt de har dysleksi, hjelper av og til. Jeg har forresten startet lesekurs på kveldstid for barnet, da jeg ikke ser resultat fra skolen og er uenig med den spesialundervisning hen får tilbud om der.. Har de tilbud om leksehjelp på skolen eller annen sted i kommunen? Har tilbyr både skolen og biblioteket leksehjelp (dog, barnet må jo ønske det, mitt nekter) Anonymkode: 51f67...9f3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 Forstår godt at det er vondt som mamma å se at han sliter, og høre at han har slike negative tanker om seg selv. Håper dere får hjelp av PPT etterhvert Anonymkode: 953d4...dbb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #12 Skrevet 9. oktober 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Han har vært under ABUP som gav oss voksne et kurs i å mestre følelser. Nå er han endelig henvist til PPT, som jeg håper kan hjelpe oss. Men er vondt når han sier han er dum og ikke kan noen ting. I kveld ville han bytte hjernen sin med noen andre.. Jeg merker jeg blir aktivert av dette leksestyret og bekymret, for jeg vet jo at han har delvis rett (ikke at han er en dårlig person eller noe sånn, men at han ligger langt bak). Han er krevende nok fra før og her kommer jeg til kort. Håper PPT kan hjelpe oss... TS Anonymkode: 6295a...a90 1) Når han sier at han er dum, må du si at han ikke er det. Han har en utfordring med dysleksi, og kanskje noe annet, men alle har sine utfordringer i hverdagen. Han er IKKE dum generelt sett, og i hvert fall ikke på grunn av at han har dysleksi. Mange smarte personer har/hadde dysleksi. Jeg kan trekke frem Einstein, Statsminister Solberg og forfatter John Irving som eksempler på det. Fortell ham om dem! 2) Mange bibliotek og ulike Røde Kors-avdelinger har gratis leksehjelp. Søk opp dette, sammen med din kommune sitt navn på Google, og se hva du finner. Da kan du kanskje få litt avlastning. Det er nok en fordel for deg å si i fra på tomannshånd til de som holder dette, at han har dysleksi. Så er de klar over det. 3) Det er fortsatt mulig å finne leseglede selv om man har dysleksi. Svært mange skjønnlitterære bøker finnes som lydbøker, og da kan han høre på historiene, i stedet for å lese dem. 4) Sjekk ut www.ung.no i forhold til rettigheter man har som dyslektiker. 5) Dette ordner seg! 😄 Anonymkode: 5be2a...ff1
Gjest BearMama Skrevet 9. oktober 2018 #13 Skrevet 9. oktober 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: han har dysleksi og sliter på generelt basis. Det blir mye "jobb" med han i hverdagen. Lekser blir slitsomt, han sier han er dårlig, ikke kan ting osv. Blir utrolig dårlig stemning. Kan man betale for ekstra hjelp for han? Jeg takler det ikke. Er alene med flere barn.. Er ganske fattig i tillegg, men hva kan man gjøre? Anonymkode: 6295a...a90 Om han har dysleksi så har han rett på hjelp. Hadde involert ppt asap og så hadde jeg snakket med lærerens om at frem til han får hjelpen han skal ha så må de ta hensyn til at han har dysleksi. Sønnen din må få inn i hodet at han ikke er dum eller lite smart. At dysleksi er helt normalt og at voksne mennesker som er smarte og godt utdannet også kan ha det. At ordene og bokstavene blander seg ikke har noe med at han er dum å gjøre, men at hjernen hans fungerer litt annerledes. I tillegg så kan du tipse læreren om en annen måte å gå frem på pluss at dere må trene hver dag, men korte og morsomme og motiverende økter hjemme. Han har rett på hjelpemidler som PC med retteprogram og bl.a tilpassede eksamener og prøver. Så det er mye som vil gjøre skolehverdagen lettere for sønnen din. Anbefaler å også melde deg inn i http://dysleksinorge.no/ Den dysleksivennlige lærer Caroline Solem skriver på Dysleksi Norge sine nettsider om hva som kjennetegner en dysleksivennlig lærer: Bruker korte setninger Gjentar viktige utsagn Forklarer nye ord/begreper Er forberedt på å forklare ting om igjen og gjerne på en ny måte Sjekker at elever med lese- og skrivevansker har forstått nye ting ved å få dem til å gjenfortelle. Gjør dette i 1- 1 situasjoner Er tålmodig - elever med lese- og skrivevansker trenger ofte lenger tid enn andre elever Starter timen med å fortelle hva som skal skje, hva som skal gjennomgås og hvordan stoffet skal jobbes med. Alle elever profiterer på struktur og forutsigbarhet i læresituasjonen. For elever med lese- og skrivevansker er det en forutsetning for læring. Er forberedt på å hjelpe elever med lese og skrivevansker med å få struktur på hverdagen sin. Hjelper eleven å kaste unødig papir, få med seg riktige bøker hjem etc. Legger vekt på å lære elevene studieteknikker Oppmuntrer elevene til å bruke data. Er ikke redd for å innføre kompenserende hjelpemidler tidlig. Retter elevenes arbeid på en motiverende måte. Kurstilbud skolen bør kunne tilby: Lyd/bokstav - bokstav/lyd Tolydslesing – stavelseslesning (Anna Mikkelsen eller Maia Witting) Morfemlesing – rettskrivning Lesemotivasjonskurs - fritidslesing for å øke lesehastigheten Datamaskin med tilhørende hjelpemidler Skolens lærere har kompetanse i: Spesialundervisning for elever med dysleksi. Kartleggingskompetanse Multimetodisk kompetanse t.d. VAKT Vurderingskompetanse Lekser Elever som får store tilpasninger i skolen, bør også få tilpassete lekser. Det kan for eksempel være at: Eleven leser inn leksen sin på lydbånd istedenfor å skrive det ned, bruke PowerPoint-presentasjon, lydbøker etc Læreren skriver ut leksen med større skriftstørrelse, anbefalt er 14 pkt eller mer Skolen/læreren lager lettleste referater av pensum til eleven Eleven får forskjellige lekser i ferdighetstrening og i informasjonsfag. Eksempel: Eleven skal ikke øve på lesing når hun skal lære seg pensum til en samfunnsfagsprøve. Endret 9. oktober 2018 av BearMama
Nasse Nøff Skrevet 9. oktober 2018 #14 Skrevet 9. oktober 2018 Hei igjen! Så fint at han har fått diagnosen, da vet dere hvor dere står! Min 7. klassing har også dysleksi (og det er derfor jeg vet dette med gangetabellen, vi har øvet og øvet, men nå sitter det nesten...) Det første spørsmålet, som ppt er nødt til å finne ut så raskt som mulig, er hvorvidt han har krav på spesialundervisning. Noen med dysleksi har det, andre har det ikke. Her er du nødt til å stå på for å få dette kartlagt nå! Har han krav på spesialundervisning tror jeg skolen tar litt tak i dette. Min har ikke krav på spesialundervisning, og da er min erfaring at selv om barnet har rett på bruk av PC og programvare og smartbøker og sånt, så går det ikke automatisk. Det er du som må søke, og det er du som må passe på at barnet bruker PC, eventuelt i samarbeid med kontaktlærer. Det burde sikkert ikke være slik, men slik er det i de fleste tilfeller. Har dere nettbrett/PC på skolen (til alle)? I tilfelle kan du allerede nå be om smartbok/brettbok i de fagene der det finnes. Anbefaler deg også å søke ham inn i NBL, der kan alle som har dysleksi eller tilsvarende gratis bli medlem. Med hjelp av appen Lydhør kan han da laste ned alle skolebøker som lydbøker, og han kan også låne så godt som alt som finnes av skjønnlitterære bøker på lydbok. Her er linken: http://www.nlb.no/ Kan også brukes på privat ipad eller telefon. Anbefaler dere å starte med det med en gang, så han ikke bruker unødvendige krefter på lange samfunnsfaglekser og sånt. Det er også viktig å lese litt bøker. Her handler det om å finne noe lett og spennende. Kan for eksempel anbefale tegneseriebokserien Amuletten. Lykke til, spør hvis du lurer på noe:-)
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2018 #15 Skrevet 9. oktober 2018 Tusen tusen takk alle som har svart. Masse nyttig her ser jeg. Det som også er tingen med min sønn er at han sliter psykisk også på en måte. Føler han han svinger med følelsene sine uten å helt klare å kontrollere de.. Det kan gå litt over stokk og sten, og det krever endel i hverdagen. Har ikke lyst å utlevere å evt gjøre han gjenkjennelig her, men det er litt utfordrende. Han er en utrolig god gutt med et stort hjerte, men kan bruke store voldsomme ord når følelsene tar over. Og da kan man bare glemme alt annet som skole, lekser eller andre forventninger. Jeg har også flere barn som skal ha sitt og jobb osv. Jeg klarer ikke helt følge med på lekser, data og alt dette andre han kan ha krav på. Det føles altfor mye for meg, hverdagen er liksom nok.. Akkurat her skulle jeg ønske det var litt hjelp å få. Men jeg skal sjekke litt ut ang leksehjelp i kommunen. Igjen, tusen takk alle dere gode som har tatt bryet med å svare en sliten mamma. Dere er goe ❤️ TS Anonymkode: 6295a...a90
Gjest BearMama Skrevet 10. oktober 2018 #16 Skrevet 10. oktober 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk alle som har svart. Masse nyttig her ser jeg. Det som også er tingen med min sønn er at han sliter psykisk også på en måte. Føler han han svinger med følelsene sine uten å helt klare å kontrollere de.. Det kan gå litt over stokk og sten, og det krever endel i hverdagen. Har ikke lyst å utlevere å evt gjøre han gjenkjennelig her, men det er litt utfordrende. Han er en utrolig god gutt med et stort hjerte, men kan bruke store voldsomme ord når følelsene tar over. Og da kan man bare glemme alt annet som skole, lekser eller andre forventninger. Jeg har også flere barn som skal ha sitt og jobb osv. Jeg klarer ikke helt følge med på lekser, data og alt dette andre han kan ha krav på. Det føles altfor mye for meg, hverdagen er liksom nok.. Akkurat her skulle jeg ønske det var litt hjelp å få. Men jeg skal sjekke litt ut ang leksehjelp i kommunen. Igjen, tusen takk alle dere gode som har tatt bryet med å svare en sliten mamma. Dere er goe ❤️ TS Anonymkode: 6295a...a90 Barnet ditt er mest sannsynlig frustrert nettopp fordi det sliter og ikke får oppfølgingen det trenger vedrørende dyslektisien. Her må du og far som gode foreldre gå den ekstra milen og gjøre det som må til for at barnet deres skal få en bedre skolehverdag selv om en er sliten og tiden ikke strekker til. Dere må ta en samtale med ppt i første omgang. De kan tildele f.eks spesialpedagog e.l. Når dere har en rapport fra ppt og fåt tildelt en kontaktperson kan den personen hjelpe dere videre med hva slag tilrettelegging barnet kan få på skolen. I tillegg vil de kunne hjelpe dere med hvordan dere går frem med skolen for å få de hjelpemidlene og rettighetene han har krav på. Og dere må finne tid til å hjelpe han hjemme med å lese. Å sette av 15 minutter til noen leseøkter hver dag burde ikke være noe problem for å hjelpe deres eget barn til å få en bedre hverdag. Når han får oppfølgingen han trenger så vil garantert humøret hans stige og bli mer stabilt. Det er helt normalt at en barn som føler seg misforstått og ikke får tilrettelegging ved spesielle behov utagere med å bli sint og frustrert. Det er et rop om hjelp. Lytt og hjelp han så vil dere alle få en lettere hverdag. Endret 10. oktober 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #17 Skrevet 10. oktober 2018 13 timer siden, BearMama skrev: Barnet ditt er mest sannsynlig frustrert nettopp fordi det sliter og ikke får oppfølgingen det trenger vedrørende dyslektisien. Her må du og far som gode foreldre gå den ekstra milen og gjøre det som må til for at barnet deres skal få en bedre skolehverdag selv om en er sliten og tiden ikke strekker til. Dere må ta en samtale med ppt i første omgang. De kan tildele f.eks spesialpedagog e.l. Når dere har en rapport fra ppt og fåt tildelt en kontaktperson kan den personen hjelpe dere videre med hva slag tilrettelegging barnet kan få på skolen. I tillegg vil de kunne hjelpe dere med hvordan dere går frem med skolen for å få de hjelpemidlene og rettighetene han har krav på. Og dere må finne tid til å hjelpe han hjemme med å lese. Å sette av 15 minutter til noen leseøkter hver dag burde ikke være noe problem for å hjelpe deres eget barn til å få en bedre hverdag. Når han får oppfølgingen han trenger så vil garantert humøret hans stige og bli mer stabilt. Det er helt normalt at en barn som føler seg misforstått og ikke får tilrettelegging ved spesielle behov utagere med å bli sint og frustrert. Det er et rop om hjelp. Lytt og hjelp han så vil dere alle få en lettere hverdag. Jeg er enig i at mye kan være og er pga dysleksien, men det er også andre ting han sliter med som han ikke kan noe for. Og han er kanskje litt "anderledes" enn andre gutter på hans alder.. Vanskelig å forklare uten å gå i dybden. Jeg er enig i at vi som foreldre må prioritere å hjelpe han, men det er mange ting jeg må prioritere i hverdagen, og akkurat dette med lekser osv er det jeg sliter mest med. Fikk ny mail fra skolen nå, og PPT (han er søkt inn der, men ikke kommet inn enda. De manglet visst noe i søknaden) lurer på om han burde søkes inn til ABUP igjen allerede nå før han er kommet inn i PPT. Så antagelig har de vel rett i det, så lenge de mener det og kun har sett søknaden. Det er merkelig også må jeg si, for her har jeg en utrolig glad og god gutt i det store og det hele, også er det allikevel noe som ikke er som det skal.. TS Anonymkode: 6295a...a90
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #18 Skrevet 10. oktober 2018 Alle elever har RETT på tilpasset opplæring. Dette uavhengig av diagnose og PPT-innblanding. Supert at PPT kommer på banen etterhvert, men du kan kreve tilpasset ukeplan allerede nå. Be om møte med lærer der du legger frem problemene og si at du ønsker tilpasset ukeplan som skal ha fokus på feks grunnleggende ferdigheter dersom du mener det finnes hull i kunnskapen hans. Det er viktig å ta tak i dette nå som han nærmer seg ungdomsskolealder. Ang. å betale noen andre for å hjelpe så går det helt fint dersom du kjenner noen som er student feks. Jeg har hatt undervisning med barna til venner av familien (de var i ungdomsskolealder) en gang i uken. 250 kroner i timen tok jeg da. Går han på leksehjelp? Har du søkt om pc og lignende? Anonymkode: 2dad3...fb8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2018 #19 Skrevet 10. oktober 2018 Han har KRAV på ekstrahjelp er ikke et spørsmål en gang. Prat med kontaktlærer og eventuelt rektor. Faren min har kjempet for rettighetene mine innenfor skole i alle år, og det funka. Jeg hadde ekstrahjelp fra barneskolen, og måtte også ha en egen assistent lærer på ungdomsskolen. (Har sterk ADHD,noe som ikke gikk så bra på skolen). Så, alle barn og ungdommer har krav og rettigheter på skolen for å lære det man skal lære. Tilrettelagt! Anonymkode: 53f07...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå