Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke særlig pent sagt. Bare fordi noen gjør noe du selv ikke kunne tenkt deg betyr ikke at de er gale. Det er lov å ha forskjellige meninger uten å kalle folk ting. Så må du også huske på at vi lever ikke lenger på 70 og 80 tallet, og tidene har forandret seg på mange vis, blant annet også når det kommer til julefeiring. Det er faktisk veldig mange som pynter 1. Desember nå i 2018 - og koselig er nå det spør du meg! 😄 

Ha en fin kveld!

Anonymkode: 49fee...b61

Nei, det er ikke koselig når jula varer i over 2 måneder.  Blir jo møkkalei lenge før julaften.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er vesentlig hva andre velger å gjøre i sine egne hjem. Om naboen har full julepyntet stue 1. desember og fram til midten av januar endrer da ikke hvor koselig julen er for meg. 

Skrevet
14 timer siden, Peonjenta skrev:

Nei, det er ikke koselig når jula varer i over 2 måneder.  Blir jo møkkalei lenge før julaften.

Da får vi være enig om å være uenig. 

Anonymkode: 49fee...b61

Skrevet

Jeg startet vel å pynte tidlig i mitt unge voksenliv, bodde unna familie så dro som regel hjem rett før juleaften. Skulle jeg nyte mitt julepynta hus så måtte det pyntes tidlig desember. 

Da ikke det lenger var et must så fant jeg ut at jeg likte et julepynta hus i desember og jeg ga f... i hva andre mente. Så her pyntes det gradvis fra første advent, da kommer lys og mye pynt i sølv og hvitt opp. Og ca en uke før jul er alt på plass, juletreet kommer opp 22./23., men i fjor ble det faktisk satt opp 19. eller 20....

Jeg gjør hva som passer meg, og husker desverre selv stresspynting den 23. som liten... er også et menneske som dyrker julestemningen i hele desember....

Anonymkode: 38967...6f8

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på " stresspynting" den 23. og å pynte den 1.desember da. 

Anonymkode: 3c2f0...61e

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på " stresspynting" den 23. og å pynte den 1.desember da. 

Enig. Det er på ingen måte slik at de som venter med pyntingen til lille julaften stresspynter. 

Jeg (og sikkert de fleste i Norge) er vant til at hovedpynten kommer fram 23. desember. Det har aldri noengang vært forbundet med stress. Det var rett og slett kjempekoselig. Alle var med på pyntingen og det var så utrolig fint å finne fram eskene og pynte med en blanding av nytt og gammelt, kjøpt, laget og arvet. Og etterpå så vi Grevinnen og hovmesteren før vi brukte resten av kvelden på brettspill og julesnop. Og aller sist, rett før vi la oss, satte vi fram mat til julenissen. :hjerte: 

Selv om jeg nå i voksen alder i eget hus pynter litt 1. desember blir 90% av pynten spart til lille julaften og det er bare god stemning og hygge for hele familien.

• Liker 2
Skrevet

Her pyntes det med adventsstjerne og utelys første søndag i advent/1.des - hva som enn kommer først.

utover desember kommer julepynten mer frem og til slutt juletre rundt 21.

dere som pynter alt lille julaften, jobber dere full dag den dagen? Her er jeg selv hjemme til vanlig tid rundt kl 17, så er det middag, legging av unger rundt kl 18/20. Så er det å forberede dagen etter så langt det går. Lage mat, fylle julestrømpe osv. Hvordan rekker dere å pynte hele huset inkl juletre? Og det uten stress?

Anonymkode: 9246a...eae

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her pyntes det med adventsstjerne og utelys første søndag i advent/1.des - hva som enn kommer først.

dere som pynter alt lille julaften, jobber dere full dag den dagen? Her er jeg selv hjemme til vanlig tid rundt kl 17, så er det middag, legging av unger rundt kl 18/20. Så er det å forberede dagen etter så langt det går. Lage mat, fylle julestrømpe osv. Hvordan rekker dere å pynte hele huset inkl juletre? Og det uten stress?

*legging mellom 19/20 skulle det stå

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå pleier vi å ta fri lille julaften, men uansett pynter vi på kvelden etter middag. Vi sender ikke ungene tidlig i seng på lille julaften, da får de være oppe lenge. Det er jo jul. 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Arkana skrev:

Nå pleier vi å ta fri lille julaften, men uansett pynter vi på kvelden etter middag. Vi sender ikke ungene tidlig i seng på lille julaften, da får de være oppe lenge. Det er jo jul. 

Det spørs vel litt på alderen til barna vil jeg tro? Hos oss er der tripp trapp tresko fra 5 år og nedover, så å holde de oppe utover kvelden er å gjøre det vondt for alle. Julaften strekker vi, men ikke lille julaften. 2 dager på rad går ikke.

Hos oss hadde det uansett bli er voldsomt stress å måtte pynte alt etter middag da vi jobber fulle dager helt inn til lille julaften. Og jeg vil tro det er grunnen til at folk også pynter tidligere. Når man har fri på dagtid får man gjort unna en del, slik at kvelden kan frigjøres 😊

Skrevet

Selv med så mye julepynt vi har tar det ikke mer enn et par timer inkludert juletreet og det rekker vi fint etter middag lille julaften. Det er et av julens høydepunkter både for oss og barna og involverer ikke det minste stress, bare kos. :hjerte:  Vi setter på julemusikk og barna er med på pyntingen og etterpå ser vi Grevinnen og Hovmesteren sammen før de legger seg ca 22.

Jeg skjønner at mange jobber den dagen, er slitne etter jobb og kanskje heller ikke synes pynting er bare kos og julestemning slik vi gjør og uansett er det opp til enhver når de helst vil pynte enten det er av praktiske grunner eller bare fordi de vil ha julepynten ute lengst mulig. :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi reiser bort til familie i jula, så hvis vi skal få nytt julekosen hjemme, bør vi starte tidlig i desember. I fjor kjøpte vi juletre i plast, så nå kan jeg faktisk sette opp treet første helga i advent om jeg vil, uten å tenke på dryssende nåler. Kanskje pynte med 2 kuler om dagen, som en adventskalender..

Anonymkode: ed12b...a3b

Skrevet

Her finner vi fram nisser, juleblomster og pynter juletre noen dager før lille julaften (for å få jula til å vare lengst mulig), men jeg er litt opptatt av at det skal være advent først og at vi skal kose oss med det. Å kjøre full pakke med julepynt i en måned før jul gjør at adventstiden drukner litt, og jeg vil gjerne at ungene får med seg at det ikke bare er et langt, sammenhengende julekalas, men en ventetid og en feiring :)

Anonymkode: 82d2e...977

• Liker 1
Skrevet
På 8.10.2018 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg har ikke noe med hva andre gjør, men jeg syns likevel det er hårreisende at så mange pynter alt til jul den 1. desember! Og så plaprer mange om at det er slik det ble gjort " i gamle dager" ! 😮 Tøys og tull det, for da brukte de tida til å bake og slakte og ordne og julepynten kom fram når alt var ferdig til jul. Det er bare vi som har slik luksus at vi har så store hus at vi kan bake og ordne RUNDT det julepynta. 

Har til og med lest at noen vasker TIL de skal bake! Ja, det er vits for etterpå så er det masse melstøv der igjen. Neida, gjør som du vil, men jeg har min mening , tenk! 

mvh sliten og oppgitt over dagens unge . 

I gamle dager er et vidt begrep. Når tid var gamle dager? På 1990 tallet? Eller i 1880 årene? 

I virkelig gamle dager hadde de knapt julepynt eller julegaver, de hadde mer enn nok med å få mat på bordet, vaske og å komme seg til kirkes i riktig til. 

De velstående hadde bestestue, der julaften ble feiret i rikitg gamle dager. Juletrærne kunne heller ikke taes inn for tidlig, da de drysset nåler før jula var riktig begynt. Plasttrær var ikke oppfunnet. 

Så nei, i gamle dager den gang oldemor var barn gjorde de ikke den slags julepynting 1.12. 

Men hva folk i dag finner på å gjøre med julepynt og pynting får være hver og en især sin sak. De som vil pynte får pynte og de andre for la være inntil de finner tiden moden. Nå er det da først Halloween, så er det Thanks giving, black friday og advent før julepynten skal frem i dette hjemmet.

Anonymkode: 6cc0d...50c

• Liker 2
Skrevet

Her tar vi frem lilla duk, adventsstaken og syvarmet lysestake 1.desember eller eventuelt 1.søndag i advent hvis denne faller før 1.desember. Vi henger også opp stjernene i vinduene.

22. eller 23. desember pynter vi juletreet og tar frem all den andre julepynten.

Skrevet

For meg som ikke er kristen, er det ingen "ventetid" i desember. Jeg ønsker å lyse opp årets mørkeste måned, samt hedre norrøne tradisjoner.  Derfor pyntes det tidlig.

Skrevet

Jeg pynter alltid til første advent iallefall eller før 1. desember hvis ikke første advent i er i november :) Begynner å vaske i huset og tar frem mer julepynt når juleferien er i gang, pynter juletreet som vanligst 22. desember. Aww jeg gleder meg sånn til jul nå❤️

Skrevet

Vet ikke om det er «lovlig» å pynte enda, men da har en juledekorasjon kommet på plass 😂😂

Så noe fantadtisk bra på europris i fag, kjøpte det, men gidder ikke krangle med skapet og finne plass til den nå, så satte den på hylla i stua istede 👍🏻

Julen, julen, julen den er ikke her 😂😂

Men pynte, pynte, det kan man gjær 😂👍🏻

(Riming og sang har aldri vær en stor skill hos meg). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...