Gå til innhold

Dere som er under NAV og misliker det, hva er så ille med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser stadig vekk at folk ønsker å gjøre alt for å ikke havne under NAV igjen. Er det fordi NAV ikke betaler når de skal eller hvorfor er det så ille å være under NAV? Jeg snakker nå ikke om syke, men om folk som kanskje har vært på AAP eller ikke får jobb og får hjelp fra NAV. Jeg synes ikke det virker så ille, man får jo penger og hjelp.

Anonymkode: 3bc61...8f2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært under NAV, men regner med det er fordi det er et stort byråkratisk sort hull. Systemet er ekstremt firkantet uten noe rom for skjønn - det er nærmest umulig å forstå seg på for vanlige folk og konsulentene kan ikke alltid reglene selv 😛   Og i tillegg til at reglene er umulig å forstå, er det brukerens ansvar å gjøre alt rett.

Har som sagt ikke vært under NAV selv, men har noe erfaring via jobb. Og den erfaringen er at NAV er akkurat like vanskelig, kronglete og brukerfiendtlig som alle andre store, sentraliserte etater. Jeg siterer min tante: «man må jammen være frisk for å kunne bli syk i dette landet» - siktet til papirmølla 😂

NAV var en god tanke, men jeg tror de lokale trygdekontorene hvor man fikk møte faktiske mennesker som forstod og viste skjønn, var bedre på mange måter. I dagens system blir en søknad avvist av datasystemet hvis du har satt en punktum feil ;) 

Anonymkode: 8b621...b91

• Liker 10
Skrevet

Som sykemeldt er det helt håpløst. Selv om sykemelding nå blir sendt elektronisk så klarer de å rote den bort. Pengene blir aldri utbetalt til riktig dato, må ringe ofte for å spørre om når pengene kommer. Kan ta en og en halv måned før penga dukker opp. Nav ansatt som mente jeg skulle sende barna mine til sin bestemor på heltid så jeg kunne bli fortere frisk. Da reiste jeg meg og gikk faktisk. Greit jeg er takknemlig for å faktisk få penger, men noen av de ansatte veit virkelig ikke hva de driver med. 

Anonymkode: ee39f...94b

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser stadig vekk at folk ønsker å gjøre alt for å ikke havne under NAV igjen. Er det fordi NAV ikke betaler når de skal eller hvorfor er det så ille å være under NAV? Jeg snakker nå ikke om syke, men om folk som kanskje har vært på AAP eller ikke får jobb og får hjelp fra NAV. Jeg synes ikke det virker så ille, man får jo penger og hjelp.

Det som er det verste er all makten de har over deg. Du må kanskje bryte opp, selge hus og hjem, eller flytte til en annen kant av landet der du ikke kjenner noen. ( For meg har aldri dette vært et problem, men vet om andre som har slitt med dette og har hatt vanskeligheter med å få ting til å gå opp; Bolig, barnepass, barnehage plass osv ) 

Så er det selvsagt at man får lite betalt og at regninger hoper seg opp, man må velge noen ganger mellom å betale for strøm kontra mat. Man blir sendt på " kurs " som ikke har noen nytte annet enn at staten bruker mer penger for å se bra ut når folk er på " tiltak " kommer de ikke i arbeidsledighets statistikkene. 

Anonymkode: 68037...92c

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nav gir ikke hjelp til å få seg jobb, den jobben må du gjøre selv, så om det er dette du tror, vil du nok gå på en smell selv etterhvert. Den hjelpen du vil få hos nav spessielt som sosialklient, er økonomisk stønad gitt hva du har rett på, og trakasering, fordi det gir folk "motivasjon" til å komme seg vekk fra NAV. Men problemet er selvsagt, at mange av samfunnets "bunnslam", har rett og slett ikke det arbeidsgiverne spør etter. Så du har NAV på en side som trakaserer deg "glemmer utbetalinger" og sender deg på ulønnet arbeid gang på gang hos arbeidsgivere som misbruker systemet, samtidig som du lever i ekstrem fattigdom sammenlignet med de rundt deg, og på andre siden har du arbeidsgivere som gir deg avslag på jobbsøknader men tilbyr deg å få æren av å jobbe "gratis", igjenn.. Da blir mange "sure". Det vil alltid være tapere, og det er ikke "bare" nav sin skyld, men tapere er ikke lykkelige, fantasien folk har til "navere" som fpr masse penger uten å gjøre noe for et flott liv! stemmer ikke i det hele tatt, langtids sosialklienter er sykere enn de uføretrygdede. Om du en gang ender opp på bunnen av samfunnets hierarki, vil du også bli sur på verden, sånn er menneskene, det er ikke kult å være samfunnets bunnslam . Men det er ting som kan gjøres får å bedre deres livskvalitet noe uten ekstra kostnader for samfunnet, men det er et politisk valg og slik nav er og vil være, vil ikke noe human behandling av sosialklienter være aktuelt.

Håper dette var oppklarende. og nei, folk med dårlig moral, er mindre brukere av NAV enn andre, det handler ikke om manglende moral og etikk, det handler om manglende evner og egenskaper for å lykkes i samfunnet, slik det er lagt opp, og det er også til en viss grad bevisst politikk fra høyresiden, bla.a fri flyt av ufaglært arbeidskraft, samtidig som en hetser norske ufaglærte sosialklienter som blir skvist ut bevisst for profitt hos høyresiden. (og nei venstresiden er ikke bedre totalt sett men det er en annen debatt)

Anonymkode: b0212...173

• Liker 3
Skrevet

Det er blant annet fordi jeg mister all frihet. Kan ikke bare ta en tur til utlandet om jeg ønsker det. 

Anonymkode: dca28...69a

Skrevet

Så lenge du gjør det du skal, sender inn det du skal, gir opplysninger som du skal, sender meldekort når du skal, ringer med ekstraopplysninger og rett og slett gjør din del og holder de oppdatert så er min oppfatning at man får alt man har krav på, uten noe særlig mikkmakk.

Anonymkode: 15126...f3a

• Liker 9
Skrevet

At du kaller mennesker som er så uheldige å komme i klørne på NAV for bunmslam,  sier det meste om deg. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav gir ikke hjelp til å få seg jobb, den jobben må du gjøre selv, så om det er dette du tror, vil du nok gå på en smell selv etterhvert. Den hjelpen du vil få hos nav spessielt som sosialklient, er økonomisk stønad gitt hva du har rett på, og trakasering, fordi det gir folk "motivasjon" til å komme seg vekk fra NAV. Men problemet er selvsagt, at mange av samfunnets "bunnslam", har rett og slett ikke det arbeidsgiverne spør etter. Så du har NAV på en side som trakaserer deg "glemmer utbetalinger" og sender deg på ulønnet arbeid gang på gang hos arbeidsgivere som misbruker systemet, samtidig som du lever i ekstrem fattigdom sammenlignet med de rundt deg, og på andre siden har du arbeidsgivere som gir deg avslag på jobbsøknader men tilbyr deg å få æren av å jobbe "gratis", igjenn.. Da blir mange "sure". Det vil alltid være tapere, og det er ikke "bare" nav sin skyld, men tapere er ikke lykkelige, fantasien folk har til "navere" som fpr masse penger uten å gjøre noe for et flott liv! stemmer ikke i det hele tatt, langtids sosialklienter er sykere enn de uføretrygdede. Om du en gang ender opp på bunnen av samfunnets hierarki, vil du også bli sur på verden, sånn er menneskene, det er ikke kult å være samfunnets bunnslam . Men det er ting som kan gjøres får å bedre deres livskvalitet noe uten ekstra kostnader for samfunnet, men det er et politisk valg og slik nav er og vil være, vil ikke noe human behandling av sosialklienter være aktuelt.

Håper dette var oppklarende. og nei, folk med dårlig moral, er mindre brukere av NAV enn andre, det handler ikke om manglende moral og etikk, det handler om manglende evner og egenskaper for å lykkes i samfunnet, slik det er lagt opp, og det er også til en viss grad bevisst politikk fra høyresiden, bla.a fri flyt av ufaglært arbeidskraft, samtidig som en hetser norske ufaglærte sosialklienter som blir skvist ut bevisst for profitt hos høyresiden. (og nei venstresiden er ikke bedre totalt sett men det er en annen debatt)

At du kaller mennesker som er så uheldige å komme i klørne på NAV for bunnslam, sier det meste om deg. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, OPIgirl skrev:

At du kaller mennesker som er så uheldige å komme i klørne på NAV for bunmslam,  sier det meste om deg. 

Det er det de blir behandlet som av samfunnet ihvertfall. Som nevnt er jeg ikke enig i slik behandling og uenig i politikken som føres, men flott bruk meg som fiende som er en av de eneste som er på tapernes side, hva gjelder faktisk politikk, lykke til.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at det å være syk er å ha manglende evner og egenskaper for å lykkes i samfunnet?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker nå ikke om syke

- TS. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det å være syk er å ha manglende evner og egenskaper for å lykkes i samfunnet?

- Du 

Er noe overlapp selvsagt, men nei, ikke nødvendigvis (og har aldri hevdet det)

Skrevet
På 8.10.2018 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Så lenge du gjør det du skal, sender inn det du skal, gir opplysninger som du skal, sender meldekort når du skal, ringer med ekstraopplysninger og rett og slett gjør din del og holder de oppdatert så er min oppfatning at man får alt man har krav på, uten noe særlig mikkmakk.

Anonymkode: 15126...f3a

Selv om man har gjort alt dette, og mer til skjer det  dog at de  ikke følger vedtak og vedtekter. Utbetaling datoer uten at man etterlyser dem, fordi de forlegger papirer både her og der, samt at de ikke overholder 3 dagers regelen på tilbakemelding. Denne må man etterlyse flere ganger. Før man blir oppringt av lederen. 

Så da er din oppfatning annerledes enn min. 

Anonymkode: 68037...92c

Skrevet

Dersom NAV gir sine kunder begrensinger som motiver flere å få seg jobb så er jo det kjempebra!? 

Da kan vi heller bruke mer penger på andre fattige og u-hjelp etc.

Dette er vel vinn-vinn for alle!?

Anonymkode: a6526...442

• Liker 2
Skrevet

Jeg ER syk og må ofte etterlyse utbetalinger. Det er omtrent umulig å få kjelp på kundesenteret og de aner aldri hvem de skal sette over til. Sier at de skal gi beskjed til rett person men ingen ringer tilbake. Når det er så vanskelig for meg som er syk, er det sikkert enda verre for de friske.

Anonymkode: 4886f...1bf

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ER syk og må ofte etterlyse utbetalinger. Det er omtrent umulig å få kjelp på kundesenteret og de aner aldri hvem de skal sette over til. Sier at de skal gi beskjed til rett person men ingen ringer tilbake. Når det er så vanskelig for meg som er syk, er det sikkert enda verre for de friske.

Hjelp, ikke kjelp på kundesenteret!

Skrevet

Jeg tror det største problemet, og dette har jeg også hørt fra saksbehandlere selv, er at systemet er litt lappet sammen, og der forskjellige saksbehandlere gjennom hvert punkt kanskje har forskjellig nivå av kompetanse. 

Slik at det én saksbehandler forteller, ikke nødvendigvis samsvarer med det en annen forteller. Da får du kjipe situasjoner der noen saksbehandlere lover dette ene, men ikke kan holde på løftet - alle skal jo uansett følge reglene. 

Dette har ihvertfall jeg og bekjent opplevd. Det har vært alt fra å ta eksamen i dag, til støtte til flytting. De på kontoret sier ja med en gang, så går det tid, og man får avslag fra høyere hold. 

Anonymkode: 3fcf5...09f

Skrevet
På 8.10.2018 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Det er blant annet fordi jeg mister all frihet. Kan ikke bare ta en tur til utlandet om jeg ønsker det. 

Kan du det om du jobber? Det kan ikke jeg....

Anonymkode: 8721b...b39

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du det om du jobber? Det kan ikke jeg....

Anonymkode: 8721b...b39

Det kan du vel når du har ferie. Arbeidssøkere skal jo alltid være tilgjengelige for jobb.

• Liker 3
Skrevet

Har bare blitt mer psykisk syk av å gå på NAV.

Anonymkode: 46147...24e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...