Gå til innhold

Venninne i voldelig forhold, taushetsplikt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en uhyre vanskelig situasjon her. Ikke kan jeg skrive for mye her heller. For noen uker siden ble venninna mi braktet til sykehus da mannen hennes hadde slått henne nærmest helseløs. Mannen hennes er en av de nærmeste kompisene til min mann... Og hun ble da en av mine nærmeste. Jeg var på jobb den dagen hun kom inn... Hun ville ikke anmelde, atter en gang. Og vi får jo ikke gjort noe, uten hennes tillatelse. 

Den forbanna taushetsplikten :( Jeg kan ikke snakke med noen om dette, og står helt maktesløs over hva jeg kan gjøre. Hun har nå slettet meg fra facebook, ligger vel en skam der, en skam hun ikke bør føle, selvsagt... Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre... Har ikke klart å tenke klart siste måneden. Vrenger seg i magen. Finnes det en måte for meg å gå forbi taushetsplikt i sånn situasjon? Evt andre måter å gå frem på? Nylig utdannet og vet rett og slett ikke helt. Vil ikke ta det opp med sjefen min unødig, er jo redd for min egen jobb midt oppe i dette. :( 

Anonymkode: 6da7c...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Er du sikker på at man ikke kan anmelde når noen har blitt banket mot deres vilje? Det høres veldig rart ut. Hva om noen kommer inn og har blitt skutt i foten av naboen. Har dere ikke lov å melde det inn om vedkommende protesterer liksom? Det høres veldig merkelig ut

Anonymkode: 1bee4...5bc

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hæ? Er du sikker på at man ikke kan anmelde når noen har blitt banket mot deres vilje? Det høres veldig rart ut. Hva om noen kommer inn og har blitt skutt i foten av naboen. Har dere ikke lov å melde det inn om vedkommende protesterer liksom? Det høres veldig merkelig ut

Helsepersonnel kan ikke anmelde slikt.

Anonymkode: ca989...875

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vår plikt. Sier pasient nei, så får ikke vi lov til å kontakte politiet, nei. Politiet kan ikke føre en anmeldelse, om vedkommende nekter på alt. Uansett hva de i forkant sa. 

Selvfølgelig er det annerledes i sånne scenario. Pistol er ulovlig. Får man skader som påvirker livskvalitet (fysisk) der det står om livet, så er det også annerledes. I «mindre» tilfeller der det avhenger av forklaring fra vedkommende, for å føre en sak, så er det dessverre lite vi kan gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Har de barn? 

Anonymkode: e7967...7cb

• Liker 2
Skrevet

Har de barn? 

Nei. Dessverre, for da vet jeg hva jeg kunne gjort. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Dessverre, for da vet jeg hva jeg kunne gjort. 

Det var det jeg tenkte på, at du visste. 

Da må du rett og slett la det fare. 

• Liker 1
Skrevet

Det var det jeg tenkte på, at du visste. 

Da må du rett og slett la det fare. 

Er det jeg frykter... Er bare redd, livredd, for hva som skjer neste gang. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet eller fastlegen. 

Skrevet
Akkurat nå, Tapas skrev:

Du kan sende bekymringsmelding til barnevernet eller fastlegen. 

De har ikke barn, som nevnt.

Ingen vet om dette. Jeg hadde heller ikke visst, hadde ikke jeg vært på jobb. Så hva skal jeg da si til fastlegen? Da vil hun få vite at det kom i fra meg. Og da står min jobb for spill.

• Liker 1
Skrevet

https://kurs.uni.no/course/view.php?id=16

Vil anbefale deg sterkt å ta dette kurset. Inneholder mye aktuell informasjon i denne sammenhengen. Tror tilogmed du vil finne åpning for å melde dette til politiet. Er hun gravid er h*n regnet for å være spesielt farlig.

Anonymkode: 7e6ac...330

• Liker 2
Skrevet

https://kurs.uni.no/course/view.php?id=16

Vil anbefale deg sterkt å ta dette kurset. Inneholder mye aktuell informasjon i denne sammenhengen. Tror tilogmed du vil finne åpning for å melde dette til politiet. Er hun gravid er h*n regnet for å være spesielt farlig.

Tusen takk! Dette har jeg veldig lyst å gjøre, så takk for at du delte det med meg :) Men jeg skulle gjerne visst mer akkurat nå, jeg... Jobber du innenfor dette yrket, eller tatt kurset? 

Hun er ikke gravid, som jeg vet. Vi er (var...? :( ) veldig nærme, så liker å tro at hun hadde fortalt det til meg da.

Skrevet

Det er dessverre ingen måte du kan omgå taushetsplikten på i slike tilfeller. Uansett! Hun skal ha full råderett over sin egen helseinformasjon, og så lenge hun er den eneste skadelidende og hun er voksen og samtykkekompetent så må hun bestemme dette selv.

Det du kan gjøre er å vise at hun kan stole på deg, vise at hennes informasjon er trygg hos deg, og dermed kanskje bli den ene hun etterhvert kan begynne å snakke med. På den måten kan du hjelpe henne i å være en støtte når ting er fælt, og en støtte når hun forhåpentligvis bestemmer seg for å bryte med ham.

Anonymkode: 3eb30...15c

• Liker 3
Skrevet

Har tatt kurset ja. Du finner mye relevant informasjon. Mener du skal kunne melde under gitte forutsetninger. Lurer på om det er nr  4 eller 5 sier noe om å melde.

Skrevet

Du kan ringe legevakt som kan ringe henne. De trenger ikke opplyse om hvem som ringer. Du kan også skru av nummervisning på din tlf før du ringer. Du kan i alle fall ringe de og legge frem problemstillingen og høre om de kan hjelpe på noen måte.

Skrevet

Har dere snakket/kranglet siden hun har slettet deg fra fb? Eller har hun gjort det helt uten videre? Har hun ingen andre i sitt nettverk som kan ane noe? Foreldre? søsken?
Jeg syntes du skal dra til henne og fortelle henne om bekymringen din og at alt du ønsker handler om at du er glad i henne. Forstår at situasjonen er vanskelig❤️

Anonymkode: fe71f...c80

• Liker 3
Skrevet

Du, gå og snakk med sjefen din. Du er sikkert ikke den første, eller siste, om opplever dette og sjefen din bør helt sikkert kunne gi deg råd som gjør det enklere for deg å håndtere slike situasjoner.

Anonymkode: 43ffa...88f

• Liker 33
Skrevet

I slike tilfeller som TS beskiver kan politiet selv ta ut anmeldelse mot mannen. 

Noe kan gjøres, ikke sitt stille. 

• Liker 2
Skrevet

Ettersom du er nylig utdannet så er det naturlig at du snakker med din nærmeste leder om dette. Han/hun kan sikkert gi deg noen råd. Har du sagt noe til mannen din?

Anonymkode: c8a6f...873

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere snakket/kranglet siden hun har slettet deg fra fb? Eller har hun gjort det helt uten videre? Har hun ingen andre i sitt nettverk som kan ane noe? Foreldre? søsken?
Jeg syntes du skal dra til henne og fortelle henne om bekymringen din og at alt du ønsker handler om at du er glad i henne. Forstår at situasjonen er vanskelig❤️

Anonymkode: fe71f...c80

Jeg ville vært svært forsiktig med å gi henne innrykk av at du kommer til å "motivere" henne til å fortelle noe. Hun kan oppleve det som press, og da er du plutselig en helsearbeider som har trådt over streken og oppsøkt henne for å diskutere opplysninger du har tilegnet deg i embeds medfør. 

Anonymkode: 3eb30...15c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...