AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #1 Skrevet 8. oktober 2018 Neida, jeg har ikke noe med hva andre gjør, men jeg syns likevel det er hårreisende at så mange pynter alt til jul den 1. desember! Og så plaprer mange om at det er slik det ble gjort " i gamle dager" ! 😮 Tøys og tull det, for da brukte de tida til å bake og slakte og ordne og julepynten kom fram når alt var ferdig til jul. Det er bare vi som har slik luksus at vi har så store hus at vi kan bake og ordne RUNDT det julepynta. Har til og med lest at noen vasker TIL de skal bake! Ja, det er vits for etterpå så er det masse melstøv der igjen. Neida, gjør som du vil, men jeg har min mening , tenk! mvh sliten og oppgitt over dagens unge . Anonymkode: 3c2f0...61e 4
Gjest catalula Skrevet 8. oktober 2018 #2 Skrevet 8. oktober 2018 Kommer jo tydelig frem at det bryr deg veldig 😂 du må ha lite å bekymre deg for når dette plager deg så mye at du må skrive det her 😂 Hilsen en av dagens unge.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #3 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg pynter til advent 1. desember/1. søndag i advent (avhengig av hva som kommer først). Julepynten tar jeg fram i løpet av siste uka før jul. Da jeg vokste opp hengte vi opp adventstjerne på Lucia-dagen. Det eneste vi hadde framme før det var adventstake/krans og kalender. Anonymkode: 2ffd1...801 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #4 Skrevet 8. oktober 2018 Eg pynter ikke til jul tidelig i desember på grunn av disse såkalte "tradisjonene" . Eg har rett og slett ikke tid. I min bransje blir det bare travlere og travlere fram mot 24 desember så når eg tilslutt kommer hjem etter mye overtid så vil eg bare slappe av. Julen kom i fokus i min planlegging rundt påske. Da kommer alle inn og vil ha bestillinger på julevarer. Har også en nabo som enda ikke har fått ned fjorårets julepynt fra huset. Det gjør meg ingenting. Er hver manns valg. Anonymkode: 5123f...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 Hadde jeg kommet fra en slik tradisjonsrik familie, så hadde jeg sannsynligvis kjørt et riktig løp jeg også. Men familien jeg vokste opp med hadde bare sånn ca løp, og jeg som har vært alenemor, så ble det ikke så mye tradisjon der, jeg gjør det som er koselig, og det har vært for meg å pynte litt til 1 søndag i advent, og resten påfølgende helg. Jeg synes det er koselig med rød stue i desember, og så ryker alt ut til 1 nyttårsdag, da vil jeg begynne nytt år med nytt rent og friskt, ikke dra julen med videre som jeg ser enkelte gjør. Anonymkode: e47f3...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 Henge opp adventsstjerne 1.søndag i advent eller 1. desember, ha adventslysestake og littegrann lilla/purpurfarget pynt. Selve julepyntingen blir gjort om kvelden på lillejulaften, etter at alle de andre forberedelsene er unnagjort. Dette har jeg vokst opp med og valgt å videreføre i voksen alder, for det er sånt som er med på å gi den gode julestemningen for meg. Når folk begynner med masse julepynt og julegreier flere uker før jul, så forsvinner liksom mye av den spesielle høytidsfølelsen jeg forbinder med juledagene. Anonymkode: 88c65...d74 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg kom nettopp hjem fra en gåtur i skumringen og la merke til at veldig mange har hengt ut julelys ute på balkongene/verandaen sin, jeg så også en som i tillegg til julelys ute hadde hengt opp to svære adventstaker med lys i vinduene.. greit nok at det går mot mørketid, men syntes det var litt tidlig... bor forresten i Oslo Anonymkode: ceebe...d4e 3
Leo Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom nettopp hjem fra en gåtur i skumringen og la merke til at veldig mange har hengt ut julelys ute på balkongene/verandaen sin, jeg så også en som i tillegg til julelys ute hadde hengt opp to svære adventstaker med lys i vinduene.. greit nok at det går mot mørketid, men syntes det var litt tidlig... bor forresten i Oslo Anonymkode: ceebe...d4e Det er ikke julelys, men vinterlys. Altså lys som er ment å gjøre den mørke årstiden litt koseligere Jeg begynner med lys ute omtrent på denne tiden og så blir det litt mer frem mot jul før det hele tas ned igjen en gang i februar/mars. 6
skrue Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 "Julelys" er blitt mer og mer dekorasjonslys. Så det har nok mest med at høsten begynner å bli mørk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, jeg har ikke noe med hva andre gjør, men jeg syns likevel det er hårreisende at så mange pynter alt til jul den 1. desember! Og så plaprer mange om at det er slik det ble gjort " i gamle dager" ! 😮 Tøys og tull det, for da brukte de tida til å bake og slakte og ordne og julepynten kom fram når alt var ferdig til jul. Det er bare vi som har slik luksus at vi har så store hus at vi kan bake og ordne RUNDT det julepynta. Har til og med lest at noen vasker TIL de skal bake! Ja, det er vits for etterpå så er det masse melstøv der igjen. Neida, gjør som du vil, men jeg har min mening , tenk! mvh sliten og oppgitt over dagens unge . Anonymkode: 3c2f0...61e Jeg er snart 60 år og vokste da i likhet med de aller fleste opp med at desember besto av baking, vasking, lage litt ny julepynt osv. Selve julepyntingen ble gjort på lille julaften, og jula ble ikke ryddet bort før langt ut i januar. I godt voksen alder har jeg gjort store endringer. Nå er det jul i heimen fra 1. desember, og jula ryddes bort på nyttårsaften. Jeg orket plutselig ikke å dra med meg jula inn i det nye året, så for å ha julestemning i huset en stund, så begynte jeg å pynte tidligere. En hver får gjøre som de vil, og jeg skjønner i alle fall ikke at andres løsninger er noe å bli sliten og oppgitt over. Anonymkode: 81d16...6f9 14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 Litt tidlig å hisse seg opp over julepynting 1. desember, i begynnelsen av oktober. ☺️ Anonymkode: 3cbec...63f 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, jeg har ikke noe med hva andre gjør, men jeg syns likevel det er hårreisende at så mange pynter alt til jul den 1. desember! Og så plaprer mange om at det er slik det ble gjort " i gamle dager" ! 😮 Tøys og tull det, for da brukte de tida til å bake og slakte og ordne og julepynten kom fram når alt var ferdig til jul. Det er bare vi som har slik luksus at vi har så store hus at vi kan bake og ordne RUNDT det julepynta. Har til og med lest at noen vasker TIL de skal bake! Ja, det er vits for etterpå så er det masse melstøv der igjen. Neida, gjør som du vil, men jeg har min mening , tenk! mvh sliten og oppgitt over dagens unge . Anonymkode: 3c2f0...61e Hvor kjipt er livet ditt, når du bekymrer deg over andre familiers ("dagens unge" som du bruker som herseteknikk her) vaskerutiner, fritid og pynting? Alt er da dyrere og vansligere i dagsens samfunn, - så da er det da ikke feil å få mest mulig ut av jule-tiden om noen liker det. At folk bryr seg om at ting er rent er da bare positivt, og julepynt er da bare koselig. Syntes synd på folk som har det så kjipt som deg, håper du får det bedre etterhvert og finner deg bedre ting å stresse og uffe deg over 😂 Anonymkode: cf6d8...282 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 14 minutter siden, Leo skrev: Det er ikke julelys, men vinterlys. Altså lys som er ment å gjøre den mørke årstiden litt koseligere Jeg begynner med lys ute omtrent på denne tiden og så blir det litt mer frem mot jul før det hele tas ned igjen en gang i februar/mars. Det er julelys, en eldgammel kristen tradisjon. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Julelys som dette bildet under: (solcelle lys og lenker osv er noe helt annet som skaper stemning hele året). Anonymkode: ceebe...d4e
Leo Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er julelys, en eldgammel kristen tradisjon. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Julelys som dette bildet under: (solcelle lys og lenker osv er noe helt annet som skaper stemning hele året). Anonymkode: ceebe...d4e Elektriske lys utendørs er et forholdsvis nytt fenomen og med mindre det er snakk om opplyste nisser og reinsdyr (Som for øvrig burde vært forbudt uavhengig om det er jul eller ikke ), så er det vel ikke så godt å si om det er julelys eller "godkjente" helårslys 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 24 minutter siden, Leo skrev: Elektriske lys utendørs er et forholdsvis nytt fenomen og med mindre det er snakk om opplyste nisser og reinsdyr (Som for øvrig burde vært forbudt uavhengig om det er jul eller ikke ), så er det vel ikke så godt å si om det er julelys eller "godkjente" helårslys Helårslys tenker jeg er sånne typiske lyslenker fra IKEA (pæreformende) i både klart eller fargede lys. Både elektrisk eller solcelle. Julelys er de klassiske små lyspærene i varm farge som man enten kan slynge rundt rekkverket på balkongen (som jeg så en del av på turen min) eller rundt ett tre. Anonymkode: ceebe...d4e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg starter pyntingen 1 desember, er bare treet igjen som settes opp ca en uke før jul. Det er rett og slett fordi jeg tar ned jula ca 2-3 januar. Da er jula over for min del. Synes det er mye hyggeligere å pynte til jul slik at hele desember blir jul. Elsker førjulstiden. Er ikke oppvokst med det, da pyntet vi helt mot slutten av adventstiden og juletreet kom opp lille juleaften. Om det irriterer noen så er det nesten morsomt. Forstår ikke at folk gidder å irritere seg over hva andre har i huset. Da irriterer du deg vel nesten grønn over at juleproduktene allerede har kommet i butikkene da? Anonymkode: 5aba1...33c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #18 Skrevet 8. oktober 2018 Men hvorfor ikke feire jul de 20 dagene det ER jul? Fra 24. desember til 13.januar. DET forstår jeg ikke. Anonymkode: 3c2f0...61e 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #19 Skrevet 8. oktober 2018 Pynter siste helga/uka i november, setter opp treet 22 desember, og pakker alt ned igjen den 28-29, og hiver ut buksa. Anonymkode: ad3c6...9e5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #20 Skrevet 8. oktober 2018 4 timer siden, catalula skrev: Kommer jo tydelig frem at det bryr deg veldig 😂 du må ha lite å bekymre deg for når dette plager deg så mye at du må skrive det her 😂 Hilsen en av dagens Det er ikke bare folk med store bekymringer som skriver inn her, og bra er det, for det er ikke bare vettuge folk som svarer heller. Kvinneguiden er både for stort og smått. Det er bra det. Anonymkode: b7602...318
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå