Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke feire jul de 20 dagene det ER jul? Fra 24. desember til 13.januar. DET forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 3c2f0...61e

For noen er jul 1. des til 1. januar. Chill, la folk ha egne tradisjoner og liv. Noe folk burde lære seg; Gjør ting slik du liker, og la andre gjøre det de vil. Ikke bry deg om andres liv, kropper eller livssyn). Bare fordi du "mener" noe er rett, - må du være åpen for muligheten at du selv tar feil. 

Anonymkode: cf6d8...282

• Liker 4
Skrevet

Jeg pynter litt 1. desember, men juletreet og hovedpynten kommer ikke fram før lille julaften. Jeg var som deg før, men så fant jeg ut at jeg faktisk har mer julestemning 1. desember enn jeg har 1. januar så da vil jeg heller kose meg med alt som er julete når stemningen er der. Uansett kan jeg ikke skjønne hvorfor det er så viktig å mene noe om hva andre gjør i sine egne hjem. Personlig har jeg aldri forstått de som har julepynt til langt uti januar (20. dag jul har jeg ikke noe forhold til, jeg holder meg til de vanlige 12 juledagene slik det meste av den julefeirende verden gjør), da har jeg virkelig ingen som helst julefølelse, men om andre vil gjøre det annerledes er da ikke et problem for meg. 

Forøvrig er det litt spesielt at du fnyser av de som mener man forberedte julen tidlig i gamle dager, de har nemlig helt rett. Før i tiden skulle alle juleforberedelsene være godt i gang eller ferdige innen 13. desember, den dagen markerte nemlig starten av julen. Da kom Lussi om natten for å sjekke hvordan det stod til og kunne finne på å straffe de som ikke hadde gjort det de skulle.

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsker jul! Og pynter så fort jeg føler det er «lovlig». Elsker når første søndag i advent er allerede i November! Da får jeg litt ekstra tid med julestemningen! Og blåser i hva andre sier og tenker. Min leilighet, jeg som bestemmer! Det er en glede med å være voksen og kunne bestemme helt selv hva jeg vil gjøre :nori:

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet i butikk da jeg var ung, og den mest hektiske tiden var i desember. Jeg lærte meg tidlig å få unna mest mulig i november, og begynte da med å pynte huset helt ferdig (med unntak av juletre) til 1. søndagen i advent. Juletreet pyntes helgen før julaften. 20 år senere har jeg fortsatt med dette, og ser at det er deilig å få julepynten på plass i god tid. Tror jeg hadde blitt helstressa om jeg skulle dra frem 7 kasser med pynt på lillejulaften... I stedet blir lillejulaften en rolig og fredlig start på julefeiringen.

Anonymkode: d13f8...d39

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Arkana skrev:

Jeg pynter litt 1. desember, men juletreet og hovedpynten kommer ikke fram før lille julaften. Jeg var som deg før, men så fant jeg ut at jeg faktisk har mer julestemning 1. desember enn jeg har 1. januar så da vil jeg heller kose meg med alt som er julete når stemningen er der. Uansett kan jeg ikke skjønne hvorfor det er så viktig å mene noe om hva andre gjør i sine egne hjem. Personlig har jeg aldri forstått de som har julepynt til langt uti januar (20. dag jul har jeg ikke noe forhold til, jeg holder meg til de vanlige 12 juledagene slik det meste av den julefeirende verden gjør), da har jeg virkelig ingen som helst julefølelse, men om andre vil gjøre det annerledes er da ikke et problem for meg. 

Forøvrig er det litt spesielt at du fnyser av de som mener man forberedte julen tidlig i gamle dager, de har nemlig helt rett. Før i tiden skulle alle juleforberedelsene være godt i gang eller ferdige innen 13. desember, den dagen markerte nemlig starten av julen. Da kom Lussi om natten for å sjekke hvordan det stod til og kunne finne på å straffe de som ikke hadde gjort det de skulle.

JuleFORBEREDELSER ja! De er jeg i gang med og nå,men jeg snakker om julePYNTING og det ble aldri gjort før alt annet var ferdig. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen på å ha julegaver ferdig innpakket, julevasken tatt og bokser fulle med julekaker, og det å ha satt ut noen nisser og engler. 

• Liker 1
Skrevet

Pynter til jul 1. desember fordi jeg har julestemning hele måneden uansett, og synes det er koselig. Det eneste jeg venter med til nærmere julaften er egentlig juletreet. Har aldri prioritert storrengjøring i desember, da har jeg stort sett nok av andre ting å drive med. Vasker litt ekstra nøye en eller annen gang i slutten av november, mens jeg baker det meste i desember. Pleier ikke kaste mel rundt og grise veldig når jeg baker julekaker, så da vasker jeg bare som normalt etterpå. Hva andre folk velger å gjøre tenker jeg veldig lite over. 

Anonymkode: 0ff45...e47

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke feire jul de 20 dagene det ER jul? Fra 24. desember til 13.januar. DET forstår jeg ikke. 

Og jeg forstår ikke at folk vil ha julepynten ute til 13 januar. Men sånn er det, vi er forskjellige.

Jeg føler at desember er julemåned, ikke januar. Da er jeg ferdig med julen. Jeg elsker førjulstiden, det er den beste tiden. Og for å gjøre den enda bedre så pynter jeg hele huset med en gang. 

Anonymkode: 5aba1...33c

• Liker 5
Skrevet

Jeg, som flere i tråden her, liker jula i desember. Jeg pynter til jul første søndag i advent, juletreet kommer inn litt forskjellig fra år til år, men det er det siste som jeg pynter. For meg er januar nytt år, og ikke jul.

Men ikke bryr jeg meg om folk tar ut julepynten 13.dag jul, 20.dag jul eller til 2.februrar (kyndelsmesse/kjerringjuldagen)...

Anonymkode: aaa39...77a

Skrevet

Jeg har julestemning i desember, og da vil jeg nyte julen og gleden av all den fine pynten og lysene. Jeg begynner å dra fram julestjerner, syvarmer og adventstake første søndag i advent eller 1.desember (alt ettersom hva som kommer først). 

Juletreet har pleid å komme opp mellom 15. Og 20. Desember. Jeg elsker juletreet og vil gjerne nyte det så lenge jeg har julestemning. I år håper jeg å få det opp første uken i desember.

1.januar så ønsker jeg å rydde bort julen, starte det nye året med rent og ryddig hus. Er det jeg setter pris på, og helt ærlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan ting "egentlig" skal være. 

Jeg velger å kose meg med julen i desember, den måneden jeg faktisk har julestemning. I januar vil jeg ha en frisk start uten jul. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Vi tar frem adventskalender og adventslys når advent kommer. Pynter til jul når julen kommer. Tre og julepynt kommer lille julaften. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg pynter tidlig fordi jeg elsker jul, samt ikke har tid nærmere jul :)

Skrevet

Jeg ELSKER jula :nisse: Jeg er vokst opp med at desember er adventsmåneden med lilla duker, en adventsstake på bordet og "syvarmet" i vinduet. Og så ble det pyntet til jul på kvelden/natta lille julaften etter at mamma og pappa kom hjem fra jobb og alt var vasket og ordnet ellers i løpet av desember. Og så hadde vi jula til 20. dag jul eller hva det var. Jeg har ikke tatt med meg denne tradisjonen. Jeg "vasker rundt" altså tak, vegger, gulv, innredninger osv i løpet av oktober/november, slik at jeg bare har igjen det "koselige" i desember. Da pynter jeg ordentlig til jul enten 1. desember eller første søndag i advent alt ettersom hva jeg har tid og mulighet til. Og det er mye pynt... Ikke bar en adventsstake, men minst to, stjerner eller "syvarmet" i alle vinduer osv. Det eneste som står igjen er juletreet som blir hentet inn og pyntet på kvelden lille julaften. Når 1. nyttårsdag kommer er til og med jeg lei jula, uansett om jeg har pyntet lille julaften eller 1. desember, så for å nyte den koseligste tiden av året mest mulig, pynter jeg så tidlig som 1. desember og kaster ut alt 1. nyttårsdag.Er det ikke godt at vi er forskjellige?? 

Anonymkode: d4c61...4be

• Liker 2
Gjest Solstråletårer
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er ikke jul for meg. Min jul er før.  Koser meg med slippe å stesse som en gal å få opp all pynt like før juleaften . Jobber fult så det tar man når det er tid. Men hvorfor skulle der plage deg.  Jeg liker å starte det nye året med å rydde ut jul. Gjerne viss jeg har fri. Nyttårshelga er perfekt til det.

Endret av Solstråletårer
Ble litt fort skrevet.
Gjest Kariannne
Skrevet

Jeg pynter så smått første søndag i advent. For meg er førjulstiden den koseligste og da er det hyggelig å ta frem litt røde gardiner, og lys. Jeg pynter aldri veldig masse til jul, men røde lys og noen nisser kommer frem. Juletreet kommer inn alt fra 20-23 desember. 2 juledag er julen over for meg. Juletreet går fyken på nyttårsaften eller 1 nyttårsdag. Jeg bryr meg ikke om hva som er "riktig" Jul for meg handler lite om Jesus og det kristelige. For meg er jul tradisjon, min familie sin tradisjon og tradisjoner jeg selv lager. 

Gjest Frulseth
Skrevet

Jeg pynter til jul 1.desember. Pynter juletreet 1.søndag i advent, og nyter julekos, baking, julefilmer og juleglede hver dag frem mot julaften. 

Julepynt blir tatt bort, og julen vasket ut til nyttår. Og får våkne 1.januar til nytt år med nye muligheter.

Mitt råd er å fokusere på det du selv elsker med jul, og overse alt det andre gjør.

eller rett og slett få deg en hobby...

Skrevet

Her blir julepynten tatt frem  midten av desember. Hadde vi ventet til lille julaften hadde julepynten blitt fremme i en uke fordi at nyttårsaften som oftest  feires hos og da er det ikke plass til masse julepynt med 25-30 personer 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg forstår ikke at folk vil ha julepynten ute til 13 januar. Men sånn er det, vi er forskjellige.

Jeg føler at desember er julemåned, ikke januar. Da er jeg ferdig med julen. Jeg elsker førjulstiden, det er den beste tiden. Og for å gjøre den enda bedre så pynter jeg hele huset med en gang. 

Anonymkode: 5aba1...33c

Det er en grunn til at det heter 13.dag JUL da :)

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg har ikke noe med hva andre gjør, men jeg syns likevel det er hårreisende at så mange pynter alt til jul den 1. desember! Og så plaprer mange om at det er slik det ble gjort " i gamle dager" ! 😮 Tøys og tull det, for da brukte de tida til å bake og slakte og ordne og julepynten kom fram når alt var ferdig til jul. Det er bare vi som har slik luksus at vi har så store hus at vi kan bake og ordne RUNDT det julepynta. 

Har til og med lest at noen vasker TIL de skal bake! Ja, det er vits for etterpå så er det masse melstøv der igjen. Neida, gjør som du vil, men jeg har min mening , tenk! 

mvh sliten og oppgitt over dagens unge . 

På 70 og 80 tallet pyntet man lille julaften.  Det har ikke vært vanlig å pynte 1 måned før julaften i Norge.  Det er noe gale folk gjør.

• Liker 4
Skrevet
På 9.10.2018 den 18.25, Peonjenta skrev:

På 70 og 80 tallet pyntet man lille julaften.  Det har ikke vært vanlig å pynte 1 måned før julaften i Norge.  Det er noe gale folk gjør.

Dette var ikke særlig pent sagt. Bare fordi noen gjør noe du selv ikke kunne tenkt deg betyr ikke at de er gale. Det er lov å ha forskjellige meninger uten å kalle folk ting. Så må du også huske på at vi lever ikke lenger på 70 og 80 tallet, og tidene har forandret seg på mange vis, blant annet også når det kommer til julefeiring. Det er faktisk veldig mange som pynter 1. Desember nå i 2018 - og koselig er nå det spør du meg! 😄 

Ha en fin kveld!

Anonymkode: 49fee...b61

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...