AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Her i huset har vi ulike arbeidstider. En av oss jobber turnus, hvor dagvaktene starter tidlig og den andre har en 8-16 jobb. Det vil si at den ene forelederen ofte har dratt fra huset før barna våkner. Med høsten kommer jo også sykdom, når man har små barn i barnehage og det er jo ikke sjelden at de små våkner med feber og da må de selvsagt være hjemme. Men er det da en selvfølge at det er forelderen som er hjemme med barna da de står opp som også er hjemme ved sykdom? Eller er det like rimelig at den andre forelderen kommer hjem fra arbeid, halvparten av gangene? Arbeidsplassen ligger under en kilometer fra hjemmet, så det er ikke tidkrevende eller problematisk å komme hjem. Anonymkode: 9f8e0...538
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Det velger dere helt selv. Her tar jeg alle sykt barn-dagene så lenge det rekker. Min mann er selvstendig næringsdrivende og vi taper penger på at han er borte. Jeg jobber statlig og taper ingenting. Anonymkode: 287eb...ae6 4
Ulrikke Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Her tok vi stort sett alltid annenhver dag ved sykdom. Hvem som tok første dag varierte etter hvem som var hjemme når sykdom ble oppdaget (ingen av oss dro til nøyaktig samme tid hver dag, slingringsmonn på ca 3 timer på meg i jobb i bhg, for eksempel), hvem det passet minst dårlig for å være borte den dagen osv. Hvis vi skjønte kvelden før at barnet var sykt dagen etter planla vi på samme måte. Dersom den ene parten alltid drar før barnet står opp om morgenen kan dere jo gjøre det sånn at den som er hjemme alltid tar dag 1, men at den andre da alltid må ta dag 2 uansett. Det er jo ikke SÅ ofte de bare er syke en dag, dessverre... 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har vi ulike arbeidstider. En av oss jobber turnus, hvor dagvaktene starter tidlig og den andre har en 8-16 jobb. Det vil si at den ene forelederen ofte har dratt fra huset før barna våkner. Med høsten kommer jo også sykdom, når man har små barn i barnehage og det er jo ikke sjelden at de små våkner med feber og da må de selvsagt være hjemme. Men er det da en selvfølge at det er forelderen som er hjemme med barna da de står opp som også er hjemme ved sykdom? Eller er det like rimelig at den andre forelderen kommer hjem fra arbeid, halvparten av gangene? Arbeidsplassen ligger under en kilometer fra hjemmet, så det er ikke tidkrevende eller problematisk å komme hjem. Anonymkode: 9f8e0...538 Klart man skal dele på det! På samme vis som hvis barnet blir sykt i løpet av dagen. Vi tar annenhver dag, så hvis jeg var hjemme sist gang barnet var sykt ville han vært hjemme første gang denne dagen. Sånn går det (med noen unntak) frem til vi er tomme for sykedager til barna. Har han et viktig møte eller frist så får han selvsagt lov til å gå på jobb og omvendt. Er det slik at begge har viktoge møter får den personen som opprinnelig skulle på jobb lov til å gå på jobb. Overbevist om at det ville vært gjeldene også indin situasjon... Men hvis man er midt i en arbeidsoppgave må man nesten gjøre den ferdig før man kommer. Anonymkode: 55cec...db4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 Så lenge begge har rett på syke barn dager burde man foredele. Ta annenhver gang for eksempel. Det er vel godt for alle parter, både barnet som får tid med begge foreldre og arbeidsplassen. Jeg synes det er irrterende med arbeidskollegaer som alltid er hjemme med sykt barn og mannen slipper unna bare fordi de har en «viktigere» jobb med «viktige møter» osv. (Jeg jobber i typisk kvinnedominert yrke). Anonymkode: 2347c...cf7 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge begge har rett på syke barn dager burde man foredele. Ta annenhver gang for eksempel. Det er vel godt for alle parter, både barnet som får tid med begge foreldre og arbeidsplassen. Jeg synes det er irrterende med arbeidskollegaer som alltid er hjemme med sykt barn og mannen slipper unna bare fordi de har en «viktigere» jobb med «viktige møter» osv. (Jeg jobber i typisk kvinnedominert yrke). Anonymkode: 2347c...cf7 Vel, jeg tenker at det er derfor jeg får så dårlig betalt i min statlige stilling. Jeg tar med god samvittighet alle sykt barn dagene jeg kan. Vi taper masse penger på at mannen min, som er selvstendig næringsdrivende skal ta ut slike dager. Anonymkode: 287eb...ae6 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Det må dere jo bare bli enige om dere imellom. For vår del hadde annenhver gang aldri fungert. Jeg er konsulent, og ofte er det viktige kundemøter, tidsfrister og høyt tempo, men også mye fleksibilitet når det ikke er leveranser. Han er lege, så har mindre fleksibilitet, men også lettere for å "slippe alt", da det alltid er noen andre som kan ta over. Så har alltid fordelt seg ganske likt gjennom at han tar det når det er noe viktig som skjer på min jobb, og jeg tar det ellers. Har alltid lest hverandre fint, så ikke noe problem å ta et valg for felles beste. Over et år fordeler det seg ganske likt. Anonymkode: 669bc...791
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, jeg tenker at det er derfor jeg får så dårlig betalt i min statlige stilling. Jeg tar med god samvittighet alle sykt barn dagene jeg kan. Vi taper masse penger på at mannen min, som er selvstendig næringsdrivende skal ta ut slike dager. Anonymkode: 287eb...ae6 Leste du første setningen min? Anonymkode: 2347c...cf7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 5 minutter siden, Ulrikke skrev: Dersom den ene parten alltid drar før barnet står opp om morgenen kan dere jo gjøre det sånn at den som er hjemme alltid tar dag 1, men at den andre da alltid må ta dag 2 uansett. Det er jo ikke SÅ ofte de bare er syke en dag, dessverre... Ja, dette kunne ha fungert. Men i praksis så har det da blitt sånn at forelderen som ikke er hjemme om morgenveldig ofte har fridag eller senvakt de påfølgende dagene, slik at det resulterer i at denne ikke er hjemme fra jobb. Og da er jo konsekvensen at det i over 90% av tilfellene er den andre forelderen og dennes jobb som må ta støyten. Problemstillingen er altså at det oppleves som en urimelig og skjev belastning på den ene. TS Anonymkode: 9f8e0...538
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Vi fordeler det likt utover året. Begge har perioder hvor der passer mer eller mindre bra å være hjemme, og tilpasser hvem som er hjemme deretter. Han har en «høyere» stilling enn meg, og tjener 50% mer, men det er like naturlig for han å være hjemme med sykt barn som det er for meg. Anonymkode: 02a48...bc5
Marikken Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg har normalt tatt dag 1 når barna har vært syke, rett og slett fordi det er jeg som er hjemme på morgenen. Mannen starter normalt før meg på jobb så det faller seg naturlig. Begge har imidlertid fleksible jobber, så dersom jeg har hatt noe som vanskelig kan delegeres på jobb den dagen har mannen kommet hjem. Ser ikke helt at det skal være er problem dersom det ikke går en sykt-barn dag når en er hjemme dersom man har en fridag eller starter senere på jobb - i mitt hode er det bare en fordel at man ikke bruker opp sykedagene dersom det ikke er behov for det?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 1 minutt siden, Marikken skrev: Ser ikke helt at det skal være er problem dersom det ikke går en sykt-barn dag når en er hjemme dersom man har en fridag eller starter senere på jobb - i mitt hode er det bare en fordel at man ikke bruker opp sykedagene dersom det ikke er behov for det? Ja, det er en fordel. Men den fordelen gjør jo også at den ene forelderen bruker betydelig flere sykt barn-dager enn den andre. Skjønner du ikke at det oppleves urimelig at byrden alltid faller på den ene? At den ene eksempelvis bruker 6 dager, mens den andre "slipper unna" med 1 eller 2? Anonymkode: 9f8e0...538
Sushi Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Selvfølgelig skal det fordeles noenlunde likt, men også på en måte som er praktisk for dere. Det kunne for eksempel vært at du alltid er hjemme hvis sykdommen oppdages om morgenen, mens partneren din alltid er hjemme hvis den oppdages kvelden før eller om natta, eller hvis barnet må hentes i barnehagen i løpet av dagen. Hvis den andre forelderen i tillegg tar dag 2 og 3 ved behov, så bør det vel bli ganske likt? Men hvis det er sånn at sykdom alltid oppdages om morgenen så bør det uansett være annenhver gang. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #14 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg jobber ulike vakter, mannen 7-15. Her legger vi opp hvem som er hjemme etter hvilke vakter jeg har. Noen av vaktene mine går ikke ut over mine kollegaer, da blir jeg hjemme, han er hjemme hvis det blir «feil» dager. Jeg ringer han og han kommer hjem før jeg nå på jobb (eventuelt så fort han kan så jobber jeg litt lengre). Anonymkode: b37a7...9b0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg tar så mange som det er mulig. Mannen min er selvstendig næringsdrivende så vi taper veldig mye penger på at han blir hjemme. Anonymkode: 69524...d0f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tar så mange som det er mulig. Mannen min er selvstendig næringsdrivende så vi taper veldig mye penger på at han blir hjemme. Anonymkode: 69524...d0f Kan til en viss grad forstå det, men hva gjør dere når dine 10 dager er brukt opp?? Jeg irriterer meg nemlig grønn over en kolega som er hjemme med sykt barn på 2. uka nå, og hun var borte i over 1 uke i våres, + noen enkeltdager innimellom. De har bare ett barn, og dermed 10 dager hver. Mannen hennes er selvstendig næringsdrivende, så regner med de har samme tankegang. Men er det virkelig umulig for de som jobber selvstendig å ta sine sykt barn dager? i stedet for at den andre parten må være hjemme ubetalt når sine 10 dager er brukt opp? Og er det rettferdig for arbeidsgiver og kolleger, som til stadighet må ta støyten ved fravær? Selv jobber jeg nesten bare kveld, så jeg tar sykt barn dager alle disse dagene, og mannen kommer hjem 1 time tidligere enn ellers, så jeg rekker jobben. Også tar han den ene dagen i uken jeg jobber dagen. Anonymkode: 754a9...318
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan til en viss grad forstå det, men hva gjør dere når dine 10 dager er brukt opp?? Jeg irriterer meg nemlig grønn over en kolega som er hjemme med sykt barn på 2. uka nå, og hun var borte i over 1 uke i våres, + noen enkeltdager innimellom. De har bare ett barn, og dermed 10 dager hver. Mannen hennes er selvstendig næringsdrivende, så regner med de har samme tankegang. Men er det virkelig umulig for de som jobber selvstendig å ta sine sykt barn dager? i stedet for at den andre parten må være hjemme ubetalt når sine 10 dager er brukt opp? Og er det rettferdig for arbeidsgiver og kolleger, som til stadighet må ta støyten ved fravær? Selv jobber jeg nesten bare kveld, så jeg tar sykt barn dager alle disse dagene, og mannen kommer hjem 1 time tidligere enn ellers, så jeg rekker jobben. Også tar han den ene dagen i uken jeg jobber dagen. Anonymkode: 754a9...318 Enig! Har man valgt å få barn, så må man også ta følgene av det. Som f eks at man taper penger. Anonymkode: 2347c...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #18 Skrevet 8. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan til en viss grad forstå det, men hva gjør dere når dine 10 dager er brukt opp?? Jeg irriterer meg nemlig grønn over en kolega som er hjemme med sykt barn på 2. uka nå, og hun var borte i over 1 uke i våres, + noen enkeltdager innimellom. De har bare ett barn, og dermed 10 dager hver. Mannen hennes er selvstendig næringsdrivende, så regner med de har samme tankegang. Men er det virkelig umulig for de som jobber selvstendig å ta sine sykt barn dager? i stedet for at den andre parten må være hjemme ubetalt når sine 10 dager er brukt opp? Og er det rettferdig for arbeidsgiver og kolleger, som til stadighet må ta støyten ved fravær? Selv jobber jeg nesten bare kveld, så jeg tar sykt barn dager alle disse dagene, og mannen kommer hjem 1 time tidligere enn ellers, så jeg rekker jobben. Også tar han den ene dagen i uken jeg jobber dagen. Anonymkode: 754a9...318 Hos oss har det ikke vært umulig å at far som er selvstendig næringsdrivende har tatt ut sykt barn dager. Selvfølgelig taper vi på det på kort sikt, men på lang sikt tror jeg det tjenes inn igjen i form av min arbeidsgivers velvilje og min lønnsvekst. Ved siste lønnsforhandlinger gikk jeg foreksempel opp 12 %, selv om jeg allerede lå litt over snittet og gjennomsnittlig vekst var på rundt 3 %. Det hadde nok aldri skjedd hvis ikke jeg står på og stiller opp når det er behov. Vi deler ca 50/50, og den det er minst ulempe for blir hjemme. Men da ikke medregnet tapt fortjeneste for firmaet. Noen dager har vi også vært halve dager hjemme, andre ganger noen timer. Anonymkode: 3cd89...228
Marikken Skrevet 8. oktober 2018 #19 Skrevet 8. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er en fordel. Men den fordelen gjør jo også at den ene forelderen bruker betydelig flere sykt barn-dager enn den andre. Skjønner du ikke at det oppleves urimelig at byrden alltid faller på den ene? At den ene eksempelvis bruker 6 dager, mens den andre "slipper unna" med 1 eller 2? Anonymkode: 9f8e0...538 Nei? Hvis jeg forsto hovedinnlegget riktig så er begge hjemme like mye, men forelder nr 2 som jobber turnus slipper å bruke sykt barn dag fordi den allikevel har fri fra jobben? I mitt hode er da begge hjemme med syke barn like mye (mao: ansvaret er likt fordelt på hjemmebane) at den ene slipper å bruke av «sykt barn kvota» er jo bare en fordel? Plutselig får man langvarig syke barn og da har jo forelder nr 2 flere dager å ta av.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan til en viss grad forstå det, men hva gjør dere når dine 10 dager er brukt opp?? Jeg irriterer meg nemlig grønn over en kolega som er hjemme med sykt barn på 2. uka nå, og hun var borte i over 1 uke i våres, + noen enkeltdager innimellom. De har bare ett barn, og dermed 10 dager hver. Mannen hennes er selvstendig næringsdrivende, så regner med de har samme tankegang. Men er det virkelig umulig for de som jobber selvstendig å ta sine sykt barn dager? i stedet for at den andre parten må være hjemme ubetalt når sine 10 dager er brukt opp? Og er det rettferdig for arbeidsgiver og kolleger, som til stadighet må ta støyten ved fravær? Selv jobber jeg nesten bare kveld, så jeg tar sykt barn dager alle disse dagene, og mannen kommer hjem 1 time tidligere enn ellers, så jeg rekker jobben. Også tar han den ene dagen i uken jeg jobber dagen. Anonymkode: 754a9...318 For å si det sånn...vi taper 6000 kr dagen på at han er hjemme. Om det er en god dag så er det mer. For oss så er det billigere at jeg tar meg ubetalt fri. Om det er rettferdig ovenfor kollegaer? antageligvis ikke. Men hensynet til min familie er det jeg prioriterer. Anonymkode: 69524...d0f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå