Gå til innhold

Takke ja til kaker o.l. for å slippe bekymring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i flere år, og både familie og venner har nok dessverre brukt mye energi på å bekymre seg for meg. Nå er jeg mye bedre. Jeg er normalvektig, og har et mye mindre anstrengt forhold til mat. Middager og andre måltider med andre går også stort sett greit, og jeg klarer å slippe kontrollen på når og hva vi skal spise.

Jeg kan også spise kake og godteri uten å få helt hetta. Men noen ganger har jeg rett og slett ikke lyst på. Jeg vil være sunn, og da er synes jeg det blir mye med kaker, vin og godteri mange dager på rad, eller full fest hver helg. Ofte takker jeg derfor nei til slik mat/drikke.  Etterpå får jeg dårlig samvittighet, fordi jeg er redd de andre blir skuffet, og kanskje til og med bekymret igjen. Er det noen her med erfaringer eller tips til hva jeg bør gjøre? Skal jeg takke ja for å glede dem? Holde på mitt? Eller er det noe jeg kan si? 

Vet ikke hva de andre tenker, for det er som elefanten i rommet, og noe vi ikke snakker om...

Anonymkode: 84a37...15c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også hatt spiseforstyrrelser, og takker alltid ja til kake. Men tar et bittelite stykke bare.. Drikke hopper jeg glatt over! Jeg sier bare at jeg har kutta ut brus pga syren er så kjipmot tennene mine.Vin pga jeg har trappa ned på alkoholen.

Anonymkode: 12811...b38

• Liker 1
Skrevet
På 9.10.2018 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Har også hatt spiseforstyrrelser, og takker alltid ja til kake. Men tar et bittelite stykke bare.. Drikke hopper jeg glatt over! Jeg sier bare at jeg har kutta ut brus pga syren er så kjipmot tennene mine.Vin pga jeg har trappa ned på alkoholen.

Takk for svar. Kan jeg spørre hvorfor du alltid takker ja? Er det fordi du har lyst på, for å være høflig, eller fordi du er redd for at det er de syke tankene som evt. får deg til å si nei?

TS

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan jeg spørre hvorfor du alltid takker ja? Er det fordi du har lyst på, for å være høflig, eller fordi du er redd for at det er de syke tankene som evt. får deg til å si nei?

TS

Jeg har IKKE alltid lyst på kake 😵

Jeg sier ja takk fordi jeg vet at de som har laget kaken har brukt tid på den og så, hvis jeg sier nei takk én gang er det lettere å si nei takk neste gang. 

Når det gjelder familie og venner så vet jeg at de vil bekymre seg syk for at jeg er i ferd med å bli syk igjen.. Da spiser jeg heller et kakestykke altså, og passer på å spise ekstra sunt etterpå (klarer ikke å gi helt faen da).

Jeg har en sunn og god BMI altså, og bruker en del tid på å holde vekta mi oppe, men helt frisk, det blir jeg nok aldri. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...